گیاهان دارویی و ادویه ها

معجزه اسید فولیک

معجزه اسید فولیک

اسید فولیک در حقیقت همان فولات یا ویتامین B9 است . این ویتامین که محلول در آب است به‌ طور طبیعی در غذاها وجود دارد. اسید فولیک به وفور در جگر، گوشت، شیر، پرتقال، حبوبات، سویا، غلات و سبزیجات پهن برگ نظیر اسفناج و بروکلی یافت می شود.

اسید فولیک برای رشد سلول ها و متابولیسم بدن بسیار لازم و ضروری است. همچنین برای تولید مواد ژنتیکی مانند DNA نقش مهم ایفا می کند. اسید فولیک به رشد سلولی و بازسازی آن کمک می‌کند.

از دهه 90 میلادی افزودن فولیک اسید به برخی از غذاها همانند غلات، آرد، نان ها، پاستا، کلوچه ها و بیسکویت ها اجباری شد.

فولیک اسید برای پیشگیری و درمان کمبود فولات در خون مصرف می شود. فولات و فولیک اسید اشکالی از ویتامین B محلول در آب هستند. فولات به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد و فولیک اسید شکل ساختگی این ویتامین است.

مزایای استفاده از اسید فولیک:

مطالعات انجام شده در دانشگاه کلمبیا نشان داد که اسید فولیک از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری های قلبی، نقص های مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان های مشخصی حفظ می کند. اسید فولیک کی تواند از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری کند .در تحقیقاتی که انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که مصرف روزانه اسید فولیک می تواند از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری کند

علائم کمبود اسید فولیک:

کم خونی، متورم وقرمز شدن زبان، اختلالات گوارشی مانند اسهال واختلالات روحی چون افسردگی از دیگر نشانه های کمبود اسید فولیک در بدن است. همچنین کودکانی که با کمبود اسید فولیک در بدن مواجه هستند رشد کمتری نسبت به دیگر کودکان دارند.

اسید فولیک و پوست و مو:

از اولین علایم کمبود ویتامین B9 ریزش و نازک شدن مو است. فولیک اسید باعث رشد سلول های تقویت کننده پیاز مو می شود. سفید شدن زودهنگام مو نیز وابسته به میزان اسید فولیک در بدن است. اسید فولیک می‌تواند باعث ایجاد درخشندگی طبیعی و سلامتی و رطوبت پوست شود. اسید فولیک به بهبود سفتی و زیبایی پوست انسان کمک می کند. این ویتامین هم چنین باعث کاهش نشانه های پیری پوست می شود.

برای مطالعه مقاله خواص داروئی گیاه بادرنجبوبه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

منابع فولیک اسید

منابع فولیک اسید

اسید فولیک در دوران بارداری:

نقص لوله های عصبی در نوزاد یکی از خطرناک ترین مشکلات کمبود اسید فولیک در مادر باردار است به همین علت زنان باردار به دو برابر اسیدفولیک برای رشد و تکامل جنین نیاز دارد و حتی زنان در سنین بارداری و قبل از بارداری باید سطح اسید فولیک بدن خود را کنترل کرده و بالا ببرند. مصرف اسید فولیک در پیشگیری از نقایص هنگام تولد، بهبود رشد جنین، و افزایش احتمال بارداری نقش موثری دارد. همچنین در طول دوران بارداری نیز لازم است تا اسید فولیک مصرف شود. مصرف اسید فولیک در دوران بارداری نه فقط از بروز نقایص جدی لوله‌ عصبی در نوزاد پیشگیری می کند، بلکه از نوزاد در برابر سایر مشکلاتی نظیر کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد، ضعف رشد جنین در رحم، زایمان زودرس و سقط جنین جلوگیری میکند.

به یاد داشته باشید که نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می تواند محتوای اسید فولیک آن را از بین ببرد.

از مهمترین منابع اید فولیک در جهان عدس است که تقریباً 50 درصد از نیاز بدن به اسید فولیک را تامین می کند . تخم ‌مرغ حاوی میزان قابل‌ توجهی اسیدفولیک می باشد. اسفناج تازه، انواع کلم مانند کلم‌ پیچ نیز سرشار از این ویتامین می باشند. پرتقال، مارچوبه، لوبیا قرمز، بروکلی، دانه آفتابگردان، آووکادو، گوجه فرنگی، نعنای خشک و چغندر نیز از منابع غنی اسید فولیم به شمار می روند.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *