آموزش باغبانی

خاک مناسب برای گوجه فرنگی

چگونه خاک را برای کاشت گوجه آماده کنیم

وقتی نوبت به کاشت گوجه فرنگی می رسد، تهیه خاک مناسب کلید رشد گیاهان سالم است که گوجه های آبدار و خوشمزه تولید می کند. با شخم زدن محلی که برای باغ خود انتخاب می کنید شروع کنید. سپس، با آزمایش مقدار مواد مغذی و سطح PH خاک، بررسی کنید تا بتوانید کمپوست و کودهای لازم را برای ایجاد محیط مناسب رشد برای گیاهان خود اضافه کنید. بعد از اینکه محتوای مواد مغذی خاک را اصلاح کردید، می توانید گوجه های خود را با فاصله مناسب از هم بکارید، برای کمک به حمایت از آنها، آنها را آبیاری کنید تا در خاک مستقر شوند.

شخم زدن خاک گوجه فرنگی:

در اولین بخش از این مقاله به شخم زدن خاک گوجه فرنگی می پردازیم.

1- مکانی را انتخاب کنید که حداقل 6 ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد:

وقتی منطقه ای را برای باغ گوجه فرنگی انتخاب می کنید، اطمینان حاصل کنید که نور آفتاب کافی برای رشد و تولید گیاهان دارد. از قرار دادن باغ گوجه فرنگی خود در کنار یک ساختمان یا زیر درختی که می تواند جلوی نور خورشید را در بخش هایی از روز بگیرد، خودداری کنید. به دنبال منطقه ای بگردید که زهکشی مناسبی داشته باشد و هر بار که باران می بارد سیلاب نداشته باشد.

مکانی را انتخاب کنید که حداقل 6 ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد

مکانی را انتخاب کنید که حداقل 6 ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد

2- حدود 20–25 سانتی متر خاک را حفر کنید:

با استفاده از بیل یا پنجه، خاک را در محلی که قصد دارید کشت کنید، حفر کنید تا برای گیاهان گوجه فرنگی شما مناسب تر باشد. به اندازه کافی عمیق حفر کنید تا هر گونه علف یا گیاه اضافی و ریشه آن از خاک پاک شود. قبل از شروع حفاری صبر کنید تا زمین خشک شود.

حفر کنید

حفر کنید

3- هرگونه سنگ یا آوار را که در خاک پیدا می کنید از بین ببرید:

هنگامی که خاک را حفر می کنید به دنبال چوب، ریشه شکسته یا هر چیز اضافی دیگر باشید. هر چیزی را که خاک نیست از باغ خارج کنید. برای تراشیدن خاک از یک کج بیل باغی استفاده کنید و به دنبال چوب یا بقایایی باشید که باید از بین ببرید.

نکته: هر سیستم ریشه ای از گیاهان علفی یا گیاهانی که قبلا درون خاک بودند بیرون بیاورید تا در باغ شما رشد نکنند.

هرگونه سنگ یا آوار را که در خاک پیدا می کنید از بین ببرید

هرگونه سنگ یا آوار را که در خاک پیدا می کنید از بین ببرید

4- کلوخه های بزرگ خاک را از بین ببرید:

با استفاده از دست یا کج بیل باغی توده های سخت زمین را به خاک نرم تری تبدیل کنید. کلوخه های بزرگ خاک سخت می توانند هنگام کاشتن گیاهان گوجه فرنگی کار شما را در زمین دشوارتر کنند. از یک چنگک باغ برای الک کردن خاک و تجزیه توده های بزرگ استفاده کنید.

کلوخه های بزرگ خاک را از بین ببرید

کلوخه های بزرگ خاک را از بین ببرید

تنظیم pH و افزودن مواد مغذی:

در دومین بخش به تنظیم ph و افزودن مواد مغذی می پردازیم.

1- خاک را آزمایش کنید تا میزان مواد مغذی و pH آن را پیدا کنید:

دانستن سطح PH خاک شما مهم است زیرا گیاهان مختلف تحت سطوح مختلف pH رشد می کنند. همچنین دانستن سطح مواد مغذی برای شما مفید است، بنابراین می دانید برای کمک به رشد گیاهان گوجه فرنگی چه چیزهایی باید به خاک اضافه کنید. برای جمع آوری و آزمایش نمونه ای از خاکی که قصد دارید گوجه فرنگی های خود را بکارید، از یک کیت آزمایش تجاری استفاده کنید.

گوجه فرنگی در خاک کمی اسیدی رشد می کند و سطح PH مطلوب آن بین 6.2 تا 6.8 است. خاکی که به زیر 6.0 برسد برای رشد گیاهان گوجه فرنگی بسیار اسیدی است. تعادل یکنواخت نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای گیاهان گوجه فرنگی لازم است تا میوه های زیادی تولید کند. مقدار بیشتر 1 ماده مغذی می تواند بر سلامت گیاهان گوجه فرنگی تأثیر بگذارد.

خاک را آزمایش کنید

خاک را آزمایش کنید

2- pH را با پوسته تخم مرغ یا قهوه تنظیم کنید تا بین 6.2 تا 6.8 باشد:

اگر PH خاک شما زیر 6.2 است، در هر صد فوت مربع (9.3 متر مربع) پوسته تخم مرغ خرد شده را با نسبت 1 پوند (0.45 کیلوگرم) مخلوط کنید. برای خاکی که PH بالای 6.8 داشته باشد، باید آن را اسیدی تر کنید. قسمتهای مساوی آب و قهوه سرد را در یک قوطی آب با هم مخلوط کرده و روی خاک بریزید.

  • به عنوان مثال، اگر یک باغ گوجه فرنگی دارید که تقریباً 20 فوت مربع (1.9 متر مربع) است، در حدود 1 کیلوگرم پوسته تخم مرغ را مخلوط کنید.
  • پس از استفاده از پوسته تخم مرغ یا مخلوط قهوه، خاک را زیرو رو و آن را مخلوط کنید.
  • قبل از کاشت گیاهان گوجه فرنگی، خاک را دوباره آزمایش کنید تا ببینید آیا سطح pH بین 6.2 تا 6.8 است.
تنظیم کنید

تنظیم کنید

3- در صورت نیاز یک منبع طبیعی ازت در خاک مخلوط کنید:

خاک شما باید نسبت مساوی از نیتروژن، پتاسیم و فسفر برای گیاهان گوجه فرنگی داشته باشد. اگر مقدار کمی نیتروژن دارید، منبع طبیعی به آن اضافه کنید، سپس خاک را دوباره آزمایش کنید تا از یکنواخت بودن سطح آن اطمینان حاصل کنید. منبع نیتروژن را با لایه بالایی خاک ترکیب کرده و کمپوست را با بیل مخلوط کنید. منابع طبیعی نیتروژن شامل کنجاله یونجه، کنجاله خون، کنجاله پر، و کنجاله ماهی است. شما همچنین می توانید کودهای ازت مصنوعی مانند نیترات آمونیوم یا سولفات آمونیوم اضافه کنید.

در صورت نیاز یک منبع طبیعی ازت در خاک مخلوط کنید

در صورت نیاز یک منبع طبیعی ازت در خاک مخلوط کنید

4- با افزودن کنجاله استخوان به خاک، مقدار فسفر را بالا ببرید:

کنجاله استخوان منبع آلی عالی فسفر است که می توانید به خاک خود اضافه کنید و سطح این ماده مغذی را افزایش دهد. پودر استخوان را با خاک مخلوط کرده و سپس مجدداً آزمایش کنید تا مطمئن شوید که سطح آن با نیتروژن و پتاسیم برابر است. کودهای فسفر مصنوعی شامل فسفات سنگ و سوپرفسفات هستند. کودهای فسفر و استخوان را می توانید در فروشگاه های لوازم باغ، گلخانه و فروشگاه های آنلاین پیدا کنید.

با افزودن کنجاله استخوان به خاک ، مقدار فسفر را بالا ببرید

با افزودن کنجاله استخوان به خاک، مقدار فسفر را بالا ببرید

5- سطح پتاسیم را با خاکستر چوب یا گرد و غبار گرانیت افزایش دهید:

اگر لازم است سطح پتاسیم خاک خود را بالا ببرید، به صورتی که با مقادیر نیتروژن و فسفر در خاک هم سطح شوند، مقداری خاکستر چوب یا گرد و غبار گرانیت اضافه کنید و آن را با لایه بالایی خاک مخلوط کنید. بعد از ترکیب آن با خاک، دوباره آزمایش کنید تا مطمئن شوید سطح آن یکنواخت است. شما می توانید از سولفات پتاسیم یا ماسه سنگ به عنوان کودهای مصنوعی استفاده کنید که محتوای پتاسیم خاک شما را افزایش می دهد. خاکستر چوب، گرد و غبار گرانیت، یا کودهای پتاسیم مصنوعی را در نهالستان های محلی، فروشگاه های لوازم خانگی یا آنلاین پیدا کنید.

سطح پتاسیم را با خاکستر چوب یا گرد و غبار گرانیت افزایش دهید

سطح پتاسیم را با خاکستر چوب یا گرد و غبار گرانیت افزایش دهید

6- مواد مغذی را که اضافه می کنید در 15 سانتی متر بالای خاک قرار دهید:

مهم نیست که چه کودها یا مواد مغذی را برای گیاهان گوجه فرنگی به خاک خود اضافه کنید، باید آنها را به لایه بالایی خاک باغچه خود اضافه کنید. کمپوست یا مواد مغذی را به خوبی با خاک مخلوط کنید تا ریشه گیاهان گوجه فرنگی به محض کاشت شروع به جذب آنها کند. خاک را با بیل زیر و رو کنید تا به ترکیب مواد مغذی، کمپوست و خاک کمک کند.

مواد مغذی را که اضافه می کنید در 15 سانتی متر بالای خاک قرار دهید

مواد مغذی را که اضافه می کنید در 15 سانتی متر بالای خاک قرار دهید

7- یک کود مصنوعی را با خاک مخلوط کنید تا راهی آسان برای افزایش محتوای مواد مغذی داشته باشید:

اگر خاک شما از نظر مواد مغذی کمبود داشته باشد، می توانید کود با رهاسازی مداوم اضافه کنید که مواد مغذی مورد نیاز گیاهان گوجه فرنگی را تأمین کند. کودهای مصنوعی کمتر طبیعی و آلی هستند، اما به سرعت محتوای مواد مغذی خاک شما را بالا می برند. کود را با لایه بالایی خاک و کمپوست مخلوط کنید.

  • برای گیاهان گوجه فرنگی کودی را انتخاب کنید که نسبت پتاسیم، فسفر و ازت آن یکسان باشد.
  • کودها را می توانید در فروشگاه های لوازم باغ، گلخانه یا به صورت آنلاین پیدا کنید.
  • کودهای رایج با رهاسازی مداوم شامل Miracle-Gro ،Tomato-tone، و Fox Farm Tiger Bloom هستند.
  • کود مصنوعی را طبق دستورالعمل روی بسته بندی اضافه کنید. کودهای مختلف غلظت و روش های مختلف استفاده دارند.
یک کود مصنوعی را با خاک مخلوط کنید

یک کود مصنوعی را با خاک مخلوط کنید

8- برای کمک به خاک در حفظ رطوبت و مواد مغذی، کمپوست اضافه کنید:

این کمپوست مقدار کم اما مداوم مواد مغذی اضافه می کند و به خاک کمک می کند تا آب را حفظ کند و از خشک شدن ریشه جلوگیری کند. قسمت بالای خاک را با یک لایه کمپوست 2.5 سانتی متر بپوشانید، سپس آن را در خاک مخلوط کنید. کمپوست همچنین به کودهای اضافه شده در خاک کمک می کند تا زمانی که مورد نیاز گیاهان گوجه فرنگی شما باشد. کمپوست را می توانید در فروشگاه های لوازم باغبانی، گلخانه ها یا به صورت آنلاین پیدا کنید.

نکته: کودی را انتخاب کنید که شامل مواد معدنی مانند گرد و غبار گرانیت و پوست کمپوست باشد که به گیاهان گوجه فرنگی شما کمک می کند تا با خاک سازگار شوند.

برای کمک به خاک در حفظ رطوبت و مواد مغذی ، کمپوست اضافه کنید

برای کمک به خاک در حفظ رطوبت و مواد مغذی، کمپوست اضافه کنید

کاشت گوجه فرنگی با خاک مناسب:

در ادامه روش سوم به کاشت گوجه فرنگی می پردازیم

1- خاک را با پلاستیک سیاه پوشانده تا زمانی که آماده کاشت باشید:

چند هفته قبل از کاشت گوجه فرنگی، می توانید خاک را گرم کنید تا گیاهان هنگام قرار دادن آنها در خاک شوک کمتری ببینند. یک لایه از پلاستیک سیاه را روی خاک قرار دهید تا بتواند گرمای خورشید را جذب کند و زمین را گرم کند. پلاستیک سیاه را هنگام آماده شدن برای کاشت گیاهان گوجه فرنگی خود بردارید.

پلاستیک سیاه را با استفاده از سنگ، آجر یا هر جسم دیگر در گوشه و کنار آن به اندازه کافی سنگین کنید تا در جای خود ثابت بماند. رول های پلاستیک سیاه را می توانید در فروشگاه های لوازم منزل، گلخانه ها یا به صورت آنلاین پیدا کنید.

خاک را با پلاستیک سیاه پوشانده تا زمانی که آماده کاشت باشید

خاک را با پلاستیک سیاه پوشانده تا زمانی که آماده کاشت باشید

2- فاصله گیاهان را با فاصله (0.6 متر) در ردیف هایی با فاصله 130 سانتی متر از یکدیگر قرار دهید:

باید فضای کافی در اطراف هر گیاه بگذارید تا بتوانید به آنها آب دهید و علف های هرز رشد کرده را بیرون بکشید. گیاهان خود را در ردیفی قرار دهید که فاصله آنها تقریباً 130 سانتی متر از یکدیگر باشد، بنابراین هنگام برداشت، آبیاری و حذف علف های هرز باغچه به راحتی می توانید در باغ حرکت کنید. اطمینان حاصل کنید که ردیف ها یکنواخت هستند تا آب دهی و دسترسی راحت تری داشته باشند.

 باید فضای کافی در اطراف هر گیاه بگذارید تا بتوانید به آنها آب دهید

باید فضای کافی در اطراف هر گیاه بگذارید تا بتوانید به آنها آب دهید

3- گیاه را دفن کنید تا حدود دو سوم ساقه آن پوشیده شود:

دفن بیشتر ساقه گیاهان گوجه فرنگی باعث می شود که با سازگاری با خاک جدید، قدرت بیشتری داشته باشند و بتوانند سیستم ریشه ای جدیدی ایجاد کنند. یک سوراخ کوچک در خاک حفر کنید، گیاه را درون آن قرار دهید و ساقه آن را بپوشانید تا فقط حدود ⅓ از گیاه گوجه فرنگی در معرض هوا قرار گیرد. خاک را در اطراف ساقه جمع نکنید. در عوض، یک سوراخ به اندازه کافی عمیق حفاری کنید تا گیاه را بپوشاند.

گیاه را دفن کنید تا حدود دو سوم ساقه آن پوشیده شود

گیاه را دفن کنید تا حدود دو سوم ساقه آن پوشیده شود

4- یک ستون چوبی را در خاک به فاصله ی حدود 5.1 سانتی متر از هر گیاه قرار دهید:

گیاهان گوجه فرنگی برای جلوگیری از افتادن یا خمیده شدن آنها به سمت زمین به سیستم پشتیبانی نیاز دارند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به ریشه گیاهان، بهتر است هنگام کاشت گوجه فرنگی، ستون چوبی را به زمین فرو کنید.

  • از ستون چوبی که 2.5 سانتی متر در 2.5 سانتی متر که حدود 4 فوت (1.2 متر) طول دارد استفاده کنید.
  • چوب را حداقل 15-20 سانتی متر در عمق زمین قرار دهید.
  • تا زمانی که گیاهان بزرگتر نشوند نیازی به بستن آن ها نیست.
به سیستم پشتیبانی نیاز دارند

به سیستم پشتیبانی نیاز دارند

5- به محض کاشت گوجه فرنگی خاک را آبیاری کنید:

وقتی کاشت تمام گیاهان گوجه فرنگی خود را در خاک به پایان رساندید، باید بلافاصله آنها را آبیاری کنید تا به آنها کمک کند مستقر شوند. از یک آب پاش سبک یا یک ظرف آبیاری استفاده کنید تا با آب هیچ یک از گیاهان را خم نکنید و آنها را از بین نبرید. کل باغ را کاملا ابیاری کنید. باغ را بیش از حد اشباع یا سیلابی نکنید. به اندازه کافی آب اضافه کنید تا لایه بالایی خاک خیس بخورد.

به محض کاشت گوجه فرنگی خاک را آبیاری کنید

به محض کاشت گوجه فرنگی خاک را آبیاری کنید

برای خرید بذر گوجه فرنگی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *