خوشمزه ها

چگونه لوبیای آدزوکی را بپزیم

چگونه لوبیای آدزوکی را بپزیم

لوبیای آدزوکی معمولاً در غذاهای ژاپن، چین و کره استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید از آن ها هم برای غذاهای آسیایی و هم به عنوان جایگزین لوبیاهای دیگر در غذاهای آمریکایی مورد علاقه خود استفاده کنید. آنها دارای پروتئین زیاد و کالری کمتری نسبت به بسیاری دیگر از لوبیا‌ها، از جمله لوبیای سیاه، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا سفید و لوبیای گاربانزو هستند. در ادامه چگونگی پختن این لوبیاها را فرا خواهید گرفت.

پخت ساده روی اجاق گاز:

مناسب برای ۸ تا ۱۰ نفر

مواد لازم:

  • 4 فنجان (1 لیتر) لوبیای خشک آدزوکی
  • 4 برش بیکن (اختیاری)
  • 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) نمک (اختیاری)
  • 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) فلفل سیاه آسیاب شده (اختیاری)
  • 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) پودر سیر (اختیاری)
  • 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) پودر فلفل (اختیاری)
  • آب

پخت با زودپز:

مناسب برای ۴ تا ۵ نفر

مواد لازم:

  • 2 فنجان (500 میلی لیتر) لوبیای خشک آدزوکی
  • آب
  • رب لوبیا
  • 1.3 پوند (600 گرم) آنکو تولید می‌کند
  • 7 اونس (200 گرم) لوبیای خشک آدزوکی
  • آب
  • 7 اونس (200 گرم) شکر سفید
  • کمی نمک

بخش اول: پخت ساده روی اجاق گاز

در بخش اول به پخت ساده روی اجاق گاز می پردازیم.

لوبیا ها را خیس کنید:

لوبیا ها را در یک ظرف بزرگ قرار دهید و ظرف را با آب پر کنید. به لوبیاها اجازه دهید 1 تا 2 ساعت در آب در دمای اتاق خیس بخورند.

  • برای اکثر لوبیاهای خشک، توصیه می‌شود که لوبیاها را قبل از پختن خیس کنید. با این کار لوبیا نرم می‌شود و همچنین بسیاری از اجزای محلول در آب که مسئول ناراحتی‌های گوارشی هستند را از بین می برد.
  • توجه داشته باشید که در مورد لوبیا adzuki، شما اغلب می‌توانید از روند خیساندن بدون مواجهه با اثر منفی صرف نظر کنید. خیساندن هضم حبوبات را کمی آسان می‌کند، اما کاملاً ضروری نیست.
  • لوبیا را می‌توانید بین 1 ساعت تا یک شبانه روز بخیسانید.
لوبیاها را خیس کنید

لوبیاها را خیس کنید

آب را جایگزین کنید:

با ریختن محتوای ظرف درون آبکش، آب آن را تخلیه کنید. لوبیا آدزوکی را قبل از برگرداندن به ظرف و افزودن آب، چندین بار زیر آب روان بشویید. آب باید حدود 5 سانتی متر از لوبیا را بپوشاند. ظرف را با آب سرد پر کنید تا لوبیا به طور یکنواخت بپزد.

آب را جایگزین کنید

آب را جایگزین کنید

در صورت تمایل بیکن اضافه کنید:

در صورت تمایل بیکن را اضافه کنید. اگر می‌خواهید به لوبیا بیکن اضافه کنید، می‌توانید در این مرحله این کار را انجام دهید. بیکن را به قطعات 2.5 سانتی متری برش داده و مستقیماً درون قابلمه آب و لوبیا قرار دهید.

بیکن به لوبیای آدزوکی طعم دودی و نمکی می‌بخشد. به همین دلیل، اگر قصد دارید لوبیا را به تنهایی بخورید یا می‌خواهید آنها را به یک غذای دلچسب مانند چیلی اضافه کنید، خوب جواب می‌دهد. اگر قصد دارید از آنها در غذای شیرین یا ملایم‌تری استفاده کنید، ممکن است خیلی خوب کار نکند.

در صورت تمایل بیکن اضافه کنید

در صورت تمایل بیکن اضافه کنید

جوش بیارید:

قابلمه لوبیا را به جوش بیاورید. روی ظرف را بپوشانید و آب را روی حرارت زیاد به جوش آورید.

جوش بیارید

جوش بیارید

صبر کنید تا نرم شود:

بگذارید جوش بخورد تا نرم شود. به محض اینکه آب به جوش آمد، حرارت را تا حد متوسط کاهش دهید و اجازه دهید تا لوبیاها بپزند تا زمانی که به اندازه کافی نرم شوند که با چنگال سوراخ شوند.

  • اگر لوبیای آدزوکی را قبلاً خیسانده اید، فقط باید 60 دقیقه طول بکشد. اگر لوبیاها را نخیسانده اید یا کمتر از یک ساعت خیسانده اید، باید نزدیک به 90 دقیقه صبر کنید.
  • در حالی که لوبیا‌ها پخته می‌شوند، درب را کمی شیب دهید تا بخار بتواند خارج شود، تا از جمع شدن فشار جلوگیری شود.
  • به طور متناوب کف اضافی را که با پختن لوبیا به بالای آب بالا می‌آید، بگیرید.
  • در صورت لزوم، آب بیشتری اضافه کنید اگر به نظر می‌رسد در فرآیند پختن مقدار زیادی از آب خارج شده است.
صبر کنید تا نرم شود

صبر کنید تا نرم شود

چاشنی های دلخواه را اضافه کنید:

چاشنی‌های دلخواه را اضافه کنید. لوبیا را می‌توانید همانطور که هست سرو کنید یا به غذا اضافه کنید، اما اگر چیزی با طعم بیشتری بخواهید، می‌توانید بعد از خاموش کردن اجاق و آبکشی، نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر چیلی یا سایر ادویه لوبیای مورد علاقه خود را اضافه کنید. قبل از افزودن ادویه، باید حبوبات را آبکش کنید تا اطمینان حاصل کنید که چاشنی‌ها به لوبیا می‌چسبند و در آب از بین نمی‌روند یا رقیق نمی‌شوند.

چاشنی های دلخواه را اضافه کنید

چاشنی های دلخواه را اضافه کنید

سرو کنید:

سرو کنید. اگر در مرحله چاشنی این کار را نکرده اید، لوبیاها را آبکش کنید و لوبیاها را در حالی که هنوز گرم هستند سرو کنید.

  • لوبیای آدزوکی را می‌توانید در لای نان، در یک کاسه به همراه نان ذرت یا با برنج پخته شده سرو کنید.
  • همچنین می‌توان لوبیا را به کاسرول، نان، چیلی، و خورش اضافه کرد.
  • یا می‌توانید لوبیا را خنک کرده و به سالاد تازه اضافه کنید.
  • لوبیای پخته شده آدزوکی را می‌توانید درون ظرف هوابندی شده به مدت پنج روز در یخچال یا شش ماه در فریزر نگهداری کنید.
سرو کنید

سرو کنید

بخش دوم: زودپز کردن

در بخش دوم به طبخ لوبیا آدوزکی از طریق زودپز کردن می پردازیم.

لوبیا را بخیسانید:

لوبیای آدزوکی را در قابلمه یا ظرف متوسط یا بزرگی قرار دهید و ظرف را با آب کافی پر کنید تا لوبیا را بپوشاند. بگذارید لوبیا یک شب در دمای اتاق خیس بخورد. به طور دقیق، خیساندن لوبیا آدزوکی ضروری نیست. می‌توانید آنها را بدون اینکه از قبل بخیسانید در یک زودپز بپزید، اما خیساندن باعث کاهش زمان پخت می‌شود و همچنین می‌تواند اجزای محلول در آب را که باعث ناراحتی گوارشی می‌شوند، از بین ببرد. اگر می‌خواهید لوبیا رنگ، شکل و رایحه خود را حفظ کند، قبل از پخت، آنها را خیس نکنید.

لوبیا را بخیسانید

لوبیا را بخیسانید

آبکشی کنید:

آبکشی کنید. لوبیا و آب را درون آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود. لوبیا را چندین بار زیر آب روان بشویید. شستشوی لوبیا پس از آبکشی، فیبرهای محلول در آب را که هنوز به پوست خارجی لوبیا چسبیده‌اند، از بین می‌برد.

آبکشی کنید

آبکشی کنید

لوبیاها را در زودپز قرار دهید:

لوبیاهای آبکش شده را به یک زودپز انتقال داده و 2 فنجان (500 میلی لیتر) آب خنک به آن اضافه کنید. درب زودپز را بگذارید و تنظیم کنید تا روی فشار زیاد بپزد.

لوبیاها را در زودپز قرار دهید

لوبیاها را در زودپز قرار دهید

تا زمان نرم شدن بپزید:

اگر لوبیا را خیسانده‌اید، فقط 5 تا 9 دقیقه طول می‌کشد. اگر لوبیا را نخیسانده‌اید، این زمان ممکن است 15 تا 20 دقیقه طول بکشد. پس از اتمام کار، آب اضافی را با ریختن مجدد محتوای زودپز درون آبکش آبکشی کنید. توجه داشته باشید که البته پس از پایان پخت لوبیا، آب زیادی نباید باقی بماند. پس از آماده شدن لوبیا باید آنقدر نرم باشد که با چنگال سوراخ شود.

تا زمان نرم شدن بپزید

تا زمان نرم شدن بپزید

سرو کنید:

سرو کنید. لوبیای آدزوکی را در حالی که هنوز داغ هستند به تنهایی میل کنید یا به دستور پخت غذای شامل لوبیا مورد علاقه اضافه کنید.

  • اگر لوبیاها را گرم سرو کنید، می‌توانید آنها را درون نان، همراه نان ذرت، یا با برنج سرو کنید. شما همچنین می‌توانید آنها را به کاسرول، نان، چیلی، و خورشت اضافه کنید.
  • اگر تصمیم دارید بگذارید تا خنک شوند، می‌توانید از لوبیا درون سالاد مخلوط سبز لذت ببرید.
  • اگر غذا باقی ماند، می‌توانید لوبیای پخته‌شده آدزوکی را در ظرف هوابندی شده به مدت پنج روز در یخچال یا شش ماه در فریزر نگهداری کنید.
سرو کنید

سرو کنید

بخش سوم: رب لوبیای Adzuki (آنکو)

در بخش سوم به طبخ این لوبیا همراه رب لوبیا می پردازیم.

لوبیا را بخیسانید:

لوبیای آدزوکی را در یک قابلمه یا ظرف شیشه‌ای متوسط قرار داده و ظرف را با آب پر کنید. بگذارید لوبیا یک شب در دمای اتاق خیس بخورد. در بسیاری از کاربردها، خیساندن لوبیای آدزوکی ضروری نیست. اما برای رب لوبیا، باید حبوبات را خیس کنید تا نرم شوند و مواد محلول در آب که باعث ناراحتی گوارشی می‌شوند را از بین بروند.

لوبیا را بخیسانید

لوبیا را بخیسانید

بشویید و آب را جایگزین کنید:

با ریختن محتوای قابلمه درون آبکش، لوبیاها را آبکش کنید. چندین بار زیر آب روان بشویید و آنها را همراه با آب خنک به قابلمه اضافه کنید.

  • شستشوی لوبیا پس از خیساندن به پاک شدن هرگونه آلودگی یا الیاف محلول در آب که هنوز به پوست خارجی چسبیده اند کمک می‌کند.
  • اطمینان حاصل کنید که پس از بازگرداندن لوبیا به قابلمه، حداقل 2.5 تا 5 سانتی متر آب بالای لوبیاها وجود دارد.
  • بخاطر داشته باشید که با پایان مراحل پخت، اندازه دانه‌های لوبیا تقریباً دو برابر می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که قابلمه به اندازه کافی بزرگ باشد که بتواند آنها را درون خود نگه دارد.
بشویید و آب را جایگزین کنید

بشویید و آب را جایگزین کنید

قابلمه را روی حرارت بگذارید:

آب را بجوشانید. قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید و حرارت را زیاد کنید. بگذارید لوبیاها بدون درپوش به جوش بیایند. بعد از شروع جوشیدن آب، اجاق را خاموش کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید لوبیا 5 دقیقه روی اجاق خاموش بماند.

قابلمه را روی حرارت بگذارید

قابلمه را روی حرارت بگذارید

آبکشی کنید:

آبکشی کرده و دوباره آب را جایگزین کنید. دوباره محتویات قابلمه را درون آبکش بریزید تا این مقدار اولیه کم مایع پخت تخلیه شود. دیگر نیازی به شستشوی لوبیا نیست.

آبکشی کنید

آبکشی کنید

به جوش بیاورید:

لوبیای آدزوکی را به قابلمه برگردانید و به اندازه کافی آب در ظرف را بریزید تا روی لوبیا را بپوشاند. حرارت را زیاد کنید و بگذارید تا جوش بیاید.

به جوش بیاورید

به جوش بیاورید

بپزید تا خیلی نرم شود:

بعد از اینکه آب به جوش آمد، حرارت را کمی او متوسط کنید و اجازه دهید تا لوبیاها به آرامی پخته شوند. لازم است 60 تا 90 دقیقه این کار را انجام دهید.

  • لوبیاها را در حین پخت بدون درپوش نگه دارید.
  • به طور متناوب از یک کفگیر استفاده کنید تا لوبیاهای شناور در بالای آب را به زیر سطح آب فشار دهید.
  • در تمام مراحل پخت در صورت نیاز آب اضافه کنید. آب تبخیر می‌شود و در نتیجه با ادامه پخت لوبیا، سطح آب کاهش می‌یابد. شما باید آب کافی برای پوشاندن لوبیا داشته باشید.
  • از طرف دیگر، افزودن بیش از حد آب می‌تواند باعث شود لوبیاها با شدت زیاد به اطراف حرکت کنند و از هم گسیخته شوند.
  • برای تست لوبیاها، یک لوبیا را برداشته و با انگشتان آن را فشار دهید. باید بتوانید خیلی راحت آن را با انگشتانتان له کنید.
بپزید تا خیلی نرم شود

بپزید تا خیلی نرم شود

شکر را اضافه کرده و مخلوط کنید:

شکر را در سه نوبت جداگانه اضافه کنید و بعد از هر بار افزودن، هم بزنید. حرارت را زیاد کرده و بپزید تا لوبیاها به یک قوام رب مانند برسند.

  • پس از افزودن شکر، لوبیاها را مرتب هم بزنید.
  • اجازه دهید لوبیاها حتی پس از جوش آمدن با حرارت زیاد به پخت و پز ادامه دهند.
  • اجاق را خاموش کنید تا رب به قوام مناسب برسد، اما هنوز قابلمه را از اجاق بر ندارید.
شکر را اضافه کرده و مخلوط کنید

شکر را اضافه کرده و مخلوط کنید

نمک اضافه کنید:

نمک اضافه کنید. بعد از اینکه رب لوبیای شیرین آدزوکی کمی خنک شد، نمک را بپاشید و مخلوط نهایی را با یک قاشق چوبی یا پلاستیکی مخلوط کنید. رب باید همچنان گرم باشد، اما آنقدر گرم نباشد که بسوزاند. با خنک شدن رب لوبیا، قوام باید بیشتر شده و جامدتر شود.

نمک اضافه کنید

نمک اضافه کنید

به یک ظرف دیگر منتقل کنید:

به یک ظرف جداگانه منتقل کرده و خنک سازی را تمام کنید. رب لوبیا را در ظرف جداگانه بریزید یا با قاشق منتقل کنید. روی آن را پوشش دهید و بگذارید تا در دمای اتاق روی پیشخوان خنک شود. انکو (رب لوبیا) را در حین خنک شدن در قابلمه رها نکنید.

به یک ظرف دیگر منتقل کنید

به یک ظرف دیگر منتقل کنید

مصرف یا ذخیره کنید:

به مقدار نیاز مصرف یا ذخیره کنید. می‌توانید از رب لوبیای شیرین آدزوکی در دسرها و تنقلات آسیایی مورد علاقه خود از جمله موچی، آنپان، دایفوکو، دانگو، دولایاکی، منجو، تایاکی، کیک ماه و چالبریببانگ استفاده کنید. هر مقدار رب لوبیا که بلافاصله استفاده نشود، باید در یک ظرف هوابندی‌شده و حداکثر یک هفته در یخچال یا یک ماه در فریزر نگهداری شود.

مصرف یا ذخیره کنید

مصرف یا ذخیره کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید حبوبات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *