خوشمزه ها

ترکیبات و تاریخچه آجیل مشکل گشا

آجیل مشکل گشا

افسانه ای است که از زبان پدربزرگ ها به گوش ما رسیده در مورد پیرمرد خارکنی است که تمام عمر خود را به کندن خار و فروش آن در بازار مشغول بوده که شغل او مشقت فراوان برای او بوجود آورد. سختی های زندگی او وقتی بیشتر می شود که یک روز در زیر بار خار کمرش درد می گیرد، درد کمر به قدری زیاد می شود که او را از کار کردن دور می کند و بیکاری باعث گرسنگی و بدبختی او می شود.

شبی در حین خواب و بیداری که صدای زمزمه ای در باد می شنود که اگر می خواهی زنده بمانی پس باید شرطی را به اجرا بگذاری. آن شرط این است که هر ماه آجیل بگیری و بین خویشاوندان درست کارت تقسیم کنی. در این صورت از این دریوزگی و پریشانی در خواهی آمد. پیرمرد که هنوز به خواب نرفته بود ناگهان چشم می گشاید و در کپه ای از بته در گوشه ی خانه اش گوهری گرانبها می بیند. پس از فروش آن گوهر به مکنت می رسد و هر ماه پولی را بابت خرید آجیل مشکل گشا و خیرات به اطرافیان می رساند.

از آن به بعد در دوران کهن مردمان ایران در مراسم مذهبی (مانند روضه) و حتی بین دو نماز (در مسجد) بین نمازگزاران آجیل مشکل گشا را پخش می کنند. البته معتقدند در صورتی که بدون نیت برای رفع بلا و رفع گرفتاری و مصیبت دارند.

آجیل مشکل گشا از نمایی نزدیک

آجیل مشکل گشا از نمایی نزدیک

آجیل مشکل گشا سنتی ایرانی

بر اساس رسوم کهن ایرانی، هرگاه کسی به دردسر یا مشقتی می افتاد، برای آسودگی از گرفتاری ها و یا گذر ایمن از بلایا، به راهکار آجیل مشکل گشا دست می زد، به آن شکل که با توجه به مشکلی که پیش آمده بود بصورت منظم، ماهانه یا هفتگی به اندازه سه سکه آجیل (یا نخودچی کشمش) تهیه کرده و با خود به خانه ببرد و در خانه به همراه چند نفر دوست و آشنا به پاک کردن و بسته بندی این آجیل ها مشغول گردد.

در زمان این کار از غیبت، تهمت یا حرف های بیهوده بایست پرهیز نمود و یک نفر داستان پیر خارکن را نقل می کند. و دیگران هرچند که این داستان را شنیده باشند با سکوت به آن گوش فرا دهند، اگر هرکسی از مدعوین حاجتی داشته، نذر کند و تا چند شب جمعه بین مردم توزیع کند.

خرید خشکبار

آجیل مشکل گشا شامل چه چیزهایی می شود

ترکیبات آجیل مشکل گشا به وسع افراد بستگی دارد و می توان آجیل های گرانتر را با آجیل های ارزانتر جایگزین نمود. در واقع این قضیه در نیت افراد تاثیر به سزایی ندارد. این آجیل معمولا از هفت تکه تشکیل می شود که عمده آن نقل است که فی الذاته خشکبار نیست. نخودچی و کشمش هم همراه همیشگی هستند و به آن می توان پسته،بادام، فندق و توت خشک نیز افزود. البته این روز ها اقلام دیگری مانند چیپس خرما، گردو، بادام زمینی و حتی میوه های خشک اضافه شده است. این آجیل ها با تور، روبان و گل خشک تزیین شده و در مراسم ملی و یا مذهبی بین مردمان پخش و توزیع می گردد.

برای خرید آجیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *