مطالب دیگر

روش بو دادن دانه قهوه

چگونه دانه های قهوه را بو بدهیم

نوشیدن یک فنجان قهوه از دانه هایی که خودتان بو داده‌اید، چیزی فوق العاده رضایت بخشی است. دانه های قهوه بو داده در خانه تازه تر هستند و طعم قوی تری  که در قهوه های فروشگاهی یافت نمی‌شوند. به مرحله 1 بروید و بیاموزید چگونه می‌توانید دانه های خود را بو دهید. پس از پایان کار، می‌توانید قهوه درست کنید.

بخش اول: بو دادن قهوه چیست

در اولین بخش این مطلب به توضیح مبانی بو دادن قهوه می پردازیم.

1- بو را در ذهن داشته باشید:

از هر روشی که بخواهید برای بو دادن دانه های قهوه خود استفاده کنید، چندین ویژگی دانه‌ها وجود دارد که باید هنگام بو دادن آنها را بخاطر بسپارید. در بیشتر موارد، سلیقه شما تعیین می‌کند که چه موقع بو دادن دانه ها را متوقف کنید. هنگامی‌که برای اولین بار حرارت دادن دانه های قهوه سبز خود را شروع می‌کنید، آنها به رنگ زردی در می‌آیند و بویی شبیه علف ساطع می‌کنند. هنگامی که آنها واقعا شروع به برشته شدن می‌کنند، شروع به دود کردن می کنند و بوی قهوه واقعی را می دهند.

بو را در ذهن داشته باشید

بو را در ذهن داشته باشید

2- زمان بو دادن دانه ها بر اساس رنگ دانه ها است:

بدانید که زمان بو دادن شما بر اساس رنگ دانه‌ها است. در حالی که شما کار خود را با دانه‌های “سبز” آغاز خواهید کرد، هنگامی که آنها شروع به برشته شدن می‌کنند، دانه شما از یک آرایه کامل رنگی عبور می‌کند. یک قانون خوب این است که به خاطر داشته باشید که هرچه دانه تیره‌تر باشد، دانه حجیم‌تر است.

  • قهوه‌ای روشن: به طور کلی از این رنگ پرهیز شود زیرا باعث ایجاد طعم ترش می‌شود. دانه کم حجم، عطر متوسط و شیرینی آن کم است.
  • قهوه‌ای روشن-متوسط: این سطح بو دادن در شرق ایالات متحده رایج است. دانه حجیم، عطر کامل و شیرینی ملایم است.
  • قهوه‌ای کامل متوسط: این یک بو دادن معمول در غرب ایالات متحده است. دانه حجیم، رایحه قوی و شیرینی ملایم است.
  • قهوه‌ای متوسط تیره: این بو دادن به عنوان بو دادن فرانسوی یا وینی نیز شناخته می‌شود. این دانه ها بسیار حجیم هستند و عطر و طعم قوی و شیرینی زیادی دارد.
  • قهوه‌ای تیره: این به عنوان اسپرسو یا قهوه فرانسوی شناخته می‌شود. دانه حجیم، رایحه متوسط و شیرینی کامل است.
  • بسیار تیره (تقریباً سیاه): به قهوه اسپانیایی و فرانسوی تیره نیز معروف است. حجم کم، رایحه ملایم و شیرینی کمی دارد.
زمان بو دادن دانه ها بر اساس رنگ دانه ها است

زمان بو دادن دانه ها بر اساس رنگ دانه ها است

3- به صدای جرقه گوش دهید:

با شروع برشته شدن دانه ها، آب داخل آنها شروع به تبخیر شدن می‌کند و باعث ایجاد صدای ترکیدن یا جرقه می‌شود. به طور کلی دو مرحله از ترک خوردگی وجود دارد که ترک خوردگی اول و دوم است. این دو صدا با افزایش دما در حین بو دادن رخ می دهند.

به صدای جرقه گوش دهید

به صدای جرقه گوش دهید

بخش دوم: بو دادن به وسیله اجاق فر

در دومین بخش به نحوه بو دادن قهوه از طریق اجاق فر می پردازیم.

نکته ای مهم:

از آنجا که جریان هوا بسیار کم است، بو دادن دانه های قهوه در فر ممکن است گاهی منجر به یک برشته شدن تا حدودی غیر یکنواخت شود. با این وجود، در صورت استفاده صحیح از اجاق گاز، کمبود جریان هوا همچنین می تواند باعث افزایش میزان طعم شود.

1- فر را گرم کنید:

فر خود را با دمای 232 درجه سانتی گراد گرم کنید. در حالی که فر شما در حال گرم شدن است، ظرف را آماده کنید. برای این روش شما به یک ورق پخت که دارای سوراخ ها یا شکاف های کوچک زیادی باشد و لبه‌هایی که تمام دانه ها را در ظرف نگه دارد نیاز دارید. این ظرف ها را می‌توانید در هر فروشگاه لوازم آشپزخانه پیدا کنید.

اگر نمی‌خواهید یک ظرف جدید بخرید اما به طور اتفاقی یک ورقه پخت قدیمی با لبه هایی دراز کشیده دارید، در واقع می‌توانید صفحه برشته خود را درست کنید. ظرف خود را بردارید و با استفاده از مته سه میلیمتر سوراخهایی را با دقت ایجاد کنید. حفره ها باید تقریبا ۱ سانتیمتر از یکدیگر فاصله داشته و به اندازه کافی کوچک باشند تا هیچ یک از دانه‌ها از آنها عبور نکنند.

فر را گرم کنید

فر را گرم کنید

2- دانه ها را روی ظرف بگذارید:

دانه ها را روی ظرف بگذارید. دانه ها را روی ورق بریزید تا به صورت یک لایه روی کل ظرف قرار بگیرد. دانه ها باید نزدیک هم باشند اما نباید روی هم باشند. پس از گرم شدن فر، صفحه پخت را با دانه ها روی قفسه وسط فر قرار دهید.

دانه هارا روی ظرف بگذارید

دانه هارا روی ظرف بگذارید

3- به دانه ها حرارت بدهید:

دانه‌ها را به مدت 15 تا 20 دقیقه حرارت بدهید. منتظر صدای جرقه یا ترکیدن (شبیه صدای ذرت بو داده) باشید. این آب موجود در دانه‌هاست که تبخیر می‌شود. این صدای ترکیدن نشان می‌دهد که دانه ها در حال برشته شدن و تیره شدن هستند. هر چند دقیقه یک بار آنها را هم بزنید تا برشتگی یکنواخت باشد.

به دانه ها حرارت بدهید

به دانه ها حرارت بدهید

4- دانه ها را از فر خارج کنید:

دانه ها را از فر خارج کنید. وقتی مطابق سلیقه شما بو داده شدند، بلافاصله آنها را از روی حرارت بردارید. برای کمک به خنک شدن آنها، دانه‌ها را در یک آبکش فلزی بریزید و آنها را به هم بزنید. این به خنک شدن لوبیا و همچنین از بین بردن پوسته کمک می کند.

دانه هارا از فر خارج کنید

دانه هارا از فر خارج کنید

بخش سوم: بو دادن قهوه ای با استفاده از ذرت بوداده ساز

در بخش سوم به استفاده از ذرت بوداده ساز می پردازیم.

بو دادن دانه ها روی اجاق گاز بهتر است:

بو دادن دانه ها روی یک اجاق گاز بهتر است در یک ذرت بوداده ساز قدیمی انجام شود. بهترین آنها هندلی هستند که به طور کلی در فروشگاه‌های لوازم آشپزخانه دست دوم یا به صورت آنلاین یافت می‌شوند. بو دادن دانه‌ها روی اجاق گاز منجر به رنگ‌های عمیق‌تر و دانه حجیم‌تر می‌شود اما عطر و رایحه دانه‌ها را کاهش می‌دهد.

1- روی اجاق گاز قرار دهید:

ذرت بو داده ساز خالی را روی اجاق گاز قرار دهید.  آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا دمای ذرت بوداده ساز حدود 450 درجه فارنهایت (232 درجه سانتیگراد) باشد. در صورت امکان از یک دماسنج سرخ کن یا دماسنج ظرف آشپزخانه برای بررسی درجه حرارت ذرت بو داده ساز استفاده کنید.

اگر ذرت بو داده ساز ندارید و نمی‌خواهید آن را بخرید، می‌توانید از یک ظرف یا تابه بزرگ استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که بسیار تمیز باشد وگرنه ممکن است دانه‌های شما طعم هر آنچه را که قبل از آنها پخته شده است بگیرد.

روی اجاق گاز قرار دهید

روی اجاق گاز قرار دهید

2- دانه های قهوه را اضافه کنید:

دانه های قهوه را اضافه کنید. شما باید فقط حدود ۲۳۰ گرم دانه قهوه را همزمان برشته کنید. درب ذرت بوداده ساز را ببندید و شروع به چرخاندن دسته هندل کنید. شما باید مرتباً هم بزنید تا دانه های شما به طور مساوی برشته شوند. اگر از تابه استفاده می‌کنید باید مرتباً هم بزنید احتمال سوختن دانه ها در تابه بسیار بیشتر است.

دانه های قهوه را اضافه کنید

دانه های قهوه را اضافه کنید

3- به صدای آن گوش دهید:

به صدای جرقه یا ترکیدن (شبیه صدای ذرت بو داده) گوش دهید. بعد از حدود چهار دقیقه (هرچند که ممکن است تا هفت دقیقه طول بکشد) باید صدای ترکیدن را بشنوید – این بدان معنی است که دانه شروع به برشته شدن می‌کند. در همان زمان، دانه ها شروع به تولید دود با بوی قهوه می‌کنند که می تواند واقعاً قوی باشد. فن هود اجاق گاز خود را روشن کرده و پنجره‌ای را باز کنید تا دود آن خارج شود. به زمانی که دانه‌ها شروع به ترکیدن می‌کنند توجه کنید.

به صدای آن گوش دهید

به صدای آن گوش دهید

4- رنگ دانه ها را مرتباً بررسی کنید:

پس از شروع ترکیدن، یک دقیقه صبر کنید و سپس شروع به بررسی رنگ دانه‌ها کنید. وقتی دانه ها به رنگ دلخواه شما رسیدند، آنها را در آبکش فلزی ریخته و هم بزنید تا دانه ها خنک شوند.

رنگ دانه‌ها را مرتباً بررسی کنید

رنگ دانه‌ها را مرتباً بررسی کنید

بخش چهارم: بو دادن با استفاده از رُستر

در بخش چهارم به استفاده از رُستر می پردازیم.

1- جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیرید:

رستر‌های مکانیزه گزینه گران تر، و در عین حال بسیار کارآمد برشته سازی هستند. این وسایل به همان روش ذرت بو داده‌ساز عمل می‌کنند (هوای گرم از روی دانه‌ها دمیده می‌شود). اما این رستر‌ها یک برشتگی کاملاً یکنواخت ایجاد می کنند.

جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیرید

جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیرید

2- می توانید از انواع رستر استفاده کنید:

می‌توانید از یک رستر هوای گرم استفاده کنید. به این نوع رسترها را رستر بستر سیال نیز می‌گویند. این نوع رستر دارای یک ظرف شیشه‌ای است که به شما امکان می‌دهد تا رنگ دانه‌ها را هنگام برشته شدن کنترل کنید و به شما اجازه می‌دهد آنها را به رنگ دلخواه بو دهید.

در آن را بگذارید

در آن را بگذارید

3- انواع رسترها:

رستر‌های این نوع شامل FreshRoast8، Hearthware I-Roast 2 و Nesco Professional هستند. برای بو دادن کامل دانه، دستورالعمل‌های دستگاه خود را دنبال کنید.

تمام

تمام

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید عطاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *