آموزش باغبانی

خاک گلدان را چگونه درست کنیم

نحوه ساخت خاک گلدان مخصوص خودتان

خرید خاک گلدان برای باغتان می تواند به سرعت به یک کار گران تبدیل شود، خصوصاً اگر یک باغ بزرگ یا انواع مختلفی از گیاهان دارید که به انواع مختلف خاک نیاز دارند. بسیاری از باغبان ها ترجیح می دهند مخلوط گلدان خود را درست کنند زیرا ساده است و هزینه آن بسیار کمتر از خرید آن از مرکز باغ است. بهترین ترکیب گلدان عمومی باید دارای فضای هوایی، مواد مغذی و قابلیت نگه داری خوب آب باشد.

خورشیدی شدن خاک

در مرحله اول به اینکه چگونه خاک خود را خورشیدی کنیم می پردازیم.

1- خاک را با چنگک جمع کنید:

منطقه ای از زمین را که می خواهید از آن خاک بگیرید و کشت کنید را انتخاب کنید. هرگونه برگ مرده، علف های هرز، اضافات گیاهان و سایر بقایا را بردارید. خاک را جمع کنید و زمین را صاف کنید تا هم سطح شود. از مناطقی که حاوی سموم دفع آفات، مواد شیمیایی یا سایر آلاینده ها هستند استفاده نکنید. این ها می توانند خاک شما را آلوده کنند.

خاک را با چنگک جمع کنید

خاک را با چنگک جمع کنید

2- خاک را کاملاً آبیاری کنید:

آب تقریباً باید به عمق 30 سانتی متر خاک برسد. این امر باعث می شود تا گرما از میان خاک هدایت شود و خاک گرم شود و آفتاب کاملا به آن وارد شود.

خاک را کاملاً آبیاری کنید

خاک را کاملاً آبیاری کنید

3- خاک را با یک ورق پلاستیکی شفاف بپوشانید:

خاک را زیر یک ورق پلاستیکی مهر و موم کنید. می توانید از مشما استفاده کنید که به راحتی در فروشگاه های لوازم خانگی موجود است. سنگ یا خاک را در امتداد لبه های ورق قرار دهید تا آن ها را نگه دارد.

خاک را با یک ورق پلاستیکی شفاف بپوشانید

خاک را با یک ورق پلاستیکی شفاف بپوشانید

4- اجازه دهید آن منطقه از خاک به مدت 4-6 هفته بماند:

مقدار زیادی گرما تولید شده و در زیر ورق پلاستیک محبوس می شود که برای آفتاب گرفتن خاک و از بین بردن آفات ناخواسته، عوامل بیماری زا و علف های هرز کارساز خواهد بود. تابستان با هوای گرم و آفتابی زمان ایده آل برای آفتاب گرفتن خاک است.

  • گذاشتن مشما بیش از 4-6 هفته منجر به از هم پاشیدگی آن می شود.
  • شما می توانید مناطقی از باغچه خود را که در حال آفتاب گرفتن هستند جابجا کنید و بخشی از باغ را به خاک خورشیدی اختصاص دهید در حالی که بخش دیگر گیاهان در حال رشد دارد.
  • پوشاندن زمین به این شکل در ماه های سردتر در حقیقت با گرم شدن خاک شرایط بهتری را برای علف های هرز ایجاد می کند. این کار را فقط در ماه های گرم انجام دهید.
اجازه دهید آن منطقه از خاک به مدت 4-6 هفته بماند

اجازه دهید آن منطقه از خاک به مدت 4-6 هفته بماند

5- به طور متناوب، خاک خود را در اجاق استریل کنید:

ظرف های پخت شیشه ای یا فلزی را پر از خاک کنید. آن را با فویل حلقوی محکم بپوشانید و حدود 30 دقیقه در دمای 93 درجه سانتیگراد بپزید. هر 5 دقیقه خاکی را که می پزید هم بزنید. سپس اجازه دهید کاملاً خنک شود. هنگام استفاده از این روش بوی خاک شما به مشام می رسد، که می تواند برای برخی از افراد خوشایند باشد.

به طور متناوب ، خاک خود را در اجاق استریل کنید

به طور متناوب، خاک خود را در اجاق استریل کنید

ساخت کود

در دومین قسمت به ساخت کود می پردازیم.

1- ضایعات آشپزخانه، تکه های چمن و سایر مواد پوسیدنی را ذخیره کنید:

مواد گیاهی، از جمله چمن، کاه، برگ، ضایعات آشپزخانه، قهوه و علف های هرز مواد بسیار خوبی برای انباشت کمپوست هستند. کود اطمینان حاصل خواهد کرد که ترکیب گلدان خانگی شما دارای مواد مغذی غنی و میکروب های مفیدی خواهد بود.

ضایعات آشپزخانه، تکه های چمن و سایر مواد پوسیدنی را ذخیره کنید

ضایعات آشپزخانه، تکه های چمن و سایر مواد پوسیدنی را ذخیره کنید

2- سه قسمت “قهوه ای” را با یک قسمت “سبز” مخلوط کنید:

“قهوه ای” موادی است که کربن تولید می کند، مانند برگ، کاه و ساقه ذرت. “سبزها” که نیتروژن تولید می کنند شامل ضایعات آشپزخانه، قهوه، علف های هرز، چمن و موارد مشابه است. هرگز گوشت حیوانات، محصولات لبنی، مدفوع سگها، گربه ها یا خوک ها یا بیوسولیدها (مواد زائد انسانی) را در کود خود قرار ندهید. این می تواند کود شما را برای سلامتی خطرناک کند.

3 قسمت "قهوه ای" را با 1 قسمت "سبز" مخلوط کنید

3 قسمت “قهوه ای” را با 1 قسمت “سبز” مخلوط کنید

3- مواد پوسیدنی را در ظرف ساخت کمپوست قرار دهید:

این ظرف را می توانید در فروشگاه لوازم خانگی خریداری کنید و یا خودتان بسازید. باید درپوش داشته باشد و حداقل 3 فوت مکعب باشد. این حداقل اندازه ای است که محتویات حداقل 2 هفته تا 71 درجه سانتیگراد گرم می شوند. این امر منجر به تولید مواد کاملاً پوسیده می شود. اطمینان حاصل کنید که در طی این 2 هفته حداقل 5 بار مواد کود را زیر و رو کنید تا اطمینان حاصل شود که کل مواد پوسیده شده اند. شما همچنین می توانید به کود خود کرم اضافه کنید، که به روند کمپوست کمک می کند.

مواد پوسیدنی را در ظرف ساخت کمپوست قرار دهید

مواد پوسیدنی را در ظرف ساخت کمپوست قرار دهید

4- کود را با استفاده از یک صفحه پردازش کنید:

وقتی مواد کاملاً پوسیده شد، که معمولاً حدود سه ماه طول می کشد، آن را از میان یک صافی عبور دهید تا ذراتی از کود را که اندازه یکسان دارند بدست آورید. ذرات باید نسبتاً کوچک باشند تا بتوانید آنها را به خوبی در گلدان خود مخلوط کنید. ذرات بزرگتر را به سطل کمپوست خود برگردانید.

کود را با استفاده از یک صفحه پردازش کنید

کود را با استفاده از یک صفحه پردازش کنید

تولید سایر مواد لازم

سومین بخش از این مقاله به تولید سایر مواد لازم می پردازیم.

1- شن خریداری یا پیدا کنید:

شن و ماسه فضای هوایی را در مخلوط گلدان اضافه می کند و باعث تخلیه خاک می شود. شن و ماسه ساختمان سازی را انتخاب کنید، که دارای بافتی درشت است. از شن و ماسه ریز یا ماسه گچی استفاده نکنید، زیرا این مواد خیلی ریز هستند و بافت متراکم تری به خاک اضافه می کنند. پرلیت جایگزین خوبی برای شن و ماسه است. پرلیت از سنگ های آتشفشانی ساخته شده است و pH خنثی دارد و می تواند تخلیه آب از خاک را بهبود بخشد و سنگینی آن به اندازه شن و ماسه نیست.

شن خریداری یا پیدا کنید

شن خریداری یا پیدا کنید

2- پیت ماس ​​تهیه کنید:

پیت ماس ​​یا خزه اسپاگنوم باعث بهبود وجود آب در ترکیب گلدان شما می شود. این امر به ویژه برای گیاهانی که در مدت زمان طولانی به آب بیشتری احتیاج دارند می تواند مفید باشد. پیت ماس ​​به راحتی در مراکز باغ موجود است و هزینه زیادی ندارد.

  • پیت ماس ​​اسیدیته بالایی دارد، اما ممکن است برای بهبود تعادل pH در خاک شما لازم باشد.
  • شما می توانید به جای پیت ماس ​​از روزنامه خرد شده نیز استفاده کنید، که به حفظ آب نیز کمک می کند.
  • الیاف Coir گزینه دیگری برای جایگزینی پیت ماس ​​است فیبر موجود در پوسته نارگیل است و باعث بهبود آب موجود می شود. معمولا در مراکز باغبانی به صورت فشرده فروخته می شود که با مرطوب شدن منبسط می شود.
  • پوست درخت همچنین می تواند به عنوان جایگزینی جزئی برای پیت ماس ​​استفاده شود. فضای زیادی در خاک ایجاد می کند، اگرچه آب را کاملاً مانند پیت حفظ نمی کند. برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند از پوست درخت پرهیز کنید، زیرا می تواند نیتروژن را که یکی از اجزای مهم ترکیب خوب گلدان است، بی استفاده کند.
پیت ماس ​​تهیه کنید

پیت ماس ​​تهیه کنید

3- ورمیکولیت تهیه کنید:

ورمیکولیت یک سنگ آتشفشانی است که به رنگ خاکستری نقره ای است. درشت است، شبیه سنگ ریزه های کوچک است و می تواند باعث حفظ آب موجود شود. ورمیکولیت را به آرامی جابجا کنید تا اطمینان حاصل شود که ظرفیت نگهداری هوای خود را از دست نمی دهد. یک ورمیکولیت با درجه متوسط ​​یا درجه درشت انتخاب کنید.

ورمیکولیت تهیه کنید

ورمیکولیت تهیه کنید

4- کودها و مواد مغذی را جمع کنید:

یک مخلوط گلدان خوب به کودها و مواد مغذی احتیاج دارد که به گیاهان شما مواد غذایی بدهد تا به رشد، سلامت و تولید آنها کمک کند. برخی از این مواد ممکن است شامل کنجاله نیترو (برای نیتروژن)، کنجاله استخوان (برای فسفر)، سبزه (برای پتاسیم) و سایر مواد معدنی باشد. همه اینها به راحتی در مراکز باغ موجود است.

سنگ آهک یکی دیگر از عناصر تغذیه ای معمول است. از سنگ آهک برای افزایش سطح کلسیم یا منیزیم در مخلوط گلدان استفاده می شود. سنگ آهک دولومیتی بهتر است، ترکیبی از کلسیم و منیزیم را در خاک خود داشته باشید. استثنای کوددهی در صورتی است که بخواهید از مخلوط گلدان برای شروع بذر استفاده کنید. از کودهای مخصوص نهال های حساس صرف نظر کنید.

کودها و مواد مغذی را جمع کنید

کودها و مواد مغذی را جمع کنید

ساخت مخلوط گلدان

در چهارمین بخش به ساخت مخلوط گلدان می پردازیم.

1- از تجهیزات محافظ استفاده کنید:

دستکش های باغبانی از دستان شما در برابر خرده ریزها محافظت می کند، در حالی که ماسک صورت به شما کمک می کند که گرد و غبار و ذرات موادی که با آنها کار می کنید را استنشاق نکنید.

دستکش باغبانی

از تجهیزات محافظ استفاده کنید

از تجهیزات محافظ استفاده کنید

2- وسایل خود را جمع کنید:

در دست داشتن تمام ابزار و ملزومات، روند ساخت مخلوط گلدان را تسریع می کند. شما نیاز دارید:

  • ظرف بزرگ برای مخلوط کردن: این می تواند یک سطل بزرگ، سطل آشغال، چرخ دستی یا ظرف دیگر باشد.
  • ظرف برای اندازه گیری: بعضی از مواد به مقدار کمتری به مخلوط گلدان اضافه می شوند. داشتن ظرفی برای اندازه گیری دقیق مفید است. یک سطل 5 گالنی و همچنین فنجان های اندازه گیری مفید هستند.
  • آب: قوطی آب و شلنگ آب در دسترس داشته باشید.
  • ماله: ماله برای مخلوط کردن مواد شما با هم مفید خواهد بود.
  • بیل: یک بیل آماده داشته باشید تا مقادیر بیشتری خاک، ذغال سنگ نارس و کود را درون مخلوط خود قرار دهید.
  • پارچه فلزی: پارچه فلزی یک صفحه مشبک است که برای الک کردن مواد شما با فشردن قطعات بزرگ استفاده می شود. پارچه فلزی یک چهارم اینچی ایده آل است.
وسایل خود را جمع کنید

وسایل خود را جمع کنید

3- فضای کار خود را آماده کنید:

تهیه یک جدول برای تهیه مخلوط گلدان می تواند مفید باشد، به خصوص اگر دسته های کوچکتری را در سطل ها درست می کنید. حداقل، شما باید یک فضای کار در فضای باز داشته باشید. برای گرفتن خاک اضافی و مواد دیگر، زیر فضای کار خود یک پارچه پهن کنید. برای مخلوط کردن خاک گلدان خود از یک بشکه یا یک سطل بزرگ زباله استفاده کنید.

فضای کار خود را آماده کنید

فضای کار خود را آماده کنید

4- مواد تشکیل دهنده خود را اندازه بگیرید:

تعدادی دستور العمل مختلف برای مخلوط گلدان وجود دارد که هر یک از آنها برای انواع مختلف گیاهان مناسب است. برای مخلوط گلدان همه کاره 1 قسمت پیت ماس ​​را اندازه گیری کنید. 2 قسمت کمپوست؛ 1 قسمت ورمیکولیت؛ 1 قسمت خاک باغچه گندزدایی شده ؛ و 1 قسمت پرلیت یا ماسه. برای شروع، از یک سطل 5 گالنی برای هر قسمت استفاده کنید.

مواد تشکیل دهنده خود را اندازه بگیرید

مواد تشکیل دهنده خود را اندازه بگیرید

5- همه مواد را جداگانه از میان پارچه مشبک فلزی عبور دهید:

برای از بین بردن تکه های بزرگ و آوار، هر یک از مواد خود را از طریق یک توری فلزی یا پارچه فلزی ¼ اینچی عبور دهید. پارچه سخت فلزی شبکه ایی سیمی است که به صورت رول در فروشگاه های لوازم خانگی و سخت افزاری در ازای هر رول 5 تا 10 دلار موجود است.

همه مواد را جداگانه از میان پارچه مشبک  فلزی عبور دهید

همه مواد را جداگانه از میان پارچه مشبک فلزی عبور دهید

6- ابتدا پیت ماس ​​را درون سطل مخلوط خود قرار دهید:

تمام پیت ماس ​​هایی را که استفاده می کنید در سطل مخلوط کن بریزید. ممکن است به جای استفاده از تمام مواد موجود در دسته اول، با یک دسته کوچک خاک شروع شود.

ابتدا پیت ماس ​​را درون سطل مخلوط خود قرار دهید

ابتدا پیت ماس ​​را درون سطل مخلوط خود قرار دهید

7- کودها را اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید:

این مواد مغذی به مخلوط گلدان شما اضافه می شود. یک مخلوط مناسب کوددهی: برای هر 5 گالن مواد دیگر، 1 پیمانه ماسه سبز اضافه کنید. 1 پیمانه کنجاله خون؛ ½ پیمانه کنجاله استخوان؛ ½ پیمانه آهک و ½ فنجان سنگ فسفات.

کودها را اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید

کودها را اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید

8- کمپوست، ورمیکولیت و پرلیت را اضافه کنید:

هر یک از این مواد را یکی یکی اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید. خاک را زیرورو کنید تا مطمئن شوید همه آنها را در سراسر مخلوط گلدان مخلوط کرده اید.

کمپوست ، ورمیکولیت و پرلیت را اضافه کنید

کمپوست، ورمیکولیت و پرلیت را اضافه کنید

ذخیره و آزمایش مخلوط گلدان

در آخرین بخش از این مقاله به ذخیره و ازمایش مخلوط گلدان می پردازیم.

1- مخلوط گلدان خود را نگه داری کنید:

مخلوط گلدان استفاده نشده را در یک سطل زباله قدیمی یا ظرف دیگری که در آن قرار دارد ذخیره کنید. یک مکان محفوظ را برای نگهداری انتخاب کنید. شما نمی خواهید مخلوط گلدان شما قبل از اینکه در باغ شما باشد در معرض باران قرار گیرد، بنابراین مکانی را انتخاب کنید که پوشیده باشد. به همین ترتیب، مخلوط گلدان شما نباید به طور مستقیم در معرض آفتاب قرار گیرد، به خصوص در هوای گرم. سوله باغ محل نگهداری خوبی است.

مخلوط گلدان خود را نگه داری کنید

مخلوط گلدان خود را نگه داری کنید

2- خاک خود را با pH سنج آزمایش کنید:

PH. میزان اسیدیته و سطح قلیایی خاک را اندازه گیری می کند. مترهایی که سطح PH خاک را اندازه گیری می کنند با قیمت 20 دلار یا بیشتر برای خرید آنلاین در دسترس هستند. بگذارید این مخلوط به مدت یک هفته بماند تا همه مواد بتوانند قبل از آزمایش pH با هم مخلوط شوند PH. متر را در خاک خود قرار دهید تا pH آن را آزمایش کند. اگر خاک از نظر اسیدی بودن یا قلیایی بودن خیلی زیاد باشد، مواد مغذی به راحتی جذب گیاه نمی شوند.

  • سطح pH ایده آل برای اکثر گیاهان بین 5.5 تا 7.0 خواهد بود.
  • برای بالا بردن سطح pH یا قلیایی شدن آن، مقداری آهک اضافه کنید. برای کاهش PH یا اسیدی شدن آن، گوگرد بیشتری اضافه کنید.
  • برای آزمایش مخلوط ها و نسبت های مختلف دسته های کوچکی از خاک را ایجاد کنید. این به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه مواد مختلف سطوح مختلف pH تولید می کنند.
خاک خود را با pH سنج آزمایش کنید

خاک خود را با pH سنج آزمایش کنید

3- خاک خود را با روش زیست سنجی آزمایش کنید:

سنجش زیستی آزمایشی برای بررسی دوام یک نمونه بیولوژیکی است. اساساً، این بدان معنی است که شما برای شروع بذرها و نظارت بر رشد آنها از خاک استفاده خواهید کرد. جو دوسر، لوبیا یا کاهو را از بذر پرورش دهید. سپس بر سرعت جوانه زدن بذرها و رشد نهال ها نظارت کنید.

اگر اکثر بذرها جوانه نزنند یا نهال ها به آرامی رشد کنند، ممکن است ترکیب گلدان شما ضعیف باشد. دستورالعمل متفاوتی را برای مخلوط گلدان خود امتحان کنید. برای یافتن گزینه دیگری به صورت آنلاین “دستور مخلوط گلدان” را جستجو کنید. اگر می خواهید از آن برای شروع بذر استفاده کنید، به یاد داشته باشید که از کود اجتناب کنید.

خاک خود را با روش زیست سنجی آزمایش کنید

خاک خود را با روش زیست سنجی آزمایش کنید

برای خرید اینترنتی خاک می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *