گیاهان دارویی و ادویه ها

جای ادویه جات در آشپزخانه

محل قرار گرفتن ادویه ها در آشپزخانه

دو روش عمده برای مرتب کردن ادویه جات وجود دارد. نخستین روش شامل ساماندهی ادویه جات بر اساس مصرف است، ادویه هایی که بیشتر مصرف می شوند، نسبت به ادویه های کم مصرف تر، در دسترس بیشتر قرار می گیرند. روش دوم عبارت است از مرتب کردن ادویه ها بر اساس تاریخ انقضا. هر روشی که استفاده کنید ادویه های شما همیشه به دقت بر اساس نام، تاریخ انقضا یا خرید برچسب زده شده و دور از نور در ظرف های قابل حمل غیر قابل نفوذ ذخیره می شوند.

قبل از مرتب کردن ادویه ها آنها را بشناسید:

بهتر از قبل از شروع چیدمان ادویه های مان را بررسی کنیم. در این روش به شما آموزش می دهیم که چگونه ادویه هایتان را در کابینت بچینید.

1. بررسی کردن ادویه ها:

ادویه جات خود را دقیق بررسی کنید. به تمامی ادویه های خود نگاه کنید تا بفهمید چه ادویه هایی دارید و میزان موجود از هر کدام، چقدر است. با این اطلاعات می توانید در مورد بهترین روش ساماندهی ادویه هایتان، تصمیم گیری کنید.

بررسی کردن ادویه ها

بررسی کردن ادویه ها

2. ترکیب کردن ادویه های مشابه:

ادویه هایی که چندین ظرف از آنها دارید را با یکدیگر ترکیب کنید. نیازی به داشتن سه ظرف زیره سبز یا دو ظرف زنجبیل نیست. ادویه های از یک نوع را تا حد امکان با یکدیگر ترکیب کنید تا فضایی بیشتری در اختیار داشته باشید. اگر دو ادویه از یک نوع دارید که هر دو نسبتاً پر هستند، آن ها را در یک ظرف بزرگ تر در صورت امکان با یکدیگر ترکیب کنید.

ترکیب ادویه های مشابه

ترکیب ادویه های مشابه

3. پاکسازی ادویه ها:

ادویه های غیر ضروری و غیر قابل استفاده را دور بریزید. اگر ادویه هایی دارید که بسته بندی داشته و باز شده اند و برنامه ای برای مصرف آن ها ندارید، آن ها را به دوستانی که علاقه دارند بدهید. اگر ادویه هایی دارید که بسته بندی شده و باز نشده اند، آن ها را به دوستان خود بدهید یا به بانک غذای محلی خود هدیه کنید و اگر تاریخ مصرفشان گذشته است آن ها را دور بریزید.

پاکسازی ادویه ها را پاکسازی کنید و آنهایی که زیاد خوب نیستند را دور بریزید. اگر بو یا طعم ادویه ها را حس نمی کنید، زمان آن رسیده تا آن ها را دور بریزید. بسیاری از ادویه ها تاریخ گذشته می شوند و مردم به آن پی نمی برند. ممکن است افراد برای یک دستور غذایی از یک ادویه ی خاص استفاده کنند و دوباره هرگز از آن ها استفاده ای نکنند. پاکسازی، بهترین مرحله برای ساماندهی ادویه جات است.

پاکسازی ادویه ها

پاکسازی ادویه ها

4. تمیز کردن قوطی ها:

قوطی ادویه ها را تمیز و پاک نگه دارید. اگر قوطی خالی دارید – برای نمونه، قوطی ادویه – که میل به نگه داشتن و دوباره پر کردن آن با ادویه های جدید دارید، آن ها را به طور کامل بشویید و اجازه دهید قبل از پرسازی مجدد، خشک شوند. اگر ادویه جات بسته بندی شده ای دارید که آن ها را دوباره پر نخواهید کرد، فقط از پارچه ی نمناک استفاده کرده و به دقت سطح بیرونی قوطی ها را در صورت نیاز تمیز کنید.

تمیز کردن قوطی ها

تمیز کردن قوطی ها

5. برچسب گذاری:

برای ادویه های خاص برچسب بزنید. اگر ادویه های برچسب نخورده را از عمده فروشی ها، فروشگاه یا برخی محل های دیگر خریداری کرده اید، نیاز به برچسب زدن آن ها دارید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بدانید چه ادویه هایی دارید و چه مدت از زمان خرید هر یک از آن ها می گذرد.

کم هزینه ترین روش برای برچسب زدن ادویه جات، استفاده از نوار چسب های کاغذی بر روی قوطی های قابل حمل محل ذخیره ی ادویه جات است. نام ادویه و تاریخ خرید آن را بر روی نوار با استفاده از خودکار یا مداد بنویسید. زمانی که ادویه تاریخ گذشته می شود یا زمانی که تصمیم به استفاده از آن قوطی برای ذخیره ی ادویه ی خاص دیگری دارید، برچسب را بکنید.

برچسب گذاری

برچسب گذاری

سازماندهی بر اساس استفاده:

در این روش سازماندهی و الویت بندی ادویه ها را به شما آموزش می دهیم.

1. مرتب کردن بر اساس الویت ها:

ادویه جاتی که به طور منظم برای پخت و پز از آن ها استفاده می کنید را بشناسید و مشخص کنید. بمنظور ساماندهی ادویه جات بر طبق سطح کاربردشان نخست باید مشخص کنید که کدام ادویه ها اغلب استفاده می شوند. فهرستی از خوراکی های مورد نظر خود را تهیه کنید، و مشخص کنید که کدام غذاها بیشتر از همه طبخ می شوند.

در کنار هر غذا، ادویه های استفاده شده در آن را فهرست کنید. این فهرست ثانویه، راهنمایی برای ساماندهی ادویه جات شما خواهد بود. ادویه هایی که به طور منظم استفاده می کنید هنگام ساماندهی ادویه جات، باید جایگاه بالاتری داشته باشند. این ادویه ها را درمحلی مثل ردیف بالایی قفسه ی ادویه ها یا جلوی طاقچه ی آشپزخانه خود قرار دهید.

مرتب کردن بر اساس الویت ها

مرتب کردن بر اساس الویت ها

2. تعیین ستون دوم:

ادویه جات مورد استفاده را گاه و بی گاه در جایگاه میانی جابجا کنید. فهرستی از غذاهایی که به ندرت یا به به طور تناوبی طبخ می کنید، تهیه کنید. ستون دومی را در کنار این فهرست در نظر گرفته و ادویه های مورد استفاده در هر یک از این غذاها را فهرست نمایید. از این فهرست برای تعیین این موضوع استفاده کنید که چه ادویه هایی باید در وسط کابینت ادویه قرار بگیرند یا چه ادویه هایی باید در وسط قفسه ی ادویه جات قرار داشته باشند.

تعیین ستون دوم

تعیین ستون دوم

3. جاگذاری کم مصرف ترین ها:

قرار دادن کم مصرف ترین ادویه ها در بخش پشتی. اگر به یک ادویه ی خاص توجه کردید و یقین پیدا کردید که هرگز از آن استفاده نخواهید کرد، یا نمی توانید آخرین باری که از آن استفاده کرده اید را به یاد بیاورید، آن ادویه را در پائین ترین اولویت قراردهی هنگام ساماندهی ادویه های خود مثل پشت کابینت آشپزخانه، قرار دهید. این ادویه ها باید پائین ترین اولویت را هنگام ساماندهی ادویه ها داشته باشند، یا باید در هر صورت دور ریخته شوند. ادویه جات بدون برچسب و علامت یا ادویه جاتی که نمی توانید شناسایی کنید نیز در این گروه قرار می گیرند

جاگذاری کم مصرف ترین ها

جاگذاری کم مصرف ترین ها

سازماندهی بر اساس عمر قفسه:

در این روش مرتب سازی به شیوه تازه تر بودن ادویه ها را به شما آموزش می دهیم.

1. در دسترس بودن تازه ترین ها:

ادویه های تازه را در دسترس قرار دهید. ادویه های تازه به طور نمونه فقط چندین روز دوام می آورند. هنگام ساماندهی ادویه ها بر اساس عمر قفسه ای آن ها، بهتر است ابتدا از ادویه های تازه استفاده کنید. با در دسترس قرار دادن ادویه هایی که تاریخ انقضای کوتاهی دارند، شما شانس مصرف حقیقی آن ها را افزایش می دهید.

  • برگ بو، ریحان، دانه های کرفس، و اکثر ادویه های تازه ی دیگر، 5 تا 7 روز دوام دارند.
  • پیازچه ها و نعناع تازه به طور کلی 7 تا 10 روز دوام می آورند.
  • سبزی ها نیز خیلی زود خراب می شوند. هر چه سریع تر در صورت امکان از آن ها استفاده کنید.
  • گل های خشک شده، مرکبات خرد شده، و گل ها باید بعد از حدود سه ماه دور ریخته شوند.
دردسترس بودن تازه ترین ها

دردسترس بودن تازه ترین ها

2. جایگذاری ادویه های خشک:

ادویه هایی با عمر قفسه ای طولانی تر را در محل کمتر در دسترس قرار دهید. احتمالاً شما اکثر ادویه ها را در شکل خشک یا پودر شده استفاده می کنید. این ادویه ها در واقع خراب نمی شوند – فقط اثرشان بر طعم را از دست می دهند. برخی ادویه ها زودتر از ادویه های دیگر طعم خود را از دست می دهند. به طور کلی، ادویه ها طعم و عطر خود را بعد از یک تا سه سال از دست می دهند.

  • ادویه های پودر شده که طعم و عطر خود را به سرعت از دست می دهند عبارتند از: فلفل سیاه، زنجبیل، و دارچین.
  • چاشنی و ادویه ها اغلب بعد از یک تا دو سال، قدرت خود را از دست می دهند.
  • اگر شما ادویه های بسته بندی شده می خرید، ممکن است تاریخ مصرفشان روی قوطی نوشته شده باشد. از این تاریخ برای ساماندهی ادویه های خود استفاده کنید.
  • راهی برای تعیین دقیق مدت زمان اثربخشی یک ادویه ی خاص وجود ندارد. بقای طعم و عطر ادویه به شرایط ذخیره سازی، دما و ویژگی های ذاتی خود ادویه بستگی دارد. 
جایگذاری ادویه های خشک

جایگذاری ادویه های خشک

3. محل قرارگیری کم مصرف ها:

قرار دادن کم مصرف ترین ادویه ها در بخش پشتی. اگر به یک ادویه ی خاص توجه کردید و یقین پیدا کردید که هرگز از آن استفاده نخواهید کرد، یا نمی توانید آخرین باری که از آن استفاده کرده اید را به یاد بیاورید، آن ادویه را در پائین ترین اولویت قراردهی هنگام ساماندهی ادویه های خود مثل پشت کابینت آشپزخانه، قرار دهید. این ادویه ها باید پائین ترین اولویت را هنگام ساماندهی ادویه ها داشته باشند، یا باید در هر صورت دور ریخته شوند.

محل قرارگیری کم مصرف ها

محل قرارگیری کم مصرف ها

چگونگی جایگذاری ادویه های خود را انتخاب کنید:

در این روش از قوطی های مختلف جا ادویه ای ها را به شما آموزش می دهیم.

1. استفاده از قفسه ادویه:

از قفسه ی ادویه استفاده کنید. قفسه ی ادویه یک وسیله ی آشپزخانه شامل ردیف های رو به بیرون از قوطی ها یا محفظه های کوچک است، که هر کدام یک ادویه ی مختلف را در بر دارند. این قوطی ها ممکن است خالی و آماده ی برچسب زنی باشند، یا ممکن است با ادویه های مختلف از قبل بسته بندی شده باشند و نام ادویه بر روی هر قوطی درج شده باشد. زمانی که موجودی اولیه ی ادویه ها به پایان برسد، شما می توانید محفظه های قفسه ی ادویه ی از قبل بسته بندی شده را دوباره پر کنید.

  • قفسه ی ادویه به طور استاندارد ابعاد 61 در 30 در 125 سانتی متر خواهد داشت.
  • بخش زیرین اصلی قفسه ی ادویه بخشی است که تعداد محدودی شکاف دارد. با این حال، افراد اندکی بیش از 20 ادویه ی استاندارد موجود در قفسه ی ادویه را استفاده خواهند کرد. قبل از صرف هزینه برای قفسه ی ادویه، در مورد مصرف ادویه های خود فکر کنید.
استفاده از قفسه ادویه

استفاده از قفسه ادویه

2. سیستم طاقچه:

از سیستم طاقچه استفاده کنید. ذخیره ی ادویه ها در طاقچه ی انباشته، یک گزینه ی دیگر است. این طاقچه به شما اجازه می دهد تا به آسانی بر طبق تازگی یا مصرف، ادویه های خود را مرتب کنید. برای نمونه، با استفاده از طاقچه ها، شما می توانید پرمصرف ترین ادویه های خود را (که زودتر از همه کهنه می شوند) بر بالای طاقچه قرار دهید و کم مصرف ترین ادویه ها (که تاریخ انقضای بیشتری دارند) را در پائین طاقچه قرار دهید.

  • اکثر کابینت های ادویه، فشرده و پر هستند. اگر شما ادویه های بیشتری دارید، می توانید از کابینت دیگری استفاده کرده و آن را به دسته اضافه کنید.
  • در قسمت پائین، طاقچه های ادویه قادر به انباشت ادویه های بسته بندی شده ی درشت اندازه، نیستند. در عوض این طاقچه ها مجهز به قوطی های ادویه ی استاندارد مختلف هستند که با قفسه های ادویه همراه می شوند.
سیستم طاقچه

سیستم طاقچه

3. استفاده از کشوها:

از کشوی مخصوص ادویه استفاده کنید. کشوی ادویه یک محصول آشپزخانه از جنس پلاستیک بی دوام است که در کشوی آشپزخانه های بزرگ موجود است. این کشو ردیف های موازی اندکی رو به بالای زاویه دار دارد و لذا محفظه های ادویه ی شما به آسانی قابل دسترس هستند. این کشو، در اصل یک نسخه ی غیر فشرده و بزرگ تر از سیستم طاقچه ی فشرده است، که ردیف های مرتب از ادویه ی تنظیم شده با هر کشو دارد که شما می توانید هر کدام از این ردیف ها را انتخاب کنید.

  • شما می توانید کشوی ادویه را به دقت با قیچی برش دهید تا مطمئن شوید که با کشوی شما تناسب دارد. فقط به یاد داشته باشید، بمحض برش کشو، چیزی قابل برگشت نیست، لذا کشویی را انتخاب کنید که به اندازه ی کافی برای انباشت تمامی ادویه ها و انباشت ادویه های آینده بزرگ باشد (اگر فکر می کنید که ادویه های بیشتری را به فهرست کنونی خود اضافه خواهید نمود).
  • هنگام استفاده از کشوی ادویه، از سیستم الفبایی هم می توانید استفاده کنید. به عبارت دیگر، ادویه های خود را بر اساس نام مرتب کنید، مرتب سازی را به این صورت انجام دهید: ادویه هایی که با حرف A شروع می شوند در ردیف چپ بالا، سپس ردیف ها به همین صورت ادامه پیدا می کنند تا زمانی که یک ردیف کامل شود و به ردیف بعد برسید.

اگر ادویه های خود را در کشو ذخیره می کنید، ادویه های درجه یک را برچسب بزنید. سپس، ادویه ها را در مرتبه ی الفبایی قرار دهید و لذا به آسانی می توانید ببینید که چه چیزی دارید.

استفاده از کشوها

استفاده از کشوها

4. استفاده از کابینت:

از کابینت ادویه ی بیرونی استفاده کنید. کابینت ادویه ی بیرونی، یک وسیله در بسیاری از آشپزخانه هاست. بمنظور ساماندهی ادویه های خود با این روش ذخیره سازی، شما باید تعیین کنید که چه تعداد طاقچه دارید. بر اساس تعداد طاقچه ها، شما قادر به ساماندهی ادویه های خود به چندین روش خواهید بود.

  • شما می توانید از دو روش رایج ساماندهی (تاریخ انقضا و بسامد استفاده) استفاده کنید.
  • فرض کنید که فقط دو طاقچه دارید و طاقچه ی بزرگ تر برای روغن پخت و پز یا مواد دیگر کنار گذاشته شده است، شما می توانید ادویه های بسیار تند را در پائین طاقــــچه قرار دهید و ادویه های ملایـــم تر (ریحان، دانه ی کرفس و گشنیز) در طاقچه ی بالاتر جای می گیرند.
استفاده از کابینت

استفاده از کابینت

5. محل مناسب جهت نگهداری:

ادویه ها را در محل تاریک نگه دارید. نور، مولکول های عطر و طعم ادویه را تخریب می کند. ادویه ها را در کابینت آشپزخانه، در آبدارخانه، یا هر جایی دور از نور نگهداری کنید. اگر از قفسه ی ادویه ی ساده استفاده می کنید، آن را در آبدارخانه یا هر جای دیگری که در معرض نور مستقیم ثابت نباشد، پنهان کنید.

محل مناسب جهت نگهداری

محل مناسب جهت نگهداری

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *