مطالب دیگر

دسته بندی ادویه جات

نحوه دسته بندی ادویه جات

برای مرتب کردن ادویه جات دو روش اصلی وجود دارد. روش اول شامل سازماندهی ادویه ها بر اساس استفاده است، ادویه هایی که مرتباً از آنها استفاده میکنید را در مکانی قابل دسترس تر از آنهایی که کمتر استفاده می کنید قرار دهید. راه دیگر این است که آنها را طبق تاریخ انقضا تنظیم کنید.

هر روشی را که انتخاب می کنید، اطمینان حاصل کنید که ادویه های شما همیشه به وضوح با نام، تاریخ انقضا یا خرید برچسب گذاری می شوند و به دور از نور در ظروف غیرقابل نفوذ هوا و نگه دارنده نگهداری می شوند.

بخش اول: بررسی ادویه های موجود

قبل از اینکه آنها را مرتب کنید، ادویه های خود را مرور کنید

همه ادویه های خود را بیرون بیاورید:

به ادویه جات و ترشی جات خود نگاهی بیاندازید و نه تنها به آنچه دارید پی ببرید، بلکه بفهمید مقدار ادویه شما چقدر است. با در دست داشتن این اطلاعات می توانید به این فکر کنید که کدام روش مرتب سازی برای ادویه جات شما بهتر است.

همه ادویه های خود را بیرون بیاورید

همه ادویه های خود را بیرون بیاورید

ادویه هایی را که خیلی زیاد دارید ترکیب کنید:

نیازی به داشتن سه ظرف زیره سبز یا دو ظرف زنجبیل نیست. برای صرفه جویی در فضا، ادویه های یکسان را ترکیب کنید. اگر دو ظرف ادویه از یک نوع دارید که هر دو نسبتاً پر هستند، در صورت امکان آنها را در یک ظرف بزرگتر ترکیب کنید.

ادویه هایی را که خیلی زیاد دارید ترکیب کنید

ادویه هایی را که خیلی زیاد دارید ترکیب کنید

ادویه هایی را که استفاده نمی کنید کنار بگذارید:

اگر ادویه جات بسته بندی دارید اما باز شده و قصد استفاده از آنها را ندارید، آنها را به دوستان علاقه مند خود بدهید. اگر ادویه جاتی دارید که از قبل بسته بندی شده اند اما باز نشده اند، آنها را به دوستان خود هدیه دهید یا آنها را به بانک غذای محلی خود اهدا کنید. اگر ادویه ای دارید که منقضی شده است، آن را بیرون بریزید.

ادویه هایی را که استفاده نمی کنید کنار بگذارید

ادویه هایی را که استفاده نمی کنید کنار بگذارید

نکته کارشناس:

ادویه های خود را دور بریزید و از شر هرگونه کالایی که دیگر خوب نیست خلاص شوید، اگر بوی آنها را حس نمیکنید یا مزه آنها را نمی چشید، وقت آن است که آنها را کنار بگذارید. بسیاری از ادویه ها منقضی می شوند و مردم آن را درک نمی کنند. آنها ممکن است یک بار برای تهیه غذا از آن استفاده کنند و دیگر هرگزاستفاده نکنند. پاکسازی اولین قدم برای سازماندهی است.

شیشه هایی که ادویه جات را در آن ها نگه می دارید تمیز کنید:

اگر بطری های خالی دارید – به عنوان مثال در قفسه ادویه جات – که می خواهید آنها را نگه دارید و دوباره آنها را با ادویه های تازه تر پر کنید، آنها را کاملا بشویید و بگذارید قبل از دوباره پر کردن خشک شوند. اگر ادویه جات را از قبل جوری بسته بندی کرده اید که نمی توانید آن ها را دوباره پر کنید، فقط کافی است از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و در صورت لزوم، بیرون بطری را با دقت تمیز کنید.

شیشه هایی که ادویه جات را در آن ها نگه می دارید تمیز کنید

شیشه هایی که ادویه جات را در آن ها نگه می دارید تمیز کنید

تمام ادویه ها را برچسب بزنید:

اگر ادویه های بدون مارک را از عمده فروشان، بقال های محلی یا مکان دیگری خریداری می کنید، باید برچسب بزنید. این به شما کمک می کند هر آنچه در اختیار دارید و عمر هر ادویه را بدانید. کم هزینه ترین روش برای برچسب زدن ادویه های خود این است که فقط مقداری نوار پوشاننده قابل جدا شدن را روی ظرفی که در آن ذخیره می کنید بزنید.

نام ادویه و تاریخ تولید آن را با استفاده از نشانگر یا خودکار روی نوار بنویسید. هنگام گذشتن تاریخ انقضای ادویه یا تصمیم به استفاده از آن ظرف برای نگهداری ادویه متفاوت، نوار را بردارید.

تمام ادویه ها را برچسب بزنید

تمام ادویه ها را برچسب بزنید

بخش دوم: سازماندهی بر اساس کاربرد

در بخش دوم این مقاله به سازماندهی این ادویه ها بر اساس کاربردی که دارند می پردازیم.

ادویه هایی که مرتباً با آنها آشپزی میکنید را مشخص کنید:

برای اینکه ادویه جات را با توجه به میزان سودمندی آنها مرتب کنید، ابتدا باید بفهمید کدام یک را بیشتر استفاده می کنید. لیستی از غذاهای مورد علاقه خود تهیه کنید، غذاهایی که بیشتر و به طور مرتب می پزید. در کنار هر غذا، ادویه های موجود در آن را لیست کنید. این لیست ثانویه راهنمای شما برای سازماندهی ادویه های شما خواهد بود.

هنگام سازماندهی ادویه هایی که به طور منظم استفاده می کنید باید جایگاه خود را داشته باشند. آنها را در مکانی مناسب مانند ردیف بالای قفسه ادویه جات یا به سمت جلوی انبار آشپزخانه خود قرار دهید.

ادویه هایی که مرتباً با آنها آشپزی میکنید را مشخص کنید

ادویه هایی که مرتباً با آنها آشپزی میکنید را مشخص کنید

ادویه جاتی که گاهی استفاده میکنید را به ناحیه وسط منتقل کنید:

لیستی از غذاهایی که فقط به صورت متناوب یا به ندرت می پزید تهیه کنید. ستون دوم را در کنار این لیست رسم کرده و ادویه های استفاده شده در هر یک از این ظروف را مشخص کنید. برای تعیین اینکه کدام ادویه ها باید در وسط کابینت ادویه یا در وسط قفسه ادویه قرار بگیرند، از این لیست استفاده کنید.

ادویه جاتی که گاهی استفاده میکنید را به ناحیه وسط منتقل کنید

ادویه جاتی که گاهی استفاده میکنید را به ناحیه وسط منتقل کنید

ادویه های کم مصرف را در قسمت پشت قرار دهید:

اگر به ادویه خاصی نگاه می کنید و می فهمید که هرگز از آن استفاده نکرده اید یا آخرین بار را به خاطر نمی آورید، هنگام تنظیم ادویه های خود در کابینت آشپزخانه، آن را در اولویت کم قرار دهید. هنگام تنظیم این ادویه جات باید کمترین اولویت را داشته باشند و یا به طور کلی آنها را کنار بگذارید. ادویه های بدون برچسب یا ادویه هایی که نمی توانید شناسایی کنید نیز در این گروه قرار می گیرند.

ادویه های کم مصرف را در قسمت پشت قرار دهید

ادویه های کم مصرف را در قسمت پشت قرار دهید

بخش سوم: سازماندهی طبق عمر مفید

در بخش سوم به چگونگی مرتب سازی این ادویه بر طبق ماندگاری که دارند می پردازیم.

ادویه های تازه را به در دسترس ترین ها تبدیل کنید:

ادویه های تازه معمولاً فقط چند روز دوام می آورند. هنگام تنظیم ادویه جات با توجه به ماندگاری آنها، بهتر است ابتدا از تازه ترین مواد استفاده کنید. با قرار دادن ادویه هایی که به زودی منقضی می شوند در مکانی قابل دسترس، احتمال استفاده از آنها را افزایش می دهید.

  • برگ خلیج، ریحان، دانه های کرفس و بیشتر ادویه های تازه پنج تا هفت روز دوام دارند.
  • پیازچه و نعناع تازه معمولاً هفت تا 10 روز دوام می آورد.
  • گیاهان دارویی نیز بسیار ضعیف هستند. در اسرع وقت از آنها استفاده کنید.
  • گل های خشک، مرکبات پر از پوست و گلها باید بعد از حدود سه ماه دور ریخته شوند.
ادویه های تازه را به در دسترس ترین ها تبدیل کنید

ادویه های تازه را به در دسترس ترین ها تبدیل کنید

ادویه جات با ماندگاری بیشتر را در مکانی که کمتر در دسترس است قرار دهید:

بیشتر ادویه های شما احتمالاً به شکل خشک شده هستند. این ادویه ها در حقیقت خراب نیستند – آنها فقط طعم خود را از دست می دهند. بعضی از ادویه ها سریعتر از بقیه طعم خود را از دست میدهند. به طور کلی، ادویه ها پس از یک تا سه سال کاملا طعم خود را از دست می دهند.

  • ادویه های پودری که به سرعت طعم خود را از دست می دهند شامل فلفل سیاه، زنجبیل و زردچوبه است.
  • ترکیب ادویه جات معمولاً پس از یک یا دو سال قدرت خود را از دست می دهند.
  • اگر ادویه جات از پیش بسته بندی شده را خریداری می کنید، باید تاریخ مصرف را روی ظرف قرار دهید. از این تاریخ برای هدایت روند سازماندهی خود استفاده کنید.
  • راهی وجود ندارد که بتوان دقیقاً تعیین کرد که یک ادویه خاص تا چه زمانی معطر است. حفظ عطر و طعم به شرایط نگهداری، دما و خصوصیات ذاتی خود ادویه بستگی دارد.
 بیشتر ادویه های شما احتمالاً به شکل خشک  شده هستند.

بیشتر ادویه های شما احتمالاً به شکل خشک شده هستند.

تمام ادویه های تند را در مکانی با کمترین دسترسی قرار دهید:

ادویه جات تند تمایل دارند که برای طولانی ترین زمان تازه و قابل استفاده باشند. دانه های فلفل سیاه، دانه های خردل، میخک، چوب های دارچین و غیره را در ظروف دربسته به سمت پشت انبار خانه خود یا در یک مکان دور از دسترس نگهداری کنید. ادویه های مخلوط حدود چهار سال تازه می مانند. عصاره ها نیز ماندگاری حدود چهار ساله دارند (به استثنای عصاره وانیل که ماندگاری نامحدودی دارد).

 ادویه جات تند

ادویه جات تند

بخش چهارم: انتخاب نحوه قرار دادن ادویه های خود

در آخرین بخش به نحوه قراردادن ادویه ها می پردازیم.

از قفسه ادویه استفاده کنید:

جا ادویه ای وسیله ای در آشپزخانه است که متشکل از ردیف های شیشه ایی یا ظروف کوچک رو به بیرون است که هر کدام حاوی ادویه ای متفاوت هستند. این بطری ها ممکن است خالی و آماده برچسب زدن باشند، یا ممکن است از قبل با ادویه های مختلف پر شده و نام هر یک از آنها روی ظرف باشد. می توانید ادویه ی ظروف قبلی مجدداً پر کنید و منبع اولیه را تمام کنید.

قفسه ادویه به طورایستاده معمولا 24 ” x 12 ” x 5 “(61 x 30 x 12.5 سانتی متر است.

نقطه ضعف اصلی قفسه ادویه این است که تعداد محدودی گنجایش دارد. با این حال ، تعداد کمی از افراد از 20 ادویه ای که قفسه ادویه جات اجازه می دهد استفاده خواهند کرد. قبل از خرید قفسه ادویه جات، به فکر مصرف ادویه خود باشید.

از قفسه ادویه استفاده کنید

از قفسه ادویه استفاده کنید

از سیستم قفسه استفاده کنید:

نگهداری ادویه ها در قفسه هایی قابل چیده شدن روی هم هستند گزینه دیگری است. این به شما امکان می دهد ادویه ها را با توجه به طراوت یا استفاده به راحتی مرتب کنید. به عنوان مثال، با استفاده از قفسه، می توانید ادویه هایی را که بیشتر از همه استفاده می کنید (یا نزدیکترین زمان انقضا را دارند) در قسمت بالایی قرار دهید و آنهایی را که کمترین استفاده را دارید (یا بیشترین فاصله را از انقضا دارند) در قسمت پایین قرار دهید.

بسیاری از کابینت های ادویه قابلیت نگه داری دارند. اگر ادویه بیشتری دارید، می توانید کابینت دیگری تهیه کرده و آن را به قبلی ها اضافه کنید. از جنبه منفی، قفسه های ادویه جات نمی توانند ادویه هایی به اندازه جامبو را در خود جای دهند. در عوض به اندازه بطری های استاندارد فضا دارند.

از سیستم قفسه استفاده کنید

از سیستم قفسه استفاده کنید

از کشو ادویه استفاده کنید:

کشوی ادویه یک وسیله آشپزخانه از جنس پلاستیک است که در یک کشوی آشپزخانه جادار جای می گیرد. دارای ردیف های موازی است که کمی به سمت بالا زاویه دارد تا ظروف ادویه شما به راحتی در دسترس باشد. در اصل این یک نسخه بزرگتر و غیرقابل انعطاف از سیستم قفسه است، از ادویه هایی که برای قرار دادن در هر کشو دارید استفاده کنید.

  • می توانید قسمت کشوی ادویه را با دقت با قیچی برش دهید تا مطمئن شوید در کشوی شما جا میگیرد. فقط به یاد داشته باشید، اگر آن را ببرید، دیگر به شکل اول بر نخواهد گشت، بنابراین کشویی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد و بتواند همه ادویه های شما را در خود جای دهد و برای آینده نیز فضا داشته باشد (اگر فکر می کنید ادویه های بیشتری به لیست خود اضافه خواهید کرد).
  • هنگام استفاده از کشوی ادویه، ممکن است بخواهید از یک سیستم الفبایی استفاده کنید. به عبارت دیگر، ادویه های خود را با نام مرتب کنید، شروع کنید با ادویه جات که از بالا سمت چپ با “A” شروع می شود، سپس در ردیف ها حرکت کرده و پس از پر شدن به ردیف بعدی ادامه دهید.
از کشو ادویه استفاده کنید

از کشو ادویه استفاده کنید

نکته کارشناس:

اگر ادویه های خود را در یک کشو ذخیره می کنید، سر شیشه را برچسب بزنید. سپس، ادویه ها را به ترتیب حروف الفبا قرار دهید تا دیدن آن ها اسان تر شود..

از کابینت ادویه کشویی استفاده کنید:

کابینت ادویه کشویی در بسیاری از آشپزخانه ها وجود دارد. برای تنظیم ادویه های خود با این روش ذخیره سازی، باید تعداد قفسه های خود را تعیین کنید. بر اساس تعداد قفسه ها، شما می توانید ادویه های خود را به روش های مختلف سازماندهی کنید. می توانید از یکی از دو روش متداول سازمان (تاریخ انقضا و دفعات استفاده) استفاده کنید.

بعلاوه، با فرض اینکه فقط دو قفسه و یک جای بزرگتر برای روغن پخت و پز یا سایر مواد ضروری در زیر دارید، می توانید ادویه های بسیار تند را در قفسه پایین و ادویه های ملایم (ریحان ، گشنیز ، دانه کرفس) را در قفسه بالایی قرار دهید.

از کابینت ادویه کشویی استفاده کنید

از کابینت ادویه کشویی استفاده کنید

ادویه های خود را در جایی تاریک نگهداری کنید:

نور مولکول های طعم دهنده را که به ادویه جات طعم می بخشد از بین می برد. آنها را در کابینت آشپزخانه، انبار یا جایی دور از نور نگه دارید. اگر از قفسه ادویه جات مستقل استفاده می کنید، آن را جایی قرار دهید که در معرض تابش مستقیم نور قرار نگیرد.

ادویه های خود را در جایی تاریک نگهداری کنید

ادویه های خود را در جایی تاریک نگهداری کنید

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *