آموزش باغبانی

نحوه خشک کردن خاک

نحوه خشک کردن خاک

خاک مرطوب فقط یک مزاحمت نیست – رطوبت زیاد زمین در واقع می تواند منجر به گیاهان مرده، محصولات ناموفق یا مشکلات پایداری در ساختارهای اطراف شود. بهترین روش برای خشک کردن مقدار زیادی از خاک، هوادهی کامل آن و مخلوط کردن با مواد اصلاح کننده طبیعی است که باعث اختلال در سطح PH و ترکیب طبیعی آن نمی شود. اگر عجله دارید، استفاده زیاد از یک مکمل آلی خشک کننده شیمیایی مانند آهک نیز کار را به اتمام می رساند.

هوادهی خاک در چمن یا باغ خود

در اولین بخش به هوادهی خاک در چمن یا باغ می پردازیم.

1- قطعات بزرگ ضایعات را از سطح خاک خارج کنید:

به ناحیه ای که می خواهید خشک شود بروید و هر سنگ، کلوخ یا سایر پوشش های خاک را از روی خاک بردارید یا جابجا کنید. پاک کردن این مواد باعث بهبود قرار گرفتن محل در معرض هوا و نور خورشید می شود، که هر دو اثر خشکی کنندگی طبیعی روی خاک مرطوب دارند.

  • از بین بردن مواد جاذب گیاهی بسیار مهم است. مواردی مانند برگ های مرده، کود گیاهی کهنه و ساقه های گیاه در حال پوسیدگی تمایل به نگه داشتن آب دارند که باعث خیس شدن خاک شما می شود.
  • اگر ابتدا محل کار خود را پاکسازی نکنید، این خطر نیز وجود دارد که می توانید بطور ناخواسته بقایای گیاهان را در حین زیرو رو کردن خاک با آن مخلوط کنید و این مسئله را بدتر کند.
  • شما می توانید با کاهش منابع سایه، مانند درختچه های بیش از حد رشد کرده و شاخه های بلند با شاخ و برگ های ضخیم، گردش هوا و دسترسی به نور خورشید را حتی بیشتر کنید.
قطعات بزرگ  ضایعات را از سطح خاک خارج کنید

قطعات بزرگ ضایعات را از سطح خاک خارج کنید

2- اجازه دهید آب راکد به طور طبیعی خشک شود:

هوادهی تنها در صورت خشک نشدن خاک کمک می کند. اگر روی سطح آن گودال یا چالاب قابل مشاهده ای وجود دارد، باید به رطوبت اضافی زمان بدهید تا خود به خود از بین برود یا به روشی متفاوت و سریعتر مانند افزودن مواد خشک آلی یا آهک متوسل شوید. وقتی که هنگام لمس محکم بود، می دانید خاک شما آماده هوادهی است. هنوز هم می تواند مرطوب باشد، اما نباید آنقدر نرم باشد که به راحتی شکل خود را از دست بدهد. همانطور که گفته شد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هوا عامل اصلی خشک شدن سریع خاک مرطوب است. به همین دلیل، بهترین کار این است که پروژه خود را برای یک دوره خشک و تمیز برنامه ریزی کنید، جایی که بارش بیشتری پیش بینی نمی شود.

اجازه دهید آب راکد به طور طبیعی خشک شود

اجازه دهید آب راکد به طور طبیعی خشک شود

3- ابزار هوادهی متناسب با اندازه مکان کار خود انتخاب کنید:

یک هوادهنده مرحله اساسی برای حیاط های کوچک و تکه های جدا شده از خاک بهترین عملکرد را خواهد داشت. چنگال های باغبانی بلند، شاخک ها و کفش های هوادهی بند دار گزینه های مفید دیگری هستند. هر کدام از این ابزارها ارزان و معقول بوده و به راحتی تمیز و نگهداری می شوند. اگر نیاز به پوشش دادن زمین بیشتری دارید، ارزش سرمایه گذاری در یک دستگاه هوادهی دوار دستی یا موتوری را دارد.

نکته: حتی هواده های سبک یدک کشی نیز وجود دارد که می توانید با کمترین زمان و تلاش به پشت تراکتور یا وسیله نقلیه مشابهی متصل کنید تا قسمت های بزرگ خاک را جابجا کنید.

ابزار هوادهی متناسب با اندازه مکان کار خود انتخاب کنید

ابزار هوادهی متناسب با اندازه مکان کار خود انتخاب کنید

4- سطح خاک را با ابزار هوادهی خود بشکنید:

از یک طرف مکان شروع کرده و به انتهای مخالف بروید. سپس، بچرخید و در جهت مخالف برگردید، با استفاده از شاخه های ابزار خود، یک لایه تازه خاک دست نخورده را ایجاد کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که کل منطقه مورد نظر برای خشک کردن را زیرو رو کنید. هنگام کار، چنگک های هوادهی شما سوراخ های زیادی در خاک ایجاد می کند و باعث می شود هوا و نور خورشید بیشتر وارد شود.

  • برای استفاده از هوادهی پله ای، چنگک ها را در زاویه 90 درجه در برابر زمین قرار داده و وزن کامل خود را با یک پا بر روی سر ابزار قرار دهید تا آن را در خاک فرو ببرید.
  • هنگام استفاده از چنگک یا چنگال، چنگک ها را مانند نیزه به زمین فرو کنید، سپس دسته بلند را به عقب و جلو تکان دهید تا خاک شل شود.
  • اگر یک جفت کفش هوادهی را انتخاب کرده اید، به راحتی آنها را به پاهای خود ببندید و در محل کار خود به عقب و جلو بروید. با استفاده از این روش، به عنوان یک پاداش اضافی، کمی ورزش خواهید کرد!
  • کار با دستگاه هوادهی معمولاً به راحتی هل دادن آن روی سطح مانند ماشین چمن زنی است، اما مطمئن شوید که با دستورالعمل های سازنده مطابق است تا از این ابزار به طور ایمن و موثر استفاده کنید.
سطح خاک را با ابزار هوادهی خود بشکنید

سطح خاک را با ابزار هوادهی خود بشکنید

5- خاک هوادهی شده را برای چند روز آینده پاک نگه دارید:

به محض پایان کار، چیزهای باقی مانده ای که با هوادهی شما مشخص شده را جمع کنید. پس از آن، سعی کنید سنگ ها، شاخه های افتاده، مواد رو به زوال گیاه و مواد دیگر را بردارید. تا زمانی که هوا خشک بماند، خاک شما باید ظرف مدت حدود یک هفته قابل کار کردن باشد. از بین بردن انبوهی از خاک شل شده می تواند فضای بیشتری برای گسترش خاک ایجاد کند، که به نوبه خود توانایی تخلیه کامل آن را بهبود می بخشد.

خاک هوادهی شده را برای چند روز آینده پاک نگه دارید

خاک هوادهی شده را برای چند روز آینده پاک نگه دارید

افزودن اصلاحات خشک کن به خاک

در این بخش اصلاحات خشک کن به خاک را می پردازیم.

1- هر گونه انسداد احتمالی را که ممکن است کار را دشوارتر کند، پاک کنید:

ابتدا با جمع کردن علف هرز، برگ، کود گیاهی قدیمی و هرگونه بقایای سفت یا زباله جاذب شروع کنید. این مواد می توانند از ورود هوا و نور خورشید به خاک زیرین جلوگیری کنند. در نتیجه، خاک شما توسط فرآیندهای خشک کردن طبیعی دست نخورده باقی می ماند و مدت بیشتری مرطوب باقی می ماند. اگر نتوانید بقایای نامطلوب را از بین ببرید، می تواند راه خود را به داخل خاک باز کند و با اینکه اصلاحات مورد نظر خود را اضافه کرده اید، خاک شما را نسبت به قبل پر آب تر کند.

هرگونه انسداد احتمالی را که ممکن است کار را دشوارتر کند

هرگونه انسداد احتمالی را که ممکن است کار را دشوارتر کند

2- اجازه دهید خاک تا حد ممکن یک شب خشک شود:

پس از پاکسازی محل کار خود، بگذارید حدود 8-12 ساعت بدون مزاحمت بماند. این کار به هوای اطراف و نور خورشید کمی زمان می دهد تا قبل از شروع به بهبود آن، روی زمین جادو کنند. نیازی به صبر کردن تا خشک شدن کامل نیست، زیرا این امر اساساً هدف را شکست می دهد – فقط مطمئن شوید که هر آب راکد موجود شروع به کاهش کرده است.

  • رطوبت وزن قابل توجهی به خاک اضافه می کند، بنابراین هنگامی که نیمه خشک است زمان کار با اصلاحات خود را بسیار راحت تر خواهید کرد.
  • اگر زمان مهم است، اشکالی ندارد که در حالی که هنوز مقداری مرطوب است، اصلاح خاک خود را شروع کنید. فقط توجه داشته باشید که باید زحمت بیشتری بکشید.
اجازه دهید خاک تا حد ممکن یک شب خشک شود

اجازه دهید خاک تا حد ممکن یک شب خشک شود

3- 5 الی 7.5 سانتی متر سنگ ریزه روی سطح خاک پخش کنید:

یک یا چند کیسه سنگ ریزه را روی محل کار خود بریزید و از بیل یا چنگک استفاده کنید تا ضخامت آن یکسان شود. ریختن مقدار کمی سنگ ریزه در خاک باعث ایجاد فضای غیر جاذب بین ذرات منفرد، ورود هوای بیشتر و به حداقل رساندن مقدار آبی که خاک در خود نگه می دارد، می شود. در هر فروشگاه باغبانی، یا علفزار و مرکز بهبود باغ محلی خود، سنگ ریزه نخودی را در اندازه های مختلف خواهید یافت. شما همچنین می توانید از شن و ماسه به جای سنگ ریزه استفاده کنید، مشروط بر اینکه از یک نوع خاک غیر رس استفاده کنید. واردکردن شن و ماسه به خاک رس مرطوب می تواند آن را مانند بتن سخت کند.

روی سطح خاک پخش کنید

روی سطح خاک پخش کنید

4- یک لایه 5.1–7.6 سانتی متری از اصلاحات ارگانیک مورد نظر خود اعمال کنید:

مقداری خاک سطحی، کود، هوموس یا نوع دیگری از مواد مغذی را کاملاً روی سنگ ریزه قرار دهید. مواد را به طور مساوی در مکان کار خود توزیع کنید. اکنون آماده اید که مخلوط کردن دو لایه اصلاحات را در خاک آغاز کنید. هنگام اضافه کردن سنگ ریزه و شن به خاک، فضای اشغال شده توسط اجزای غیر مغذی را افزایش می دهید. اصلاحات آلی شما با تقویت محتوای کلی مواد مغذی خاک، این اثر را جبران می کند. اگر قصد ندارید در خاکی که در حال خشک کردن آن هستید، چیزی را رشد دهید، مشکلی نیست که از این مرحله صرف نظر کنید.

نکته: یک قانون اساسی در هنگام کار با خاک های رسی استفاده از تقریباً 1 یارد مکعب (0.8 متر مکعب) ماده اصلاح کننده برای هر 100 فوت مربع (9.3 متر مربع) زمین است. شما می توانید از نسبت کمتری در انواع خشک تر خاک استفاده کنید.

از اصلاحات ارگانیک مورد نظر خود اعمال کنید

از اصلاحات ارگانیک مورد نظر خود اعمال کنید

5- اصلاحات را با بیل، چنگک یا کج بیل در خاک مخلوط کنید:

با استفاده از دستگاه خود خاک را کاملاً روی منطقه ای که می خواهید خشک شود، خرد کنید. همانطور که کار می کنید، مواد اصلاحی شما در خاک مرطوب قرار می گیرد. برای دستیابی به بهترین نتیجه، سعی کنید اصلاحات را تا عمق حداقل 20–23 سانتی متر ببرید و اطمینان حاصل کنید که هیچ توده یا کپه متراکمی باقی نمانده است. هنگامی که خاک مرطوب را اصلاح کردید، هر آبی که در قسمت بالای خاک باقی بماند باید سریعتر از حد معمول تخلیه شود.تا چند هفته یا چند ماه احتمالاً با مشکلات کمتری در حفظ رطوبت مواجه خواهید شد.

مخلوط کنید

مخلوط کنید

سرعت بخشیدن به بهبود مکان های ساخته شده با آهک

در این بخش به سرعت بخشیدن به بهبود مکان های ساخته شده با آهک می پردازیم.

1- یک یا چند کیسه آهک خام یا آهک هیدراته بردارید:

انواع مختلفی از آهک کشاورزی وجود دارد، هر کدام دارای ترکیب شیمیایی منحصر به فرد و کاربرد عملی خود هستند. به منظور خشک کردن خاک اشباع شده، بهترین گزینه استفاده از آهک خام یا آهک هیدراته خواهد بود. هر دوی این محصولات در بیشتر فروشگاه های عمده باغبانی و مراکز بهبود خانه موجود است. مکمل معروف به “آهک زنده” در واقع اکسید کلسیم است، در حالی که آهک هیدراته به عنوان هیدروکسید کلسیم شناخته می شود. هر دو محصول عملکرد یکسانی دارند، اما آهک زنده معمولاً سریعتر است. از استفاده از آهک استاندارد کشاورزی خودداری کنید. این نوع آهک سنگ آهک خالص پودری است، بنابراین در خشک کردن اصلاحات مانند شن و ماسه موثر نخواهد بود.

یک یا چند کیسه آهک خام یا آهک هیدراته بردارید

یک یا چند کیسه آهک خام یا آهک هیدراته بردارید

2- قبل از شروع به کار، دستکش های باغبانی را بپوشید:

یک جفت دستکش انتخاب کنید که از ماده ای ضخیم، بادوام و چند لایه ساخته شده و فاقد سوراخ یا سایش بیش از حد باشد. آهک خام و آهک هیدراته در صورت تماس با پوست بی پوشش می توانند باعث سوختگی شدید شیمیایی شوند. در حالی که این کار را انجام می دهید، ایده خوبی است که برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار تحریک کننده، ماسک بزنید. لباس کار آستین بلند نیز بسیار توصیه می شود. مراقب باشید که آهک را با هیچ قسمت محافظت نشده از بدن خود لمس نکنید، به خصوص اگر پوست مرطوب یا خیس باشد.

خرید دستکش باغبانی

قبل از شروع به کار ، دستکش های باغبانی را بپوشید

قبل از شروع به کار، دستکش های باغبانی را بپوشید

3- حداقل 5 سانتی متر آهک روی سطح خاک پخش کنید:

برای پخش آهک می توانید از بیل استفاده کنید یا آن را دقیقاً در جایی که به آن نیاز دارید با دست بریزید. اگر با یک منطقه باز و بزرگ، مانند یک محل ساخت و ساز تمیز روبرو هستید، ممکن است استفاده از پخش کننده فشار یا کامیون فشرده پنوماتیک کمک کند. هر منطقه را که می خواهید کاملاً خشک شود، بپوشانید. سعی کنید از ضخامت آهک در کل محل کار اطمینان حاصل کنید. در صورت لزوم، شما می توانید در نقاطی که دارای آب ایستاده یا به ویژه خاک گل آلود است، آهک اضافی بریزید.

حداقل 5.1 سانتی متر آهک روی سطح خاک پخش کنید

حداقل 5.1 سانتی متر آهک روی سطح خاک پخش کنید

4- قبل از ادامه دادن، اجازه دهید آهک 1-2 ساعت بماند:

در این مدت، آهک شروع به تبخیر آب اضافی سطح می کند. این امر به آن یک مزیت عمده نسبت به روشهای خشک کردن کندتر مانند هوادهی و اصلاح می دهد.

اجازه دهید آهک بماند

اجازه دهید آهک بماند

5- برای موثر واقع شدن آهک در خاک از بیل، چنگک یا کج بیل استفاده کنید:

خرد کنید، زیرو رو کنید و در خاک مرطوب فرو کنید تا از هم بازشود و ذرات آهک را که هنوز در بالا هستند، در جای خود قرار دهید. سعی کنید آهک را تا عمق حداقل (15 سانتی متر) مخلوط کنید. هرچه آن را عمیق تر قرار دهید، سریعتر و با دقت بیشتری خاک شما را خشک می کند. اگر محل کار شما کاملاً اشباع شده باشد لازم است که آهک را تا عمق 25-30 سانتی متر زیر سطح خاک کار کنید. شما باید بتوانید در حدود یک ساعت پس از پایان کار، تفاوت قابل توجهی در سطح رطوبت خاک خود تشخیص دهید.

هشدار: به خاطر داشته باشید که افزودن آهک به خاک، سطح pH آن را افزایش داده و باعث قلیایی شدن آن می شود. اگر شما می خواهید از سایت کاری خود برای پرورش گیاهان یا محصولات خوراکی استفاده کنید، این می تواند تأثیر منفی در شرایط رشد داشته باشد.

برای موثر واقع شدن آهک در خاک از بیل ، چنگک یا کج بیل استفاده کنید

برای موثر واقع شدن آهک در خاک از بیل، چنگک یا کج بیل استفاده کنید

6- اگر می خواهید روی آن ساختمان بسازید، خاک را فشرده کنید:

با غلتک چمن یا دخالت دست، تمام سطح را فشار دهید و خاک های تیمار شده را فشار دهید تا سفت شود. فشرده سازی علاوه بر اینکه از نظر ساختاری مکان کار شما پایدارتر است، به ثابت ماندن آهک دفن شده نیز کمک می کند. به همین دلیل، حتی پس از بارندگی شدید، خاک باید نسبتاً خشک بماند. راه رفتن به عقب و جلو روی تکه های کوچک خاک نیز بدون نیاز به استفاده از تجهیزات اضافی، همان تأثیر را خواهد داشت. برای فشرده سازی مکانی وسیع و بزرگ به طور موثر ممکن است نیاز به استفاده از یک غلطت صنعتی مانند پای گوسفند یا غلتک چرخ مسطح داشته باشید.

اگر می خواهید روی آن ساختمان بسازید، خاک را فشرده کنید

اگر می خواهید روی آن ساختمان بسازید، خاک را فشرده کنید

برای خرید اینترنتی خاک می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید اینترنتی بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *