آموزش باغبانی

نحوه کاشت گیاه در گلدان

چگونه یک گلدان گیاه بکاریم

برای تولید طعم های مختلف جالب از گیاهان شما نیازی به یک باغ بزرگ ندارید. یک گلدان ساده می تواند گیاهان هیجان انگیز زیادی برای ادویه جات شما فراهم کند و یک فضای سبز قابل کنترل برای آشپزخانه، پاسیو یا باغ کوچک ایجاد کند.

بخش اول: خرید گیاهان

در بخش اول به خرید گیاهان می پردازیم

گیاه را پیدا کنید:

گیاهانی را پیدا کنید که به آبیاری و نور خورشید یکسان احتیاج دارند. اگر گیاهان خود را در یک گلدان می کارید، باید از سازگاری آنها اطمینان حاصل کنید. بعضی از گیاهان مانند جعفری عاشق آب هستند و به خاکی نیاز دارند که دائما مرطوب باشد. گیاهان دیگر مانند رزماری ترجیح می دهند که خاک بین آبیاری خشک شود.

اگر گیاهان شما به آبیاری و نور خورشید یکسان نیاز ندارند، باید آنها را در گلدان های جداگانه بکارید. آویشن گیاه دیگری است که آب زیاد دوست ندارد و یک هم گلدانی عالی برای رزماری است. شما همچنین باید نیازهای روشنایی را نیز در نظر بگیرید. بیشتر گیاهان حدود 6 ساعت به نور آفتاب نیاز دارند، اما برخی از آنها بیشتر نیاز دارند.

گیاه را پیدا کنید

گیاه را پیدا کنید

گیاه مورد علاقتون را انتخاب کنید:

3 تا 4 گیاه که دوست دارید با آنها آشپزی کنید را انتخاب کنید. هنگامی که لیست خود را به گیاهان سازگار باهم محدود کردید، گیاهی که دوست دارید با آن آشپزی کنید را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر در آشپزی خود از مقدار زیادی ریحان استفاده می کنید، اما از طعم پیازچه متنفر هستید – ریحان را انتخاب کنید و پیازچه را کنار بگذارید. اگر نمی توانید تصمیم بگیرید چه نوع گیاهانی را پرورش دهید، هر یک از این گزینه های محبوب را انتخاب کنید.

گیاه مورد علاقتون را انتخاب کنید

گیاه مورد علاقتون را انتخاب کنید

برخی از گیاهان معطر یا گلدار را امتحان کنید:

بیشتر گیاهان گل می دهند، از جمله ریحان و رزماری، اما برخی از گیاهان گل های واقعی هستند، مانند بابونه و اسطوخودوس. می توانید این موارد را دریک گلدان بکارید و یا می توانید آنها را در گلدان مخصوص خود قرار دهید. استفاده از اکثر گیاهان گلدار در پخت و پز، مانند اسطوخودوس بی خطر است. محبوبیت آنها در چای بیشتر است، مانند بابونه. بعضی از گیاهان مانند بابونه گل واقعی نیستند اما هنوز هم عطر خوبی دارند. مریم گلی یک نمونه عالی است.

برخی از گیاهان معطر یا گلدار را امتحان کنید

برخی از گیاهان معطر یا گلدار را امتحان کنید

انواع گیاه:

انواع مختلف یک گیاه را در نظر بگیرید. آیا می دانید گونه های مختلفی از نعناع و ریحان وجود دارد؟ اگر واقعاً دوست دارید با یک گیاه خاص غذا بپزید ، در مورد انواع مختلف این گیاه تحقیق کنید و همه آنها را در یک گلدان بکارید.

نعناع: نعناع شکلاتی، نعناع فلفلی، نعناع سکنجبین و نعناع شیرین

پونه کوهی: پونه کوهی یونان، پونه کوهی ایتالیایی، و پونه کوهی گرم و تند

جعفری: جعفری تخت ایتالیایی و جعفری فر شده

آویشن: آویشن انگلیسی ، آویشن فرانسوی ، آویشن آلمانی و آویشن لیمو

انواع گیاه

انواع گیاه

گیاه جوان را از گلخانه تهیه کنید:

به جای بذر، گیاهان جوان را از گلخانه تهیه کنید. گرچه مطمئناً می توانید کاشت گیاهان را از بذرها شروع کنید، اما شروع آنها از گیاهان جوانی که از یک گلخانه خریداری شده بسیار آسان تر است. نه تنها مراقبت از آنها آسانتر است، بلکه قادر خواهید بود زودتر آنها را برداشت کنید.

نهالستان ها تنها محل خرید گیاهان نیستند. بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی نیز گیاهان گلدانی را می فروشند. شروع کاشت گیاهان از دانه ها وقت گیرتر است، اما هزینه کمتری دارد. در صورت تمایل می توانید بذرها را در گلدان کوچکی روی طاقچه آفتابی در فضای بسته بکارید.

گیاه جوان را از گلخانه تهیه کنید

گیاه جوان را از گلخانه تهیه کنید

گیاهانی را با قد بلند اتنخاب کنید:

گیاهانی را انتخاب کنید که دارای قد متفاوت باشند تا نمای دلپذیری داشته باشید. تقریباً مانند سایر گیاهان، گل ها همه به یک اندازه رشد نمی کنند. بعضی از گیاهان مانند آویشن کوتاه تر از گیاهان دیگر مانند رزماری است. استفاده از گیاهانی که در اندازه های مختلف رشد می کنند، گلدان شما را جالب تر از وقتی می کند که همگی به یک اندازه رشد می کنند.

اگر واقعاً گیاهانی می خواهید که همه آنها به یک اندازه رشد کنند، بافت آن ها را در نظر بگیرید. رزماری درختچه ای و خوشه دار است در حالی که پیازچه باریک و نازک است. انواع مختلفی از گیاهان یکسان موجود است. بسیاری از آنها متفاوت از یکدیگر به نظر می رسند.

گیاهانی را با قد بلند اتنخاب کنید

گیاهانی را با قد بلند اتنخاب کنید

بخش دوم: انتخاب گلدان و خاک

در بخش دوم به انتخاب گلدان و خاک می پردازیم.

گلدان تهیه کنید:

گلدانی تهیه کنید که عرض آن حداقل 46 سانتی متر باشد. اگرچه یک گلدان کوچک زیبا به نظر می رسد، اما وقتی که می خواهیم چندین گیاه را با هم پرورش دهیم گلدان بزرگتر بهتر است. گلدان همچنین باید حداقل 46 سانتی متر عمیق باشد تا ریشه ها بتوانند را رشد کنند.

اگر گلدان را خیلی کوچک انتخاب کنید، ممکن است در آخر گیاهان کوچک و کوتاهی تشکیل شود. در هنگام چیدن چیز زیادی برای برداشت نخواهید داشت. گلدان های کوچکتر سریعتر خشک می شوند و باید مرتباً آبیاری شوند.

گلدان تهیه کنید

گلدان تهیه کنید

گلدان سوراخ تخلیه داشته باشد:

اطمینان حاصل کنید که گلدان سوراخ تخلیه دارد. فارغ از نوع گیاهی که می روید، این یک امر ضروری است. اگر گلدان شما سوراخ تخلیه ندارد، خودتان آن را سوراخ کنید. برای گلدانهای سفالی یا سرامیکی از مته سنگ تراشی و برای گلدان های پلاستیکی از مته معمولی استفاده کنید. فقط 1 سوراخ تخلیه کافی است، اما اگر گلدان شما سوراخ بیشتری دارد اشکالی ندارد.

گلدان سوراخ تخلیه داشته باشد

گلدان سوراخ تخلیه داشته باشد

تخلخل گلدان را با آب و هوای خود مطابقت دهید:

بعضی از گلدان ها، مانند رس و سفال، بیش از سایرین متخلخل می باشند، مانند پلاستیک و سرامیک لعاب دار. این بدان معناست که یک گلدان متخلخل نسبت به گلدان غیر متخلخل آب بیشتری از خاک جذب می کند. این مسئله در یک روز بارانی مسئله ای نخواهد داشت ، اما در یک روز گرم و خشک مشکل ساز خواهد بود.

اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید از گلدان های سفالی خودداری کنید، زیرا آنها سریع خشک می شوند. یک گلدان پلاستیکی یا گلدانی که داخل آن لعاب دارد را انتخاب کنید. اگر در آب و هوای مرطوب زندگی می کنید، ممکن است گلدان سفالی بهتر باشد، به خصوص اگر گیاه شما خاک خشک را دوست دارد.

تخلخل گلدان را با آب و هوای خود مطابقت دهید

تخلخل گلدان را با آب و هوای خود مطابقت دهید

خاک را ترکیب کنید:

خاک گلدان بخرید یا ترکیب خود را ایجاد کنید. از خاک باغچه های بیرون استفاده نکنید. نه تنها به خوبی تخلیه نمی شود، بلکه می تواند انگل هم داشته باشد که می تواند گیاهان شما را بیمار کند. در عوض، یک خاک گلدان از گلخانه خریداری کنید. در غیر این صورت، ترکیب خود را با موارد زیر ایجاد کنید:

  • 3 قسمت خاک گلدان
  • 1 قسمت کود کمپوست یا کود پیر
  • 1 قسمت پرلیت یا پوکه
خاک را ترکیب کنید

خاک را ترکیب کنید

بخش سوم: کاشت گیاهان در گلدان

در بخش سوم به کاشت گیاه در گلدان مورد نظر می پردازیم.

سوراخ ته گلدان خود را با یک صفحه بپوشانید:

این به حفظ خاک درون گلدان کمک کرده و از ریزش آن جلوگیری می کند. روش دیگر، شما می توانید یک فیلتر قهوه را در ته گلدان قرار دهید، یا از یک تکه سفال شکسته استفاده کنید. صفحه مشبک نباید بزرگ باشد – هر چیزی که بتواند سوراخ را بپوشاند خوب است. ظروف سفالی شکسته خاک گلدان را حفظ می کند اما با این وجود باعث تخلیه آب می شود.

سوراخ ته گلدان خود را با یک صفحه بپوشانید

سوراخ ته گلدان خود را با یک صفحه بپوشانید

گلدان را با خاک پر کنید:

گلدان را با 5 و 8 سانتی متر فاصله از بالا با خاک گلدان 5 تا 7.5 سانتی متر پر کنید. از ماله یا دستان دستکش دار خود استفاده کنید و گلدان را با خاک گلدان (نه باغبانی) پر کنید. ریختن خاک را تا زمانی که از لبه گلدان 5 تا 7.5 سانتی متر فاصله داشته باشید، ادامه دهید. با دست به آرامی خاک را فشار دهید. اگر گلدان شما از گل رس است، ابتدا آن را یک شب خیس کنید. با این کار از جذب آب از خاک جلوگیری می شود.

گلدان را با خاک پر کنید

گلدان را با خاک پر کنید

خاک را مرطوب کنید:

در صورت لزوم خاک را مرطوب کرده سپس بیشتر اضافه کنید. از آب کافی برای مرطوب شدن خاک استفاده کنید. حتماً آن را با ماله مخلوط کنید تا آب را در خاک پخش کنید. شما می خواهید خاک از بالا به پایین به طور یکنواخت مرطوب باشد. گاهی اوقات، خاک مرطوب فشرده می شود، بنابراین اگر بیش از 6.6 سانتی متر از زیر لبه بالایی گلدان فاصله گرفت، خاک بیشتری را مخلوط کنید.

خاک را مرطوب کنید

خاک را مرطوب کنید

سوراخ را به اندازه کافی بزرگ کنید:

سوراخ برای اولین گیاه خود را به اندازه کافی بزرگ کنید. عمق و عرض این سوراخ به اندازه گیاه شما بستگی دارد. به گلدانی که گیاهتان درون آن است نگاهی بیندازید، سپس حفره ای حفر کنید که کمی بزرگتر از آن باشد. حتما فضای کافی برای گیاهان دیگر بگذارید. به جای اینکه درست در وسط گلدان حفاری کنید، نزدیک لبه آن را حفاری کنید.

سوراخ را به اندازه کافی بزرگ کنید

سوراخ را به اندازه کافی بزرگ کنید

گیاه را از گلدان اصلی خود خارج کنید:

گیاه را از ساقه نگیرید و و ناگهان بیرون بکشید، زیرا می توانید به آن آسیب برسانید. درعوض، گلدان پلاستیکی را به آرامی از کناره ها فشرده کنید، سپس آن را برعکس کنید تا گیاه به بیرون بلغزد. فعلا فقط 1 گیاه را خارج کنید. به محض اینکه گیاه را از گلدان خارج کردید، باید هرچه سریعتر آن را وارد خاک کنید.

گیاه را از گلدان اصلی خود خارج کنید

گیاه را از گلدان اصلی خود خارج کنید

گیاه را بکارید:

گیاه را درون سوراخ قرار داده و روی آن را با 2.5 سانتی متر خاک بپوشانید. اگر ریشه ها کاملاً فشرده شده اند، ابتدا آنها را به آرامی با انگشتان شل کنید. بعد، گیاه را در سوراخی که تازه ایجاد کرده اید فرو کنید، سپس هرگونه شکاف در سوراخ را با خاک پر کنید. روی ریشه را با 2.5 سانتی متر خاک بپوشانید.

به آرامی و با دست آن را فشرده کنید تا خوب و مرتب شود. توجه داشته باشید که سطح خاک باید برای گلدان تازه کاشته شده همانند ظرف فروشگاه باشد.

گیاه را بکارید

گیاه را بکارید

این روند را تکرار کنید:

این روند را برای گیاهان باقیمانده نیز تکرار کنید. یک سوراخ در خاک حفر کنید، سپس گیاه را از گلدان اصلی خود خارج کنید. گیاه را داخل حفره قرار دهید ، سپس آن را با 2.5 سانتی متر خاک بپوشانید. ادامه دهید تا تمام گیاهان خود را بکارید. هربار با 1 گیاه کار کنید. شما نمی خواهید گیاهان دیگر برای مدت طولانی خارج از گلدان های اصلی خود بمانند. بین هر گیاه چند سانتی متر فاصله داشته باشید. گیاهان بلندتر در مرکز و گیاهان کوتاهتر را در اطراف بکارید.

این روند را تکرار کنید

این روند را تکرار کنید

آبیاری کنید:

خاک را به خوبی آبیاری کنید، سپس گلدان را به مکانی آفتابی منتقل کنید. در گلدان آب کافی بریزید تا زمانی که شروع به بیرون آمدن از کف کند. بگذارید گلدان تخلیه شود، سپس آن را بیرون یا روی پیشخوان آفتابی یا طاقچه قرار دهید. گلدان را روی یک سینی پلاستیکی یا سرامیکی قرار دهید. این به تمیز نگه داشتن میز یا پیشخوان شما کمک می کند. آب اضافی را در ظرف باقی نگذارید. گلدان را بلند کرده و آب را بیرون بریزید.

آبیاری کنید

آبیاری کنید

بخش چهارم: مراقبت از گیاهان

در آخرین بخش به چگونگی نهگهداری از این گیاهان می پردازیم.

گیاهان خود را با توجه به نیاز آبیاری آنها آبیاری کنید:

همه گیاهان به یک میزان آب احتیاج ندارند. اگر گیاهان شما هنگام خرید آنها با برچسب مراقبت همراه نبودند، باید درباره آنها به صورت آنلاین تحقیق کنید. به طور کلی:

گیاهان مدیترانه ای مانند پونه کوهی به آب کمتری احتیاج دارند. بگذارید 2.5 تا 5 سانتی متر سطح خاک قبل از اینکه دوباره به آنها آب دهید خشک شود.

گیاهان آب دوست، مانند ریحان، به رطوبت مداوم نیاز دارند. 2.5 تا 5 سانتی متر بالای خاک باید مانند یک اسفنج مرطوب احساس شود.

هنگام آبیاری، به اندازه کافی آب استفاده کنید تا جایی که ببینید از پایین گلدان خارج می شود.

گیاهان خود را با توجه به نیاز آبیاری آنها آبیاری کنید

گیاهان خود را با توجه به نیاز آبیاری آنها آبیاری کنید

از کود استفاده کنید:

هر سال چند بار از کود استفاده کنید. اینکه چند بار از کود استفاده می کنید بستگی به نوع کود مورد استفاده شما دارد. اگر از کود مایع استفاده می کنید، لازم است هر 3 تا 4 هفته یکبار در فصل رشد از آن استفاده کنید. اگر از کودهای آهسته رهش استفاده می کنید، فقط باید یک تا سه بار در سال از آن استفاده کنید.

برای بهترین نتیجه، از یک کود آلی آهسته رهش، یا یک کود مایع نیمه مقاوم استفاده کنید. مطمئن شوید که کود برای گیاهان مناسب است. برچسب را بخوانید.

از کود استفاده کنید

از کود استفاده کنید

گیاه را در نور خورشید قرار دهید:

گلدان را در صورت لزوم بچرخانید تا گیاهان از نور خورشید کافی برخوردار شوند. برای فهم این که چقدر گیاهان شما به نور خورشید نیاز دارند، برچسب مراقبت را بخوانید یا در مورد آن،آنلاین تحقیق کنید. به طور کلی، بیشتر گیاهان حدود 6 ساعت نور خورشید روزانه نیاز دارند، اما برخی از آنها ممکن است نیاز به نور بیشتری داشته باشند. قدرت نور خورشید نیز مهم است. پنجره های رو به جنوب بهترین و شدیدترین نور خورشید را تأمین می کنند، در حالی که پنجره های رو به شمال ضعیف ترین نور خورشید را به شما می دهند.

گیاه را در نور خورشید قرار دهید

گیاه را در نور خورشید قرار دهید

دمای هوا گیاه:

گیاهان را در دمای بین 18 تا 21 درجه سانتیگراد نگه دارید. اگر گلدان گیاهان شما روی طاقچه است، ممکن است مجبور شوید گلدان را در طول روز یا سال به اطراف حرکت دهید. دلیل این امر این است که پنجره ها واقعاً گرم یا واقعاً سرد می شوند.

لازم نیست گلدان را از پنجره کاملاً دور کنید. یک میز کنار پنجره نیزخوب است. اگر گیاهان را بیرون بگذارید و دما پایین تر یا بیشتر از حد ایده آل شود، باید گیاهان را داخل خانه بیاورید.

دمای هوا گیاه

دمای هوا گیاه

گیاهان را برداشت کنید:

گیاهان را از بالا برداشت کنید. هنگام برداشت، باید برگهای بزرگتر را در پایین باقی بگذارید تا نور خورشید بیشتری جذب کند. گلهای پژمرده شده و ساقه های لکه دار را حتماً به محض مشاهده هرس کنید. این منجر به گیاهان قوی تر و پرپشت تر می شود. می توانید گیاهان را با انگشتان خود برداشت کنید، یا می توانید آنها را با قیچی ببرید. اگر تصمیم به استفاده از قیچی دارید ، از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

گیاهان را برداشت کنید

گیاهان را برداشت کنید

در صورت نیاز گیاهان را جایگزین کنید:

گیاهان را در صورت نیاز جایگزین کنید. متأسفانه ، همه گیاهان برای همیشه ماندگار نیستند. بعضی از گیاهان یک ساله هستند و باید هر ساله دوباره کاشته شوند. برخی دیگر چند ساله هستند و هر ساله برمی گردند. چند گیاه دوسالانه هستند و باید هر 2 سال جایگزین شوند.

در صورت نیاز گیاهان را جایگزین کنید

در صورت نیاز گیاهان را جایگزین کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *