آموزش باغبانی

خاک مناسب برای ساکولنت

بهترین خاک و کود برای کاکتوس ها و ساکولنت ها

آبدهی و تکنیک مناسب آبدهی مهمترین و حیاتی ترین جنبه حیاتی پرورش و ابقاء ساکولنت ها هستند. در واقع باید محیط مناسبِ رشد آنها و خاک مخلوط شده را با سیستم صحیح آبیاری، همه را با هم داشته باشیم تا ساکولنت خوب رشد کند. اگر به این گیاهان گوشتی زیاد آب دهیم باعث می شود تا ریشه فاسد شود و اگر کم آب دهیم گیاه ضعیف و شکننده میشود.

شرایط رشد یا خاک محل رشد ساکولنت که در آن کاشته شده است تعیین می کند که گیاه چه میزان آب لازم دارد. به هر حال فارغ از اینکه گیاه در محیط بسته یا محیط باز، در گلدان و یا در زمین و خاک رشد می کند و کاشته شده است مهمترین مسئله ای که باید آن را در نظر بگیرید این است که پس از آبدهی به ساکولنت شرایط باید به گونه ای باشد تا آب اضافی به کلی و کامل خارج شود. در واقع سیستم زه کشی را باید در نظر بگیرید و محیط کاشت باید به گونه ای باشد که به اندازه کافی متخلخل باشد تا به خوبی آب اضافه را خارج کند و محیط کاملا خشک شود.

نکته جالبی که باید بدانید این است که گیاهان نوع ساکولنت به خوبی با خاکی که برای گیاهان خانگی دیگر ضعیف محسوب می شود رشد می کنند. یک خاک خوب برای ساکولنت خاکی است که اجازه دهد ریشه به راحتی در آن رشد کند و هوا و آب در آن به راحتی جریان داشته باشد. خاک ساکولنت معمولا با مواد ارگانیک و غیر ارگانیک مخلوط می شود. به صورتیکه حدود 25 تا 50 درصد محیط رشد ساکولنت با مواد ارگانیک و بقیه با مواد غیرارگانیک مخلوط می شود.

مواد ارگانیک و غیر ارگانیک:

مواد غیرارگانیک که برای خاک ساکولنت استفاده میشود از آن جهت لازم است که آن را متخلل و پرنفوذ می سازند و باعث میشود آب اضافه به راحتی تخلیه شود و هوادهی به خاک بهتر انجام شود. معمول ترین مواد غیرارگانیک که برای خاک ساکولنت مخلوط میشود پامیس (پوکه معدنی) و پرلیت هستند. این دو معمولا میتوانند جایگزین یکدیگر هم شوند اما کاربردهای متفاوت دارند و هر کدام ویژگی مختص به خود دارند.

پامیس (پوکه معدنی) بزرگتر و با دوام تر است. پرلیت به راحتی در دسترس است و ارزان تر از پامیس است. مواد دیگری مانند گریت و گراول هم استفاده می شوند تا حجم آب درون ظرف گیاه را محدود کند و فضا را کم کند تا آب درون ظرف نماند.

هر چه خاک مخلوط ساکولنت از مواد ارگانیک باشد بهتر است زیرا حجم آبی که می توانند نگه دارند و توسط مواد معدنی جذب شوند افزایش می یابند. برخی مواد معدنی ارگانیک که به خاک ساکولنت افزوده میشود عبارتند از: پیت (زغال سنگ نارس) ، الیاف نارگیل و مالچ

خرید خاک بسته بندی

خاک مخصوص ساکولنت:

خاک مناسب برای ساکولنت به صورت بسته بندی و آماده در بازار قابل خرید است. این خاک های آماده و بسته بندی شده مخلوطی از مواد ارگانیک و غیرارگانیک را تشکیل میدهند و معمولا به سرعت آب را از خود خارج می کنند. مواد داخل این بسته بندی های قابل خرید: شن، خزه، زغال سنگ نارس، پرلیت و کمپوست هستند.

آیا میتوان به صورت مداوم از یک خاک برای ساکولنت استفاده برد؟ آیا ساکولنت در هر خاکی رشد می کند؟

مهمترین مشخصه موادی که می خواهیم در خاک ساکولنت مخلوط کنیم توانایی آن ماده در خشک کردن آب و پس دادن آب اضافه است. بسته به ترکیب بندی موادی که به عنوان خاک ساکولنت استفاده می کنیم باید در نظر داشته باشید که خاک معمول این گیاه باید از مواد ارگانیک بسیار زیادی که توانایی مرطوب بودن طولانی مدت را داشته باشند تشکیل شود که این نوع مواد البته برای تمامی انواع گلهای ساکولنت و گیاه کاکتوس مناسب و مرغوب است.

خاک استاندارد ساکولنت با مواد معدنی که به صورت کمپوست یا مغذی کننده است مخلوط میشود که البته برخی از این مواد هم برای ساکولنت و کاکتوس مناسب نیستند. اگر از این نوع خاک استفاده می کنید بهتر است به آن تقویت کننده اضافه کنید تا خاک متخلخل شود، مثلا پرلیت یا پامیس به آن اضافه کنید. اضافه کردن این مواد توانایی خاک را برای رد کردن آب اضافه می افزاید و باعث میشود تا رطوبت کمتر داشته باشد.

خاک مناسب کاشت

خاک مناسب کاشت

برای گیاه ساکولنت خود خاک مناسب درست کنید:

تنها یک راه برای ساختن خاک مناسب ساکولنت وجود ندارد. بسته به اینکه با چه کسی مشورت می کنید تا از او کمک بخواهید برای ترکیب مواد و ساخت خاک مناسب میتوانید راه های زیادی برای اینکار گردآوری کنید. برخی از باغبان ها یک ماده را بیشتر از مواد دیگر ترجیح می دهند و برخی دیگر از یک ماده خاص در ترکیب خاص اجتناب می ورزند.

یک روش آسان و بدون دردسر برای ساخت خاک ساکولنت به شما معرفی می کنم که برای شخص من خیلی مفید بود.

مواد لازم:

  • خاک مخلوط شده یا خاک ساکولنت
  • پرلیت

به مقدار مساوی از این  دو را با هم به خوبی مخلوط کنید. یک راه مناسب برای اینکه متوجه بشوید آیا این ترکیب مناسب است یا نه این است که احساس کنید خاک خیس شده. آنقدر این دو را با هم ترکیب کنید که مواد ریز و پودری شکل و مواد درشت و بزرگ به حالت فشرده و یکسان پخش شده پیش چشم ظاهر شوند. اگر هنوز به صورت یکسان به نظر نمیرسد و تشکیل یک توده را میدهد باید مواد غیرارگانیک یا پرلیت به آن اضافه کنید.

یک راه ساده دیگر برای ساخت خاک مناسب ساکولنت

مواد لازم:

حجم ظرف مورد نظر را به صورت مساوی از پرلیت و شن ریزه کنید به طوری که نیمی از ظرف پرلیت و نیمی دیگر شن ریزه یا سنگ خرده شود.

این دو ماده نامبرده شده را به طور مساوی با هم ترکیب کنید. و آن قدر مخلوط کنید تا یکدست شوند. یک راه خوب برای تشخیص اینکه این ترکیب به اندازه کافی مناسب بوده یا نه این است که به آن آب دهید. اگر به اندازه کافی مواد خرد و ریز شده و درشت با هم ترکیب شده باشند ، بافت یکسان و فشرده ای را با هم بوجود می آورند. اگر هنوز یکسان و یکدست نشده اند باید مواد غیرارگانیک بیشتری به آنها بیفزایید.

خرید کود

مواد مناسب برای کاکتوس های گرمسیری یا کاکتوس های جنگلی:

  • خزه و زغال سنگ
  • پوست درخت
  • سنگریزه و شن

به میزان حجم مساوی خزه و پوست درخت و زغال را با هم ترکیب کنید. این ترکیب اساس را تشکیل میدهد. حالا در یک ظرف دیگر یک مقدار سنگریزه و شن بریزید و به اندازه دو برابر آن از این ترکیبی اساسی که ساختید را بریزید. این دو را کاملا با هم ترکیب و مخلوط کنید. (این ترکیب فقط برای کاکتوس های گرمسیری مناسب است مثل کاکتوسِ کریسمس که به رطوبت کمتری نیاز دارد)

آیا ساکولنت به خاک نیاز دارد تا رشد کند؟ آیا ساکولنت در شیشه های تراریوم بدون خاک هم می تواند زنده بماند و رشد کند؟ آیا ساکولنت می تواند روی سنگ و شن یا چوب اره هم رشد کند و بزرگ شود؟

ساکولنت ها در محیطی که رشد می کنند به مقدار مشخصی مواد ارگانیک و غیرارگانیک نیاز دارند تا زنده بمانند و شکوفا شوند. البته شاید انواعی از ساکولنت را در شیشه های کوچک تراریوم به همراه سنگ و شن یا روی صخره و چوب اره دیده باشید و حتی از این تعجب کرده باشید… سوال اینجاست که آیا ساکولنت ها در این محیط ها رشد می کنند؟

اگر بخواهم پاسخ سریع و صریح بدهم باید بگویم بله. براساس و طبق طبیعت سختی که دارند ساکولنت ها میتوانند به مدت نامشخصی در این شرایط زنده بمانند البته بستگی به این دارد که چطور از آنها مراقبت می شود. ساکولنت ها برای اینکه محیط زندگی خود را مناسب حال خود کنند و به آن مانوس شوند به تدریج در این محیط ها شروع به رشد و ریشه دوانیدن می کنند.

ساکولنت های کاشته شده در سنگریزه و چوب اره و خزه و زغال سنگ یا پوست درخت به تدریج در ظرف های دیگر رشد می کنند. این رشد تدریجی از همان وقتی شروع می شود که گیاه را از ظرفی که در آن کاشته یا رشد کرده به ظرف مناسب دیگر جابجا کنیم. اگر این کار را نکنیم گیاه شکوفا نمیشود و به تدریج می میرد. در واقع باید برای محل زندگی گیاه به صورت کوتاه مدت فکر کرد و برای زندگی گیاه با توجه به اندازه و حجم آن ظرف در نظر گرفت نه اینکه برای بلند مدت در نظر گرفت.

اسیدیته خاک:

ساکولنت ها در محیط اسیدی بهتر می مانند یا قلیایی؟ پی هاش مناسب برای بیشتر گیاهان بین پنج و نیم تا 7 است. بیشتر کاکتوس ها و ساکولنت ها یک محیط تقریبا اسیدی با پی هاش در حدود 6 را ترجیح میدهند و این محیط مناسبی برای آنها می باشد.

اگر خاک بیش از اندازه اسیدی باشد به خاک آهک باغبانی اضافه می کنند تا پی هاش خاک به محدوده مناسب برسد و خاک بیشتر آهکی شود. اگر خاک بیش از اندازه قلیایی باشد می توان یک قاشق غذا خوری سرکه سفید را با پنج گالن آب مخلوط کرد و با این آب کاکتوس را آبدهی کرد و پی هاش خاک را تغییر داد و متعادل کرد. یک خاک قلیایی برای گیاه مضر و آسیب رسان تر از یک خاک اسیدی است و گیاه در خاک قلیایی زودتر می میرد.

فاکتورهای دیگر مثل باران و مغذی کننده های نیتروژنی اسیدیته خاک را افزایش می دهند. می توانید پی هاش خاک را با دستگاه پی هاش سنج اندازه بگیرید. دستگاه های مختلف پی هاش سنج در بازار وجود دارند که میتوان از بین آنها انتخاب کرد: دستگاه اندازه گیری الکترونیکی، اندازه گیری نوار پی هاش و دستگاه رنگ شده شیمیایی

خاک دهی به کاکتوس

خاک دهی به کاکتوس

اگر ظرف نامناسب برای ساکولنت استفاده کنید باید چه کنید؟

هنگامی که متوجه شدید ظرف نامناسبی برای کاشت و رشد ساکولنت و کاکتوس استفاده می کنید، با دقت محتوی ظرف را خارج کنید و گیاه را به ظرف جدید و مناسب انتقال دهید. بعضی وقت ها فقط اندازه ظرف نیست که نامناسب است بلکه شکل ظرف به گونه ای است که رطوبت مناسب نمی توان داشته باشد.

ظرف نامناسب مقدار زیادی آب در خود نگه میدارد و باعث می شود ریشه بگندد و بمیرد. اگر متوجه شدید که مابین دو زمان آبیاری، خاک گیاه خشک نمی شود و همچنان و پیوسته مرطوب و خیس است باید گیاه را به ظرف مناسبی منتقل کرد تا مطمئن شوید که در آن ظرف به حیات خود ادامه میدهد.

کود و تغذیه کننده ها:

برای کاکتوس و ساکولنت خود نیاز به کود و تغذیه کننده دارید؟ وقتی برای اولین بار شروع به جمع آوری و کاشت ساکولنت کردم نمی خواستم که با کود دادن به آنها خودم را به درد سر بیندازم. برایم مشکل بود که یک کود پیدا کنم و بفهمم چگونه آن را به گیاه خودم بدهم یا چگونه از آن استفاده کنم یاچگونه با بقیه موارد آن را مخلوط کنم و …

بنظر میرسد خیلی موارد برای کشف و فهمیدن وجود داره. کاکتوس ها و ساکولنت های من حتی بدون وجود کود های منظم هم خیلی خوب هستند و رشد می کنند. معمول ترین خاک ساکولنت با اضافه کردن کمپوست یا کودهای دیگر در بازار موجود است. با همین مواد میتوان این گیاهان را در زمان رشد بخوبی تغذیه کرد.

مواد مغذی به تدریج در خاک نفوذ می کند و موقع آبدهی به گیاه جذب می شود، بنابراین لازم است تا دوباره کود به خاک اضافه کنیم یا با عوض کردن ظرف نگهدارنده گیاه یا با تغذیه و کوددهی مستقیم گیاه میتوان گفت که به نیازهای گیاه توجه کرده ایم.حتی اگر مواد مغذی و کود برای حیات و ابقا ساکولنت لازم و ضروری نباشد به گیاه کمک می کند تا زمانیکه می خواهید آن را به ظرف جدید منتقل کنید سالم و طولانی مدت باقی بماند. من متوجه شده ام که تغذیه گیاه آن را قویتر و سالمتر نگه میدارد و نیز باعث میشود کمتر مستعد بیماری باشد.

چگونه ساکولنت را کود دهیم؟ ساکولنت چه مواد مغذی ای لازم دارد؟

ترکیب های تغذیه کننده و متعادل کننده:

ساکولنت ها و کاکتوس ها به مقدار زیادی تغذیه کننده و کود سنگین نیاز ندارند. مثلا نیمی از حجم بسته یا حتی یک چهارم از آن کافی است. کود زیاد مخصوصا ترکیب های نیتروژن دار مشکلات زیادی برای گیاه پیش می آورند مثل گندیدگی و از بین رفتن ریشه. خیلی مهم است که ساکولنت خود را بیش از اندازه تقویت نکنید.

همانطور گفتیم استفاده به اندازه از کود و تقویت کننده برای ساکولنت ها و کاکتوس ها آنها را سالم و سر زنده نگه میدارد. هیچ اندازه دقیقی برای میزان نیتروژن یا فسفر یا پتاسیم و یا ترکیبی از اینها نیست که به شما بگویم. انتخاب و تشخیص یک تغذیه کننده هماهنگ و متعادل با مغذی کننده های ریز میتواند ما را از رشد کافی گیاه مطمئن سازد.

چند نکته را بخاطر بسپارید:

میزان بیشتر از نیتروژن رشد بیشتر را باعث میشود، میزان بیشتر پتاسیم باعث میشود گیاه بیشتر گل دهد و میزان بیشتری از فسفر باعث میشود که گیاه در مقابل بیماری مصون تر باشد.

مالچ برای کاکتوس و ساکولنت

مالچ برای کاکتوس و ساکولنت

ترکیب های متعادل تقویت کننده و مغذی ها:

یک ترکیب متعادل از تقویت کننده ها به طور مساوی حاوی نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. یک فرمول محلول کم حجم متعادل مثل 8-8-8 (8% نیتروژن، 8% فسفر، 8% پتاسیم) یا 10-10-10 (10% نیتروژن، 10% فسفر، 10% پتاسیم) خیلی مناسب است و به طور معمول استفاده می شود. یک تقویت کننده گیاهان خانگی که میزان بیشتری فسفر نسبت به نیتروژن دارد نیز میتواند مفید باشد (محلول 5-10-5 – حاوی 5% نیتروژن و پتاسیم و 10% فسفر)

توصیه می شود نیمی از حجم بسته تقویت کننده را رقیق کنید. مثلا اگر در بروشور راهنمای بسته نوشته شده یک قاشق غذاخوری با حجم 5-10-5 برای یک گالن آب استفاده شود، نصف قاشق بردارید و با آب مخلوط کنید. برای ساکولنت های گرمسیری که به آب بیشتری نیاز دارد حجمی که بردارید را یک چهارم قاشق غذاخوری کنید. مثل: کاکتوس کریسمس یا ریسپالیس.

تغذیه کننده های دیگری نیز برای کاکتوس و ساکولنت با فرمول بندی خاص موجود است. که میزان متفاوتی از نیتروژن و پتاسیم و فسفر دارند. و معمولا نیتروژن کمتری دارند مثل حجم 2-7-7 یا 1-7-6 به ترتیب از نیتروژن، فسفر و پتاسیم.

استفاده از این تقویت کننده ها خیلی آسان و راحت است  و طرز استفاده از آنها معمولا دو هفته یکبار است.

وقتی آب را با کود و تقویت کننده مخلوط کرده اید میتوانید با همین آب به همان روش همیشگی و معمول که قبلا ساکولنت را آبیاری می کردید، آبیاری کنید. اجازه بدهید آب اضافه از ظرف خارج شود و نگذارید گیاه در آب غوطه ور شود. یک اینچ از خاک بالای ظرف باید خشک باشد تا دوباره گیاه را آب دهید.

کود ها و تقویت کننده های خشک:

کودهای خشک و بدون نیاز به آب نیز موجود است. دانه ای هستند و به آرامی جذب می شوند و باید آنها را با خاک درون ظرف مخلوط کرد یا آنها را در بالا و سطح خاک گذاشت. قبل از اینکه به گیاه آب دهید روی این دانه های خشک با آبپاش آب بپاشید. اینکار باعث میشود که روی خاک شناور شود و تا پایین نرود تا به ریشه گیاه برسد.

این کار باعث میشه دانه روی سطح خاک بصورت متحد و یکپارچه با کمی آب به ریشه گیاه برسد. فکر کنم تقویت کننده های خشک در هنگام کاشت یا جابجایی گیاه به یک ظرف دیگر مناسب تر باشد. بهتر است در این مواقع اگر می خواهیم گیاه را تقویت کنیم از این مواد به آن بدهیم.

فاصله زمانی استفاده از تقویت کننده ها چه میزان است؟

ساکولنت ها به مغذی های سنگین نیاز ندارند. در طول فصل رشد در بهار، تابستان و پاییز به میزان یک چهارم یا حداکثر نصف حجم بسته که با آب رقیق شود کافی است. اگر نگران هستید که میزان دقیق آن را بدانید بهتر است بگویم یکبار در ماه در طول فصل رشد برای تغذیه و کود دهی مناسب کاکتوس ها و ساکولنت ها است.

اگر مایلید پروسه تقویت را به حداقل برسانید بهترین زمان کوددهی در اوج رش گیاه است. وقتی فصل رشد پایان پذیرد (معمولا اواسط پاییز) به صورت تدریجی کوددهی را متوقف کنید.

بذر کاکتوس و ساکولنت

برخی استثنائات که باید در نظر بگیرید:

توجه داشته باشید که برخی گونه های ساکولنت به صورت طبیعی در فصل زمستان و برخی دیگر در طول فصل تابستان رشد می کنند. اگر رشد گیاه آرام شد تقویت کننده را خاتمه دهید. گیاهانی که در شرایط خفته به سر می برند باید خیلی کم تقویت شوند تا لاغر و ضعیف و شکننده نشوند.

ساکولنت هایی که در محیط بسته نگهداری می شوند و نور آفتاب کمتری جذب می کنند باید خیلی کمتر تقویت کننده دریافت کنند. اگر به گیاهانی که نور کافی دریافت نمی کنند تقویت کننده بدهیم باعث میشود که ساقه شان ضعیف و لاغر و شکننده شود و ضعیف تر باشند. گیاهانی که در تراریوم یا ظروفی که محلی برای خروج آب رشد می کنند هم به مقدار کم تقویت کننده نیاز دارند چون سیستم آبیاری و عدم خروج آب اضافه باعث میشود تا مواد مغذی و معدنی در همان ظرف بمانند و خشک شوند.

ساکولنت هایی که در محیط بیرون و در زمین کاشته می شوند معمولا به کود و تقویت کننده نیاز ندارند چون مواد معدنی مورد نیازشان را از همان خاک دریافت می کنند. اگر اصرار به تقویت آنها دارید بهتر است یک چهارم یا نیمی از حجم توصیه شده کود را به آنها بدهید.

کود چایی برای ساکولنت:

اگر تابحال درباره کود چایی نشنیده باشید حتما از مطالبی که در اینباره خواهم گفت شگفت زده می شوید. کود چایی یک جایگزین طبیعی و ارگانیک برای کودهای شیمیایی است و حتی میتواند گیاه شما را بیشتر از آن تقویت کند. کود چایی از جمع آوری بقایای هر چیزی که از موجود زنده و احشام جا مانده درست می شود.

صبر می کنند تا بقایای جمع آوری شده تخمیر و سپس خشک شود. این جمع آوری و خشک شدن بقایا به صورت یک پروسه اتفاق می افتد. به طور کامل خشک شد تا ویروسها و باکتری های مضر باقی نمانند، مواد را به یک جای خیس منتقل کنید. مثل یک گونی یا پارچه خیس، این مواد باید در مقدار مشخصی آب در طول بازه زمانی مشخصی خیس بخورند، معمولا بین دو تا سه روز، و روی ظرف را بپوشانیم. و بعد از صاف کردن میتوان آن را در هنگام آبیاری پای ظرف بریزیم.  در واقع به جای آب که در هنگام آب دادن به ساکولنت پای آنها می ریزیم، این را بریزیم.

بین دو آبیاری باید انقدر فاصله بگذارید تا خاک کاملا خشک شود. آنچه که در کیسه کودچایی می ماند هم میتواند به عنوان تغذیه کننده گیاه استفاده شود.

استفاده از چای کیسه ای یا دمنوش های کیسه ای استفاده شده هم برای تقویت گیاه مناسب است. برگ چایی ساکولنت شما را نمی سوزاند. البته تقویت کننده های کیسه ای نیز در بازار وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید و شبیه بسته بندی چای کیسه ای هستند.

مواردی که برشمردیم جایگزین تقویت کننده های شیمیایی است و توصیه میکنم که برای تقویت گیاه خود از این راه استفاده کنید.

ساخت مالچ

ساخت مالچ

مقایسه تغذیه کننده های ارگانیک و غیر ارگانیک:

هدف تغذیه کننده های ارگانیک و غیرارگانیک یکسان است. و آن تغذیه گیاه و فراهم کردن مواد معدنی مورد نیاز مثل: نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای رشد آن است. تقویت کننده های ارگانیک و غیر ارگانیک از اجزاء و مواد متفاوتی درست می شود. تقویت کننده ها همچنین بر اساس اینکه کدام قسمت گیاه را تغذیه می کنند کاربرد متفاوتی دارند.

تقویت کننده های غیرارگانیک یا ترکیبی با مواد مصنوعی و مواد شیمیایی ترکیبی ساخته شده اند. این دسته خیلی سریع عمل می کنند و به گیاه با مقادیر بالای نیتروژن و فسفر و پتاسیم به صورت مستقیم مواد مغذی می رسانند.

تقویت کننده های ارگانیک یا طبیعی فقط پایه گیاهی یا حیوانی دارند و به گیاه از پروسه های طبیعی نیتروژن، فسفر و پتاسیم میرسانند. تقویت کننده های طبیعی از غیرارگانیک ها خیلی کُند تر عمل می کنند زیرا آنها به تقویت خاک و محل کاشت گیاه می پردازند تا اینکه بخواهند مواد معدنی مورد نیاز گیاه را سریعاً تولید کنند و به آن برسانند.

هر دو گروه تقویت کننده های طبیعی و غیرطبیعی برای گیاه مواد مغذی و معدنی که برای رشد و سلامت و قوی بودنشان لازم است را فراهم می کنند. بهرحال، هر کدام از آنها حاوی مواد مختلف و تامین کننده ویتامین های مورد نیاز گیاه هستند. تقویت کننده های ارگانیک در طول زمان و کند عمل میکنند و محیط سلامتی را برای رشد گیاه فراهم می کنند در صورتیکه تقویت کننده های غیرارگانیک خیلی سریع مواد معدنی را برای گیاه آماده می کنند.

اینکه تعیین کنید کدام گروه برای گیاه شما مناسب است بستگی زیاد به نیازهای گیاه و البته ترجیحات خود شما دارد که این هم تحت تاثیر هزینه ای که میخواهید بپردازید و محیطی که قرار است در آن تاثیر گذارد است.

تقویت کننده ارگانیک خاک را قوی می سازد و در طول زمان روی کیفیت خاک تاثیر می گذارد. تقویت کننده های غیر ارگانیک خاک را قوی نمی کنند بلکه به صورت جانبی روی محیط خاک و در طول زمان تاثیر می گذارند و آن را بهبود می بخشند.انتخاب کود و تقویت کننده مناسب برای گیاه شما به آنچه که در دسترس شما و بودجه شما و ترجیحات و نیاز گیاه شما بستگی دارد.

وقتی می خواهید انتخاب کنید به تاثیر محصول روی خاک در طول زمان و محیطی که از محصول تحت تاثیر قرار می گیرد توجه کنید

مقایسه کمپوست و تقویت کننده (تقویت کننده گیاهتان را خود بسازید):

کمپوست یک پروسه طبیعی استفاده از مواد ارگانیک از باقیمانده ضایعات باغ یا آشپزخانه شماست که این باقیمانده مواد را به مواد تشکیل دهنده شان و مواد معدنی و ویتامین های موجود در آن تجزیه می کند که باعث می شود خاک تقویت شود. خاک قوی و ترمیم شده به درستی از سوی باغبانان به طلای سیاه مشهور است. برخی باغبانان موفقیت زیادی از کمپوست کسب کردند و با آن ساکولنت خودشان را تغذیه می کنند.

استفاده از کمپوست می تواند گزینه خوبی برای تقویت گیاه شما یا تقویت مایحتاج آن باشد.

کمپوست میکروب های خاک که محیط سالمی برای رشدگیاه فراهم می کند را تقویت می کند و باعث بهبود کیفیت آن می شود. مزیت دیگر کمپوست استفاده از دور ریز و باقیمانده مواد طبیعی و میوه و سبزیجات است. بنابراین خیلی مناسب و مفید است چون  کمتر به مواد شیمیایی تقویت کننده میشود اعتماد کرد.

افزودن کمپوست غنی به گیاه ساکولنت میتواند باعث تفاوت شگرف در ظاهر و رشد آن شود.

خاک مناسب برای ساکولنت

خاک مناسب برای ساکولنت

نکته هایی راجع به استفاده از کمپوست:

می توانید از مراکز تهیه کمپوست یا مراکز فروش محصولات باغی آن را بخرید یا می توانید آن را بسازید. چندین راه متفاوت وجود دارد که کپوست بسازید. اینکار را باید در محیط بیرون و در حیاط  یا حتی محیط درونی انجام دهید. سه ماده اصلی به عنوان مواد سازنده کمپوست وجود دارد:

  • مواد قهوه ای – شامل: برگهای خشک، شاخه درخت، ترکه چوب، علوفه خشک مثل یونجه، تکه های پاره شده روزنامه
  • مواد سبز – شامل: ضایعات سبزیجات و میوه، تکه های علف، قهوه سبز، برگ چایی و چای کیسه ای و پوست تخم مرغ
  • آّب: مقدار صحیح آب به همراه مواد قهوه ای و مواد سبز مواد اصلی برای کمپوست هستند

اگر می خواهید شروع کنید ابتدا باید یک لایه از مواد قهوه ای در پایین و ته توده اضافه کنید. سپس یک لایه از مواد سبز روی لایه قهوه ای بگذارید. به همین ترتیب یکی در میان لایه ها را بگذارید روی هم. به طور مرتب به توده آب دهید تا مرطوب بماند.

آبیاری محیط مرطوبی را فراهم می کند که باعث شکستن زنجیره مواد ارگانیک می شود. روی توده ساخته شده را با پلاستیک، تارپ یا با هر پوشاننده مناسب دیگر بپوشانید تا رطوبت در آن باقی بماند و گرمای لازم برای پروسه کمپوست شدن از توده خارج نشود. توده کمپوست را هر دو یا سه هفته یکبار با بیلچه باغبانی یا بیل زیر و رو کنید و به هم بزنید تا به مواد هوا برسانید.

این پروسه در هر کجا بین دو ماه تا دو سال طول میکشد که کامل شود و کمپوست شما آماده شود.

خرید گلدان

کمپوست های سطلی:

برخی مردم ترجیح میدهند از کمپوست های سطلی (آماده در بازار) استفاده کنند. کمپوست های سطلی تمام موارد و اجزاء لازم را جمع آوری شده در یک محیط بسته و امن شامل می شود. کمپوست های سطلی معمولا به دلایل زیبایی و بهداشتی استفاده می شوند.

کمپوست های سطلی در اندازه، شکل ، طراحی و قیمت های متفاوت عرضه می شوند. میتوان آنها را به صورت آنلاین یا فروشگاه واقعی خرید.

چه چیزی را کمپوست نکنیم:

برخی مواد را نباید کمپوست کرد زیرا باعث جذب حشرات و جوندگان میشود چرا که بوی ساطع شده از این مواد آنها را به خود جذب می کند. از این مواد در ترکیب کمپوست خود اجتناب کنید:

  • فراورده های لبنی و تخم مرغ
  • استخوان ماهی یا گوشت و ضایعات گوشتی
  • روغن، چربی یا گریس
  • مدفوع سگ یا گربه یا هر چه که از سگ و گربه جا می مانند
  • گیاهان آسیب دیده و مریض

وقتی می خواهید کمپوست بسازید دلهره خواهید داشت که البته طبیعی است. برخی مردم آن را خیلی خطیر و حیاتی می دانند. در صورتیکه کمپوست جایگزین مناسبی برای تقویت کننده های شیمیایی است و مزیت های زیادی دارد و میتواند نه تنها برای گیاه بلکه محیط تاثیرگذار باشد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *