خوشمزه ها

آجیل شیرین چیست

آجیل شیرین چیست

معمولا میوه خشک و آجیل را در رسته ی اصلی از خانواده ی خشکبار می شناسند که گاهی این دو دسته را با هم ترکیب می کنند و یک خوراکی پذیرایی و یک میان وعده مشترک با آن درست می کنند. آجیل شیرین که از ترکیبات خوشمزه و پرهوادار ایرانی می باشد که مزه ترش، شیرین، شور و چرب را با هم دارد، در عین حال مقوی بوده و برای سلامت توصیه می شوند.

آجیل شیرین به دلیل سودمندی هایی که دارد برای هر سن و سالی توصیه می شود. هم برای افراد مسن که نیاز به تقویت عمومی بدن دارند و هم برای کودکان و نوجوانان که در سن رشد قرار دارند. متخصصین تغذیه تاکید بالایی به مصرف آجیل و خشکبار جای مصرف تنقلات دارند.

ترکیبات آجیل شیرین:

آجیل شیرین با توجه به سلیقه آجیل فروش و ذائقه مشتری متفاوت می باشد. ترکیبات مختلفی و طعم های گوناگونی برای این آجیل متصور می تواند شد. اما عموما آجیل چهار مغز (به علاوه ی گردو) به همراه قیسی (یا زردآلو خشک اسلایس) انجیر خشک، مویز کشمش و توت خشک می باشد.

گردو:

پرکالری ترین آجیل است اما در رژیم های غذایی به دلیل خواص بی نظیرش جای دارد. با اینکه حاوی چربی بسیار زیادی است اما در کاهش چربی کبد نقش عمده ای دارد. آنتی اکسیدان های آن رادیکال های آزاد را امحا می کند. امگا سه را بالا می برد که سلامت قلب را تامین می کند. توانایی کاهش التهابات را دارد و ریسک ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد. کسانی که دیابت نوع دوم را دارد گردو را بایستی در رژیم خود بگنجانند.

گردو سفید ایرانی

آجیل خوب

آجیل خوب

بادام هندی:

آجیلی که هر چقدر بخورید حس سنگینی پیدا نمی کنید. بادام هندی قند پایینی دارد و از لحاظ فیبر غنی می باشد. برای سلامت قلب مفید بوده و سیاره ای از پروتئین است. همجنین مواد معدنی خوب یمانند مس، منیزیم و منگنز را دارد که سلامت پوست و مو را تنظیم می کند. ریز مغذی های بادام همدی التهابات درونی را کاهش می دهند و استخوان ها را تقویت می کنند.

بادام هندی بو داده

مغز پسته:

پسته محبوب ترین آجیل نزد ما ایرانیان است. در واقع ایران علاوه بر پر تولیدترین، پر مصرف ترین کشور دنیا در این آجیل بی نظیر است. سرشار از پتاسیم و مس بوده و عضلات قلب را تقویت می کند. و احتمال سکته های ناگهانی را کاهش می دهد. به عنوان منبع مناسبی برای تامین ویتامین های آ، ب1 و ب6 و ب9 می باشد.

مغز پسته بو داده

مغز بادام:

مرسوم ترین آجیل برای کسانی که رژیم غذایی دارند این آجیل می باشد، بادام بیشترین پروتئین را در تمام آجیل ها دارد که علاوه بر تقویت توان عضلانی باعث چربی سوزی می شود. به علاوه به دلیل ویتامین ای بالایی که دارد روند پیری را کاهش داده. ویتامین ای یکی از ویتامین های محلول در چربی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، از بافت‌های بدن در مقابل اثرات مخرب رادیکال آزاد برخی از ترکیب های شیمیایی محافظت می کند.

مغز بادام درشت ایرانی

آلو و آجیل

آلو و آجیل

برگه زردآلو یا قیسی:

به نسبت بیشتر خشکبارها؛ مقوی و کم کالری است. قیسی بسیار مقوی است و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. آنتی اکسیدان زیادی دارد، در طب سنتی باعث سلامت چشم و تقویت بینایی می شود. در مرطوب کردن و سلامت پوست تاثیرگذار است و به دلیل وجود فیبر در سلامتی روده تاثیر به سزایی دارد. پتاسیم ماده معدنی مهمی است که در زردآلو خشک و قیسی موجود است باعث تقویت ماهیچه های قلب می شود. برای کسانی که کبد چرب دارند هم مصرف قیسی ( بدون قند افزوده) توصیه می گردد.

قیسی زردآلو

انجیر خشک:

یک خشکبار خوش طعم است که به عنوان عصرانه با چای و یا دمنوش ها خوب جفت می شود. انجیر خشک منبع بسیار خوبی از فیبر غذایی است، بسیاری از مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، آهن و کلسیم، سرشار از آنتی اکسیدان های تقویت کننده و کربوهیدرات های پیچیده است. بهترین انجیر، انجیر پرک استهبان است. البته اسلایس شده اش و ریز هم در بازار پیدا می شود که قیمت مناسب تری دارد.

انجیر پرک استهبان

توت خشک:

توت خشک یک میوه خشک بسیار مغذی مانند سایر خشکبار است. توت خشک غنی از ویتامین ث، آهن، کلسیم، فیبر و حتی پروتئین گیاهی است. توت خشک یک میان وعده خوشمزه و سالم است. توت خشک به رنگ طلایی می باشد. اندازه توت خشک مانند کشمش، کوچک است و مانند انجیر خشک طعم شیرین و در زیر دندان “چسبناک” دارند.

توت خشک درشت

مویز و کشمش:

تنوع بیشمار انگور باعث تنوع بالای انواع انگور خشک هم شده است. خود کشمش ها و مویزها هم انواع بیشماری دارد و کاربرد آن ها از تنوع ان ها بیشتر است. برای تزیین برخی دسرها، برای بعضی پلوها، نوش جان کردن به تنهایی یا داخل انواع کیک کاربرد دارد.

مویز منبع عالی مواد معدنی مانند روی، منیزیم، آهن و به خصوص پتاسیم است. که این مورد اخیر در تعادل سدیم/پتاسیم در بدن (پستانداران) و فشار خون بالا تاثیر مستقیمی دارد.

آجیل شیرین ساده

آجیل شیرین ساده

پی نوشت:

همانگونه که گفته شد، با توجه به سلایق گوناگون آجیل شیرین متفاوت است. این آجیل با جفت شدن طعم شور و شیرین بسیار خوش خوراک می شود و سلیقه ی همه به خوردنش کشش دارد در عین حال که خواصش غیر قابل قیاس با دیگر خوراکی ها و تنقلات بازار مصرف می باشد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید اینترنتی آجیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *