آموزش باغبانی

چگونه از شر کنه های گیاه خلاص شویم

خلاص شدن از شر کنه های گیاهی

مایت یا کنه گیاهی به گونه‌های مختلفی از کنه‌ها گفته می‌شود که از گیاهان تغذیه می‌کنند. در بیشتر باغ ها و خانه ها احتمال وجود نوعی از مایت گیاه به نام مایت عنکبوتی، زیاد است. اگرچه در برخی موارد ممکن است مجبور باشید با مایت سرخ یا مایت های پهن مقابله کنید. همه این کنه‌ها در محیط‌های خشک و با نور زیاد خورشید رشد می‌کنند، بنابراین شما می‌توانید با آبیاری کردن گیاهان، سایه انداختن در بعد از ظهرها و حفظ سطح رطوبت در حیاط یا باغ، از آلودگی و رشد مایت ها جلوگیری کنید. اگر این اقدامات ساده بی اثر بودند، قبل از استفاده از سایر سموم دفع آفات و روغن‌های باغبانی می‌توانید از یک راه حل طبیعی استفاده کنید به این ترتیب که کفشدوزک یا سایر شکارچیان را در باغ خود آزاد کنید تا از کنه یا مایت ها تغذیه کنند.

روش اول: استفاده از قاتل شیمیایی

اولین قسمت از این مقاله به استفاده از قاتل شیمیایی برای این کنه ها می پردازیم.

1- برای از بین بردن کنه و جلوگیری از لانه سازی، داروی ضد قارچ را روی گیاهان آلوده بپاشید:

انواع حشره کش های مخصوص کنه‌ها در بازار وجود دارد. به این حشره کش ها مایت کش یا کنه کش گفته می‌شود و می‌توان آنها را بصورت آنلاین یا در فروشگاه لوازم باغبانی محلی خریداری کرد که در مارک‌های مختلف وجود دارند و معمولاً به صورت اسپری روزانه از یک مایت کش برای از بین بردن کنه‌های موجود استفاده می‌شود.

مارک‌های مختلف مایت کش دستورالعمل‌های مختلفی را بر روی برچسب‌های خود چاپ می‌کنند. برای مقابله با کنه‌ها، دستورالعمل‌های مارک خاص خود را به طور دقیق دنبال کنید.

اگر آلوده به کنه فعال هستید، به دنبال یک مارک مایت کش قوی باشید تا با اسپری کردن آن، از تخم ریزی کنه‌ها و تشکیل لانه در آینده جلوگیری کند.

مواد ضد قارچی پیشگیری در بازار وجود دارد که می‌توانید با اسپری کردن آن در باغچه و محل زندگی خود از بروز کنه‌ها جلوگیری شود.

به کنه اسپری بزنید

به کنه اسپری بزنید

2- در صورت بی اثر بودن مایت کش، گیاهان را با صابون حشره کش کنترل کنید:

یک صابون حشره کش با یک دهانه بزرگ خریداری کنید و آن را روی هر گیاه آلوده به مایت بمالید. دستورالعمل‌های خاص روی برچسب صابون را دنبال کنید تا در فواصل مناسب آن را استفاده کنید تا گیاهان شما کاملاً از شر مایت ها پاک شوند. به طور معمول، باید اطمینان حاصل کنید که همه مایت ها با صابون آغشته شده باشند، هر ۲ تا ۴ روز یک بار صابون بزنید.

از استفاده کردن صابون حشره کش بر روی گیاهان حساس خودداری کنید.

نکته: اگر مایت کش بر روی مایت های موجود کارساز نبود، ممکن است یک گونه خاص و کم نظیر در اطراف گیاهان شما لانه کرده باشند، زیرا بیشتر مایت کش های موجود فقط با گونه‌های خاصی از کنه‌ها (معمولاً مایت های عنکبوتی، که شایع‌ترین آنها هستند) سازگار هستند.

به طور مداوم روی کنه ها اسپری کنید

به طور مداوم روی کنه ها اسپری کنید

3- برای از بین بردن کنه‌های بالغ از روغن پاشی زمستانه استفاده کنید:

روغن امولسیون شونده باغبانی نوعی روغن آلی است که از روغن یا دانه پنبه ساخته می‌شود. به محض سرد شدن هوا با پاشیدن و یا مالیدن این روغن بر روی هر قسمت از گیاه آلوده به کنه می‌توانید گیاهان خود را در مقابل کنه محافظت کنید. این کار باعث می‌شود که کنه‌هایی که می‌توانند در زمستان زنده بمانند و در روی گیاهان زندگی کنند خفه شده و از بین بروند و به طور طبیعی در طول فصل کنه‌های موجود از بین بروند.

این روغن‌ها بر روی گیاهان در واقع به عنوان محافظ عمل می‌کنند و مانع ورود کنه به گیاه می‌شود.

در صورت استفاده از روغن پاشی بر روی گیاهانی که در حال رشد برگ‌های جدید هستند، درختان صدمات جدی می‌بینند و یا حتی ممکن است باعث خشک شدن و از بین رفتن آن ها شوید.

به خاکهم کود بزنید

به خاکهم کود بزنید

4- برای از بین بردن کنه‌های فعال، در فصل رشد روغن تابستانه استفاده کنید:

روغن تابستانه که به روغن باغبانی نیز معروف است، یک نوع سبک از روغن زمستانه است که به گیاهان در حال رشد آسیب نمی‌رساند. می‌توانید روغن تابستانه را در فصل رشد روی گیاهان و درختان سمپاشی کنید. روغن تابستانه ضمن جلوگیری از تخم ریزی یا تغذیه کنه‌های جدید در باغ، کنه‌های موجود را نیز از بین می‌برد.

اگر گیاهان پس از سمپاشی به وسیله‌ی روغن تابستانه زرد شدند، استفاده از آن را قطع کنید تا رنگ گیاه برگردد.

ممکن است در فروشگاه باغبانی محلی خود روغن چریش را در قفسه کنار روغن زمستانه و تابستانی مشاهده کنید. باید بدانید که روغن چریش یک جایگزین عالی برای بسیاری از سموم شیمیایی است، اما به طور کلی در مبارزه با کنه‌ها بی اثر است

مایعات مختلف را روی گیاه اعمال کنید

مایعات مختلف را روی گیاه اعمال کنید

روش دوم: معرفی یک شکارچی طبیعی

دومین قسمت یک شکارچی طبیعی برای از بین بردن این کنه ها معرفی میکنیم.

1- کفشدوزک‌ها را بخرید و در باغ خود رها کنید تا کنه‌ها و سایر آفات را تحت کنترل خود درآورید:

250-100 کفشدوزک را بصورت آنلاین یا از فروشگاه کنترل آفات خریداری کنید. کفشدوزک‌ها از کنه تغذیه می‌کنند و تا زمانی که کنه‌ها گیاهان شما را می‌خورند در باغ شما زندگی می‌کنند تا آنها را بخورند. در اواخر روز کفشدوزک‌ها را در باغ یا حیاط رها کنید تا احتمال استقرار شبانه کفشدوزک‌ها در باغ شما بیشتر باشد.

کفشدوزک‌های خود را قبل از رها کردن به مدت 20-45 دقیقه در یخچال بگذارید تا آرام شود و احتمال پرواز کردن آن ها بعد از آزادی کاهش یابد.

کفشدوزک‌ها مانند شته‌ها آفت‌های دیگری را نیز خواهند خورد. اگر می‌خواهید همه آفات موجود در باغ خود را کنترل کنید، کفشدوزک‌ها گزینه بسیار مناسبی هستند.

هشدار: اگر سعی دارید در ماه آخر فصل رشد گیاهان، مشکل آفت را حل کنید، کفشدوزک‌ها نمی‌توانند گزینه مناسبی باشند زیرا با سرد شدن هوا آن ها زندگی فعالی ندارند.

اضافه کردن حشرات عجیب به گیاه

اضافه کردن حشرات عجیب به گیاه

2- برخی از کنه‌های شکارچی را خریداری کنید و در باغ خود آزاد کنید تا کنه‌ها ی عنکبوتی را از بین ببرند:

می‌توانید کنه‌های شکارچی را بصورت آنلاین یا از یک شرکت کنترل آفات خریداری کنید. 1000-1500 کنه شکارچی بخرید و جعبه آنها را در باغ خود قرار دهید. با مداد یا چاقوی کوچک چند ده سوراخ 1-2 (5/2–5/1 سانتی متری) نزدیک کف جعبه را منگنه کنید و با این کار به کنه‌های شکارچی فرصت دهید تا بیرون بیایند و شکار کنند. کنه‌های شکارچی از کنه‌های عنکبوتی تغذیه می‌کنند و همه نوع کنه‌های عنکبوتی از جمله تخم، نوجوان و بالغ را می‌خورند.

کنه‌های شکارچی می‌توانند کنه‌های عنکبوتی، کنه‌های سرخ و کنه‌های پهن را از بین ببرند. چند گونه دیگر از کنه‌ها هستند که کنه‌های شکارچی از آنها تغذیه نمی‌کنند.

کنه‌های شکارچی معمولاً به آفات دیگر باغ حمله نخواهند کرد. اگر فقط می‌خواهید از شر کنه‌ها خلاص شوید، این گزینه‌ی بسیار خوبی است.

شما می‌توانید با مشاهده ظاهر کنه‌های عنکبوتی و کنه‌های شکارچی تفاوت آن ها را تشخیص دهید را تشخیص دهید. اگر ظاهر آن ها براق و بدون لکه باشد، یک کنه شکارچی است.

جعبه ای که روش کنه هست

جعبه ای که روش کنه هست

3- اگر عجله ندارید با کاشت گیاهان گلدار حشرات همه چیز خوار را به باغ خود جذب کنید:

حشراتی از تیره اورئوس که حشره همه چیزخوار خوانده می‌شوند، حشرات ریزی هستند که در اوایل بهار ظاهر می‌شوند. آنها علاقه به خوردن و شکار کنه‌های گیاهی دارند و با کاشت برخی گیاهان گلدار می‌تواند باغ شما مکان جذابی برایشان باشد. هر گیاه گلدار، مانند گل همیشه بهار، رازیانه یا یونجه می‌تواند حشرات همه چیز خوار را به باغ شما جذب کند.

در هر حال اگر قصد کاشت گل برای جذب حشرات همه چیز خوار را دارید، ایده خوبی است. اما باید بدانید که با جذب شکارچیان کوچک همه چیز خوار ممکن است آن ها در هر جایی از باغ دیده شوند اگر با این مسئله مشکل دارید، بهتر است از این کار صرف نظر کنید.

اگر با حشرات همه چیز خوار سروکله بزنید ممکن است آن ها شما را گاز می‌گیرند، اما خطری ندارند.

حشرات همه چیز خوار کوچک‌تر از 1⁄5 اینچ (0.51 سانتی متر) هستند و بدنی بیضی شکل دارند. آنها معمولاً سیاه یا بنفش و دارای بال هستند.

گلهایی که دارای کنه هستند

گلهایی که دارای کنه هستند

روش سوم: جلوگیری از کنه‌ها

سومین قسمت به جلوگیری و پیشگیری می پردازد.

1- در فصول خشک گیاهان خود را به طور منظم آبیاری کنید:

کنه‌های گیاهی در شرایط خشک رشد و نمو می‌کنند و در محیط‌های مرطوب برای زندگی تقلا می‌کنند. برای جلوگیری از جذب کنه‌ها، هر روز صبح گیاهان خود را آبیاری کرده و در طول روزها مخصوصاً در دوره‌های خشک، آنها را مرطوب نگه دارید. آبیاری گیاهان باعث می‌شود که کنه‌های موجود بیش از حد به دور و اطراف نچسبند و جا خوش نکنند.

زمانی که یک گیاه مرطوب است، برای کنه‌های گیاه تغذیه مناسب و کافی سخت است.

هر گیاه به محیط خاصی نیاز دارد بنابراین اگر گیاهان شما به خاک خشک تری نیاز دارند، هر روز آن ها را آبیاری نکنید.

گیاهان قوی‌تر و تنومند را با جریان محکم آب بشویید. با این کار مایت ها از بین می‌روند و تار و پود آنها از هم گسیخته می‌شود.

گیاهان را با اسپری کردن آب تا بعد از ظهر مرطوب نگه دارید.

آب چهار گلدان

آب چهار گلدان

2- برگ‌ها و بقایای خشک گیاهان را از خاک اطراف درختان دور کرده و پاکسازی کنید:

کنه‌ها تمایل دارند که در زیر برگ و ساقه‌های گیاهان مرده در نزدیکی خاک زندگی کنند. اگر خاک گلدان یا باغ خود را به طور مداوم از برگ‌های مرده و بقایای آن پاک نگه دارید، احتمال لانه کردن کنه‌ها کمتر است. در ماه‌های سردتر که ممکن است کنه‌ها در باغ شما زمستان گذرانی کنند، از بین بردن برگ‌های گیاه مرده و بقایای خشک گیاهان، لانه‌ها و تخم‌هایی که به سختی دیده می‌شوند را در حالت خواب از بین می‌برد.

کنه‌ها منابع غذایی گیاهان را کاهش می‌دهند و باعث خشک شدن سریع برگ یا گلبرگ آنها نسبت به حالت عادی می‌شوند. اگر می‌بینید که هر روز بطور مداوم برگ‌های گیاهان زرد شده و می‌افتند، ممکن است نشان دهنده وجود کنه و حشرات در گیاه باشد و باید از یک حشره کش شیمیایی استفاده کنید.

پایه گذاری سنگ گیاهان

پایه گذاری سنگ گیاهان

3- برای جلوگیری از سرایت، گیاهان آلوده به کنه را از گیاهان دیگر جدا کنید:

کنه‌ها نمی‌توانند پرواز کنند، اما وقتی باد می‌وزد می‌توانند از گیاهی به گیاه دیگر بروند. برای جلوگیری از گسترش آلودگی کنه، گیاهان آلوده را از بقیه جدا کرده و در قسمت جداگانه ای از باغ یا خانه قرار دهید. مکانی را انتخاب کنید که حدود 10-15 فوت (3.0-4.6 متر) از گیاه آسیب دیده فاصله داشته باشد تا از رشد کنه و گسترش آلودگی جلوگیری شود.

در صورت امکان، گیاهان بدون آلودگی را به صورت خوشه ای قرار دهید تا فضای کمتری بین آنها وجود داشته باشد. با این کار تجمع رطوبت موجود در اطراف و کف گیاهان باعث می‌شود که کنه‌ها نتوانند باغچه یا گلدان را به محل زندگی خود تبدیل کنند.

اندازه و فاصله بین دو گلدان

اندازه و فاصله بین دو گلدان

4- بعد از ظهر گیاهان را از آفتاب دور نگه دارید:

اگر گیاه خانگی و آپارتمانی دارید، بعد از ظهرها آن را از پنجره دور کنید و اگر باغچه دارید، با تنظیم سایبان یا چتر گیاهان خود را با ایجاد سایه ای جزئی بپوشانید. هرچه قدر، در بعد از ظهرها نور کمتری به گیاهان شما بتابد احتمال بروز و کنه زدن گیاهان کمتر خواهد بود.

کنه‌ها به طور طبیعی جذب مناطق آفتابی می‌شوند، به خصوص بعد از ظهرها که بیشترین فعالیت را دارند. نگه داشتن گیاهان در سایه می‌تواند مانع از چسبیدن کنه‌ها به آن ها شود.

سایبان های بزرگ برای گل آماده کنید

سایبان های بزرگ برای گل آماده کنید

5- یک مرطوب کننده در کنار گیاهان آپارتمانی قرار دهید:

در طول فصل گرم و خشک، یک مرطوب کننده در کنار گیاهان آپارتمانی قرار دهید تا خاک و برگ‌های آنها مرطوب شوند. این کار باعث می‌شود که کنه‌ها در اطراف گیاهان شما جا خوش نکنند؛ و تخم ریزی در بین گیاهان، برای گذراندن زمستان برایشان سخت شود.

وقتی کنه‌ها زمستان را می‌گذرانند کاملاً بی تحرک و خاموش هستند و ممکن است هیچ فعالیتی را از آن ها مشاهده نکنید. تیمار، آبیاری و ایجاد سایه برای گیاهان آسیب دیده را در تمام فصل سرما ادامه دهید حتی اگر فکر می‌کنید کنه‌ها از بین رفته اند.

نکته: ایجاد یک دستگاه رطوبت ساز در یک باغ غیر عملی است و به همان اندازه فایده چندانی ندارد. برای مرطوب نگه داشتن گیاهان در فضای باز، کافی است روزانه آنها را آبیاری کرده و در صورت لزوم برای مرطوب نگه داشتن آنها را با آب اسپری کنید.

استفاده از بخور برای گل

استفاده از بخور برای گل

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *