خوشمزه ها

آجیل مخلوط چیست

آجیل مخلوط چیست

آجیل مخلوط، مخلوطی از مغزهای آجیلی و میوه خشک و چند خوراکی خوشمزه است که می تواند به عنوان میان وعده به کار برود. کاربرد این مخلوط در ایران به دو هزار سال می رسد اما در اغلب کشورها عمری به اندازه ی یک سده دارد. این خوراکی به انگلیسی trail mix یا scroggin نام دارد که به نوعی مخلوط خوراکی مناسب برای میان وعده است. این میان وعده به طور معمول ترکیبی از حبوبات خوراکی، میوه خشک، آجیل و گاهی اوقات آب نبات است که به عنوان میان غذایی که می توان همراه داشت (قابل حمل است) و در پیاده روی یا طبیعت گردی مصرف شود، تهیه می شود.

آجیل مخلوط به عنوان یک میان وعده ایده آل برای پیاده روی در نظر گرفته می شود، زیرا سبک وزن، نگهداری آسان و مغذی است. این خوراکی باعث افزایش سریع انرژی از کربوهیدرات موجود در میوه های خشک یا گرانولا و انرژی پایدار از چربی های آجیل می شود. ترکیب آجیل، کشمش و شکلات به عنوان یک میان وعده (آجیل مخلوط) حداقل به دهه 1910 مربوط می شود، زمانی که هوراس کفارت(جهان گرد معروف) آن را در راهنمای محبوب کمپینگ خود توصیه کرد.

آجیل چهار مغز

آجیل مخلوط در ملل مختلف:

در نیوزلند به آن scorgin، در استرالیا به آن schmogle می گویند. هرچند که امروزه اصطلاح امریکایی trail mix از امریکا وارد اصطلاحات استرالیایی شده است. در ترکیب استرالیایی آن پوست پرتقال، غلات بو داده، خرنوب، کشمش، شکلات وجود دارد. واژه ی امریکایی grop (به معنای خوردن حریصانه) اصطلاحی است که اغلب توسط کوهنوردان در امریکای شمالی استفاده می شود. که عمده ی آن مویز و بادام زمینی است.

در آلمان، لهستان، مجارستان، هلند، اسکاندیناوی و چندین کشور اروپایی دیگر به آجیل مخلوط “مخلوط دنباله دار” “علوفه دانشجویی”، “جو دو سر دانشجویی” یا “مخلوط دانشجویی” گفته می شود و معمولاً شامل شکلات نیست. در ایران به مغزهای روغنی مخلوط “آجیل” گفته می شود که در جشنواره هایی مانند شب یلدا یا نوروز مصرف می شود.

ترکیب آجیل، کشمش و شکلات به عنوان یک میان وعده

ترکیب آجیل، کشمش و شکلات به عنوان یک میان وعده

ترکیب آجیل مخلوط:

آجیل مخلوط شامل ترکیبات زیر می باشد.

آجیل: مانند بادام، گردو، فندق، پسته یا بادام هندی

حبوبات بو داده شده:  مانند بادام زمینی، عدس بوداده، آجیل سویا

میوه های خشک: مانند کشمش، کرنبری، زردآلو اسلایس، سیب، چیپس موز، مویز

شکلات: چیپس شکلات، اسمارتیز

غلات صبحانه: مانند کورن فلکس

نان سوخاری غنی: مانند سوخاری چاودار

پرتزل: مانند چوب شور، بیسکویت

مغز تخمه ها: مانند تخمه کدو یا تخمه آفتابگردان

حبه ها: مثل زنجبیل، پوملو، نارگیل

نارگیل خرد شده

مخلوط دنباله دار بدون دوز سنگین آجیل نیست

مخلوط دنباله دار بدون دوز سنگین آجیل نیست

مزایای استفاده از آجیل مخلوط (Trail mix):

Trail mix مخلوط دنباله دار بدون دوز سنگین آجیل نیست. افزودنی های معروف شامل بادام زمینی، بادام، گردو و بادام هندی است. آجیل ها یک میان وعده عالی می باشند، طعم خارق العاده ای دارند، در دسترس هستند و دارای تعداد زیادی مواد مغذی ارزشمند هستند.

اکثر مغزهای آجیلی دارای مشخصات تغذیه ای مشابه هستند. طبق تحقیقات چند دهه اخیر، آنها حاوی مقادیر قابل توجهی چربی اشباع نشده، اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین، ویتامین ای، ال آرژنین و فیبر هستند. چربی های اشباع نشده باعث کاهش سطح کلسترول بد خون شده و اسیدهای چرب امگا سه برای سلامت قلب مفید است. پروتئین به ماهیچه ها کمک می کند تا ترمیم و بازسازی شوند، به شما این امکان را می دهد که با ورزش تقویت شوند و با گذشت زمان بدن متناسب شود. ویتامین ای موجود در آجیل به جلوگیری از ایجاد پلاک در داخل عروق کمک می کند. ال – آرژنین با انعطاف پذیری بیشتر دیواره های شریان ها به سلامت شریان نیز کمک می کند. فیبر به عادی سازی حرکات روده، کاهش سطح کلسترول، کنترل قند خون کمک می کند و شخص را برای مدت بیشتری بعد از غذا سیر نگه می دارد.

آجیل مخلوط

آجیل مخلوط

مزایای مصرف روزانه آجیل:

مصرف روزانه آجیل مزایای بسیار زیادی را شامل می شود، از جمله کاهش خطر حمله قلبی، بیماری های قلبی عروقی، التهاب، فشار خون بالا و دیابت. بذرها (مانند تخمه آفتابگردان، یکی دیگر از ترکیبات مخلوط) بسیاری از مزایای مشابه را دارند. مخلوط دنباله ای (تریل میکس) سنتی همچنین شامل میوه های خشک مانند کشمش، کرنبری، چیپس موز و غیره است. از میوه خشک به جای میوه تازه استفاده می شود زیرا ماندگاری بیشتری دارد و قابل حمل تر است.

از آنجا که میوه خشک اساساً میوه تازه ای است که بیشتر آب آن حذف می شود، از مزایای مشابه آن برخوردار است. در موارد خاص، میوه های خشک در برخی مواد مغذی در واقع بالاتر از میوه های تازه هستند. مطالعه ای در سال 2005 نشان داد که پتاسیم و آهن زردآلو خشک بالاتر از یک وعده مساوی زردآلو خام است و مشخص شد که انجیر خشک کلسیم و فیبر بیشتری نسبت به انجیر تازه دارد. آنها همچنین دریافتند که چندین میوه خشک دارای غلظت بیشتری از فنل ها هستند، نوعی ترکیب آنتی اکسیدانی که می تواند از سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری کند.

پایه هر آجیل مخلوط؛ باید آجیل و میوه خشک باشد. این دو ماده غذایی خواص اعجاب آوری برای بدن دارند و در مقایسه با میان وعده های فراوری شده فراوانی که بسیاری از مردم جهان از آن استفاده می کنند، مفید تر هستند. در یک بررسی 2016 که در Nutrition Journal منتشر شد: “شواهد نشان می دهد که افزایش مصرف هر دو (آجیل و میوه خشک) می تواند به بهبود وضعیت تغذیه ای مردم جهان و کاهش خطر بیماری های مزمن کمک کند.”

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *