آموزش باغبانی

نحوه هرس تاک ها

نحوه هرس تاک ها

چنانچه شما در حال پرورش پیچ امین الدوله، کلماتیس یا درخت انگور هستید، مهم است که تاک های آنها را به طور منظم هرس کنید. هرس اجازه می دهد هوا و نور خورشید به داخل تاک ها برسد و به آنها نور خورشید، جریان هوا و تغذیه مورد نیاز برای رشد را می دهد. کوتاه نگه داشتن تاک ها نیز باعث کاهش جرم و وزن آنها می شود تا به ساختار صعودی آن آسیب نرساند. از آنجا که هرس رشد مجدد را ترغیب می کند، باید برای حفظ اندازه و شکل تاک ها تعادل مناسبی برای ارتقاء رشد پیدا کنید.

مرحله اول: حفظ گیاهان صعود کننده

اولین قسمت به چگونگی حفظ گیاهان صعود کننده می پردازد.

1- تاک هایی که دیر شکوفه می‌دهند را در زمستان یا اوایل بهار هرس کنید تا رشد مجدد ایجاد شود:

تاک هایی که دیر شکوفه می‌دهند شامل گیاهانی مانند پیچ امین الدوله و گل شیپوری است که در اواخر تابستان و پاییز شکوفا می شوند. این نوع تاک ها باید در اواخر زمستان یا اوایل بهار هرس شوند تا به آنها فرصت داده شود تا شاخه ها و گل های جدیدی را برای فصل رشد بعدی تولید کنند.

شاخه ها را هرس کن

شاخه ها را هرس کن

2- تاک هایی را که بلافاصله پس از از بین رفتن گل هایشان زود شکوفا می شوند، هرس کنید:

تاک هایی را که در بهار و اوایل تابستان در پایان فصل رشد شکوفا می شوند، هرس کنید تا آنها را برای رشد سال آینده آماده کند. یاسمن، ویستریا و سایر تاک های مقاوم در این دسته قرار می گیرند.

تاک هایی که زود شکوفا می شوند اما میوه تولید می کنند، مانند کیوی و میوه شور، باید در اوایل بهار قبل از گلدهی هرس شوند تا از دست دادن محصول میوه جلوگیری شود.

هرس در تابستان نیز

هرس در تابستان نیز

3- برای جلوگیری از آسیب رساندن به تاک، برش های تمیزی انجام دهید:

شاخه ها را نپیچانید، تکان ندهید یا نشکنید. انجام این کار می تواند به تاک آسیب برساند و آن را مستعد ابتلا به عفونت و بیماری کند. از قیچی باغبانی برای برش زیبا و تمیز روی تمام تاک ها و ساقه ها استفاده کنید.

  • شاخه ها را طوری ببرید که با ساقه اصلی هم تراز شوند. شاخه ای را جا نیندازید.
  • ساقه را حدود 2.5 سانتی متر بالای جوانه به جهتی که می خواهید تاک رشد کند، برش دهید.
  • از ایجاد برش هایی که باعث ایجاد جوانه های داخلی یا قطع جوانه ها می شود خودداری کنید زیرا این امر می تواند نور خورشید و جریان هوا به مرکز گیاه را کاهش دهد.
برش شاخه از قسمت راست شاخه

برش شاخه از قسمت راست شاخه

4- همه قسمت های رشد کرده بی جان، بیمار و آسیب دیده را به سرعت بردارید:

از قیچی های باغبانی برای برش این قسمت ها تا قسمت سالم استفاده کنید. ماندن این قسمت ها روی تاک می تواند منجر به هجوم حشرات، گسترش بیشتر عفونت و بیماری و محدود شدن رشد تاک شود.

شاخه ها خودشان را کنده می کنند

شاخه ها خودشان را کنده می کنند

5- ساقه های منحرف را بردارید تا به شکل دهی تاک شما کمک کند:

تمام ساقه هایی را که از جهت مورد نظر شما رشد نمی کنند، ببرید. به ساقه هایی که به دور از رسیدگی رشد کرده اند، بیشتر توجه کنید.

قیچی و گیاه روی زمین

قیچی و گیاه روی زمین

6- برای رشد سالم گیاه، ساقه های درهم پیچیده را از بین ببرید:

پیچک های درهم پیچیده تاک جریان نور و هوا را محدود می کند و می تواند از رشد تاک شما جلوگیری کند. اگر خیلی طولانی بمانند، تاک ها همچنین می توانند گیاهان دیگر را خفه کرده و در ساختارهای دیگر گیاهان گرفتار شوند.

اگر به سختی تشخیص می‌دهید کجا را ببرید یا چه چیزی را بردارید، مشکلی نیست که برش های تصادفی روی تاک ها بزنید. صبر کنید تا ساقه ها از بین بروند و سپس آنها را بردارید.

گیاه را با قیچی هرس کنید

گیاه را با قیچی هرس کنید

7- تاک های بی قاعده تا روی زمین را کوتاه کنید تا در سال بعد دوباره رشد کنند:

اگر برای مرتب کردن تاک خود زمان بسیار سختی گذرانده اید، ممکن است بهتر باشد که از فصل جدید نگهداری مجدد آن را شروع کنید. در اواخر زمستان یا اوایل بهار، تاکی که تا سطح زمین رسیده را برش بزنید تا آن را برای رشد مجدد سالم و قابل کنترل ترغیب کنید.

هرس شاخه با ملزومات باغبانی

هرس شاخه با ملزومات باغبانی

مرحله دوم: آموزش و هرس درخت انگور

دومین مرحله این مقاله به چگونگی هرس درخت انگور می پردازد.

1- تاک های انگور را در فصل زمستان هرس کنید تا خطر عفونت را کاهش دهید:

عفونت ناشی از آسیب زخم ناشی از هرس در زمان خواب زمستانی انگور کمتر اتفاق می افتد زیرا تاک زمان بیشتری برای بازیابی قبل از فصل رشد بعدی دارد. هرس در شرایطی که انگور در خواب زمستانی است، دیدن همه برگها را آسانتر می کند. برای کاهش بیشتر خطر عفونت، قیچی های هرس را پس از کار روی هر تاک با غوطه ور کردن در الکل ایزوپروپیل ضدعفونی کنید.

در زمستان به شاخه های گیاهان توجه کنید

در زمستان به شاخه های گیاهان توجه کنید

2- در طول اولین سال همه ساقه ها را به جز یکی از تنه اصلی بردارید:

قوی ترین ساقه را برای ذخیره انتخاب کنید و تمام ساقه های دیگر را به برش دهید تا با تنه اصلی هم تراز شوند.

  • ساقه ای را که برای ذخیره انتخاب کرده اید به 1 یا 2 جوانه برسانید.
  • تمام شاخه های دیگر را که در طول فصل شروع به رشد می کنند حذف کنید.
قطعات مشخص شده را برش دهید

قطعات مشخص شده را برش دهید

3- در بهار سال دوم 2 شاخه را برای ذخیره انتخاب کنید:

قوی ترین شاخه را از هر طرف تنه انتخاب کنید، آنها شاخه های اصلی شما می شوند. آنها را با استفاده از نوار سبز باغبانی بطور شل به داربستی ببندید. نوار را به قدری محکم ببندید که شاخه را نگه دارد. استفاده بسیار محکم از نوار ممکن است رشد آن را محدود کند. تمام شاخه های دیگر را طوری ببرید که با تنه اصلی هم تراز شوند.

چند شاخه و علامت پیکان

چند شاخه و علامت پیکان

4- تمام خوشه های گل را در طول فصل سال دوم قطع کنید:

از آنجا که تاک انگور شما هنوز میوه تولید نمی کند، مهم است که خوشه های گل را حذف کنید تا انرژی را به 2 شاخه ذخیره شده خود هدایت کنید. به محض مشاهده خوشه ها، ترجیحاً قبل از شکوفه آنها را حذف کنید.

علف های بین برگ ها را ببرید

علف های بین برگ ها را ببرید

5- شاخه هایی را که در هر زمستان از شاخه اصلی رشد می کنند، هرس کنید:

از هر 15-20 سانتیمتر یا تقریباً 7-10 جوانه فقط 1 شاخه روی هر شاخه اصلی وجود داشته باشد. تمام شاخه های دیگر را از شاخه اصلی و ریشه هایی که از تنه اصلی یا از سیستم ریشه‌ای در زمین رشد می کنند جدا کنید.

چند شاخه خشک و عدد روی عکس

چند شاخه خشک و عدد روی عکس

6- شاخه های باقی مانده را به طول 15-20 سانتی متر کوتاه کنید:

از قیچی های باغبانی برای کوتاه کردن شاخه ها با زاویه 45 درجه حداقل 2.5 سانتی متر بالاتر از جوانه ها استفاده کنید. این شاخه های بریده همان شاخه هایی هستند که در سالهای بعد میوه می دهد.

علامت های روی عکس را برش دهید

علامت های روی عکس را برش دهید

7- چوب های معیوب را فوراً جدا کنید:

به دنبال ضایعات، شیره، کپک، برگ های تغییر رنگ داده و میوه هایی باشید که نمی رسند. از قیچی باغبانی برای تمیز کردن این قسمت ها در هوای خشک استفاده کنید. اگر مجبورید در طول هوای مرطوب یک برش بزرگ ایجاد کنید، یک شاخه کوتاه به طول 7.5-10 سانتی متر بگذارید که در صورت خشک شدن هرس شود.

برش قسمت های علامت زده شده با دو قیچی

برش قسمت های علامت زده شده با دو قیچی

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *