خوشمزه ها

آجیل ماکادمیا چیست

آجیل ماکادمیا چیست

ماکادمیا (macadamia) تیره ای از چهار گونه درخت همیشه سبز متعلق به خانواده Proteaceae دانه های خوراکی با طعمی غنی می باشد. خاستگاه اولیه این درختان؛ جنگل های بارانی ساحلی و بوته های کوئینزلند فعلی در شمال شرقی استرالیا بوده و در تعدادی از مناطق نیمه گرمسیری به صورت تجاری پرورش می یابند.

این دانه مغذی معمولاً به عنوان آجیل ماکادمیا شناخته می شوند، اغلب بو داده و نمک می شوند یا توسط شیرینی پزان و طراحان شکلات، در شیرینی ها و شکلات ها استفاده می شوند. ماکادمیا منبع خوبی از کلسیم، فسفر، آهن و ویتامین B بوده و حاوی 73 درصد چربی می باشند.

خرید آجیل

توصیف فیزیکی:

درختان ماکادمیا معمولاً به ارتفاع 18 متر و قطر 15 متر می رسد. این درختان دارای برگ های چرمی و براق هستند که طول آنها 20-30 سانتی متر می باشد. شکوفه های معطر صورتی یا سفید به صورت خوشه ای می دهند و دسته های 20 میوه ای جانشین آنها می شود. یک میوه واقعی نیست، دانه گرد و براق 25 میلی متری در یک پوسته چرمی ضخیم (میوه اصلی) محصور شده است که در طول فرآیند رسیدن شکاف بر می دارد.

آجیل بسیار خوشمزه

آجیل بسیار خوشمزه

زراعت ماکادمیا:

ماکادمیای تجاری که کشت اقتصادی می شوند اصولاً از دو گونه هستند:

Macadamia integrifolia با پوسته صاف

M.tetraphylla با پوسته زبر

معمولا کشاورزان تمایل به کشت و عرضه ی نژاد بینابین این دو یا به زبان دیگر هیبریدی آن را دارند. گونه سومی به نام M.ternifolia می باشد که گهگاه کشت می شود.

ماکادمیا بولبرین هم گونه ای در معرض خطر انقراض می باشد. از آنجا که تکثیر ماکادمیا دشوار و مقاومت این درخت در مقابل تغییرات جوی بالا و دامنه قابل کشت آن محدود است، تولید آن با افزایش تقاضا همسو سازی نشده است، بنابراین ارزش تمام شده ی این محصول بالا می باشد.

خرید ماکادمیا

بیشتر تولیدات تجاری در استرالیا و هاوایی انجام می شود. با این حال، با توجه به موفقیت های صنعت ماکادمیای هاوایی، سایر مناطق نیمه گرمسیری باغ های تولید ماکادمیا زیاد شده و مزارع زیادی ماکادمیا در آفریقای جنوبی، زیمبابوه و مالاوی و در مناطقی از آمریکای جنوبی و مرکزی وجود دارد. در کشور خودمان هم در مناطقی در استان مازندران این درخت کشت محدودی شده است.

به عنوان یک محصول باغی، ماکادمیا سالانه به خاک زهکشی شده خوب و 130 سانتی متر باران نیاز دارد. تشخیص دقیق زمان رسیدن آجیل دشوار است، بنابراین ماکادامیا معمولاً تا زمانی که روی زمین نیفتد برداشت نمی شود. میوه های رسیده پس از آن با دست جمع می شوند، پوسته می شوند، خشک می شوند و برای فراوری ذخیره می شوند.

آجیل تازه

آجیل تازه

مصرف روزانه ی ماکادمیا:

به صورت مختصر، افرادی که به آجیل ماکادمیا حساسیت ندارند می توانند روزانه از خوردن آن لذت ببرند. تحقیقات نشان داده است که ماکادمیا می تواند از مغز محافظت کند، خطر بیماری قلبی را کاهش داده و گرسنگی را از بین ببرند. برخی افراد از روغن مغز ماکادمیا در پخت و پز استفاده می کنند، زیرا سرشار از چربی های مفید است. همچنین در برخی شامپوها و لوسیون ها از ماکادمیا استفاده می شود.

آیا آجیل ماکادمیا سودمند است:

آجیل ماکادمیا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است. با توجه به تحقیقات اولیه سودمند ی احتمالی ماکادمیا شامل کاهش وزن، بهبود سلامت روده و محافظت در برابر دیابت، سندرم متابولیک و بیماری های قلبی است. اگر درباره این مغز آجیلی کنجکاو هستید، سعی کنید امروز آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ماکادمیا

ماکادمیا را چطور پوست بگیریم:

آجیل ماکادمیا، را می توانید از فروشگاه اینترنتی پوپونیک به سادگی تهیه فرمایید. آجیل ارائه شده بصورت مغز است. اگر مغز ماکادمیا را در دسترس بود برای میل کردنش می توانید روی شکاف روی مغز که در اثر رسیدن بیش از حد یا بودادن است بگردید. اگر نبود با یک چاقو شکافی زده و بعد مغز را از آن خارج کنید.

غشای سخت ماکادمیا با یک چکش یا دستگاه فندق شکن (آجیل شکن) به آسانی می شند و مغز آجیلی و درشت آن را می توان مصرف کرد. ماکادمیا هم شکل فندق و در ابعاد یک گردوی کوچک است. آجیل ماکادمیا را به صورت آجیل، بو داده و شور و نمکی به تنهایی، یا در سبد آجیل می توان خورد و لذت برد.

همچنین به عنوان میان وعده می توان اسموتی، معجون، شکلات، کیک و کلوچه و سالاد با تزیین آجیل از ماکادمیا استفاده می کرد. اگر خواستیم ماکادمیا را برای مدت طولانی نگهداری کنیم، یخچال و فریزر که جای خشک و خنک محسوب می شود بهترین مکان است. حضور طولانی مدت در دمای اتاق و مناطق مرطوب باعث رشد کپک افالوتوکسین می گردد. دلیل بهای بالای ماکادمیا زمان باوری درخت آن است که زمانی بین هفت تا ده سال طول می کشد تا به بهره وری برسد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *