گیاهان دارویی و ادویه ها

طریقه مصرف چای سبز

نحوه نوشیدن چای سبز

چای سبز به یک نوشیدنی محبوب برای زندگی سالم تبدیل شده است. این نیز یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در جهان است. چای سبز از درخت یا درختچه ای همیشه سبز به نام کاملیا حاصل می شود. در حالی که تمام چای ها (سیاه، سبز، سفید، زرد) از این گیاه تهیه می شوند، فرآوری آنها به گونه ای متفاوت انجام می شود و در زمان های مختلف چیده می شوند. چای سبز از برگ های جوان ناشی می شود که تحت حداقل پردازش قرار گرفته است. این بدان معنی است که برگ ها اکسید نشده و حاوی صدها خاصیت هستند مانند اپی گالوکاتکین-3-گالات [EGCG]، کوئرستین و تئانین.

تهیه چای سبز:

در ادامه بخش اول به تهیه چای سبز می پردازیم.

1- یک چای با کیفیت بالا انتخاب کنید:

سعی کنید یک چای ارگانیک از یک شرکت معتبر پیدا کنید. بسیاری از فروشندگان مشخصات آنتی اکسیدانی چای های خود را لیست می کنند، به شما کمک می کنند تا آگاهانه تصمیم بگیرید. فراموش نکنید که می توانید به راحتی چای سبز را بصورت آنلاین خریداری کنید. از مصرف هر نوع چای که با استفاده از سموم دفع آفات تولید می شود خودداری کنید زیرا در نهایت در فنجان چای شما قرار می گیرد.

2- آب را آماده کنید:

از آب تصفیه شده تمیز استفاده کنید و آن را جوش بیاورید.

3- چای را به قوری اضافه کنید:

1 قاشق چای خوری یا 1 کیسه چای سبز را در صافی چای قرار دهید. به آرامی آب را روی صافی چای، چای بسته بندی نشده یا چای کیسه ای بریزید.

چای را دم کنید. بسته به میزان چای که ترجیح می دهید به مدت 1 تا 3 دقیقه اجازه دهید چای دم بکشد. هرچه چای قویتر باشد، سطح اپی گالوکاتکین گالات (EGCG)، سایر آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید بیشتر خواهد بود. اگر از چای بسته بندی نشده استفاده می کنید، قبل از نوشیدن برگها را صاف کنید. اگر می خواهید عطر و طعم را تنظیم کنید، عسل یا لیمو اضافه کنید.

 

چای سبز خوب

چای سبز خوب

4- مراقب عوارض جانبی باشید:

در حالی که مردم هزاران سال است که چای سبز می نوشند و تأثیرات منفی بسیار کمی داشته است، برخی از افراد ممکن است به اجزای تشکیل دهنده چای سبز حساس باشند. اگر حساس هستید، ممکن است دچار کم خوابی، اضطراب، تحریک پذیری و ناراحتی معده شوید.

چای سبز می تواند با برخی از داروهای تجویز شده مانند مسدود کننده های بتا (پروپرانولول، متپرانول)، بنزودیازپین ها (برای درمان اضطراب)، لیتیوم (برای درمان اختلال دو قطبی)، کلوزاپین (داروی ضد روان پریشی) و داروهای ضد بارداری خوراکی تداخل داشته باشد. اگر هر یک از این داروها برای شما تجویز شده است با پزشک خود صحبت کنید که آیا می توانید با خیال راحت چای بنوشید؟

گیاه چای سبز تازه

گیاه چای سبز تازه

نوشیدن چای سبز برای سلامتی:

در ادامه بخش دوم به نوشیدن چای سبز برای سلامتی می پردازیم

1- خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید:

از آنجا که کنترل افراد دخیل در تحقیق مشکل است، مطالعات مربوط به پیشگیری از سرطان متناقض است. اداره دارویی فدرال در حال حاضر از ادعاهایی مبنی بر جلوگیری از سرطان در چای سبز پشتیبانی نمی کند. تفسیر نتایج مطالعات غالباً دشوار است و تحقیقات مشخص تری لازم است. چای سبز باعث کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود، از جمله سرطان های:

چای سبز خارجی

  • پانکراس
  • مثانه
  • پستان
  • روده بزرگ
  • پروستات
  • پوست
  • معده
  • ریه
  • مری

2- سلامت قلب و کلسترول خود را بهبود ببخشید:

حداقل 5 تا 6 فنجان چای سبز در روز بنوشید تا خطر بیماری قلبی را کاهش دهید. مطالعات نشان داده است که چای سبز می تواند فشار خون شما را کاهش دهد که باعث بهبود کلسترول و تری گلیسیرید می شود. چای سبز ممکن است کلسترول HDL (“خوب”) شما را افزایش دهد در حالی که کلسترول LDL (“بد”) را کاهش می دهد. به نظر می رسد نوشیدن چای سبز باعث کاهش مرگ و میر ناشی از همه این دلایل می شود.

3- برای بهبود عملکردهای ذهنی خود، چای سبز بنوشید:

روزانه 4 تا 6 فنجان چای سبز بنوشید تا بیشترین مزایای محافظتی را برای عملکرد ذهنی داشته باشید. به طور خاص، چای سبز ممکن است از اختلالات نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر (AD)، پارکینسون (PD) و بیماری هانتینگتون (HD) جلوگیری کند. به نظر می رسد این اثر پیشگیری از تئانین موجود در چای سبز است. تئانین یک اسید آمینه است که به طور مستقیم بر روی انتقال دهنده های عصبی مغز (پیام رسان های شیمیایی در مغز) برای محافظت از اعصاب عمل می کند.

4- برای کنترل قند خون خود چای سبز بنوشید:

برای داشتن بیشترین فواید، روزانه بین 2 تا 6 فنجان چای سبز بنوشید. چای سبز حاوی ماده ای به نام اپی گالوکاتکین-3-گالات (EGCG) است که می تواند سطح قند خون شما را کنترل کند. نشان داده شده است که EGCG حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. چای سبز نوشیدنی خوبی برای نوشیدن است زیرا حاوی قند اضافی نیست و کالری ندارد.

یک مطالعه نشان داد که افرادی که چای سبز می نوشیدند، کاهش قابل توجهی در وزن بدن، درصد چربی بدن و دور کمر داشتند.

چای سبز و خواص آن

چای سبز و خواص آن

5- برای سلامت دهان و دندان از چای سبز استفاده کنید:

چای سبز حاوی خواص ضد ویروسی و آنتی اکسیدان است. می تواند بیماری های لثه مانند التهاب لثه را کاهش دهد. خواص ضد باکتریایی چای سبز می تواند باکتری های دهان را که باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شوند نیز از بین ببرد. می توانید از چای سبز به عنوان دهان شویه نیز استفاده کنید. مطالعات نشان داده است که چای سبزمی تواند خونریزی در دهان را کاهش دهد و می تواند التهاب لثه را کنترل کند.

6- اختلالات پوستی و آلرژی را با چای سبز درمان کنید:

برای درمان آلرژی روزانه 4 تا 5 فنجان چای سبز بنوشید. چای سبز حاوی کوئرستین، یک آنتی هیستامین طبیعی است. همچنین مطالعات نشان داده است که چای سبز می تواند انواع اختلالات پوستی را درمان کند. عبارتند از:

  • زگیل
  • پسوریازیس
  • اگزما
  • بیماری های التهابی پوستی

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید نوشیدنی ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *