خوشمزه ها

علت قیمت بالای ماکادمیا

آجیل ماکادمیا تازه و گران قیمت

بی شک ماکادمیا در میان طعم و مزه آجیل ها رتبه ی نخست را دارد. می توان این طور گفت که در صورت نبود برخی شرایط این آجیل پرمصرف ترین در جهان تبدیل می شد. به خصوص برای افراد سخت سلیقه، ماکادمیا یک طعم ویژه می باشد و تا چهار برابر گرانتر از سایر آجیلهای درختی می باشد. دلیل آن چه می تواند باشد؟

با طعم و بافت خامه ای، ماکادامیا می تواند میان وعده پرمصرفی یا چاشنی و طعم دهنده ی خیلی از خوراکی ها و غذاها باشد که گیاهخواران هم آنرا جایگزین لبنیات و کره کرده اند. بعلاوه با توجه به اینکه اغلب افراد نسبت به کربوهیدارت ها اقبال کمتری نسبت به چربی های سالم دارند؛، بیشتر مردم ماکادمیا را به خاطر چربی های با ارزش و مغذی آن دوست دارند. از نظر اقتصادی، تقاضای آنها از عرضه آنها پیشی می گیرد و تقاضا در حدود هشت درصد هر سال رشد می کند. پس کاشت و توسعه ی باغات آن توجیه اقتصادی دارد.

بنابراین سؤال این است که دقیقاً چه اتفاقی در کشاورزی و گلوله ماکادمیا می افتد که این بازار به تعادل عرضه و تقاضا نمی رسد؟ در این مقاله بررسی می کنیم تا بفهمیم چرا ماکادمیا گران ترین آجیل جهان است. و چرا به ندرت پرورش داده می شود.

خرید بذر ماکادمیا

سطح زیر کشت پایین:

اولین دلیل این است که تنها 1٪ از آجیل های درختی تولید شده در سراسر جهان ماکادمیا هستند! یکی از دلایل اصلی گران بودن آجیل ماکادمیا، عرضه پایین آن است. مانند اکثر آجیل های درختی، ماکادمیا روی درختان رشد می کند و این منجر به تاخیر در کاشت تا برداشت می شود.

از زمان کاشت، درختان ممکن است سالها طول بکشد تا به برداشت برسند. کلون ها و هیبریدهای مختلف دو گونه (Macadamia integrifolia و tetraphyla) که در سراسر جهان رشد می کنند، در محیط های مختلف پرورش می یابند و درخت ماکادمیا می تواند بین سه تا هفت سال طول بکشد تا به بلوغ برسد.

این بدان معناست که کشاورزان قبل از اینکه بتوانند انتظار بازگشت سرمایه خود را داشته باشند، باید هزینه زیادی خرج این درختان کنند. این محدودیت در عرضه با این واقعیت کمک نمی کند که درختان ماکادمیا فقط می توانند در محدوده محدودی از محیط ها یا بوم شناسی های کشاورزی وجود داشته باشند، جایی که شرایط درست است.

ماکادمیا بر روی شاخه

ماکادمیا بر روی شاخه

خاستگاه ماکادمیا در ارتفاعات کوئینزلند استرالیا می باشد، اما برای کشاورزی به مکان هایی مانند هاوایی، کالیفرنیا، آفریقای جنوبی، کنیا و مالاوی وارد شده اند. در این کشورها/مناطق، ماکادمیا فقط برای مناطقی مناسب است که دارای ارتفاعات بالا، بارندگی زیاد و آب و هوای معتدل مشابه زیست بومی که از آن یافت شده.

مشکل اینجاست که این نوع زمین از نظر کشاورزی واقعاً ارزشمند است و برای کاشت سایر محصولات مانند آووکادو، میوه های استوایی و قهوه استفاده می شود. ارزش زمین در این مناطق نیز به دلیل فشار املاک و گردشگری افزایش می یابد. بنابراین، ماکادمیا باید برای فضای کشاورزی باید با دیگر محصولات رقابت کند و درختان آن باید مدتی منتظر بمانند تا بتوانند آجیل به بار آورند، این عوامل به این معنی است که زمین در دسترس برای کشت ماکادمیا محدود شده و آنها را به عنوان یک پیامد خوشحال کننده ارزشمند می کند.

خرید مغز ماکادمیا

مشکلات پردازش و پوست گیری یک آجیل سخت:

فرآیند سخت پوست گیری، یکی دیگر از عوامل اصلی گرانی آجیل ماکادمیا است. ماکادمیا یک آجیل با پوست سخت است و برای اینکه یک محصول به طور موثر پردازش شود، نیاز به دستگاه های ویژه این آجیل در کارخانه‌های فرآوری مغز می باشد به این معنی که پوست گیری نیاز به امکانات مناسب و خاصی می باشد. این نکته در حال حاضر بسیاری از کشاورزان خرد در کشورهای در حال توسعه را از رقابت خارج می‌کند. مسائل دیگری که خود مغز گیری را تحت الشعاع قرار می دهد عبارتند از:

برداشت زودرس

کشاورزان هنگام چیدن مغزها نمی توانند مغز را در داخل پوسته ببینند و بنابراین ممکن است زمانی که هنوز روغن شگفت انگیز خود را هنوز تولید نکرده اند برداشت می شوند.

پوسته گرفتن به درستی انجام نشود

آجیل ماکادمیا کامل کمتر از 50 درصد از هسته های ماکادامیا پوسته شده را تشکیل می دهد، خود مغز ماکادمیا هم خرد می شود و از چرخه تولید خارج می شود.

با هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری، کشاورزان که پوچ بودن مغز را به سادگی نمی توانند تشخیص دهند و آجیل‌ها در حین انجام فرایند شکسته می‌شوند، منطقی است که آجیل ماکادمیا پوست کنده شود که این کار عرضه آجیل را محدود می کند و قیمت آنها را بالا می برد.

ماکادمیا تازه و بدون پوست

ماکادمیا تازه و بدون پوست

بازارهای نوظهور خرید با پوسته؟

به دلیل محدودیت تولید مغز که کارخانه های فرآوری ماکادمیا می توانند تولید کنند، بازار ثانویه ماکادمیا در شرق آسیا پدید آمده است. این یک بازار آجیل در پوسته (NIS) است که در آن ماکادمیا به صورت فرآوری نشده برای برش اره ای در پوسته خریداری می شود و قبل از فروش به عنوان میان وعده در آب نمک جوشانده می شود. البته بازار ماکادمیا NIS عرضه در بازار ماکادمیا پوسته‌دار را محدود می‌کند و باعث افزایش بیشتر قیمت این نوع ماکادمیا می‌شود.

همانطور که گفته شد، در تعیین بلوغ هسته ماکادمیا قبل از شلیک یک مشکل وجود دارد که منجر به تلاش برای انتخاب بزرگترین ماکادمیا برای بازار NIS شده است. در نتیجه، آجیل‌های با کیفیت پایین‌تر به زنجیره‌های تامین هسته فرآوری‌شده فشار داده می‌شوند که باعث افزایش هزینه‌های پوسته‌سازی و مرتب‌سازی می‌شود.

تخمین زده می شود که حداقل 20 درصد از NIS در کنیا به طور غیرقانونی صادر می شود، که یک چشم انداز خطرناک برای معیشت کشاورزی است زیرا احتمال کمتری برای دریافت ارزش افزوده ناشی از کمبود وجود دارد.

آجیل ماکادمیا بو داده و تازه

آجیل ماکادمیا بو داده و تازه

توسعه آجیل ماکادمیا:

ماکادمیا یک آجیل خاص است و با وجود گرانی اقبال مردم در سرتاسر این کره خاکی به این آجیل بالاست. با توجه به اینکه یکی از جوانترین کالاهای کشاورزی جهان است (اولین بار در هاوایی در دهه 1950 تجاری شده است)، منصفانه است که بگوییم پتانسیل بسیار زیادی برای ماکادمیا از نظر ارائه رضایت غذایی برای مصرف کنندگان و درآمد پایدار و پایدار وجود دارد و تغذیه متنوع برای جوامع کشاورزی.

امیدواریم، در جهانی که مصرف مسئولانه به طور فزاینده ای ارزش قائل می شود، افراد بیشتری برای ترویج تجارت اخلاقی و شیوه های پایدار در این صنعت بپیوندند. اگر به دنبال خرید آجیل با کیفیت هستید می توانید از فروشگاه اینترنتی پوپونیک استفاده نمایید.

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *