آموزش باغبانی

هفت دلیل برای استفاده از سولفات پتاسیم

هفت دلیل برای استفاده از سولفات پتاسیم

در این مقاله کوتاه به بررسی هفت دلیلی که استفاده از سولفات پتاسیم برای ما مفید باشد می پردازیم:

1- پول برای انرژی بیشتر:

تقویت کننده های موجود در بازار به عنوان بسته های انرژی زا برای گیاه در نظر گرفته می شود. انرژی ای که هم بعنوان فراهم کننده رشد گیاه و هم بعنوان تولید دانه و بذر از گیاه نگریسته میشود. و هرگز فراموش نکنید که همین انرژی کسب شده باعث رشد و افزایش محصول می شود. انرژی با عناصر تقویت کننده همکاری می شکند. این اصل ماجرا است: اگر یک دلار سولفات پتاسیم و یک دلار کلرید پتاسیم بخریم، از نظر وزنی سولفات پتاسیم کمتری به نسبت کلرید پتاسیم خواهیم داشت اما انرژی بیشتری را خریداری کردیم برداشت محصول بیشتری داریم. دلیلش این است: 47 درصد کلرید پتاسیم کلرید است که کاربرد چندانی به عنوان یک عنصر برای رشد محصول ندارد. در عوض صد در صد سولفات پتاسیم برای گیاه مفید و کارا است.

2- شاخص نمک کمتر:

شاخص نمک راه آسانی برای قضاوت کردن میزان خسارت یک تقویت کننده روی ریشه و جوانه زدن گیاه است. هر چه شاخص نمک بالاتر باشد به ریشه بیشتر آسیب میزند و باعث میشه گیاه کمتر جوانه بزند و رشد کند. شاخص نمک سولفات پتاسیم 46 است که کمتر از نیمی از شاخص نمک کلرید پتاسیم با شاخص 116 است

3- درک بهتر از پتاسیم:

برای کاربرد بهتر پتاسیم باید آن را در قالب فسفات پتاسیم داشته باشیم. وقتی میزان کلرید اضافه باشد پیوند پتاسیم با فسفات را بلوکه می کند و نتیجه نهایی این میشود که گیاه مقدار کمتری پتاسیم جذب میکند از آنچه لازم است. میزان بالای کلراید در خاک تاثیر کلرید پتاسیم را تضعیف می کند. سولفات در خاکی که یون های کلرید در آن است غرق نمی شود و در نتیجه پتاسیم بیشتری از گیاه گرفته میشود.

برای مطالعه مقاله سولفات پتاسیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم

4- انگیزش میکروبی در مقایسه با سرکوب میکروبی:

سولفات ها تاثیر محرکی و انگیزشی روی سیستم میکروبی خاک دارند چرا که سطوح بالای کلراید در خاک باعث میشه خاک سفت و سخت بشه و از لابراتوار جهانی ای جی توصیه نمی شود. در دفاع از کلراید باید بگویم مقدار بسیار کمی از آن برای میکروب های خاک مفید است. و همین مقدار کم هم از سولفات پتاسیم قابل تامین است. به طور معمول کلراید بین یک تا دو درصد در سولفات پتاسیم موجود است. مقادیر بالای کلراید، کربن خاک را از بین می برد.

5- گیاهان و خاک به سولفور نیاز دارند:

بیشتر خاکهایی که در آن مرتب کشاورزی میشود کمبود سولفور دارند. در بارندگی اخیر میزان سولفور هوا پایین آمد و باید از هر چیز دیگری میزان مورد نظر را تامین کرد. امروزه با وجود کدهای محیطی دقیق و پاکسازی دوده ها و قوانین سختگیرانه استعمال دخانیات میزان سولفور از گذشته کمتر است. گیاهان برای ساختن روغن و سولفور به آمینو اسیدها نظیر: سیستیین و متیونین نیاز دارند و سولفور خود را از فرم های سولفاته کسب می کنند. و این دقیقا همان چیزی است که سولفات پتاسیم تامین می کند.

6- دلپذیری بیشتر:

علوفه، سبزیجات و میوه جات وقتی پتاسیم خود را از کلرید پتاسیم جذب می کنند زیاد خوشمزه نمی شوند. به این دلیل که کلراید به وسیله گیاه پس زده میشود. سیب هایی که به طور منظم کلرید کلسیم اسپری می شوند در مقایسه با سیب هایی که فقط کلسیم دریافت میکنند مزه بهتری خواهند داشت.

7- هر چه کمتر، بیشتر!

بهره وری صد پوند سولفات پتاسیم برای گیاه از دویست پوند کلرید پتاسیم بیشتر است. ما دریافته ایم که صد پوند سولفات پتاسیم مقدار کافی برای محصول بیشتر است. تنها استثنا ارزش بالای محصولاتی است که پتاسیم دوست دارند مثل: سیب زمینی، گوجه، کدو تنبل و خربزه. محصولات نامبرده در هر جریب زمین به دویست تا سیصد پوند سولفات پتاسیم نیاز دارند.

برای خرید ابزار باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *