خوشمزه ها

معرفی انواع سوسیس ها

انواع سوسیس ها

در هرجای کره زمین که زندگی می کنید درباره سوسیس و کالباس شنیده اید. فراورده های گوشتی استوانه ای شکل که می تواند از گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ، گوشت گوساله و حتی گوشت گوسفند باشد. گوشت را با ادویه های مختلف مخلوط می کنند و بسته به منطقه با سس ها و چاشنی های مختلف سرو می شوند. سوسیس و کالباس معمولاً با غلافی از روده درست می شوند البته غلاف از مواد مصنوعی نیز تهیه می شود. محبوب ترین سوسیس و کالباس در جهان آنهایی هستند که با گذشت زمان مزه شان تغییر نکرده و خوشمزه هستند.

انواع گونه های سوسیس:

سوسیس دودی:

سوسیس دودی را با چوب معطر که برای تولید دود معطر سوخته می شود، تهیه می کنند. بسیاری از انواع سوسیس دودی مانند سوسیس لهستانی نپخته ونیز انواع مختلفی مانند کیلباسیا کاملاً پخته می شوند.

ادویه سوسیس و کالباس

سوسیس دودی کیلباسیا:

Kielbasa نام رایج سوسیس در لهستان است و بخشی از رژیم اصلی لهستان در غذاهای لهستانی و یکی از غذاهای لذیذ به حساب می آیند. این واژه به سوسیس دودی U شکل گفته می شود که می توان آن را از هر نوع گوشت تهیه کرد: گوشت بره، گوشت خوک، گوشت گاو، بوقلمون، مرغ و گوساله.

یک مدل از این سوسیس مثل Lisiecka وجود دارد که توسط اتحادیه اروپا محافظت ویژه شده است. این حفاظت (PGI) است که مخفف Protected Geographical Indication است و به محصولات ویژه و خاص کشاورزی و محصولات غذایی از مناطق خاص اعطا می شود.

برای مطالعه مقاله با درخت سوسیس آشنا شویم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سوسیس دودی کیلباسیا

سوسیس دودی کیلباسیا

سوسیس دودی آدولی: 

این سوسیس دودی از گوشت خوک درست می شود. منشا آن فرانسه بوده و مهاجران فرانسوی آن را به لوئیزیانا آوردند. در ایالات متحده سوسیس را با مواد خوراکی دیگر ترکیب می کنند. برای تهیه سوسیس از این مواد استفاده می شود: گوشت خوک، سیر، فلفل، شراب و پیاز.

روند تهیه این نوع سوسیس پس از آماده سازی استفاده از انواع چاشنی است. روده خوک به طور سنتی برای تهیه سوسیس استفاده می شود که با فلفل قرمز و نمک مزه دارش می کنند. و بعد یک شب تمام در مخلوط آب و سرکه خیس می خورد. و قبل از استفاده آن را آبکشی می کنند.

سوسیس دودی آدولی

سوسیس دودی آدولی

سوسیس خوک

سوسیس خوک از انواع مختلف گوشت خوک تهیه می شود. که هم گوشت چرخ شده خوک و هم روده خوک برای تهیه آن استفاده می شود.

خرید ادویه املت

سوسیس گوشت خوک براتورست:

براتورست یک سوسیس خوک است که بیشتر در آلمان خورده می شود. این نام در لغت به معنای سوسیس خرد شده است و از زبان آلمانی قدیم گرفته شده است. برات Brat به معنای گوشت ریز خرد شده و وورست Wurst در لغت به معنای سوسیس است. گرچه در زبان امروزی وورست به معنی سرخ شده یا بو داده است. البته مثل اکثر سوسیس ها، دستور العمل تهیه براتورست بر حسب منطقه متفاوت است. حتی به صورت محلی ده ها روش برای ساخت براتورست وجود دارد. برخی کتب چهل نوع مختلف براتورست معرفی می کنند و برخی از معروف ترین آنها از فرانکونیا (شهری در آلمان) نشأت گرفته اند.

برای مطالعه مقاله انواع ماکارونی ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سوسیس گوشت خوک براتورست

سوسیس گوشت خوک براتورست

سوسیس دودی گوشت خوک چوریزو:

سوسیس دودی خوک بیشتر در مناطق غرب اروپا، اسپانیا و پرتغال یافت می شود. چوریزو Chorizoاز روده خوک درست می شود و با مواد طبیعی روکش می شود. این روش از زمان امپراتوری روم در حال استفاده است. Chorizo در حین آماده سازی تخمیر و دود می شود.

اروپایی ها نپختنه و قطعه قطعه شده آن را می خورند. و برای طعم خوبی که دارند به غذاهای دیگر هم اضافه می شوند. چوریزوی اسپانیایی و چوریکوی پرتغالی از نظر شبیه یکدیگرند: هر دو دودی، هر دو رنگ قرمز عمیق و هر دو با فلفل های دودی، خشک و قرمز مزه دار شده اند. بیشترین کاربرد چوریزو در درست کردن ساندویچ، کباب شدن و سرخ شدن با مایعاتی مثل الکل قوی یا سرکه سیب است. روی پیتزاهایی مثل سالامی و پپرونی هم چیده می شوند.

سوسیس دودی گوشت خوک چوریزو

سوسیس دودی گوشت خوک چوریزو

سوسیس خوک بوتیفار:

این نوع سوسیس یکی از مهمترین اجزای غذاهای کاتالان (شهری در اسپانیا) است. دستور تهیه آن از امپراتوری روم آمده که از گوشت خوک و ادویه جات خام تهیه می شود. سوسیس دودی که در ایتالیا و پرتغال و مناطقی از برزیل یافت می شوند با این دستور باستانی تهیه می شوند.

خرید پودر قارچ

انواع محبوب بوتیفار عبارتند از:

  • بوتیفار خام: که کباب یا باربیکیو می شود و دقیقا از روی دستور تهیه اصلی درست می شود.
  • بوتیفار سیاه: گوشت خوک را در خون می جوشانند. این طرز تهیه در منطقه خودش بسیار محبوب و پسندیده محسوب می شود
  • بوتیفار کاتالانا: مزه اش شبیه گوشت خوک پخته شده است و بعضی ها به آن ترافل می زنند.
  • بوتیفار دویو: به معنای بوتیفار با تخم مرغ است. حاوی تخم مرغ و یک غذای فرهنگی-سنتی برای خوردن در روز پنجشنبه چاق (آخرین پنجشنبه قبل از ماه روزه) است.
سوسیس خوک بوتیفار

سوسیس خوک بوتیفار

سالامی:

سالامی یک سوسیس فرآوری شده است که با گوشت تخمیر شده یا گوشتی که با هوا خشک شده درست می شود. این سوسیس از گوشت گاو یا گوشت خوک تهیه می شود و در بین کشورهای جنوبی و مرکزی اروپا محبوب است و زمانی غذایی محبوب در بین دهقانان به حساب می آمد.

سوسیس ایتالیایی (سالامی):

در آمریکا به سوسیس ایتالیایی که از گوشت خوک تهیه می شود سالامی می گویند. به این سوسیس خیلی ادویه می زنند از جمله رازیانه زیاد. در ایتالیا انواع سوسیس و کالباس را از محصولات مختلف تهیه می کنند و همان سوسیس ایتالیایی که در آمریکا خورده می شود نیست.

سوسیس ایتالیایی در آمریکا دو مزه داره:

ملایم و تند. تفاوت این دو در افزودن تکه های فلفل قرمز است. در مزه ملایم ریحان شیرین اضافه می کنند.

برای مطالعه مقاله بهترین غذاهای ایتالیایی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سوسیس ایتالیایی (سالامی)

سوسیس ایتالیایی (سالامی)

سوسیس آب پز شده:

همانطور که از نامش پیداست سوسیس پخته شده از گوشت آب پز درست می شود. وقتی به سوسیس گرما می دهند از روغن و ادویه های سنتی استفاده نمی کنند. می توان آنها را کاملا بدون چاشنی و ادویه و سس سرو کرد اما سرو آنها با سس های سنتی معمول و رایج تر است.

خرید ادویه دود

سوسیس پخته شده فوئت:

سوسیس پخته شده در کاتالان اسپانیا با نام Fuet شناخته می شود. یک غذای کاتالانی که از گوشت خوک در روده خوک تهیه می شود. مشهورترین فوئت ها در شهرستان اوسونا درست می شود. با فلفل سیاه و سیر و بعضی اوقات با انیسون طعم دار می شود. چون فلفل قرمز ندارد با چوریزو فرق دارد. شهر اولوت و اطراف آنFuet را با روش سنتی درست می کنند.

سوسیس پخته شده فوئت

سوسیس پخته شده فوئت

سوسیس پخته شده:

سوسیس پخته شده به انواع سوسیس هایی گفته می شود که به نوعی گرما می بینند، مثلا آب پز، پختن، سرخ کردن یا دودی کردن. آنچه آنها را از سوسیس پخته جدا می کند این است که به طور سنتی با ادویه جات مزه دار می شوند.

سوسیس پخته لانگانیسا:

این سوسیس پخته شده در اسپانیا با نام Longaniza شناخته می شود. طرز تهیه و طعم آن بسیار شبیه Chorizo است و با سوسیس پرتغالیlinguica یکسان است. نحوه تهیه این سوسیس و مزه آنها با هم خیلی متفاوت است. اسپانیا، پورتوریکو، جمهوری دومنیکن، السالوادور، مکزیک، شیلی، آرژانتین و اروگوئه طرفداران این سوسیس هستند. در فیلیپین آن را Longanissa می نامند. به دلیل وجود 144 گروه قومی مختلف در فیلیپین صدها نوع و مزه از این سوسیس وجود دارد.

پودر سیب زمینی

بسته به منطقه جغرافیایی این سوسیس اینگونه تغییر می کند:

  • در اسپانیا برای درست کردن لانگانیسا به جای فلفل قرمز از فلفل سیاه و جوز هندی استفاده می کنند.
  • لانگانیسای آرژانتین و اروگوئه دراز، تابدار و خشک است. بوی این سوسیس از دانه های انیسون مخلوط در آن است که بوی بسیار خاصی دارد. طعم آن کمی شیرین است.
  • در شیلی آن را باربیکیو کرده و با نان می خورند
سوسیس پخته لانگانیسا

سوسیس پخته لانگانیسا

سوسیس خون:

سوسیس خون را در انگلستان پودینگ خون می نامند و همانطور که از نامش پیداست سوسیس و کالباس پر از خون است. انقدر با خون پر می شوند تا به اندازه کافی ضخیم شوند سپس خشک یا پخته می شوند. حیواناتی که برای تهیه این سوسیس از خون آنها استفاده می شود: خوک، گاو، گوسفند، بز یا اردک هستند.

سوسیس خون مورسیلا:

مورسیلا در اسپانیا بسیار محبوب است و یک نوع سوسیس خون است. مورسیلا انواع مختلفی دارد از جمله Morcilla de Burgos، که حاوی مقدار زیادی خون خوک، برنج و پیاز است. همچنین می تواند به شکل استوانه ای یا هر شکل دیگری سرو شود. در اکستریمادورا (در اسپانیا) مورسیلا با پوره سیب زمینی و در جزایر قناری با شیرینی سرو می شود. حتی برخی از انواع مورسیلا را با آجیل کاج و بادام سرو می شود.

برای مطالعه مقاله معرفی بهترین غذاهای انگلیسی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سوسیس خون مورسیلا

سوسیس خون مورسیلا

سوسیس خام:

سوسیس خام سوسیس پخته نشده است که بدون حرارت دادن و پخت و پز خورده می شود.

سوسیس خام سوبراسادا:

سوبراسادا یک سوسیس خام و فرآوری شده از جزایر بالئاریک است و با گوشت خوک، فلفل قرمز و نمک تهیه می شود. همچنین می توان با ادویه های دیگر و انواع گوشت آن را تهیه کرد. ولی بیشتر با گوشت کمر خوک و گوشت ران خوک تهیه می شود. این دو قسمت خرد شده و با نمک و پاپریکا و فلفل سیاه مخلوط می شود. بعضی ها هم به آن فلفل کاین اضافه می کنند. در مناطق مختلف دیگری مانند الجزایر، تاربنا (در اسپانیا) و سیسیل با ادویه جات و روش های مختلفی تهیه می شود.

سوسیس خام سوبراسادا

سوسیس خام سوبراسادا

سوسیس جگر:

سوسیس کبد (جگر) از کبد گاو که با گوشت خوک مخلوط شده تهیه می شود. این کار و تهیه این سوسیس به مراحل خاصی نیاز دارد که در آشپزخانه های صنعتی انجام می شود. این نوع سوسیس به طور سنتی دودی نمی شود.

سوسیس جگر

سوسیس جگر

سوسیس جگر پخته:

Liverwurst (سوسیس جگر پخته) در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و اسکاندیناوی مصرف می شود. انواع این سوسیس حاوی کبد خوک یا گوساله است که با دانه های جوز هندی و خردل و مرزنجوش مخلوط می شوند.

برای مطالعه مقاله دستور پخت لوبیا قرمز و برنج می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سوسیس جگر پخته

سوسیس جگر پخته

سوسیس گاو:

سوسیس گوشت گاو همانطور که از نامش پیداست با گوشت گاو تهیه می شود و معمولاً با گوشت چرخ شده گاو تهیه می شود و بسیار آبدار تر از سوسیس مرغ یا سوسیس جگر هستند.

سوسیس گاو

سوسیس گاو

 

کیولباسا:

کیولباسا سوسیس گوشت گاو کاملا طبیعی است که در آمریکا فروخته می شود. به گوشت گاو خالص نمک دریا و شکر توربینادو می زنند و سوسیس کیولباسا درست می کنند.

برای مطالعه مقاله دستور پخت یک لازانیای بی‌نظیر خانگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کیولباسا

کیولباسا

سوسیس مرغ:

سوسیس مرغ با استفاده از انواع مختلف مرغ و جوجه تهیه می شود و بافت بسیار نرم اما طعم بسیار بهتری از سوسیس گوشت خوک یا سوسیس جگر دارد. سوسیس و کالباس در اکثر نقاط دنیا یک غذای خوشمزه به حساب می آید و از انواع گوشت که با انواع ادویه مخلوط می شوند درست می شود. از مد نمی افتند و برای نسل های بعدی هم باقی خواهند ماند.

سوسیس مرغ

سوسیس مرغ

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *