گیاهان دارویی و ادویه ها

افسنتین و درمان سرطان

افسنطین و درمان سرطان

از گذشته تا به امروز از گیاهان برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است. بخصوص با افزایش داروهای شیمیایی و عوارض جانبی این داروها اکثر افراد به داروهای گیاهی روی آورده اند و محققان مطالعات زیادی را بر روی تاثیر گیاهان بر انواع بیماری ها انجام داده اند. امروزه تحقیقات زیادی در مورد درمان های سرطانی و تاثیر انواع گیاهان بر بیماری سرطان انجام گرفته است. گیاه افسنطین و درمان سرطان با آن یکی از کشفیات اخیر محققین در مورد تاثیر گیاهان دارویی بر روی بیماری سرطان می باشد.

در گذشته از افسنطین برای درمان مالاریا استفاده می شده است. اما مطالعات جدید بر روی این گیاه تاثیر درمانی مثبت آن را بر روی انواع سرطان ها مشخص کرده است. افسنطین یا خاراگوش گیاهی چند ساله و معطر است که ارتفاع آن به 1.5 متر نیز می رسد. این گیاه که با نام های کرم چوب Wormwood، absinthium و زنجبیل سبز نیز شناخته می شود، دارای بیش از 180 گونه مختلف است. زادگاه افسنطین مناطق معتدل آسیا و شمال آفریقا می باشد. این گیاه دارویی پرخاصیت در کانادا و ایالات متحده آمریکا به طور گسترده ای کشت می شود.

گل افسنطین

این گیاه به طور معمول در زمین های غیر قابل کشت و خشک، دامنه های صخره ای و لبه های مزارع رشد می کند. افسنطین در مناطق معتدل بهترین رشد خود را خواهد داشت.

افسنطین گیاه دارویی با بوی معطر و طعم تند و تلخ می باشد. در قرن دوم میلادی چینی ها از آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می کردند. در سال 1970 در لوح سنگی کشف شده از حفاری مقبره شاهزادگان، افسنطین به عنوان دارویی برای درمان مالاریا توصیه شده بود. با تحقیقی که محققان بر روی گیاه افسنطین انجام دادند، متوجه شدند که افسنطین درمان موفقی برای بیماری مالاریا می باشد. این امر محققان را بر آن داشت تا تحقیقات بیشتری را در مورد این گیاه درمانی انجام داده و به نتیجه بسیار مهمی دست یابند.

گیاه دارویی

گیاه دارویی

افسنطین و درمان سرطان:

سلول های بدن برای تقسیم و تکثیر سلولی به آهن نیاز دارند. سلول ها برای جذب آهن دارای گیرنده هایی بنام ترانسفرین هستند. در بیماری سرطان روند تقسیم و تکثیر سلول ها به شکل غیر عادی و با سرعت بیشتری نسبت به سلول های سالم انجام می گیرد.

سلول های سرطانی برای تکثیر و تقسیم شدن مقدار آهن بیشتری نیاز دارند، بنابراین تعداد بیشتری گیرنده ترانسفرین را نسبت به سلول های سالم تولید می کنند. در نتیجه به میزان آهن بیشتری نیاز پیدا می کنند. به عنوان مثال سلول های سرطانی پستان 5 تا 15 برابر بیشتر از سلولهای سالم گیرنده ترانسفرین دارند، از همین رو آهن بیشتری را نسبت به سلولهای سالم جمع آوری می کنند.

با تحقیقاتی که روی گیاه افسنطین انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که با استفاده از ترکیبی بنام «هلوترانسفرین» می توانند میزان آهن سلول های سرطانی را کاهش دهند. گیاه افسنطین دارای ترکیبی بنام Artemisinin است. آرتیمیسینین در حالی که آسیبی به سلول های سالم نمی رساند اما هر چیزی مثل انگل، باکتری، قارچ و سلولهای سرطانی را از بین می برد، از همین رو نیز برای از بین بردن انگل و بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می گرفته است.

افنسطین

افسنطین

طریقه مصرف افسنطین در درمان سرطان:

آرتیمیسینین موجود در افسنطین دلیل ناتوانی بقای سلول های سرطانی می باشد. این ماده قادر است به تنهایی سلولهای سرطانی را نابود کند. اما قدرت واقعی این ماده زمانی بیشتر می شود که با آهن ترکیب شود. گیاه افسنطین قادر است سلولهای سرطانی را در 16 ساعت از بین ببرد.

آرتیمیسین میل زیادی به جذب آهن دارد. از این رو به موادی که دارای آهن زیادی هستند تمایل نشان داده و متصل می شوند. از این رو به انگل مالاریا که دارای آهن است یا به سلول های سرطانی که دارای گیرنده های ترنسفرینی هستندکه آهن را جذب نموده و سرشار از آهن هستند، متصل می شوند.

آرتیمیسین موجود در افسنتطین دشمن طبیعی سلولهای سرطانی غنی از آهن است. آهن موجود درسلولهای سرطانی آرتیمیسینین را به سمت سلولهای سرطانی کشانده و موجب اتصال به سلول و آهنهای موجود می شود. آرتیمیسینین با آهن واکنش نشان داده و موجب ایجاد رادیکالهای آزاد می شود.

آرتیمیسین از طریق اتصال به سلول از تکثیر و تقسیم سلولهای سرطانی جلوگیری نموده و موجب خود تخریبی سلولهای سرطانی می شود. با این حال سلولهای سالم بدون آسیب و دست نخورده باقی می مانند. تحقیقات جدید بر روی تاثیرات افسنطین در درمان انواع سرطانها نشان داده اند که، هیچ کدام از سلولهای سرطانی مثل سرطان خون، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان مثانه، سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان مغز توانایی مقاومت در برابر گیاه دارویی افسنطین را ندارند.

از این رو افسنطین با عنوان گیاه ضد سرطان شناخته می شود. مثال های زیر نمونه های از تحقیقات پژوهشگران و خواص درمانی و ضد سرطانی گیاه افسنطین می باشد. نتایج مطالعات پژوهشگران در سال 2012 بر روی سلولهای سرطان پستان در نشریه Anticancer Drugs نشان داد که ترکیب آهن و آرتیمیسینین در سلولهای سرطانی با سرعت خیره کننده ای (در طول 16 ساعت) موجب  از بین رفتن 98 درصد  سلولهای سرطانی پستان شده است.

گیاه خشک شده

گیاه خشک شده

در سال 2016 نیز مطالعه ای در نشریه Nutrition Research and Practice منتشر شد که نشان می داد، آرتیمیسینین توانایی از بین بردن سلولهای سرطانی گلیوبلاستوم مغزی را دارد. در سال های اخیر نیز پژوهشهایی انجام شد که نشان می دهد که آرتیمیسینین توانایی زیادی در از بین بردن سلول های سرطان مثانه، خون، سر و گردن، ریه، پروستات، روده بزرگ و استخوان را دارد.

هر چند پژوهشگران می توانند یک داروی قدرتمند و مصنوعی از ترکیب آرتیمیسینین و آهن برای مبارزه با سرطان تولید نمایند، اما تولید این دارو با این مشخصات زمانبر می باشد و هیچ کسی نمی تواند بداند چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. یک داروی طبیعی سرشار از آرتیمیسین با خواص ضد سرطانی، گیاه دارویی افسنطین است که به شکل طبیعی خود موجود می باشد. این گیاه دارویی توانایی مقابله با انواع سلولهای سرطانی را دارد.

هر چند اثرات ضد سرطانی این گیاه دارویی به اثبات رسیده است اما هرگز نمی تواند جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشکان باشد. بنابراین حتما قبل از استفاده از این گیاه دارویی با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “افسنتین و درمان سرطان

  1. Avatar farid گفت:

    بسیار مفید بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *