خوشمزه ها

طرز تهیه قهوه بدون دستگاه قهوه ساز

چگونه بدون قهوه ساز قهوه درست کنیم

اگر برای بیدار شدن از خواب خود به فنجان قهوه صبحگاهی اتکا می‌کنید خراب شدن قهوه ساز می‌تواند یک کابوس باشد. اما نترسید: روش های زیادی برای تهیه قهوه حتی بدون استفاده از دستگاه قهوه ساز وجود دارد. در اینجا چند روش مختلف را توضیح می‌دهیم که می‌توانید امتحان کنید.

مواد اولیه:

مناسب برای تهیه 1 فنجان (8 اونس) قهوه

1 تا 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی لیتر) قهوه آسیاب شده یا 1 تا 2 قاشق غذاخوری (5 تا 10 میلی لیتر) گرانول قهوه فوری

6 تا 8 اونس (180 تا 250 میلی لیتر) آب داغ

روش اول: با استفاده از صافی

در بخش اول به استفاده از صافی می پردازیم

1- آب را گرم کنید:

آب را گرم کنید. می‌توانید آب را با استفاده از کتری، قابلمه، مایکروویو یا کتری برقی گرم کنید.

  • پیشنهاد ما یک کتری است، و بعد از آن یک شیرجوش استاندارد. در هر صورت ظروف آشپزی را با مقدار کافی آب برای مقدار قهوه‌ای که می‌خواهید درست کنید پر کنید و آن را روی اجاق گاز قرار دهید. با استفاده از حرارت متوسط تا زیاد آن را به جوش آورید.
  • گرم کردن آب با مایکروویو اگر با دقت انجام نشود. می‌تواند خطرناک باشد. آب را در یک فنجان باز و قابل استفاده در مایکروویو قرار دهید و یک شی غیرفلزی مانند یک کفگیر چوبی را درون آن قرار دهید. آب را در بازه‌های 1 تا 2 دقیقه ای به آرامی گرم کنید تا به دمای مورد نظر شما برسد.
  • استفاده از یک کتری برقی آسان است. به اندازه کافی آب برای قهوه خود در کتری بریزید و دستگاه را به برق وصل کنید. دستگاه را روی حرارت متوسط تا زیاد تنظیم کنید و بگذارید چند دقیقه حرارت یابد تا آب شروع به جوشیدن کند.
آب را گرم کنید

آب را گرم کنید

2- پودر قهوه را بریزید:

پودر قهوه را درون یک پیمانه بریزید و اندازه بگیرید. به اندازه کافی قهوه از قبل آسیاب شده به بزرگ ترین پیمانه مایعات‌تان اضافه کنید تا به اندازه نیاز شما قهوه تهیه شود.

  • باید تقریباً از 1 تا 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی لیتر) قهوه به ازای هر 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب استفاده کنید.
  • از بزرگ‌ترین پیمانه مایعات خود استفاده کنید، به خصوص اگر قصد دارید بیش از یک لیوان قهوه درست کنید.
  • اگر یک پیمانه بزرگ ندارید، می‌توانید از یک کاسه یا پارچ بزرگ ضد حرارت نیز استفاده کنید.
پودر قهوه را بریزید

پودر قهوه را بریزید

3- آب داغ را اضافه کنید:

آب داغ را روی پودرها بریزید. آب داغ را مستقیماً روی پودرها در پیمانه بریزید. برای این روش، به فیلتر نیاز نیست. پودر قهوه و آب می‌توانند مخلوط شوند.

آب داغ را اضافه کنید

آب داغ را اضافه کنید

4- بگذارید دم بکشد:

بگذارید قهوه دم بکشد. اجازه دهید قهوه به مدت 3 دقیقه دم بکشد. خوب هم بزنید، و اجازه دهید 3 دقیقه دیگر دم بکشد. مدت زمان ممکن است بسته به نوع قهوه‌ای که استفاده می‌کنید و غلظتی که دوست دارید متفاوت باشد. این مقدار زمان با استفاده از پودر قهوه معمولی، قهوه‌ای با غلظت متوسط تولید می کند.

بگذارید دم بکشد

بگذارید دم بکشد

5- حاضر است:

قهوه را در حین ریختن درون لیوان صاف کنید. یک صافی چای را روی لیوان، قمقمه یا فنجان دیگر قرار دهید. مایع را درون صافی بریزید. این کار را تکرار کنید تا همه لیوان‌ها را پر کنید. صافی باید پودر قهوه را گرفته و مانع از ریختن آنها در لیوان قهوه شما شود. در پایان این مرحله، قهوه شما باید آماده نوشیدن باشد. به دلخواه خامه و شکر اضافه کنید و لذت ببرید.

حاضر است

حاضر است

روش دوم: با استفاده از فیلتر

در بخش دوم به استفاده از فیلتر می پردازیم

1- آب را گرم کنید:

آب را گرم کنید. از کتری، شیرجوش، مایکروویو یا کتری برقی استفاده کنید.

  • اگر آب را در کتری یا شیرجوش گرم می‌کنید، آن را با آب کافی پر کنید و با استفاده از حرارت متوسط تا زیاد آن را روی اجاق گاز به جوش آورید.
  • برای گرم کردن با مایکروویو، آب را به همراه یک کفگیر چوبی یا یک وسیله غیرفلزی دیگر در یک ظرف قابل استفاده در مایکروویو قرار دهید. در بازه‌های 1 یا 2 دقیقه‌ای گرم کنید.
  • یک کتری برقی را به اندازه لازم با آب پر کنید و آن را به برق وصل کنید. حرارت را روی متوسط یا زیاد تنظیم کنید و بگذارید بجوشد.
آب را گرم کنید

آب را گرم کنید

2- قهوه را درون فیلتر قهوه قرار دهید:

پودر قهوه را درون فیلتر قهوه قرار دهید. به اندازه کافی قهوه از قبل آسیاب شده را در وسط یک فیلتر قهوه بریزید و فیلتر را با استفاده از نخ یا ریسمان به شکل یک بسته یا کیسه ببندید.

  • بسته را محکم ببندید تا از ورود پودر قهوه به مایع جلوگیری شود. در حقیقت، شما در حال ایجاد معادل یک چای کیسه‌ای برای قهوه هستید.
  • در انتها به اندازه کافی ریسمان یا رشته برای خارج از لیوان بگذارید. این به شما چیزی می‌دهد که بسته را با آن بیرون بیاورید.
  • این روش بهترین نتیجه را می‌دهد اگر فقط قصد دارید یک فنجان قهوه در هر نوبت تهیه کنید. اگر می‌خواهید به اندازه کافی قهوه برای پر کردن چند لیوان تهیه کنید، باید به تعداد لیوان‌ها کیسه قهوه درست کنید و در هر لیوان یک عدد قرار دهید.
  • غلظت قهوه تولید شده توسط این روش کمی کمتر از قهوه تولید شده با استفاده از روش صافی است. در نتیجه، باید حداقل از 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) پودر قهوه در هر 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب استفاده کنید. مقدار کمتر ممکن است قهوه ضعیفی تولید کند.
قهوه را درون فیلتر قهوه قرار دهید

قهوه را درون فیلتر قهوه قرار دهید

3- آب را روی آن ها بریزید:

آب را روی کیسه قهوه خود بریزید. کیسه را درون لیوان خود قرار دهید و به اندازه کافی آب گرم مستقیما روی آن بریزید تا لیوان پر شود. اگر از چند بسته قهوه استفاده می‌کنید، هر کدام را در لیوان خود قرار دهید. سعی نکنید با ترکیب فیلترها در یک کاسه یا پیمانه بزرگ، تعداد زیادی قهوه آماده کنید.

آب را روی آنها بریزید

آب را روی آنها بریزید

4- صبر کنید تا دم بکشد:

بگذارید دم بکشد. بگذارید قهوه به مدت 3 تا 4 دقیقه دم بکشد.

  • اگر قهوه قوی‌تر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید بگذارید به مدت 4 تا 5 دقیقه دم بکشد.
  • برای قهوه ضعیف‌تر، آن را به مدت 2 تا 3 دقیقه دم بکشد.
  • در این مدت نیازی به هم زدن نیست.
صبر کنید تا دم بکشد

صبر کنید تا دم بکشد

5- نخ بسته را بیرون بکشید:

بسته را بیرون بیاورید و لذت ببرید. نخ را بکشید تا بسته فیلتر به بیرون کشیده شود. به دلخواه خامه و شکر اضافه کنید و سرو کنید. بسته را با یک قاشق به دیواره فنجان فشار دهید تا مایع بیشتری خارج شود. از آنجا که مایع داخل بسته مدت طولانی با پودر قهوه در تماس بوده، اگر آن را به لیوان برگردانید قهوه قوی تر می‌شود.

نخ بسته را بیرون بکشید

نخ بسته را بیرون بکشید

روش سوم: با استفاده از شیرجوش

در ادامه بخش سوم به استفاده ازشیرجوش می پردازیم

1- پودر قهوه و آب را مخلوط کنید:

پودر قهوه و آب را در یک شیرجوش کوچک قرار دهید. مخلوط را کمی به هم بزنید تا به ترکیب شدن آنها کمک کند. به ازای هر 1 فنجان (250 میلی لیتر) آبی که اضافه می‌کنید از 1 تا 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی لیتر) پودر قهوه استفاده کنید.

پودرقهوه و آب را مخلوط کنید

پودرقهوه و آب را مخلوط کنید

2- حرارت دهید تا جوش بیاد:

حرارت دهید تا به جوش بیاید. شیرجوش را روی اجاق گاز قرار دهید و حرارت را روی متوسط تا زیاد قرار دهید. اجازه دهید تا آب به جوش بیاید. در حین به جوش آمدن گاهی قهوه را هم بزنید.

حرارت دهید تا جوش بیاد

حرارت دهید تا جوش بیاد

3- بگذارید کامل بجوشد:

بگذارید 2 دقیقه کامل بجوشد. زمان را از به جوش آمدن کامل آب اندازه بگیرید. قبل از اینکه شیرجوش را از روی حرارت بردارید، بدون گذاشتن درب ظرف بگذارید قهوه به مدت دو دقیقه کامل بجوشد. به محض اینکه اجاق را خاموش کنید، پودرها در شیرجوش ته‌نشین می‌شوند.

بگذارید کامل بجوشد

بگذارید کامل بجوشد

4- قهوه را در فنجان بریزید:

قهوه را در فنجان خود بریزید. اگر به آرامی و با دقت بریزید، باید پودر قهوه در پایین ظرف باقی بماند و صافی لازم نیست. با این اوصاف، اگر صافی دارید می‌توانید قهوه را درون صافی بریزید. با این کار هنگام ریختن قهوه از ورود هرگونه پودر به لیوان شما جلوگیری می‌شود.

قهوه را در فنجان بریزید

قهوه را در فنجان بریزید

روش چهارم: با استفاده از فرنچ پرس

در بخش چهارم از فرنچ پرس استفاده می کنیم.

1- آب را بجوشانید:

آب را بجوشانید. می‌توانید از کتری، شیرجوش، مایکروویو یا کتری برقی را استفاده کنید، بسته به این که کدام یک از این آنها در دسترس شما باشد.

  • کتری یک گزینه ایده آل است، اما شیرجوش هم عملکرد مشابهی دارد. کتری یا شیرجوش را با آب کافی برای قهوه خود پر کنید. آن را روی اجاق گاز روی حرارت متوسط تا زیاد قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند.
  • با قرار دادن آب در ظرف قابل استفاده در مایکروویو آن را گرم کنید. برای جلوگیری از ابرگرم شدن آب و جوش آمدن ناگهانی آن یک کفگیر چوبی یا وسیله غیرفلزی دیگر درون ظرف قرار دهید و در فواصل زمانی کوتاه، هر کدام کمتر از 2 دقیقه، ماکروویو را روشن کنید تا آب به اندازه کافی گرم شود.
  • شما می‌توانید با افزودن آب کافی به دستگاه، وصل کردن آن به برق و تنظیم حرارت روی متوسط یا زیاد، آب را در کتری برقی به جوش آورید.
آب را بجوشانید

آب را بجوشانید

2- پودرها را در فرنچ پرس خود قرار دهید:

به ازای هر 4 اونس (125 میلی لیتر) آب، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) قهوه را به پرس خود اضافه کنید. علاقه مندان به قهوه به استفاده از قهوه تازه آسیاب شده، اصرار می ورزند، اما می توانید از قهوه از قبل آسیاب شده نیز استفاده کنید.

پودرها را در فرنچ پرس خود قرار دهید

پودرها را در فرنچ پرس خود قرار دهید

3- آب را در فرنچ پرس خود بریزید:

آب را مستقیماً روی پودرها بریزید، تا مطمئن شوید همه پودرها خیس شده‌اند.

  • برای اطمینان از خیس شدن یکنواخت پودرها، محل ریختن آب را تغییر دهید.
  • هنگام ریختن، باید متوجه “لکه” کوچکی روی سطح مخلوط قهوه شوید.
  • با استفاده از قاشق، مخلوط را بیشتر به هم بزنید و لکه را بیشتر به بیرون گسترش دهید.
آب را در فرنچ پرس خود بریزید

آب را در فرنچ پرس خود بریزید

4- بگذارید دم بکشد:

مجموعه فیلتر را در بالای پرس قرار دهید و بگذارید قهوه چند دقیقه دم بکشد شود. برای یک پرس کوچک، 2 تا 3 دقیقه باید کافی باشد. یک پرس بزرگ ممکن است به 4 دقیقه نیاز داشته باشد.

بگذارید دم بکشد

بگذارید دم بکشد

5- پیستون را فشار دهید:

پیستون فیلتر را به پایین فشار دهید. دسته پیستون را بگیرید و به پایین فشار دهید. پیستون را به طور یکنواخت و پیوسته فشار دهید. در صورت کج شدن پیستون، پودرها می‌توانند به قسمت بالایی دستگاه پرس وارد شوند.

پیستون را فشار دهید

پیستون را فشار دهید

6- قهوه را بریزید:

مستقیماً از ظرف پرس قهوه را درون فنجان‌های خود بریزید. درپوش آن را بگیرید تا هنگام ریختن از سرخوردن یا افتادن آن جلوگیری شود.

قهوه را بریزید

قهوه را بریزید

روش پنجم: با استفاده از قهوه فوری

در ادامه روش پنجم به استفاده از قهوه فوری می پردازیم.

1- آب را گرم کنید:

بدون دستگاه قهوه ساز، می‌توان آب را با استفاده از کتری، شیرجوش، کتری برقی یا اجاق مایکروویو جوشاند.

  • برای جوشاندن آب در کتری یا شیرجوش، ظرف را با آب کافی برای قهوه خود پر کنید و روی اجاق گاز قرار دهید. حرارت را روی متوسط تا زیاد قرار دهید و پس از شروع به جوش آمدن آب آن را بردارید.
  • با ریختن آب در یک فنجان قابل استفاده در مایکروویو و قرار دادن یک کفگیر چوبی یا سایر وسایل غیرفلزی در فنجان، آن را بجوشانید. در بازه های 1 تا 2 دقیقه ای حرارت دهید تا آب شروع به جوشیدن کند.
  • برای جوشاندن با کتری برقی دستگاه را با آب پر کنید و آن را به پریز برق بزنید. درجه حرارت را روی متوسط یا زیاد تنظیم کنید و تا زمانی که آب آماده شود حرارت دهید.
آب را گرم کنید

آب را گرم کنید

2- قهوه فوری را اندازه بگیرید:

هر مارک قهوه فوری متفاوت است، اما معمولاً باید بین 1 تا 2 قاشق چایخوری (5 تا 10 میلی لیتر) دانه قهوه فوری به ازای هر 6 اونس (180 میلی لیتر) آب استفاده کنید. دانه های قهوه فوری را مستقیماً در لیوان قهوه خود بریزید.

قهوه فوری را اندازه بگیرید

قهوه فوری را اندازه بگیرید

3- آب را بریزید و هم بزنید:

آب داغ را روی دانه‌های قهوه بریزید. خوب هم بزنید تا مخلوط شود، سپس شکر و خامه را به دلخواه اضافه کنید.

آب را بریزید و هم بزنید

آب را بریزید و هم بزنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید عطاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *