خوشمزه ها

طرز تهیه ادویه سوسیس و کالباس

طرز تهیه ادویه سوسیس و کالباس

عطر وسوسه انگیز سوسیس و کالباس که افراد زیادی را به خود جذب می کند از ادویه های مخصوص سوسیس و کالباس ناشی می شود. خیلی از افراد ترجیح می دهند آن را در منزل تهیه نموده و از سوسیس و کالباس سالم استفاده نمایند. برای اینکه شما بتوانید طعم سوسیس و کالباس کارخانه ای را داشته باشید، می توانید از طرز تهیه ادویه سوسیس و کالباس ارائه شده در این مطلب استفاده نموده و از طعم و عطر بی نظیر آن لذت ببرید.

قبل از اینکه به طرز تهیه ادویه سوسیس و کالباس بپردازیم بهتر است گذری کوتاه بر واژه و منشا کالباس و سوسیس داشته باشم. کالباس واژه ای روسی می باشد، در واقع خود کالباس منشا روسی دارد. سوسیس نیز از نام فرانسوی سوسیسون گرفته شده که در فرانسه به انواع کالباس خشک و دودی اطلاق می شود.

امروزه ما ایرانی ها از واژه کالباس برای نوعی کنسرو گوشت نرم و لوله ای شکل به قطر 5-6 سانتی متر استفاده می کنیم و سوسیس هم به نوعی کالباس باریک و بند بند اطلاق می شود. این دو نوع ماده غذایی در ترکیبات خود تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

سوسیس تازه

سوسیس تازه

سوسیس و کالباس خانگی:

از آنجایی که کالباس و سوسیس در بین تمامی افراد پیر و جوان، کودک و بزرگسال محبوبیت زیادی دارد، این ماده غذایی به شکل های متنوع صنعتی تولید و عرضه می شود. به جهت استفاده از سوسیس و کالباس در غذا های فست فودی، این غذا ها نیز جزو غذاهای مورد علاقه اکثریت افراد جامعه هستند.

امروزه با گسترش امکانات در منازل، تمایل افراد به سالم خوری و استفاده از مواد غذایی بدون افزودنی، افراد ترجیح می دهند به جای استفاد از سوسیس و کالباس کارخانه ای که دارای مواد نگهدارنده و افزودنی هستند، خود به تهیه سوسیس و کالباس سالم اقدام نمایند. طعم ویژه سوسیس و کالباس کارخانه ای به جهت استفاده از ادویه هایی است که در ترکیبات آن به کار رفته است. در واقع ادویه یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر طعم سوسیس و کالباس می باشد. بنابر این افرادی که به تهیه سوسیس و کالباس خانگی اقدام می کنند باید این موضوع را مد نظر داشته و از ترکیبات درست ادویه در تهیه آن استفاده نمایند.

سوسیس با گوشت تازه و خام

سوسیس با گوشت تازه و خام

ترکیب مناسب ادویه برای سوسیس و کالباس:

به طور کلی ادویه ها که در فارسی چاشنی نیز گفته می شود، به جهت افزودن عطر و طعم به غذا و نیز برای پنهان کردن طعم های دیگر مثل بوی زخم گوشت یا مرغ به مواد غذایی اضافه می شود. البته ادویه ها باید در اندازه های مناسب و به درستی با هم ترکیب شوند.

ترکیب ناردست ادویه ها ممکن است مزه و بوی بدی به غذا ها بدهد و بر عکس ترکیب اصولی و به اندازه و کیفیت بالای ادویه ها در ترکیب غذا، عطر و طعم فوق العاده ای را به غذا می دهد. در مورد سوسیس و کالباس نیز همین مورد صدق می کند. برای اینکه کالباس یا سوسیسی با طعم بی نظیر و بازاری داشته باشد باید ادویه های به کار رفته در آن با ترکیبات درست و اصولی با هم ترکیب شوند و از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

استفاده بیش از اندازه از یک نوع ادویه، یا حذف و اضافه نموده نوعی از ادویه به کل ترکیب ادویه می تواند طعم کالباس یا سوسیس را بی نهایت عوض کند. از همین رو بهتر است در تهیه کالباس و سوسیس از درست ترین و بهترین طرز تهیه ادویه کالباس و سوسیس استفاده نمایید.

ادویه سوسیس و کالباس را می توانید به صورت کارخانه ای و بسته بندی آماده تهیه و استفاده نمایید. اما بهتر است ادویه را خودتان در منزل تهیه نمایید. چرا که ممکن است ادویه های مخلوط آماده در بازار به جهت عدم رعایت شرایط نگهداری، استفاده از ادویه های کهنه و نا مرغوب یا عدم آماده سازی درست عطر و طعم درستی نداشته و از کیفیت مواد غذایی شما بکاهد. با استفاده از دستور زیر می توانید ادویه مخصوص سوسیس و کالباس را تهیه و استفاده نمایید.

کالباس تازه و خوب

کالباس تازه و خوب

مواد لازم جهت تهیه ادویه سوسیس و کالباس:

پودر خردل: 1/4 قاشق چایخوری

میخک: 1 عدد

پودر پیاز: 1 قاشق چای خوری

پودر سیر: 1 قاشق چای خوری

پودر ریشه‌ جوز: 1/4 قاشق چایخوری

دارچین: 1/4 قاشق چایخوری

هل سائیده شده: 1/2 قاشق چای خوری

پاپریکا: 1/4 قاشق چایخوری

تخم گشنیز پودر شده: 1/4 قاشق چایخوری

آویشن: 1/2 قاشق چای خوری

فلفل قرمز: 1/2 قاشق چای خوری

فلفل سفید: 1/2 قاشق چای خوری

زنیان: 1/4 قاشق چایخوری

پودر زنجبیل: 1/5 قاشق چایخوری

نمک: 3 قاشق چای خوری

ادویه سوسیس و کالباس

مراحل تهیه ادویه سوسیس و کالباس:

  • برای تهیه ادویه سوسیس و کالباس ابتدا مواد را به صورت آماده از عطاری تهیه نمایید. ادویه هایی که به صورت آسیاب شده نگهداری می شوند عطر آن ها کم رنگ تر شده و ممکن است طعم یکی بر دیگری غالب شود.
  • آن ها را در منزل در آسیاب برقی آسیاب نموده و به صورت پودر درآورید.
  • ادویه ها را داخل یک ظرف با هم مخلوط کنید.
  • از کم و زیاد کردن مقدار ادویه اجتناب کنید.
  • میزان استفاده از فلفل قرمز و سیر می تواند بسته به ذائقه افراد کمی بیشتر شود.
  • اگر فلفل سفید در دسترس نداشتید می توانیدفلفل سیاه را با آن جایگزین کنید.
  • برای رنده ریشه جوز هندی حتما با رنده بسیار ریز آن را رنده کنید.
کالباس مرغ تازه

کالباس مرغ تازه

شراط نگهداری ادویه:

  • اگر از ادویه خیلی استفاده می کنید، می توانید اندازه ها را چند برابر نموده و همگی را با هم آسیاب نمایید.
  • باقی مانده ادویه را داخل ظرفی که نور و هوا وارد آن نشود بریزید.
  • ظرف ادویه را در مکانی خشک و خنک و به دور از نور نگهداری کنید. با انتقال رطوبت به ادویه ها نه تنها از کیفیت و عطر آنها کاسته می شود بلکه زمینه رشد میکروب ها داخل آن فراهم می شود.
  • در هنگام استفاده از ادویه از قاشق خشک و تمیز برای انتقال ادویه به ظرف غذا استفاده کنید. از قاشقی که آغشته به مواد غذایی دیگر است هرگز استفاده نکنید، چرا که موجب فساد ادویه می شود.
  • بلافاصله بعد از استفاده درب ظرف را ببندید.
  • در صورت رعایت شرایط بالا ادویه ها تا چند ماه بدون از دست دادن کیفیت خود قابل استفاده هستند.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “طرز تهیه ادویه سوسیس و کالباس

  1. Avatar هادی گفت:

    سلام ممنون از مطلب مفیدتون فقط ننوشتید این مقدار ترکیب برای چه مقدار مواد سوسیس و کالباس استفاده میشه. با تشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اصولا ترکیبها را برای یک کیلو مینویسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *