خوشمزه ها

انواع پنیر

انواع مختلف پنیر

همانطور که دارید با لبخند در یک مهمانی عصرانه می خورید و پنیر روی نان می مالید فکر کرده اید که این پنیر گیاهی یا پنیرهای خامه ای چطور انقدر غنی و دلپذیر هستند؟ انواع پنیرهای نرم واقعاً طعم، عطر و مزه بسیار غنی و منحصر به فردی دارند. این نوع پنیر به دلیل طعم فوق العاده ملایم و بافت خامه ای، مرطوب و کره ای که دارند انگار در دهان ذوب می شوند.

به این دلیل به آن پنیر سافت (نرم) می گویند چون واقعا بافت مرطوب و نرمی دارند و البته فرایند تهیه پنیر نرم با پنیر سخت متفاوت است. بزرگترین تفاوت در این است که پنیرهای نرم بدلیل آنکه مرطوب هستند ظاهر بدی در اثر نگهداری پیدا نخواهند کرد و برخلاف پنیرهای سفت قادر به حفظ رطوبت هستند. برای هر فردی که عاشق سرسخت پنیر محسوب می شود لیست زیر از انواع پنیر نرم یک لیست از بهشت محسوب می شود. همه چیز درباره پنیرهای مورد علاقه خود را در زیر بخوانید!

پودر پنیر

پنیر آبی:

همانطور که از نامش پیداست، پنیر آبی دارای رگه هایی به رنگ آبی مایل به سبز است که آن را از سایر پنیرها متمایز می کند. محبوب ترین انواع پنیر آبی:

  • پنیر گرگونزالا ایتالیایی
  • استیلتون انگلیسی
  • پنیر روگفورت فرانسوی

پنیر آبی بافتی بسیار تُرد و نرم با عطر و طعمی بسیار تیز و تند دارد. اگر از این پنیر زیاد بخورید اذیت می شوید چون فوق العاده شور است.بو و طعم بی نظیر پنیر آبی به این دلیلست که باکتریها و کپک ها اجازه دارند روی آن رشد کنند.نحوه کشف این پنیر هم خیلی اتفاقی بوده، ظاهراً به طور تصادفی در غارهای مرطوب و یا در محیط ها و یخچال های طبیعی کشف شدند.

برای مطالعه مقاله معرفی گیاه پنیرک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پنیر آبی

پنیر آبی

پنیر روگفورت:

روگفورت یکی دیگر از پنیرهای فرانسوی محبوب است که از جنوب فرانسه می آید و همچنین نوعی پنیر آبی است. از شیر خالص گوسفند تهیه می شود و گفته می شود تنها پنیری است که از منطقه روگفورت – سور – سولزون میاید. پنیر روکفورت نوعی پنیر آبی و نیمه نرم است که بافتی زیبا و خمیری و تُرد دارد و به دلیل عطر و طعم تند، شور و دلپسندش بسیار محبوب است.

طبق شواهد تاریخی، پنیر روکفورت مورد علاقه امپراطوری شارلمانی بود. یکی از ویژگی های اصلی و فوق العاده آن مرطوب بودن پنیر است که باعث می شود به راحتی به قطعات کوچک خرد شود. یکی از رایج ترین و محبوب ترین موارد استفاده پنیر روکفورت در تهیه سس ها و سالادها و چاشنی ها است.

روگفورت

روگفورت

پنیر گورگونزولا:

یک نوع پنیر آبی رگه دار ایتالیایی بسیار محبوب است که از منطقه گورگونزالا میلان منشأ گرفته و چندین قرن است که در آنجا تولید می شود. اما اکنون بیشتر در مناطق شمالی ایتالیا، لمباردی و پیمونت تولید می شود. یکی از مشخصه های غذاهای ایتالیایی است و از شیر پاستوریزه تهیه می شود.

پنیر گورگونزالا برای طبخ چندین غذا استفاده و خورده می شود مثل طبخ در ریزوتو، روی ماکارونی و پاستا و یا ریختن مقدار زیادی از آن روی پیتزا که باعث می شود پیتزا بسیار بسیار خوشمزه شود.جالب اینجاست که گورگونزالا در فرهنگ عامه و تاریخ نیز شهرت زیادی دارد.

شواهد تاریخی نشان می دهد که جیمز جویس در کتاب خود که در سال 1922 بنام اولیسس نوشته، گفته که یک ساندویچ گورگونزولا همراه با یک لیوان آبمیوه طبیعی به قهرمان پیشنهاد داده شد. از آنجا که این پنیر منحصراً از شیر گاو تهیه می شود در مقایسه با انواع دیگر پنیرهای آبی طعم بهتری دارد. بارزترین و خاص ترین ویژگی این پنیر تاثیری است که حتی در زمان حال نیز روی پیشه وری و صنعت ایتالیا گذاشته است.

برای مطالعه مقاله دستور پخت دیپ اسفناج پنیری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پنیر گورگونزولا

پنیر گورگونزولا

پنیر بورسالت:

یکی از سه پنیر خامه ای معروف است که از شیر گاو پاستوریزه درست می شود و از منطقه وال د مارن فرانسه می آید. این پنیر در دهه 1950 توسط شخصی به نام هنری بورسالت درست شد. پنیر بورسالت خیلی چرب است تقریباً 75 درصد. به همین دلیل وقتی آن را دهان بگذارید سریع آّب می شود. بورسالت فوق العاده مقوی، خامه ای و مرطوب و با طعم کره ای است. ترکیب ایده آل، طعم عجیب و غریب، بافت نرم و ژله ای آن را به یک دسر پنیری محبوب تبدیل کرده است.برای آماده سازی و تهیه این پنیر یک دوره زمانی حدوداً دوازده روز لازم است و بعد از آن کاملا در کاغذ بسته بندی می شود. اما گاهی هم مدت زمان تهیه و رسیدن تا یک ماه هم می شود.

گل پنیرک

بورسین:

این پنیر هم از شیر گاو پاستوریزه تهیه می شود و بافتی خامه ای و خمیری دارد و شبیه پنیر خامه ای است. انواع طعم های مختلف این پنیر که با گیاهان و ادویه جات مختلف درست شده موجود است. طعم دهنده های محبوب بورسین: بوربن، فلفل، ریحان و پیاز کوهی، فلفل چیلی قرمز و قره قروت و ادویه جات تند است.

اولین طعم دهنده پنیر بورسین سیر و گیاهان خشک شده بود که فرد لبنیات سازی بنام فرانکویس بورسین در سال 1957 آن را درست کرد. ایده تهیه این پنیر از “fromagefrais” می آید، نام یک غذاست که در مهمانی های سنتی سرو می شود و در آن مردم به پنیر گیاه خشک شده مورد پسند خود را میزنند و آن را می خورند.طعم و مزه شیرین پنیر بورسین همراهی خوردن آن با سبزیجات و میوه ها را آسان می کند. جدا از اینکه به همراه این پنیر چه چیزی می خورید طعم کره ای آن بسیار مطلوب و محبوب است.

برای مطالعه مقاله رولت های سیر و پنیر 30 دقیقه ای می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بورسالت

بورسالت

پنیر برایت:

یکی از معروف ترین و پر مصرف ترین پنیرهای نرم است و همانطور که از نامش پیداست از منطقه فرانسوی بِرای سرچشمه می گیرد. این پنیر معروف فرانسوی از شیر گاو تهیه می شود و در زیر لایه سفید رویی کم رنگ و خاکستری روشن است. پنیر بِرای بافت باور نکردنی کره ای و روانی دارد که براحتی در انواع غذاهای مختلف پخش می شود.

در سراسر جهان انواع مختلفی از پنیر بِرای ساخته می شود با طعم های مختلف گیاهی و ساده و بِرای های دو و سه گانه. روند درست شدن این پنیر از چندین ماه تا یک سال متغیر است که به طعم و مزه فوق العاده پنیر منجر می شود. بهترین راه لذت بردن از پنیر بِرای خوردن آن با بیسکوییت است که یک پیش غذای عالی محسوب می شود.

برایت

برایت

بوچت:

این پنیر از شیر خام بز درست می شود و از منطقه ای به نام آنژو در دره لوری فرانسه نشأت گرفته است. در زبان انگلیسی ترجمه نام این پنیر “یک چوب کوچک از آنژو” است زیرا در واقع مانند یک تکه چوب به نظر می رسد. استفاده از شیر بز طعم کمی اسیدی به پنیر می دهد و بهترین حالت خوردن وقتیست که خامه ای و تازه باشد.

بوچت رایحه ای تند و قوی دارد که بوی لیمو را به یاد شما می آورد. بافت این پنیر واقعاً آبدار است که باعث می شود به راحتی روی نان، بیسکوییت ها و سایر غذا ها پخش شود. جالب اینجاست که طعم فندق مانند و بافت خامه ای این پنیر با کهنه تر شدن پنیر بهتر و قویتر می شود.

برای مطالعه مقاله دستورالعمل تهیه بادمجان و پنیر و سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بوچت

بوچت

پنیر موتزرالای بوفالو:

پنیر موتزرالا بوفالو که به ایتالیایی ‘Mozzarella di Bufala’ نامیده می شود از شیر موزرالا مدیترانه ای ایتالیایی تهیه می شود. منشأ آن کامپانیا در کشور ایتالیا و به طور خاص استانهای سالمو و کاسرتا است. این پنیر از خانواده ” پاستا فیلاتا” است و بافتی کاملاً تازه، مرطوب و نیمه الاستیک دارد.

برخلاف بیشتر پنیرها، این پنیر شیرین و سرشار از کلسیم و پروتئین است و کلسترول کمتری دارد زیرا از شیر بوفالو تهیه می شود.کلمه “موزرالا” از “موزرا” می آید به معنای “برش با دست” است و جدا کردن و شکل دادن و بریدن کشک و پنیر هم با دست انجام می شود. این فرآیند باعث می شود پنیر موزرالا بوفالو کاملاً روان و کش دار باشد و همین ویژگی هاست که باعث شده به این پنیر القاب “ملکه غذاهای مدیترانه ای”، “مروارید روی میز” و “طلای سفید” دهند.

پنیر موتزرالای بوفالو

پنیر موتزرالای بوفالو

پنیر کامِمبرت:

یک نوع پنیر نرم فرانسوی معروف به ‘CAH-muhn-BARE’ است که برای اولین بار در قرن 18 در کاممبرت، نرماندی در شمال فرانسه درست شد. یک پنیر کامل و نرم است که از شیر گاو غیر پاستوریزه تهیه می شود و بسیار مقوی و بافت کره ای بسیار دارد که میتوانید براحتی آن را روی یک تکه نان گرم فرانسوی بمالید.

بهترین ویژگی پنیر کاممبرت قسمت داخل آن است که بسیار مرطوب و روان است. بخاطر همین ویژگی وقتی پنیررا در دمای اتاق برش دهید در جلوی چشمان خود را کره رونده را مشاهده میکنید که دلتان می خواهد در آن غرق شوید.

برای مطالعه مقاله دستور پخت سیب زمینی تنوری با پنیر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کامِمبرت

کامِمبرت

پنیر کور دو شاور:

این پنیر به عنوان یک پنیر دست ساز و غیرصنعتی، غیر پاستوریزه و کاملا نرم تعریف می شود و از منطقه کوارسای فرانسه می آید که گله های بز در اطراف آن پرسه می زنند و از چمنزارهای سرسبز گاتینایز تغذیه می کنند.پنیر کور دو شاور معطر و شور و تند و دارای یک ترکیب فوق العاده نرم، صاف و خامه ای است.

نام فرانسوی این پنیر به معنای “قلب بز” و در واقع به صورت قلب نیز ساخته می شود. این پنیر بافتی با قوام شاداب و مقوی دارد و باعث می شود به راحتی در انواع غذاهای مختلف پخش شود.یکی از ویژگی های بارز این پنیر این است که در برگ شاه بلوط پیچیده می شود.

کور دو شاور

کور دو شاور

پنیر کوتیج (پنیر دَلَمه):

این پنیر تاریخچه بسیار شنیدنی دارد که مربوط به بین النهرین باستان در سالهای 3100 الی 3510 پیش از میلاد مسیح باز می گردد. طبق سوابق تاریخی، پنیر کوتیج یا دَلَمه به طور تصادفی در کیسه معده گوسفند (سیرابی) پیدا شد. پس از این کشف کاملا تصادفی این پنیر با شیر مانده ساخته می شد. پنیر دلمه نرم و تازه با عطر و طعم بسیار ملایم و دلنشین و دارای بافت فوق العاده نرم و خامه ای است. این پنیر از شیر دلمه شده که از شیر گاو پاستوریزه باقی مانده تهیه می شود اما با انواع دیگر شیر نیز تهیه می شود.

پودر آب پنیر

جالب اینجاست که پنیر دلمه در طول جنگ جهانی اول به عنوان یک جایگزین بسیار خوب گوشت تبلیغ شد زیرا حاوی مقدار زیادی پروتئین است و در مقایسه با انواع پنیرهای دیگر کالری کمی دارد که به همین دلیل آن را یک پنیر بسیار سالم به حساب می آورند. پنیر دلمه بسیار محبوب است و در میان علاقمندان سلامت و رژیم های غذایی یک میان وعده رژیمی بسیار محبوب است.

پنیر کوتیج (پنیر دَلَمه)

پنیر کوتیج (پنیر دَلَمه)

پنیر خامه ای:

در سال 1872 در ایالت نیویورک یک آشپز آمریکایی این پنیر خوشمزه باورنکردنی اختراع شد. پنیری تازه است که از خامه و شیر تهیه می شود. پنیر خامه ای طعمی فوق العاده ملایم و قوام و بافت نرم کره ای دارد. اکثر مردم فکر نمی کنند پنیر خامه ای یک “پنیر” واقعی باشد اما در واقع پنیر بسیار غنی است که براحتی می توان آن را در خانه نیز براحتی تهیه کرد.

این پنیر را در تهیه غذاهای شیرین، بیسکوییت ها و انواع تنقلات استفاده می کنند و بسیاری از مردم برای تهیه چیزکیک و دونات از این پنیر استفاده می کنند. پنیر خامه ای نوعی پنیر تازه است که فرآیند تهیه اش کامل نشده است. یعنی پس از آنکه در پنیر باز شد عمر نگهداری از آن کوتاه است و باید همیشه در یخچال نگهداری شود تا از فساد یا خراب شدن آن جلوگیری شود.

برای مطالعه مقاله دستور پخت پای توت پنیری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پنیر خامه ای

پنیر خامه ای

پنیر فتا:

یکی از محبوب ترین انواع پنیر که در انواع مختلف غذاها و دستور تهیه خوراک ها وجود دارد. این پنیر سفید شبیه کشک و شور است که از شیر کامل گوسفند تهیه می شود. با این حال تازگی ها هم انواع مختلف پنیر فتا را از مخلوط شیر گوسفند و بز هم تهیه می کنند. پنیر فتا از یونان آمده و قرن هاست که با ماست.

جالب اینجاست که حتی یک خوراک یا غذای یونانی وجود ندارد که به نوعی از پنیر فتا در تهیه آن استفاده نشود. فتا به عنوان پنیری که کاملا مراحل آماده سازی را طی کرده و تُرد و بدون سوراخ و معطر و با طعم شور و ملایم شناخته می شود. بافت این پنیر عمدتا ترد و نرم است و معمولاً در قطعات کوچک برش مربع شده دیده می شود. پنیر فتا در تهیه انواع سالادها استفاده میشود زیرا به راحتی خرد می شود و طعم خوبی دارد. بعضی هم در تهیه نان لواش و پیتزا از آن استفاده می کنند و می تواند جایگزین پنیر موزارلا باشد.

پنیر فتا

پنیر فتا

پنیر بُز:

همانطور که از نامش پیداست این پنیر از شیر بز تهیه می شود و یکی از محبوب ترین محصولات لبنی است که در سراسر جهان همگی از آن لذت می برند. پنیر بز در انواع مختلف با طعم و بافت مختلف وجود دارد: پنیر سفت و نمکی، خرده و قطعه شده و یا پنیر بز مرطوب و خامه ایپنیر بز بر اساس مناطقی که در آنجا درست می شود به چند دسته تقسیم می شود.

به عنوان مثال، پنیر بز که در چین درست میشود Rubing نام دارد و به پنیر گاو شباهت دارد یا پنیر بز ایرلند Tully boy نام دارد که از شیر پاستوریزه تهیه می شود و پنیر بز که در ژاپن تولید می شود Yagi نام دارد.پنیر بز در مناطق مختلف جهان با نام “chevre” معروف است که بسیار غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم و پروتئین است. برخی از بهترین راه ها برای استفاده از پنیر بز در تهیه غذاها شاید به صورت تهیه کردن کره گیاهی از پنیر بز، مرغ شکم پر با پنیر بز یا تهیه چیز کیل با پنیر بز باشد.

پنیر بُز

پنیر بُز

پنیر نوف شاتل:

نوف شاتل شهری در فرانسه است و پنیر نوف شاتل پنیری خامه ای است که با سرشیر و خامه شیر تهیه می شود. این پنیر به دلیل شکل قلبی که دارد کاملاً محبوب و خواستنی است و از شیر پاستوریزه گاو تهیه می شود. و یکی از قدیمی ترین انواع پنیر در فرانسه است که قدمت آن به قرن ششم میلادی باز می گردد و خاستگاه آن منطقه نُرماندی فرانسه است.

پنیر نوف شاتل بافتی نرم و کمی تُرد دارد که عطر و طعم آن بسیار شبیه قارچ است. مزه این پنیر خامه ای و شبیه آجیل است و به همین دلیل برای تزیین و روی کراکر و نان تست ایده آل است. در آمریکا به پنیر نوف شاتل “پنیر کشاورزان” گفته می شود.

برای مطالعه مقاله پاستا گوجه فرنگی خشک و سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

پنیر نوف شاتل

پنیر نوف شاتل

پنیر ریکوتا:

یک پنیر معروف ایتالیایی است که بصورت دلمه شده و کشک است و از باقیمانده پنیرهایی که از شیر گوسفند و بز و بوفالوی ایتالیایی تهیه می شوند بدست می آید. کلمه ریکوتا “ricotta” ترجمه شده کلمه “re-cooked” است به معنای دوباره پخته شده. چرا که پنیر ریکوتا از انعقاد دوباره پروتئین کازئین شیر که در هنگام تولید پنیرهای دیگر باقی می ماند درست می شود.

پنیر ریکوتا در اصل از شبه جزیره ایتالیا است و به عصر مفرغ می رسد. این پنیر یک پنیر تازه و با طعم فوق العاده ملایم و کمی شیرین است و بافتی بسیار نرم و کره ای دارد. از پنیر ریکوتا هم در آشپزی استفاده می کنند و معمولا در تهیه دسرهای ایتالیایی مثل چیز کیک و کانولی.

و البته در انواع غذاها مانند ماکارونی، پاستا، پیتزا، کالزون، لازانیا و راویولی هم استفاده می شود. بعضی ها هم حتی این پنیر را جایگزین مایونز و از آن به عنوان غلیظ کننده سس استفاده می کنند. خوب لیست پنیرها را خواندید، آیا از بین آنها پنیر مورد علاقه خود را انتخاب کردید؟ شاید هم خودتان یک منبع بزرگ از آجیل پیدا کردید و پنیر خامه ای خوشمزه، غنی و خامه ای برای خودتان درست کنید!

پنیر ریکوتا


پنیر ریکوتا

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *