آموزش باغبانی

نحوه ساخت گلدان از کیسه کاغذی

نحوه ساخت گلدان از کیسه کاغذی

در حال حاضر باز آفرینی اشیاء کاملاً در دسترس است و افراد بیشتری به جای بازیافت اشیاء، باز آفرینی آن را انتخاب می کنند. شما می توانید انواع مختلفی از چیز ها را از کاغذ و کیسه های کاغذی، از جمله گلدان تهیه کنید. ساخت آنها آسان است و در صورتی که اصول اولیه را بدانید، می توانید آنها را در انواع مختلف بسازید! اگر به آن مقداری کاغذ ضد آب اضافه کنید، می تواند ضد آب باشد تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

ساخت یک گلدان ضد آب

اولین بخش از این مقاله به ساخت گلدان ضد آب می پردازد.

1- یک ورق کاغذ کادو را به اندازه مورد نیاز برش دهید

لازم است طول و عرض مورد نظر برای گلدان نهایی حداقل دو برابر باشد. برای گلدانی بزرگ، طول و عرض حدود 24 اینچ (60 سانتی متر) را امتحان کنید. برای گلدانی کوچکتر، به جای آن یک مستطیل 8 در 12 اینچ (20 در 32 سانتی متر) را امتحان کنید.

نکته: اگر کاغذ کادو پیدا نکردید، می توانید از کاغذ ساده، کاغذ بسته بندی تک رنگ، کاغذ “کرافت” یا کاغذ قصابی نیز استفاده کنید.

یک ورق کاغذ کادو را به اندازه مورد نیاز برش دهید

یک ورق کاغذ کادو را به اندازه مورد نیاز برش دهید

2- پشت کاغذ کادو را با کاغذ برچسب بپوشانید تا ضد آب شود

چند سانتی متر ازکاغذ برچسب را از پشت جدا کنید و آن را با لبه کاغذ کادو هم تراز کنید. کمی همزمان کار کنید، شروع به کندن لایه پشتی و فشار دادن کاغذ برچسب روی کاغذ کادو کنید.

نکته: برای ایجاد تضاد می توانید از کاغذ برچسب بی رنگ یا رنگی استفاده کنید. اگر کاغذ شما بسیار عریض است، ممکن است لازم باشد ردیف های بیشتری از کاغذ برچسب اضافه کنید. برای جلوگیری از نشت، هر ردیف را با حدود ½ اینچ (1.27 سانتی متر) همپوشانی کنید.

پشت کاغذ کادو را با کاغذ برچسب بپوشانید تا ضد آب شود

پشت کاغذ کادو را با کاغذ برچسب بپوشانید تا ضد آب شود

3- کاغذ را مچاله کرده و سپس چند بار آنرا صاف و یکدست کنید

نیازی نیست که این کار را انجام دهید، اما باعث ایجاد بافتی در گلدان می شود. همچنین کاغذ را نرمتر و کار با آن را راحت تر خواهد کرد. هنگامی که بافت کاغذ به دلخواه شما شد، آن را روی یک سطح هموار صاف کنید.

کاغذ را مچاله کرده و سپس چند بار آنرا صاف و یکدست کنید

کاغذ را مچاله کرده و سپس چند بار آنرا صاف و یکدست کنید

4- دو طرف باریک را به سمت مرکز تا کنید

کاغذ را رو به سمت برچسب دار آن روی زمین بگذارید. کاغذ را به صورت افقی قرار دهید، سپس لبه های کناری را به سمت وسط تا کنید. حدود ½ اینچ (1.27 سانتی متر) و بعد آنها را همپوشانی کنید.

نکته: نگران چین خوردن لبه های کاغذ نباشید.

نکته: اگر در این مرحله کاغذ شما خیلی بلند است نگران نباشید. با چند مرحله بعدی این مشکل برطرف می شود.

دو طرف باریک را به سمت مرکز تا کنید

دو طرف باریک را به سمت مرکز تا کنید

5- درز را با چسب یا نوار دو طرفه محکم کنید

باله سمت بالا را به بالا ببرید. مقداری چسب یا نوار دو طرفه را در امتداد لبه باله پایین قرار دهید. باله بالایی را به سمت پایین فشار دهید و انگشت خود را در امتداد درز آن قرار دهید.از ریختن چسب در داخل گلدان خودداری کنید. چسب چوب ممکن است بهترین نتیجه را برای این کار داشته باشد زیرا ازنشت آن جلوگیری می کند.

درز را با چسب یا نوار دو طرفه محکم کنید

درز را با چسب یا نوار دو طرفه محکم کنید

6- لبه پایین را به سمت بالا تا کنید

اندازه ای که تا میکنید بستگی به این دارد که میخواهید عرض گلدان چقدر باشد. هرچه بالاتر تا بزنید، گلدان عرض بیشتری خواهد داشت. در نظر بگیرید که لبه پایین را حداقل تا نصفه تا کنید.

لبه پایین را به سمت بالا تا کنید

لبه پایین را به سمت بالا تا کنید

7- لبه پایین را باز کرده و صاف کنید

وقتی لبه پایین را تا کردید، کار شما با یک جیب 2 لایه به پایان خواهید رسید. 2 لایه آن را از هم جدا کرده و صاف کنید و جیب را به شکل الماس در آورید که از وسط شکاف دارد.می توانید لبه های الماس را به آرامی خط بیاندازید، اما مجبور نیستید.

لبه پایین را باز کرده و صاف کنید

لبه پایین را باز کرده و صاف کنید

8- گوشه های بالا و پایین الماس را به سمت مرکز تا کنید

اطمینان حاصل کنید که گوشه ها ½ تا 1 اینچ (1.27 تا 2.54 سانتی متر) با هم تداخل دارند. آنها را با چسب در ته کیسه محکم کنید.

نکته: می توانید بجای آن نواری از چسب محکم (یعنی نوار بسته بندی یا نوار چسب) را روی گوشه ها قرار دهید.

گوشه های بالا و پایین الماس را به سمت مرکز تا کنید

گوشه های بالا و پایین الماس را به سمت مرکز تا کنید

9- به گلدان شکل دهید

دست خود را درون گلدان بگذارید و پایین آن را به آرامی فشار دهید تا صاف شود. گلدان را روی یک سطح صاف قرار دهید. اگر بیش از حد تکان می خورد نگران نباشید.

به گلدان شکل دهید

به گلدان شکل دهید

10- ارتفاع را با چند بار تا زدن با لبه بالایی تنظیم کنید

با این کار مقداری ضخامت و زاویه به لبه بالا اضافه می شود. برای گلدان کوچکتر، آن را فقط 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتی متر) تا کنید. برای گلدان بزرگتر، 3 تا 4 اینچ (7.5 تا 10 سانتی متر) را امتحان کنید.برای لمس نرم تر لبه ها، لبه بالایی را به پایین بچرخانید.

ارتفاع را با چند بار تا زدن با لبه بالایی تنظیم کنید

ارتفاع را با چند بار تا زدن با لبه بالایی تنظیم کنید

11- اضافه کردن طرحی با شابلون را در نظر بگیرید

اگر بخواهید همیشه می توانید گلدان را ساده بگذارید، اما اضافه کردن یک کلمه، عبارت یا تصویری ساده بسیار جذاب به نظر می رسد. محلی را برای شابلون انتخاب کنید، سپس کیسه را صاف کنید. یک شابلون را روی کیسه قرار دهید، سپس مقداری رنگ اکریلیک روی آن قرار دهید. از براش اسفنجی و حرکات ضربه ای استفاده کنید. شابلون را برداشته و بگذارید رنگ خشک شود.

نکته: اگر دست خطی مرتب دارید، می توانید به جای آن کلمه ای با استفاده از قلم رنگ بنویسید.

نکته: اگر از کاغذ برچسب رنگی استفاده کرده اید، سعی کنید رنگ را با آن مطابقت دهید.

اضافه کردن  طرحی با شابلون را در نظر بگیرید

اضافه کردن طرحی با شابلون را در نظر بگیرید

12- یک گیاه گلدان دار را درون گلدان قرار دهید

حتی اگر گلدان ضد آب است، شما هنوز هم باید از خیس شدن آن جلوگیری کنید، بنابراین از قرار دادن آن در فضای باز خودداری کنید. اگر گیاه شما نشت زیادی می کند، فکر خوبی است که در زیر آن نیز یک ظرف یا بشقاب کوچک قرار دهید.

نکته: برای جلوگیری از آسیب رساندن به گلدان خود، هر زمان که گیاه را آبیاری کردید، گیاه را از گلدان خارج کنید. قبل از قرار دادن مجدد آن در داخل گلدان، اجازه دهید آب گیاه حدود 15 دقیقه خارج شود. اگر گیاه گلدانی ندارید، می توانید گلدان را با خاک پر کنید و سپس یک گیاه به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که این امر به دلیل عدم زهکشی مناسب توصیه نمی شود.

یک گیاه گلدان دار را درون گلدان قرار دهید

یک گیاه گلدان دار را درون گلدان قرار دهید

ساخت یک گلدان ساده

در این بخش از این مقاله به ساخت یک گلدان می پردازیم.

1- یک کیسه کاغذی تهیه کنید

این گلدان شما خواهد شد، بنابراین اندازه ای را انتخاب کنید که مورد علاقه شما باشد. یک کیسه ناهار کاغذی برای گیاهان کوچک بسیار خوب است در حالی که یک کیف مواد غذایی برای گیاهان بزرگتر خوب کار میکند. بیشتر از عرض بر روی طول کیسه تمرکز کنید.

نکته: اگر کیسه شما دسته دار است، آنها را ببرید.

یک کیسه کاغذی تهیه کنید

یک کیسه کاغذی تهیه کنید

2- کیسه را را رنگ کنید

ساده ترین راه برای رنگ آمیزی کیسه استفاده از اسپری رنگ است اما می توانید از رنگ اکریلیک نیز استفاده کنید. اجازه دهید تا رنگ خشک شود، سپس در صورت نیاز، لایه دوم را بزنید. شما می توانید از هر نوع رنگی که می خواهید استفاده کنید، اما رنگ ساده یا مات در کیسه های کاغذی بهتر به نظر میرسد.

کیسه را را رنگ کنید

کیسه را را رنگ کنید

3- کیسه را با قلم رنگ تزئین کنید

ابتدا کیسه را صاف کنید، سپس یک کلمه یا پیام روی کیسه بنویسید. به جای آن می توانید طرحی مانند خطوط شطرنجی، نقاط خال خالی، نشانه فلش مانند و غیره انجام دهید. از رنگی استفاده کنید که به خوبی در پس زمینه شما نمایان باشد. سفید و سیاه گزینه های بسیار خوبی هستند، اما نقره ای یا طلایی نیز خوب است. قبل از ادامه اجازه دهید رنگ خشک شود.

  • اگر نمی توانید قلم رنگ تهیه کنید، به جای آن از رنگ اکریلیک و یک براش کوچک استفاده کنید.
  • می توانید بجای آن با استفاده از شابلون، رنگ اکریلیک و براش اسفنجی طرح ها را اضافه کنید.
  • تمام شده گلدان را در ذهن داشته باشید. لایه بالا را به سمت پایین میچرخانید.
کیسه را با قلم رنگ تزئین کنید

کیسه را با قلم رنگ تزئین کنید

4- لبه بالایی کیسه را تا کرده یا رول کنید

تا جایی که کیسه از نظر گیاه مناسب باشد، تا کنید یا بچرخانید. نوار رول شده یا تا شده را ضخیم کنید. ضخامت آن به اندازه کیسه بستگی دارد. هرچه کیسه کوچکتر باشد، بند آن باید نازک تر باشد. هرچه کیف بزرگتر باشد، ضخامت بند باید بیشتر باشد.

نکته: اگر کیسه در ابتدا پاره شد نگران نباشید.

لبه بالایی کیسه را تا کرده یا رول کنید

لبه بالایی کیسه را تا کرده یا رول کنید

5- گیاه گلدان خود را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید

یک کیسه پلاستیکی، ترجیحاً شفاف، مناسب گلدان گیاه خود انتخاب کنید. گلدان را درون کیسه قرار دهید. اگر تناسب کامل نیست نگران نباشید. تا زمانی که قسمت زیرین گلدان پوشانده شده باشد، اشکالی ندارد. این گلدان هیچگونه پوشش محافظتی ندارد، بنابراین کیسه باعث خراب شدن آن نمی شود.

  • اگر گیاه گلدانی ندارید، می توانید کیسه را با خاک پر کنید، و یک گیاه را درون آن قرار دهید. این توصیه نمی شود، زیرا آب به درستی تخلیه نمی شود و اگر کیسه کاغذی مرطوب شود، پاره می شود.
  • اگر نمی توانید کیسه پلاستیکی پیدا کنید، گیاه را به جای آن روی یک ظرف یا بشقاب کوچک قرار دهید.
گیاه گلدان خود را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید

گیاه گلدان خود را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید

6- گیاه کیسه ای را درون گلدان قرار دهید

هر قسمت کیسه پلاستیکی را که از لبه گلدان بیرون زده است به پایین فشار دهید تا از دید پنهان شود.

گیاه کیسه ای را درون گلدان قرار دهید

گیاه کیسه ای را درون گلدان قرار دهید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *