آموزش باغبانی

نحوه ساخت هورمون ریشه زایی خانگی

نحوه ساخت هورمون ریشه زایی خانگی

هورمون های ریشه زایی به رشد بهتر قلمه های گیاه و تشکیل سیستم های ریشه ای قوی کمک می کنند. در حالی که می توانید بسیاری از پودرهای ریشه زنی یا مواد مقوی را از فروشگاه های باغبانی بخرید، اما می توانید با استفاده از وسایلی که در خانه دارید، خودتان آن را تهیه کنید. استفاده از عسل یا آلوئه ورا به شما کمک می کند تا باکتری ها و قارچ ها هنگام رشد جدید ایجاد نشوند و آسپرین یا شاخه های بید هورمون های رشد را فراهم می کنند تا ریشه ها سریعتر رشد کنند.

مخلوط کردن تونیک ریشه عسل

اولین بخش از این مقاله به مخلوط کردن ریشه عسل می پردازیم.

1- قبل از کاهش حرارت، 2 فنجان (470 میلی لیتر) آب را بجوشانید:

یک قوری را با آب شیر پر کنید و آن را روی حرارت زیاد روی اجاق گاز قرار دهید. بگذارید آب کاملاً گرم شود تا جوش بیاید. حرارت را کم کنید تا آب بجوشد. اگر نگران مواد اضافی موجود در آب لوله کشی خود هستید، می توانید از آب تصفیه شده یا فیلتر شده استفاده کنید.

آب را بجوشانید

آب را بجوشانید

2- دو قاشق غذاخوری آمریکایی (30 میلی لیتر) عسل را مخلوط کنید و اجازه دهید محلول خنک شود:

برای هورمون ریشه زایی خود از عسل استاندارد موجود در فروشگاه های مواد غذایی استفاده کنید. عسل را مستقیماً درون قابلمه آب در حال جوشیدن بریزید و از یک قاشق استفاده کنید تا آن را هم بزنید. به محض اینکه عسل کاملاً در آب حل شد، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید قابلمه کاملاً خنک شود. عسل حاوی خواص ضد باکتری، ضد عفونی کننده و ضد قارچ است و همچنین باعث رشد سالم ریشه می شود.

نکته: در هنگام سرد شدن درب قابلمه را بگذارید تا از آلودگی محلول جلوگیری کند.

عسل را مخلوط کنید و اجازه دهید محلول خنک شود

عسل را مخلوط کنید و اجازه دهید محلول خنک شود

3- قلمه های گیاه را قبل از کاشت به مدت 2-3 ساعت در محلول عسل خیس کنید:

هنگامی که هورمون ریشه دهی کاملاً خنک شد، قلمه ها را در ظرف قرار دهید تا 2.5-5 سانتی متر در آن فرو ببرید. بگذارید قلمه ها حداقل 2-3 ساعت قبل از قرار دادن در محیط رشد خیس بخورند تا بتوانند محلول را جذب کنند. شما همچنین می توانید انتهای قلمه خود را قبل از کاشت در عسل فرو کنید تا یک لایه اضافی محافظ در برابر قارچ و باکتری ایجاد کند.

در محلول عسل خیس کنید

در محلول عسل خیس کنید

استفاده از آلوئه ورا به عنوان هورمون ریشه زایی

در این بخش به چگونگی استفاده از الوئه ورا بعنوان هورمون ریشه زایی می پردازیم.

1- با استفاده از یک قاشق ژل را از برگ آلوئه ورا خارج کنید:

با چاقوی تمیز و تیز یک لایه سالم را از گیاه آلوئه برش دهید. برگ را روی تخته برش جلوی خود قرار دهید تا انتهای نوک تیز به سمت شما قرار بگیرد. پشت قاشق را روی ابتدای برگ فشار دهید و هنگامی که قاشق را به سمت انتهای بریده شده هدایت می کنید فشار محکم وارد کنید. ژل از انتهای بریده شده برگ به صفحه برش شما جریان می یابد. ژل آلوئه از قلمه گیاه در برابر باکتری ها و قارچ های موجود در خاک محافظت می کند. همچنین ممکن است از ژل آلوئه موجود در فروشگاه ها استفاده کنید به شرطی که مواد اضافه شده دیگری نداشته باشد.

با استفاده از یک قاشق ژل را از برگ آلوئه ورا خارج کنید

با استفاده از یک قاشق ژل را از برگ آلوئه ورا خارج کنید

2- ژل را در یک فنجان له کنید تا زمانی که قوام آبکی پیدا کند:

ژل را از برگ آلوئه به یک فنجان کوچک بریزید و با قاشق آن را هم بزنید تا قطعات بزرگتر از هم جدا شوند. از پشت قاشق خود استفاده کنید تا ژل را خرد کنید تا قوام آن از بین برود و یک دست باشد. هنگامی که ژل به راحتی به اطراف حرکت کرد و مانند آب جریان یافت، می توانید از آن به عنوان هورمون استفاده کنید. اگر نمی توانید آن را با قوام مناسب له کنید، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) آب به ژل آلوئه خود اضافه کنید.

ژل را در یک فنجان له کنید تا زمانی که قوام آبکی پیدا کند

ژل را در یک فنجان له کنید تا زمانی که قوام آبکی پیدا کند

3- قبل از کاشت، قسمت زیرین قلمه خود را در ژل آلوئه قرار دهید:

وقتی آماده کاشت قلمه های خود شدید، انتهای قلمه ها را به ژل آلوئه آغشته کنید. قلمه را دور آن بچرخانید تا قبل از قرار دادن ژل در خاک، یک پوشش یکنواخت از ژل روی ساقه قرار بگیرید. ژل آلوئه در قسمت انتهایی بریده شده از ورود هر گونه باکتری یا قارچ به ساقه جلوگیری می کند.

قبل از کاشت، قسمت زیرین قلمه خود را در ژل آلوئه قرار دهید

قبل از کاشت، قسمت زیرین قلمه خود را در ژل آلوئه قرار دهید

ساخت هورمون ریشه زایی با آسپرین

در سومین بخش از این مطلب به ساخت هورمون ریشه زایی با آسپرین می پردازیم.

1- یک قرص آسپرین بدون روکش را به صورت پودر خرد کنید:

از یک قرص استاندارد 325 میلی گرمی آسپرین استفاده کنید که هیچ پوششی در اطراف خود ندارد. 1 قرص آسپرین داخل خرد کن قرار داده و قسمت بالای آن را ببندید. فشار بالایی را به بالای دستگاه خرد کن قرص وارد کنید تا قرص در داخل شکسته شود. خرد کردن قرص را ادامه دهید تا به خوبی پودر شود. می توانید خرد کن های قرص را از داروخانه محلی خود خریداری کنید. آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک به عنوان یک ماده فعال است که به شما کمک می کند تا باکتری ها یا قارچ ها در قلمه شما ایجاد نشوند، بنابراین می تواند ریشه ایجاد کند.

تنوع: اگر خرد کن ندارید، می توانید آسپرین را در یک کیسه پلاستیکی قابل انعطاف قرار داده و قرص را با چکش خورد کنید.

یک قرص آسپرین بدون روکش را به صورت پودر خرد کنید

یک قرص آسپرین بدون روکش را به صورت پودر خرد کنید

2- آسپرین آسیاب شده را با 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب مقطر مخلوط کنید:

یک لیوان یا شیشه را با 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب مقطر پر کنید و پودر آسپرین را درون آن بریزید. با یک قاشق پودر را در آب هم بزنید تا کاملا حل شود. اگر بعضی از تکه ها بلافاصله حل نشدند، بگذارید محلول قبل از هم زدن و بررسی مجدد، حدود 1 ساعت بماند. همچنین می توانید به جای پودر، یک قرص آسپرین خرد نشده در آب قرار دهید، اما حل شدن آن بیشتر طول می کشد. میتوانید از آب لوله کشی استفاده کنید، اما ممکن است آسپرین خوب حل نشود.

آب مقطر مخلوط کنید

آب مقطر مخلوط کنید

3- قلمه های خود را قبل از کاشت به مدت 2-3 ساعت در محلول آسپرین فرو کنید:

قلمه های تازه خود را بردارید و حداقل 2.5 سانتی متر از انتهای آنها را فرو کنید. بگذارید قلمه ها محلول آسپرین را حدود 2-3 ساعت جذب کنند تا بعد از کاشت آنها سالم بمانند.

در محلول آسپرین فرو کنید

در محلول آسپرین فرو کنید

تولید محلول آبی بید

چهارمین بخش از این مطلب به تولید محلول آبی بید می پردازیم.

1- دو فنجان (256 گرم) شاخه جوان از درخت بید جمع کنید:

شاخه ها را در بهار هنگامی که رشد جدیدی روی درخت v,d روی می دهد جمع کنید. به دنبال جوانه ها و شاخه های سبز تازه باشید که لاغرتر از مداد باشد و از آن برای نیرو بخشی ریشه زایی استفاده کنید. از یک قیچی هرس یا یک چاقوی تیز استفاده کنید تا شاخه های بید را با زاویه 45 درجه ببرید تا درخت دچار پوسیدگی نشود. می توانید از هر نوع بید برای هورمون ریشه زایی خود استفاده کنید. از شاخه های مرده استفاده نکنید زیرا آنها هیچ یک از هورمون های طبیعی ریشه زایی را ندارند.

تنوع: در صورت توانایی پوست بیدهای ریشه دار را نیز جمع کنید. اگر از پوست استفاده می کنید، به جای آن 3 فنجان (384 گرم) جمع کنید زیرا حاوی هورمون کمتری است.

شاخه جوان از درخت بید جمع کنید

شاخه جوان از درخت بید جمع کنید

2- شاخه ها را به قطعه های 2.5 سانتی متر برش دهید:

برای برش شاخه ها به اندازه کوچکتر از یک چاقوی تیز یا یک جفت قیچی هرس استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که هر قسمت از شاخه ها حدود 2.5 سانتی متر طول دارند تا بعداً بتوانید آنها را به راحتی فرو کنید. بیدها حاوی اسیدهای سالیسیلیک و ایندول بوتیریک هستند که هورمون های طبیعی رشد هستند و به شما کمک می کنند تا پس از کاشت گیاه، ریشه ها سریع شکل گیرد. اگر از قطعات پوست به جای شاخه استفاده کرده اید، به همان اندازه برش دهید.

برش دهید

برش دهید

3- تکه های بید را به آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید به مدت 24 ساعت خیس بخورد:

1 گالن (3.8 لیتر) آب را روی حرارت زیاد بجوشانید. به محض اینکه آب جوش آمد، حرارت را خاموش کرده و شاخه های بید را داخل آن بریزید تا بتوانند خیس بخورند. درب قابلمه را گذاشته و شاخه ها را به مدت 24 ساعت داخل آن بگذارید. در طی آن زمان، هورمون ها از شاخه ها استخراج شده و با آب مخلوط می شوند. اگر نمی خواهید به این اندازه هورمون ریشه زایی درست کنید، دستورالعمل را تنظیم کنید، اما نسبت 2 فنجان (256 گرم) بید به 1 گالن (3.8 لیتر) آب را نگه دارید.

تکه های بید را به آب در حال جوش اضافه کنید

تکه های بید را به آب در حال جوش اضافه کنید

4- مایع را از قابلمه داخل ظرف های شیشه ای درب دار بریزید:

پس از خنک شدن محلول، آن را به دقت در ظروف جداگانه منتقل کنید. مراقب باشید که هیچ یک از شاخه های بید به داخل ظرف ها وارد نشود زیرا مایعات مواد مغذی آنها را جذب کرده است. بعد از اینکه ظروف را با محلول پر کردید، آنها را با درپوش بپوشانید و آنها را تا 2 ماه در یخچال خود نگهداری کنید. شاخه های بید را هنگامی که از آنها در محلول استفاده کردید، کمپوست کنید

مایع را از قابلمه داخل ظرف های شیشه ای درب دار بریزید

مایع را از قابلمه داخل ظرف های شیشه ای درب دار بریزید

5- قلمه های خود را به مدت 2-3 ساعت قبل از کاشت در محلول بید خیس کنید:

هنگامی که آماده کاشت قلمه های خود هستید، انتهای قلمه ها را در محلول آب بید فرو کنید و بگذارید حداقل 2 ساعت خیس بخورند تا بتوانند مواد مغذی را جذب کنند. بعد از خیساندن آنها، قلمه های خود را در خاک قرار دهید تا بتوانند رشد کنند. شما همچنین می توانید از محلول بید برای آب دهی قلمه های خود در اولین ماه رشد استفاده کنید تا به رشد ریشه و شاخ و برگ سالم کمک کند.

قبل از کاشت در محلول بید خیس کنید

قبل از کاشت در محلول بید خیس کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

5 دیدگاه درباره مقاله “نحوه ساخت هورمون ریشه زایی خانگی

  1. Avatar سیدجعفرابراهیم نژادخلیلی گفت:

    سلام برنامه های هورمونی خانگی شماخیلی برام جالب بودایکاش بصورت کتاب چاپ میکردین
    اگر دراین رابطه کتابی هست محبت کنید تا هزینه راتقدیم کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      دنبال این که کتابی در این مورد بخونم تا بحال نبودم که بتوانم معرفی کنم.

  2. Avatar حمید قندی گفت:

    با سلام واقعا از شما بخاطر مطالب کار آمدن مفید تشکر می‌کنم ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      تشکر از لطف شما

  3. Avatar ناشناس گفت:

    باسلام
    موز و دارچین را هم به لیست اضافه کنید.

    برای قلمه های رز، موز به همراه پوست را به چند تکه برش زده و انتهای قلمه را داخل یک تکه قرار داده و آن را داخل مخلوط کوکوپیت، ورمیکولایت، خاک باغچه یا هرنوع خاک با کیفیتی بکارید.
    یا یک تکه آلوئه ورا برش زده و انتهای قلمه رز را مستقیما داخل آلوئه ورا فرو کنید و در خاک با کیفیت بکارید.

    برای ریشه زایی هوایی Air layering از آب پیاز در اطراف قسمت برش زده درخت، و یا پودر دارچین را داخل کوکوپیت، خزه، خاک باغچه یا خاکی که قراره نایلون پیچ شود استفاده کنید.

    موز، شیره آلوئه ورا، عسل طبیعی، دارچین، آب پیاز، آسپیرین آسیاب شده را داخل مخلوط کن با کمی آب مقطر یا جوشیده هم می توانید بریزید و انتهای قلمه ها را داخل ترکیب بدست آمده قرار بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *