آموزش باغبانی

چگونه بلوط سمی را از بین ببریم

چگونه بلوط سمی را از بین ببریم

ظاهراً بلوط سمی بی ضرر به نظر می‌رسد، اما بثورات پوستی ناشی از آن می‌تواند منجر به خارش شدید و تاول‌های پوستی شود که با گذشت زمان بدتر می‌شوند. این درختان معمولاً در زمین‌های متروکه و آشفته، در مسیرهای پیاده روی و در مکان‌های مختلفی مانند مزارع درختان کریسمس رشد می‌کنند. اگر در نزدیکی خانه یا محل کارتان گیاه بلوط سمی وجود دارید، می‌توانید با استفاده از علف کش یا با استفاده از روش‌های طبیعی از شر آن ها خلاص شوید.

بخش اول: حذف کردن بلوط سمی به صورت دستی

اولین قسمت از این مقاله به حذف کردن بلوط سمی به صورت دستی می پردازیم.

1- گیاهان بلوط سمی را شناسایی کنید:

بلوط سمی دارای برگ‌های سبز و براق است که در پاییز قرمز می‌شوند و در زمستان به خواب می‌روند. برگ‌ها ضخیم و دارای سطحی مچاله شده هستند. آنها شکلی مشابه برگ بلوط دارند و در گروه‌های سه تایی رشد می‌کنند. در مکان‌های باز و آفتابی، بلوط سمی به صورت بوته‌های پرپشت رشد می‌کند. در مناطقی که کمی سایه دارند و آفتاب مستقیم نمی‌تابد، می‌تواند به صورت درخت انگور رشد کرده و از درختان و پاجوش‌ها بالا برود.

در امتداد مسیرها، نزدیک لبه‌های جنگل و در قسمت‌های متروکه به دنبال بلوط سمی بگردید.

ریشه گیاهان بلوط سمی که در زمین باقی مانده اند، می‌توانند رشد کنند و کاملاً بزرگ شوند و شاهد جوانه زدن گیاهان تازه از اطراف آن ها باشید. برای شناسایی درست این گیاه به دنبال برگ‌های تازه باشید.

حتی وقتی گیاه بلوط سمی برگ‌های خود را از دست داده است، چوب‌های خشک باقی مانده همچنان سمی هستند، بنابراین در این زمان نیز مواظب باشید تا به این گیاهان دست نزنید و آن ها را از اطراف محل زندگی خود پاک کنید.

برگ کنده شده

برگ کنده شده

2- از سر تا پا خود را بپوشانید:

برای حذف دستی گیاه لازم است تا گیاه را به طور واقعی لمس کنید، بنابراین باید مطمئن شوید که کاملاً خودتان را پوشانیده باشید. تا از پوستتان در برابر سموم و روغن سمی که این گیاهان تولید می‌کنند، محافظت کنید. دستکش ضخیم، چندین لایه پیراهن بلند، شلوار بلند، جوراب و چکمه بلند بپوشید. از آنجا که برخی از افراد به با تنفس هوا در نزدیکی بلوط سمی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و دچار آلرژی می‌شوند، حتماً باید صورت خود را نیز بپوشانید.

این نوع پوشش، موثرترین استراتژی برای حذف این گیاه است، با این وجود باز خطرناک‌ترین استراتژی است.

این روش برای افرادی که به بلوط سمی حساسیت زیادی دارند توصیه نمی‌شود. این اشخاص می‌توانند، یا شخصی را پیدا کنند که در برابر آلرژی حاصل از این گیاه، مقاوم است (15٪ از مردم می‌توانند بلوط سمی را لمس کنند و بثورات ایجاد نکنند) و یا روش دیگری را امتحان کنند.

توجه داشته باشید که اگر در گذشته آلرژی خفیفی داشته اید، احتمال دارد که با قرار گرفتن در معرض این گیاه، آلرژی و اثر بدتری را مشاهده کنید.

پس از اتمام کار لباس‌های خود را در بیاورید بسیار مراقب باشید، زیرا روغن‌های گیاهان بلوط سمی هنوز روی دستکش، کفش و سایر لباس‌های شما وجود دارد. همه آن ها را بلافاصله در ماشین لباسشویی بیندازید با استفاده از آب گرم بشویید.

پوشیدن دستکش و جوراب

پوشیدن دستکش و جوراب

3- گیاهان را از ریشه بیرون بیاورید:

ممکن است بتوانید گیاهان کوچک‌تر را با دست از ریشه بکنید و بیرون بکشید. اما برای گیاهان بزرگ‌تر به بیل نیاز خواهید داشت. بیرون کشیدن کل گیاه از جمله ریشه بسیار مهم است. در غیر این صورت گیاه مجدداً رشد می‌کند.

حذف دستی این گیاهان در بهار، زمانی که گیاهان تازه شروع به رشد کرده اند و زمین نسبتاً نرم است، ساده‌تر است. منتظر خشک شدن یا رسیدن زمستان نشوید، زیرا در این صورت دستیابی به همه ریشه‌های گیاه دشوار است و بیشتر ساقه‌ها از بین خواهند رفت.

پس از حذف کردن گیاهان، تمام وسایل باغبانی خود را ضد عفونی کنید.

با بیل، زیر گیاه را حفر کنید

با بیل، زیر گیاه را حفر کنید

4- گیاهان را دور بریزید:

هنگامی که همه گیاهان و ریشه‌های آنها را جمع آوری کردید، آنها را در منطقه ای دور از دسترس بیندازید و یا در کیسه‌های زباله قرار دهید تا دور بریزند. گیاهان بلوط سمی مرده هنوز سمی هستند، بنابراین آنها را در محلی که افراد دیگر با آنها تماس می‌گیرند، رها نکنید.

از این گیاهان به عنوان مالچ یا کمپوست استفاده نکنید. زیرا این گیاهان باز هم، بسیار خطرناک هستند، آنها هنوز هم پر از روغن‌هایی هستند که می‌توانند بثورات شدیدی ایجاد کنند.

گیاهان را نسوزانید. تنفس دود حاصل از سوزاندن گیاهان بلوط سمی، بسیار خطرناک است.

زباله را در سطل زباله بریز

زباله را در سطل زباله بریز

بخش دوم: از بین بردن بلوط سمی با استفاده از مواد شیمیایی

دومین بخش از بین بردن بلوط سمی را با استفاده از مواد شیمیایی توضیح می دهد.

1- از یک فرد متخصص و حرفه ای کمک بگیرید:

اگر نمی‌خواهید نزدیک بلوط سمی بروید، بهترین کار این است که شخص دیگری را برای انجام این کار استخدام کنید. یک متخصص مجاز از یک سم دفع آفات با قدرت بالا مانند ایمازاپیر را برای از بین بردن بلوط سمی استفاده می‌کند. بهتر است این کار را در بهار یا اوایل پاییز انجام دهید.

معاشرت با دیگران

معاشرت با دیگران

2- در صورت درمان بلوط سمی در بهار از اسپری استفاده کنید:

علف کش ساخته شده با تری کلوپیر را انتخاب کنید. این ماده شیمیایی در اوایل فصل رشد بسیار موثر عمل می‌کند و شما می‌توانید از این اسپری ازشروع فصل بهار تا اواسط تابستان و تا زمانی که رشد گیاهان سریع است، استفاده کنید.

در روزهایی که باد می‌وزد، از اسپری استفاده نکنید. این مواد شیمیایی علاوه بر بلوط سمی، می‌توانند گیاهان اطراف را نیز از بین ببرد. همچنین ممکن است باد سموم را به طرف شما هدایت کند.

درختان را اسپری نکنید.

اسپری را زمانی که هوا خشک است انجام دهید و هرگز در هوای بارانی این کار را انجام ندهید. زیرا علف کش حداقل 24 ساعت باید روی گیاهان بمانند تا بتوانند تاثیر مناسبی داشته باشند.

ریختن آب روی برگ های گیاه

ریختن آب روی برگ های گیاه

3- در صورت حذف بلوط سمی در پاییز، از اسپری اواخر فصل استفاده کنید:

از علف کش ساخته شده با گلیفوسات در اواخر چرخه زندگی بلوط سمی استفاده کنید. بعد از شکوفه زدن بلوط سمی و زمانی که هنوز برگ‌های آن سبز است می‌توانید از گلیفوسات استفاده کنید. محلول 2 درصد گلیفوسات را به بلوط سمی بمالید و آن را مستقیماً روی برگ‌های گیاه بلوط سمی بپاشید. گلیفوسات به سایر پوشش‌های گیاهی مجاور آسیب می‌رساند یا آنها را از بین می‌برد، بنابراین مراقب باشید که کجا آن را اسپری می‌کنید.

در روز بادی اسپری نکنید. این مواد شیمیایی علاوه بر بلوط سمی، گیاهان اطراف را نیز از بین می‌برد، همین طور ممکن است باد آن را به طرف شما برگرداند.

درختان را اسپری نکنید.

اسپری را زمانی که هوا خشک است انجام دهید و هرگز در هوای بارانی این کار را انجام ندهید. زیرا علف کش حداقل 24 ساعت باید روی گیاهان بمانند تا بتوانند تاثیر مناسبی داشته باشند.

جاروبرقی جلوی پای مرد

جاروبرقی جلوی پای مرد

4- برای از بین بردن کنده‌های بلوط سمی، از یک روش شیمیایی استفاده کنید:

برای از بین بردن گیاهان بلوط سمی می‌توانید از گلیفوسات، تری کلوپیر یا ترکیبی از هر دو ماده شیمیایی استفاده کنید. مواد شیمیایی تا ریشه این گیاه نفوذ خواهد کرد. قبل از انجام این کار، حتماً از سر تا پای خود را بپوشانید تا از پوست خود در مقابل روغن‌های سمی موجود در گیاه محافظت کنید.

برای قطع گیاه بلوط سمی از قیچی پرچین دسته بلند استفاده کنید تا ساقه‌ها فقط 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتی متر) از سطح زمین بالاتر باشند.

بلافاصله پس از بریدن ساقه‌ها، مواد شیمیایی را با یک برس رنگ به عرض 1 اینچ (2.5 سانتی متر) روی شاخه بریده شده بزنید و یا با یک بطری مواد را روی آن بپاشید.

روی هر کنده را کاملاً با ماده شیمیایی بپوشانید. شما باید هرگونه رشد جدیدی که از کنده بیرون می‌زند را دوباره از بین ببرید.

مایع شستشوی سطحی

مایع شستشوی سطحی

5- صبر کنید تا ریشه‌ها کاملاً خشک شوند، سپس ریشه گیاهان را بیرون بیاورید:

وقتی چند روز بعد ساقه‌ها قهوه ای شدند، با استفاده از بیل، ریشه‌های مرده را بیرون بیاورید. ریشه‌های مرده را مالچ نکنید و نسوزانید. آن را دور بریزید، زیرا هنوز هم می‌تواند باعث آلرژی و حساسیت شود.

بخش سوم: آزمایش تکنیک‌های طبیعی

در این قسمت به آزمایش تکنیک های طبیعی می پردازیم.

1- گیاهان را با پلاستیک بپوشانید تا از بین بروند:

برای پوشاندن گیاهان بلوط سمی که در یک منطقه محدود هستند از ورق‌های پلاستیکی استفاده کنید. ابتدا گیاه را چند سانتی متر بالاتر از سطح زمین ببرید با این کار بهترین نتیجه را خواهید داشت. ریشه‌های مرده باید برداشته شوند و به درستی دور ریخته شوند، در غیر این صورت دوباره رشد می‌کنند و بر می گردند.

استفاده از دستکش برای حرکت دادن گیاه

استفاده از دستکش برای حرکت دادن گیاه

2- برای از بین بردن گیاهان کوچک، آب جوش را روی ریشه‌ها بریزید:

کتری چای خود را گرم کنید تا آب جوش بیاید. آن را بیرون ببرید و نزدیک ریشه گیاه بلوط سمی بریزید. آب جوش تا حدود زیادی ریشه گیاه را از بین می‌برد، اما شما نیز باید ریشه‌های باقی مانده را از بین ببرید. این روش برای گیاهان کوچک مناسب است. احتمالاً این روش برای درختچه‌های بزرگ جواب نخواهد داد.

اگر از این روش استفاده می‌کنید، بسیار مراقب باشید که بخار حاصل شده از گیاه را استنشاق نکنید.

کتری جوش

کتری جوش

3- در صورت امکان برای از بین بردن بلوط سمی از یک بز استفاده کنید:

بزها عاشق خوردن بلوط سمی هستند (از روغن این گیاه تأثیر نمی‌پذیرند) و از آنجا که همیشه گرسنه هستند، خیلی راحت می‌توانند منطقه ای را که مملو از این گیاهان است را پاک سازی کنند. این یک روش طبیعی عالی برای از بین بردن گیاهان بلوط سمی است. اطراف را بررسی کنید تا ببینید آیا یک مزرعه بز در منطقه شما وجود دارد یا خیر. با این روش برای صاحبان بزها کسب و کار روز افزونی با بزهای خود برای مدیریت مناظر طبیعی فراهم می‌شود.

اگر این مسیر را طی کنید، برای اطمینان از رشد مجدد گیاهان، باید ریشه آن ها را نیز از بین ببرید. با این حال، می‌توانید برای جلوگیری از رشد مجدد، در هر بهار بزهایی را بکار بگیرید.

جالب است بدانید، بزهایی که بلوط سمی می‌خورند شیری تولید می‌کنند که فاقد روغن‌های سمی است.

بز جوان

بز جوان

4- می‌توانید اسپری سرکه را که یک روش ساده است را امتحان کنید:

این روش ممکن است ارزش امتحان کردن داشته باشد، مخصوصاً برای گیاهان کوچک‌تر، یک بطری اسپری را با سرکه سفید رقیق نشده پر کنید و روی برگ‌ها و ساقه گیاهان بلوط سمی بپاشید. در طی چند روز، گیاهان باید از بین رفته و بمیرند. اگر نمی‌خواهید ریشه‌ها دوباره رشد کنند، باید خاک را بکنید و ریشه‌ها را بردارید.

مواد را در آبپاش بریزید

مواد را در آبپاش بریزید

5- گزینه دیگر برای از بین بردن گیاهان سمی استفاده از سفید کننده است:

یک بطری اسپری را تا نیمه از آب گرم پر کنید. 1/2 فنجان (136.5 گرم) نمک، 1⁄2 فنجان (120 میلی لیتر) پراکسید هیدروژن و 2 فنجان (470 میلی لیتر) سفید کننده را به بطری اضافه کنید. درب اسپری را روی بطری قرار دهید و آن را خوب تکان دهید تا مواد مخلوط شوند. سپس، گیاهان بلوط سمی را با این مخلوط کاملاً اسپری کنید.

6- فضای حیاط را با پوشش‌های سالم گیاهی، بکارید تا بلوط سمی را دلسرد کند:

از آنجا که بلوط سمی تمایل به رشد در مناطق “آشفته” با خاک خالی دارد، می‌توانید با کاشت گیاهان سالم و دلخواه، از رشد این گیاهان جلوگیری کنید.

خاک در بیل نقره ای

خاک در بیل نقره ای

برای خرید اینترنتی ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *