آموزش باغبانی

خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی

خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی در بستری تحت عنوان بستر رشد، پرورش می یابند. این بستر می تواند شامل کمپوست یا خاک باشد که در اکثر مواقع پیت نیز به عنوان یکی از ترکیبات آن استفاده شده است. بسته های خاک خریداری شده از گلفروشی ها، به دلیل اینکه ضد عفونی شده و دارای ترکیبات مناسبی از مواد مختلف مورد نیاز برای رشد مطلوب گیاهان هستند، می توانند به صورت مستقیم درون گلدان ریخته شوند و نتیجه خوبی هم برای رشد گیاه در بر داشته باشند.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با انواع خاک گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم تا بتوانید با شناخت بیشتر ویژگی های هر کدام از آنها و با آگاهی از نیازهای گیاهانتان، خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی خود را انتخاب نمایید.

ترکیبات مناسب برای انواع خاک گیاهان آپارتمانی:

بسیاری از گیاهان آپارتمانی برای داشتن زندگی سالم نیاز به ترکیبی از انواع خاک دارند. براساس یک اصل کلی، گل های آپارتمانی برای رشد مطلوب نیاز به خاک گلدانی دارند که به قدر کفایت نفوذپذیر بوده و حالت سبکی داشته باشد و از منافذ و فضای کافی برای رشد گیاه برخوردار باشد تا ریشه به راحتی بتواند درون آن به رشد خود ادامه دهد.

ترکیبات مناسب برای انواع خاک گیاهان آپارتمانی

ترکیبات مناسب برای انواع خاک گیاهان آپارتمانی

خاک سبک برای گلدان گیاهان آپارتمانی:

ویژگی سبکی برای خاک گلدان گیاهان آپارتمانی به این اشاره دارد که آب بتواند به راحتی درون آن حرکت کرده و همچنین اندازه آن طوری نباشد که امکان حفظ هیچ رطوبتی وجود نداشته و در نتیجه همه آب از قسمت زهکش گلدان خارج شود.

اگر خاک سنگینی را برای کاشت گیاهان آپارتمانی انتخاب کنیم، این خاک به دلیل عدم وجود منافذ کافی، دچار غرقابی شدن می شود و در نتیجه با آبیاری، فضایی برای تنفس ریشه باقی نخواهد ماند.

تهیه خاک گلدان:

خاک مناسب این قابلیت را دارد که مقداری آب در خود نگه داشته و هوا را در درون خود به حرکت درآورد، همچنین میکرو ارگانیسم های مورد نیاز گیاه را تامین کرده و مواد و عناصر مغذی لازم برای رشد و سلامت گیاهان آپارتمانی را فراهم نماید.

در کل، بیشتر افراد از پیت و کمپوست به عنوان خاک گلدان برای گیاهان آپارتمانی و خانگی استفاده می کنند. وجود این ترکیبات برای رشد مطلوب گیاهان آپارتمانی ضروری بوده و در صورت افزوده شدن مواد دیگر، رشد و تقویت گیاهان بهتر خواهد شد.

خرید خاک

انواع خاک گلدان:

برای گلدان خاک های متفاوت مناسبی وجود دارد که در ذیل به بیان آنها می پردازیم.

خاک پیت:

خاک پیت یا تورب، امروزه به عنوان یکی از انواع خاک های محبوب شناخته می شود و تقریبا استفاده از آن برای بسیاری از انواع گیاهان آپارتمانی مناسب می باشد و قادر است رطوبت مورد نیاز و مواد غذایی لازم برای تغذیه گیاه را در خود حفظ کند. سرعت از میان رفتن خاک پیت بسیار کند بوده و این خاک دوام بالایی دارد.

خاک پیت، رشد بهتر گیاهان آپارتمانی را منجر شده و باعث بهبود عمل فتوسنتز در آنها می شود و همچنین چرخه طبیعی بهتری را ایجاد می کند. خاک پیت به طور مستقیم و بعد از خارج شدن از بسته، قابل مصرف بوده و می توانید آن را بدون نیاز به ترکیب با محصول دیگری مورد استفاده قرار دهید. بسته های آماده خاک پیت، غنی از مواد مغذی بوده و این قابلیت را دارد که بتواند برای چندین ماه منابع لازم برای تغذیه گیاه را فراهم کند.

ترکیبات مناسب برای انواع خاک گیاهان آپارتمانی

ترکیبات مناسب برای انواع خاک گیاهان آپارتمانی

کمپوست فری پیت:

کمپوست فری پیت از ترکیب موادی مانند الیاف نارگیل، کمپوست سبز، پوسته های خردشده درخت و موادی غیر ارگانیکی مانند شن و ماسه و پشم سنگ تشکیل شده است. این مواد قابلیت حفظ آب در درون خود را داشته و مواد غذایی و اکسیژن لازم برای گیاهان آپارتمانی را تامین می کنند.

با این حال، چنانچه احساس کردید حجم و سنگینی مواد درون بسته خاک گلدان فری پیت بالاست، می توانید به منظور سبک تر شدن، آن را با خاک های دیگر مخلوط نمایید. اگر بیشترین حجم از بسته خاک گلدان فری پیت را الیاف درخت نارگیل تشکیل داده باشد، کوکوپیت باقی مانده بسته را شامل خواهد شد.

خاک پیت ماس:

خزه اسفاگنوم که با نام خاک پیت ماس شناخته می شود، خاکی مناسب برای کاشت کاکتوس و اکثر گیاهان آپارتمانی است. پیت ماس به نوعی بقایای به جامانده از نوعی خزه و جلبک است که اغلب در کشورهای استونی و لیتونی تولید می شود. این خزه ها بعد از جمع آوری، طی فرایندی آماده سازی شده و برای عرضه به بازار بسته بندی می شوند.

استفاده از این خاک اغلب برای گیاهان آپارتمانی که دارای ریشه های ضخیم هستند و نیاز نوری بالایی دارند، مناسب می باشد. نکته مهمی که در مورد خاک پیت ماس وجود دارد، این است که این خزه ها زنده بوده و نیازمند نگهداری هستند تا بتوانند در تامین گیاه به خوبی عمل کنند. سلول های زنده و مرده خزه اسفانگوم، قابلیت نگهداری مقدار زیادی آب تا حدود 25 برابر وزن خود را دارد و به همین دلیل یک گزینه عالی برای حفظ رطوبت خاک می باشد.

برای اینکه این بستر زنده بماند، نمی توان آن را با پیت یا کمپوست ترکیب نمود ولی این امکان وجود دارد که تنها یه سطح رویی از گلدان را با پیت ماس پوشاند. وجود پیت ماس، باعث حفظ بیشتر کود در خاک گلدان شده و از آب شویی و فرسایش خاک جلوگیری می کند.

خاک پیت ماس بهکام

خاک پرلیت

خاک پرلیت

خاک پرلیت:

خاک پرلیت در واقع همان دانه های ریز و درشت سفید رنگی هستند که شباهت زیادی به ذرات یونولیت دارند. این خاک اغلب برای زیباتر شدن و دادن جلوه ای زیبا به سطح خاک استفاده می شود. فرم طبیعی خاک پرلیت به صورت متراکم بوده و به مانند سنگ ریزه ای است که در اثر گرما دیدن منبسط می گردد. در نگاه اول شاید سنگین به نظر برسد، اما کافی است آن را در دست بگیرید، متوجه وزن سبک آن خواهید شد.

پرلیت قابلیت نگهداری آب در درون خود را دارد و منجر به سبک شدن بستر گیاهان می شود. خاک پرلیت را معمولا با درصد کم و نسبت مساوی در ترکیب با خاک مورد استفاده قرار می دهند. چنانچه حجم مورد استفاده بیشتر از میزان مورد نیاز باشد، باعث افزایش حجم آب زهکشی شده و از میزان مواد غذایی خاک کاسته می شود.

اغلب از خاک پرلیت برای نشا و قلمه هایی که برای رشد مطلوب نیازمند رطوبت زیاد هستند، استفاده می شود.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *