گیاهان دارویی و ادویه ها

طرز تهیه ادویه پاکستانی

ادویه پاکستانی

از آنجایی که ادویه ها طعم و رنگ متنوعی به غذا می بخشند، بخش مهمی از آشپزی به شمار می آیند. هر منطقه جغرافیایی بسته به نوع فرهنگ غذایی خود دارای ادویه های مخصوصی می باشد. ادویه پاکستانی نیز جزو ادویه هایی است که نه تنها در تهیه غذاهای پاکستانی، بلکه در تهیه بسیاری از غذاهای دنیا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب در مورد اینکه ادویه پاکستانی چیست و از چه ترکیباتی تشکیل شده است صحبت خواهد شد.

ادویه ها مواد گیاهی هستند که برای معطر نمودن و طعم دهی به غذا و پنهان کردن بو و طعم های دیگر مثل بوی زخم گوشت و مرغ و … مورد استفاده قرار می گیرند. ادویه ها نه تنها دارای خاصیت خوراکی هستند بلکه به جهت دارویی و تنظیم طبع غذا ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

در فرهنگ های مختلف از ادویه های مختلفی برای معطر نمودن و طعم دهی به غذا استفاده می شود و شاید یکی از عمده ترین تفاوت در طعم غذاها در فرهنگ ها و ملل مختلف، علاوه بر تفاوت در نحوه پخت غذا به ادویه جاتی بستگی دارد که در غذاهایشان استفاده می کنند.

غذاهای پاکستانی به جهت تنوع در طعم و استفاده از ادویه های مختلف از محبوبیت زیادی در جهان برخوردار است. در آشپزی پاکستانی بسته به نوع غذا از ادویه های مختلفی استفاده می شود. در آشپزی پاکستانی از ادویه های ترکیبی استفاده می شود که در زبان آنها مصالحه (ادویه) نامیده می شود. ادویه پاکستانی یکی از بهترین طعم دهنده هایی است که در بازار ادویه وجود دارد. ادویه پاکستانی نه تنها برای طعم دادن به غذا بلکه برای سلامت و افزایش خاصیت غذا به آن افزوده می شود.

ادویه های تازه

ادویه های تازه

ادویه پاکستانی چیست:

پاکستانی ها برای هر کدام از انواع غذاهایشان از ادویه مخصوصی استفاده می کنند. به عنوان مثال ادویه ای که برای گوشت قرمز مورد استفاده قرار می گیرد برای گوشت سفید نمی تواند قابل استفاده باشد. حتی ادویه ای که برای گوشت سفید ماکیان استفاده می شود با ادویه ای که برای گوشت سفید آبزیان استفاده می شود متفاوت است.

چات مصالحه (Chaat Masala) یکی از ادویه های پر کاربرد پاکستانی است که در غذا ها و ترشی های پاکستانی مورد استفاده قرار می گیرد. پاکستانی ها این ادویه را بر روی تخم مرغ آب پز، غذاهای آب پز مثل چانا چات و سالادها می ریزند. بعد از پخت غذاهای آب پز، حرارت را خاموش نموده و چند قاشق از چات مصالحه را ریخته و درب آن را می گذارند و2 تا 3 دقیقه صبر می کنند تا غذا پر از عطر و طعم ادویه شود.

ادویه گرم ماسالا

یکی دیگر ادویه پاکستانی که نوع دیگری از آن در هندوستان نیز وجود دارد، ادویه گرم مصالحه (garm masala) می باشد که در انگلیسی گراماسالا (garam masala) نامیده می شود. این ادویه در واقع ترکیبی از چند ادویه است. منظور از گرم، دمای بالا و منظور از مصالحه ادویه است. تفاوت گرماسالا هندی و پاکستانی در این است که گرماسالا هندی ، تلخ مزه و تند است در حالی که گرماسالا پاکستانی تند هست اما تلخ نبوده و بوی تندی ندارد.

از گرم مصالحه برای اصلاح غذاهای سرد استفاده می شود. یعنی به غذایی که طبع سردی دارد، ادویه گرم مصالحه اضافه می شود تا نه تنها غذا طعم دار شود بلکه، موجب از بین رفتن سردی غذا و تغییر طبع آن به گرم استفاده می شود. برای طعم دار نمودن غذاهای دریایی با طبع سرد از ادویه گرم مصالحه استفاده می شود.

ادویه پاکستانی تازه و خوب

ادویه پاکستانی تازه و خوب

طرز تهیه ادویه پاکستانی چات مصالحه (Chaat Masala):

ادویه چات مصالحه، حاوی پودر انبه ترش خشک شده (Amchoor) است که طعم تند و ترش این ادویه را شامل می شود. یکی دیگر از مواد اصلی این ادویه نمک سیاه است که همراه با زغال کربناته در مناطق آتشفشانی رشته کوه های هیمالیا یافت می شود. افرادی که علاقه مند به طعم ترش و تند هستند، توصیه می شود این ادویه را در غذاهای خود استفاده کنند.

ادویه چات مصالحه به صورت بسته بندی وجود دارد شما می توانید این ادویه را تهیه کنید اما اگر قصد دارید ادویه مصالحه را در منزل تهیه نمایید با استفاده از دستور زیر می توانید بهترین ادویه را تهیه و استفاده نمایید.

مواد اولیه ادویه چات مصالحه (Chaat Masala)
پودر انبه ترش خشک شده ۴ قاشق چایخوری
دانه رازیانه 1 قاشق غذاخوری
زیره سبز 3 قاشق چایخوری
پودر زنجبیل ½ قاشق چایخوری
تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری
نمک سیاه ۳ قاشق چایخوری
نمک ۳ قاشق چایخوری
فلفل سیاه ½ قاشق چایخوری
فلفل سفید ½ قاشق چایخوری
فلفل قرمز ½ قاشق چایخوری

دستورالعمل:

همه مواد را به صورت درسته و آسیاب نشده از عطاری تهیه نمایید.

دانه رازیانه، تخم گشنیز و زیره سبز را درون یک تابه چدنی یا تابه ای با کف ضخیم بریزید و روی حرارت بسیار ملایم تفت دهید، تا عطر آن به مشام برسد. حرارت را خاموش کنید و صبر نمایید تا ادویه ها خنک شوند.

دانه رازیانه، تخم گشنیز و زیره تفت داده را آسیاب کنید. فلفل ها، پودر زنجبیل، نمک سیاه و نمک و پودر انبه را با هم مخلوط نموده و در ظرفی در بسته بریزید.

غذاهای مختلف با ادویه پاکستانی

غذاهای مختلف با ادویه پاکستانی

نکته:

ادویه را در مقدار کم تهیه نمایید و در مدت 2 الی 3 ماه ادویه را مصرف نمایید. زیرا ادویه بعد از این مدت عطر و خواص خود را از دست می دهد.

ادویه آسیاب شده را در در جای خشک و خنک و به دور از نور نگهداری کنید.

مواد اولیه ادویه گرم مصالحه
جوز هندی 2 عدد
زیره سبز 4 قاشق چایخوری
زیره سیاه 2 قاشق چایخوری
فلفل سیاه 2 قاشق چلیخوری
هل 3 قاشق چایخوری
زردچوبه 3 قاشق چایخوری
رازیانه 2قاشق چایخوری
برگ بو 5 عدد
فلفل قرمز یا پایریکا 2 قاشق چایخوری
میخک 1 قاشق چایخوری
گل سرخ 1 قاشق چایخوری
زنجبیل 1 قاشق چایخوری
دارچین 3 قاشق چایخوری
تخم گشنیز 3 قاشق چایخوری

ادویه کراهی ماسالا

طرز تهیه ادویه پاکستانی گرم مصالحه (گرم ماسالا):

برای تهیه ادویه گرم ماسالا تمامی مواد را به صورت آسیاب نشده از عطاری خریداری نمایید.

سپس آنها را درون یک تابه با کف ضخیم و روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی ادویه ها به مشام برسد.

آنها را آسیاب نموده و در یک ظرف در بسته بریزید.

نکته: ادویه گرم ماسالا را می توانید تا یک ماه نگهداری کنید بنابراین در اندازه کمتر به اندازه یک ماه از این ادویه تهیه نمایید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “طرز تهیه ادویه پاکستانی

  1. Avatar محسن گفت:

    ای بابا شما میگین ادویه آچار اماازادویه های دیگه صحبت میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *