خوشمزه ها

چگونه آجیل را در طعم های مختلف بخیسانیم

چگونه آجیل ها را خیساند

آجیل دارای مواد مغذی متراکم و مملو از فیبر، پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال، مواد مغذی موجود در آجیل ممکن است پس از خیساندن، خواص ارگانیک (زیستی) بیشتری پیدا کنند. از این رو بسیاری از مردم دوست دارند قبل از خوردن آجیل آنها را خیس کنند. خیساندن آجیل بخشی از فرایند هنگام ساخت شیرهای آجیل و کره های آجیل نیز می باشد. فرآیند خیساندن بسیار ساده است، و تنها چیزی که واقعاً به آن احتیاج داریم آجیل، آب و نمک است.

مواد لازم برای آجیل خیسانده شده:

  • آجیل دلخواه: چهارپیمانه (560 گرم)
  • آب: در حد پوشاندن
  • نمک: یک قاشق غذاخوری (19 گرم)

 مواد لازم برای درست کرد جوانه:

  • عدس یا سایر حبوبات نیم پیمانه (100 گرم)
  • آب در حد پوشاندن
  • نمک ½ قاشق چایخوری (3 گرم)

1- روی مغزها را با آب ولرم می پوشانیم:

آجیل خود را در یک کاسه بزرگ می ریزیم. مقدار کافی آب ولرم برای پوشاندن کامل آجیل به اضافه ده اسانتیمتر آب اضافی به آن اضافه می کنیم. آجیل ها و نمک را ریخته و هم می زنیم تا نمک حل شود. با توجه به سلیقه تان می توانید تا هر زمان که دوست دارید آجیل را خیس کنید. در هر 4 پیمانه آجیل که خیس می کنیم از یک قاشق غذاخوری (19 گرم) نمک استفاده می کنیم. همچنین می توان دانه ها، لوبیاها، غلات و حبوبات را با همین روش خیس کرد.

روی مغزها را با آب ولرم می پوشانیم

روی مغزها را با آب ولرم می پوشانیم

2- آجیل ها را بخیسانیم:

آجیل های مختلف زمان های مختلفی برای خیساندن نیاز دارند و اگر دقیق نمی دانید، آجیل را به مدت 12 تا 24 ساعت بخیسانید. آجیل را در یک مکان تاریک و خنک برای خیساندن قرار دهید. زمانهای خیساندن آجیل های مختلف عبارتند از:

  • 12 ساعت برای بادام و آجیل برزیلی
  • 8 ساعت برای فندق، گردوپکان، گردو و چلغوزه
  • 6 ساعت برای بادام زمینی
  • 4 ساعت برای آجیل ماکادمیا
آجیل ها را بخیسانیم

آجیل ها را بخیسانیم

3- مرحله آبکش کردن:

هنگامی که آجیل در زمان توصیه شده خود خیس شد، آب را با ریختن آجیل در یک صافی تخلیه کنید. آب تازه و سرد را روی آجیل ها ریخته، آنها را می شوییم. هنگامی که آجیل خوب شستشو شدند، آنها را روی یک حوله تمیز قرار داده تا آب اضافی آن خارج گردد.

مرحله آبکش کردن

مرحله آبکش کردن

4- خشک کردن آجیل ها:

پس از خیس خوردن آجیل، می توانیم آنها را بدون آبزدایی، بلافاصله مصرف کنیم. اما خشک کردن آجیل آب را از بین می برد و آنها را تردتر کرده و بسیاری از افراد بافت آجیل ترد را ترجیح می دهند. اگر دستگاه خشک کن ندارید، آجیل ها را روی یک ورقه پخت قرار داده و آنها را در فر با کمترین درجه حرارت برشته کنید.

  • آجیل ها را روی سینی های خشک کن در یک لایه پهن کرده و سینی ها را در دستگاه خشک کن قرار می دهیم.
  • خشک کن را روی 150 درجه فارنهایت (66 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم.
  • آجیل ها را به مدت 12 ساعت در خشک کن قرار می دهیم، سپس در آورده و از نظر آمادگی آنها را بررسی می کنیم برای دستیابی به آجیل های ترد تر، فرایند خشک کردن را سه تا دوازده ساعت دیگر ادامه می دهیم.
خشک کردن آجیل ها

خشک کردن آجیل ها

5- از مصرف آجیل لذت برده و باقی مانده را ذخیره کنید:

باقیمانده آجیل های خشک شده را به یک ظرف در بسته منتقل کرده و به مدت دو هفته در یخچال می توانید نگهداری کنید. برای ماندگاری بیشتر، آجیل ها را تا دو ماه در فریزر می توان نگه داشت . اگر تصمیم گرفتید که آجیل خود را کم آب نکنید، آنها را در یخچال نگهداری کنید و ظرف 24 ساعت پس از آبکش کردن مصرف نمایید.

از مصرف آجیل لذت برده و باقی مانده را ذخیره کنید

از مصرف آجیل لذت برده و باقی مانده را ذخیره کنید

آجیل های خیسانده شده را به چه صورت می توان مصرف نمود؟

آجیل خیسانده را در اغلب موادر برای درست کردن کره های آجیلی می توان استفاده کرد. کره های آجیلی در بازار امروز یافت می شود اما آن چیزی که خود در خانه درست کنیم به مراتب دلچسب تر است.

1- با آجیل خیسانده، کره های آجیلی درست کنید:

کره های آجیلی خوشمزه و مغذی هستند که روی نان تست، میوه، بستنی، پنکیک و سایر غذاها عالی هستند. کره های آجیل همچنین می توانند برای سس، سوپ و سایر غذاهای خوش طعم استفاده شوند. برخی از محبوب ترین کره های آجیل عبارتند از: کره بادام زمینی، کره بادام وکره بادام هندی. همچنین می توانیم کره های آجیل را مخلوط کنیم، که طعم ترکیبی آجیل درست می کند.

با آجیل خیسانده، کره های آجیلی درست کنید

با آجیل خیسانده، کره های آجیلی درست کنید

2- شیرهای آجیل خانگی را امتحان کنید:

شیرهای آجیل مانند شیر بادام و شیر بادام هندی جایگزین های عالی غیر لبنی برای شیر گاو هستند و می توانیم خودمان آن را در خانه با آجیل خیس خورده تهیه کنیم. وقتی شیرآجیلی خود را درست کردید، می توانید:

  • آن را ساده بنوشید.
  • از آن به عنوان خیساننده ی غلات استفاده کنید.
  • آن را به قهوه، چای و اسموتی اضافه کنید.
  • از آن برای تهیه سوپ خامه ای استفاده کنید.
  • از آن در غذاهای پخته استفاده کنید.
شیرهای آجیل خانگی را امتحان کنید

شیرهای آجیل خانگی را امتحان کنید

3- آجیل با روکش شکلاتی را امتحان کنید:

این خوراکی خوشمزه آجیل خیس و خشک شده (بادام و فندق بهترین هستند) را با شکلات ترکیب می کند و آنها را به یک دسر خوشمزه برای هر مناسبت، یک هدیه دوست داشتنی، یا یک بستنی خوشمزه برای بستنی، کیک و سایر دسرها تبدیل می کند.

آجیل با روکش شکلاتی را امتحان کنید

آجیل با روکش شکلاتی را امتحان کنید

4- پرالین (سوهان عسلی) با سلیقه ی خود درست کنید:

پرالین ها یک خوراکی خوشمزه و فسادناپذیر هستند که با ترکیب آجیل و شکر یک شیرینی ترد و شکر دار می شود. می توانیم پرالین ها را ساده بخوریم، روی بستنی بریزیم، آنها را به شکل کیک بپزیم، یا حتی یک جز اصلی برای سالاد و سوپ تهیه کنیم.

پرالین ( سوهان عسلی) با سلیقه ی خود درست کنید

پرالین ( سوهان عسلی) با سلیقه ی خود درست کنید

درست کردن جوانه ی بذر ها، حبوبات و دانه ها

1- اولین قدم در جوانه زدن خیساندن است:

عدس( یا هر بذر و حبوبات) را خیس کنید، خیساندن دانه ها، بذرها و حبوبات باعث جوانه زنی می شود.، زیرا این امر به آغاز فرایند جوانه زنی کمک می کند.

  • عدس یا سایر دانه ها، بذرها یا لوبیاها را در یک ظرف شیشه ای قرار می دهیم.
  • ظرف را با آب ولرم پر می کنیم.
  • دهانه شیشه را با پارچه پنبه ای بپوشانده و با یک لاستیک در جای خود محکم کنید.
  • اجازه می دهیم عدس ها حدود 12 ساعت در آب خیس بخورند.
اولین قدم در جوانه زدن خیساندن است

اولین قدم در جوانه زدن خیساندن است

2- عدس ها را آبکش کرده:

بعد از 12 ساعت خیساندن، پارچه خیس را از شیشه خارج می کنیم. یک صافی را در دهانه شیشه قرار می دهیم و آب آن را تخلیه می کنیم و عدس (یا دانه و بذر ها) را در شیشه می گذاریم ظرف را با آب تمیز پر کرده و درب آن را پیچ می کنیم. برای شستشو عدس ها را تکان می دهیم و سپس با قرار دادن صافی دوباره روی دهانه ظرف، آب آن را تخلیه می کنیم.

عدس ها را آبکش کرده

عدس ها را آبکش کرده

3- عدس ها را در محلی حاوی نور قرار داده تا جوانه بزند:

پارچه صافی را روی دهانه شیشه قرار می دهیم. شیشه را به بغل می خوابانیم و کمی می لرزانیم تا عدس ها پهن شود. شیشه را در مکان دارای نور قرار می دهیم ومی گذاریم ظرف دو تا چهار روز جوانه بزند. جوانه ها عموماً به محض اینکه دم جوانه تقریباً به طول دانه یا حبوبات اصلی رسید، آماده خوردن هستند.

عدس ها را در محلی حاوی نور قرار داده تا جوانه بزند

عدس ها را در محلی حاوی نور قرار داده تا جوانه بزند

4- عدس های جوانه زده را مرتبا آبکش می کنیم:

بعد از هشت تا دوازده ساعت جوانه زنی، عدس ها را با همان روش قبلی آبکش می کنیم. سپس، روی شیشه را دوباره با پارچه می پوشانیم. شیشه را به بغل می چرخانیم و عدس را به محل آفتابی خود برگردانید. فرآیند آبکشی و تخلیه را دو تا سه بار در روز تا آماده شدن جوانه ها تکرار نمایید.

عدس های جوانه زده را مرتبا آبکش می کنیم

عدس های جوانه زده را مرتبا آبکش می کنیم

5- از خوردن جوانه ها لذت ببرید و باقی مانده را ذخیره کنید:

می توانیم جوانه های خود را ساده (بدون ترکیب با چیزی) بخوریم. آنها را به سالاد اضافه کرده یا لای ساندویچ بگذارید یا به هر شکل دیگری که دوست دارید از خوردن آنها لذت ببرید. جوانه های باقیمانده باید در یک ظرف هوای بسته یا کیسه پلاستیکی قابل آب بندی نگهداری شوند و در یخچال نگهداری شوند. جوانه های تازه حدود پنج تا هفت روز در یخچال قابل نگهداری هستند.

از خوردن جوانه ها لذت ببرید و باقی مانده را ذخیره کنید

از خوردن جوانه ها لذت ببرید و باقی مانده را ذخیره کنید

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *