خوشمزه ها

آجیل شامل چیست

آجیل شامل چیست

همه مردم در اینکه آجیل چیست اتفاق نظر دارند ولی در مورد اینکه آجیل ها شامل چه چیزهایی هستند، تفاوت های زیادی در ایده و نظریه ها وجود دارد.

آجیل میوه ای است شامل یک دانه خوراکی و یک پوسته سخت (غیر قابل خوردن)، که این دانه ها اغلب روغنی می باشند. در کاربردهای عمومی و آشپزی، به طیف گسترده ای از دانه های خشک شده، آجیل گفته می شود، اما آجیل در تعریف گیاه شناسی به این معنی است که پوسته ی سخت برای آزاد شدن بذر شکافته نمی شود.

آجیل در فرهنگ و زبان های مختلف:

ترجمه “آجیل” در زبان های خاص اغلب نیاز به دیدگاه خاص دارد، زیرا در تقابل فرهنگ ها و زبان های مختلف این کلمه مبهم است. بیشتر دانه های آجیل از میوه هایی تهیه می شوند که به طور طبیعی خود را از پوسته آزاد می کنند، برخلاف مغزهایی مانند فندق، شاه بلوط و بلوط، که دارای دیواره های پوسته سخت بوده و از یک تخمدان مرکب نشات می گیرند. در زبان عمومی و رایج، همیشه محدودیت کمتری دارد. بسیاری از آجیل ها (به معنای آشپزی) مانند بادام، پکان، پسته، گردو و بادام برزیلی که از نظر گیاه شناسی آجیل نیستند را عموما آجیل می دانند. کاربرد معمول این اصطلاح اغلب به هر مغز خوراکی که توسط دیواره ای سخت احاطه شده را آجیل می نامند. آجیل منبع غذایی پر انرژی و غنی از مواد مغذی است.

آجیل خوب و تازه

آجیل خوب و تازه

آجیل های آشپزی:

آجیل های آشپزی، میوه (یا دانه ای) خشک و خوراکی است که اغلب (اما نه همیشه) محتوای چربی زیادی دارند. در کل آجیل ها در طیف گسترده ای از خوراکی ها، از جمله در پخت و پز یا به عنوان میان وعده (چه بو داده یا خام) و گاهی به عنوان طعم دهنده استفاده می شوند. علاوه بر دانه های گیاهی، میوه ها و دانه هایی که شکل ظاهری آجیلی دارند آجیل های آشپزی محسوب می شوند. مغزهای آشپزی در یکی از چهار دسته به میوه یا دانه تقسیم می شوند:

آجیل های واقعی یا گیاهی:

میوه خشک، پوسته سخت و حتی بدون تقسیم که در بلوغ تقسیم نمی شوند و بذرها را آزاد می کنند.

دروپ (میوه های هسته دار):

دانه موجود در غشای سخت که خود این پوسته توسط میوه ای گوشتی احاطه شده است. از این سری می توان به بادام اشاره نمود.

دانه های بازدانگان:

دانه های سره، بدون محفظه (به عنوان مثال چلغوز).

دانه های گلدار:

بذرهایی که توسط یک محفظه یا غلاف نازک (مانند بادام زمینی) احاطه شده اند.

مصرف آجیل ها تاریخ عمیقی به عنوان غذا دارند. برای بسیاری از مردم بومی قاره آمریکا، طیف گسترده ای از آجیل ها، از جمله بلوط، گردو امریکایی (پکان) و دیگران، به عنوان منبع اصلی نشاسته و چربی در طول هزاران سال استفاده شده است. به همین ترتیب، همچنین قرن ها مردمان بومی استرالیا آجیل را به عنوان خوراک اصلی (غذا) مصرف می کردند.

سایر مغزهای آشپزی، اگرچه از زمان های بسیار قدیم شناخته شده اند، اما در زمان معاصر شاهد افزایش چشمگیر استفاده بوده اند. بارزترین نمونه این امر بادام زمینی است. در ابتدا برای ایجاد قوت خاک از این آجیل مصرف می شد علی الخصوص در کشت محصول استراتژیکی مانند پنبه به تدریج به عنوان علوفه ی دامی به کارگرفته شد و کم کم وارد سبد خوراک انسانی قرار گرفت. در دهه 1940 به قدری مصرف انسانی اش بالا رفت که قیمت آن بال رفته و دیگر مصرف علوفه ی آن به صرفه نبود. امروزه مصرف بالای کره ی بادام زمینی رواج بسیاری در صبحانه ی امریکایی دارد.

انواع آجیل

انواع آجیل

آجیل های گلدار (آنژیوسپرم) چیست؟

این نوع آجیل ها در واقع برگرفته از میوه های بزگتری هستند.

بادام برزیلی:

آجیل خوراکی بسیار ارزشمندی است که از دانه های میوه ای شبیه نارگیل استفاده می شود و در صنعت شیرینی سازی و پخت و پز استفاده می شود. از نظر پزشکی آکنده از سلنیوم است.

ماکادمیا یا فندق استرالیایی:

بیشترین سطح کشت آن در هاوایی و استرالیا می باشد. که دو گونه ی متفاوت هستند ولی خاستگاه هردو استرالیا هستند. ماکادمیا یک مغز خوراکی ارزشمند می باشد. که دانه های درشت آن مصرف می شوند و خرده ها و آجیل های ضایعاتی معمولاً برای استخراج روغن خوراکی استفاده می شود. ماکادمیا پوسته ای زبر دارد که در تجاری سازی آن را بصورت مغز شده عرضه می کنند.

مغز ماکادمیا

آجیل سویا:

علاوه بر استفاده به عنوان دانه های روغنی، به عنوان آجیل نیز استفاده می شود.

آجیل سویا

مدلهای مختلف آجیل

مدلهای مختلف آجیل

نتیجه گیری:

در کل آجیل ها هرچه که باشند که از لحاظ گیاه شناسی و چه از لحاظ بازار اقتصادی، خوراکی های ارزشمندی هستند که روغن های عالی برای سلامت ارگانیزم های داخلی بدن دارند. مصرف آنها توسط پزشکان زیاد توصیه می شود. آجیل ها ذاتا پرکننده و سیرگر ( باعث سیری) هستند و ولع ما را برای وعده های غذایی پایین می آورند اما نبایستی فراموش نمود که افراط در مصرف آجیل ها می تواند مضر باشد و باعث چاقی یا حساسیت گردد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید آجیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “آجیل شامل چیست

  1. Avatar narges گفت:

    سلام ممنون بابت مقاله خوبتان ، آجیل های 5 مغز و 7 مغز خیلی محبوب هستند شهرت آجیل هفت مغز به دلیل خواص بسیار زیاد آن برای سلامتی می‌باشد. این آجیل مخلوط دارای بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن انسان است. چربی‌های موجود در آن‌ نیز عمدتاً از نوع چربی‌های غیراشباع است که برای سلامتی بسیار مفید می‌باشند. ویتامین Eکه یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است در این آجیل خودنمایی می‌کند. مصرف ۱۰۰ گرم آجیل هفت مغز می‌تواند بخشی از نیاز روزانه بدن به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را تأمین کند. البته اگر برای خواص آجیل است که آن را مصرف می‌کنید، حتماً از آجیل هفت مغز خام استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *