آموزش باغبانی

ایجاد طرح های زیبا با کاشت ساکولنت

نحوه کاشت تصاویر زنده با گیاهان

آیا به دنبال روش هایی برای افزودن جذابیت ایده آل به خانه خود هستید؟ یک تصویر زنده ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. تصاویر زنده شاخه ای منحصر به فرد از شور و شوق مدرن باغبانی عمودی هستند که شامل گیاهان شاداب چشم نواز در یک قاب عکس با مهندسی خاص می شوند و یک کاشت عمودی سنتی نیست. نتیجه آن غیر قابل پیش بینی است که مطمئناً به نقطه قابل توجه جدیدی در باغ یا پاسیوی شما تبدیل خواهد شد. برای ساختن تصویر زنده خود، فقط چند ماده اولیه ساختمانی، مقداری خاک گلدان و تعدادی از قلمه های زنده گیاهان که به شما امکان می دهد منظره خود را واقعی جلوه دهید، نیاز دارید.

مونتاژ قاب

اولین قسمت از این مقاله به مونتاژ قاب برای ایجاد این طرح های زیبا می پردازیم.

1- وسایل خود را جمع کنید:

برای کنار هم قرار دادن تصویر زنده خود، به یک قاب عمودی قدیمی یا بلا استفاده، چهار تخته 1*3، یک ورق پارچه سخت افزاری، یک تکه چوب لایه لایه، یک چکش، میخ و منگنه های چوبی نیاز دارید. برای آویختن تصویر زنده خود به یک کیسه خاک گلدان و قلاب یا مقداری سیم نیز نیاز خواهید داشت.

وجود قاب عکس ارزان در اندازه مناسب را در مکان هایی مانند بازارهای مخصوص فروش اشیاء ارزان قیمت یا دست دوم، عتیقه فروشی ها و فروش املاک بررسی کنید.

در مورد خود گیاهان، شما می توانید هر تعداد ساکولنت دلپذیر خریداری یا برداشت کنید، یا گونه های ناهموار گیاهی مانند علف ها و درختچه های کوچک را پیدا کنید که می توانند خواسته های منحصر به فرد باغبانی عمودی را تحمل کنند.

وسایل خود را جمع کنید

وسایل خود را جمع کنید

2- یک سایه بان برش دهید تا متن تصویر شما متناسب باشد:

صفحه های 1*3 را با همان مشخصات قاب عکس که برای پروژه بدست آورده اید اندازه بگیرید. تخته ها را به قسمتهایی با طول مناسب که مطابق با کناره های قاب است، اره کنید. گوشه های تخته ها را با استفاده از میخ وصل کنید تا یک جعبه سایه اساسی ایجاد شود.

  • قبل از هرگونه برش، هر یک از اجزای چوبی خود را با دقت اندازه بگیرید.
  • برای بهبود بخشی زهکشی و جلوگیری از آبیاری بیش از حد گیاهان، از چوب های طبیعی مقاوم در برابر آب مانند سرو و چوب قرمز استفاده کنید.
  • افزودن جعبه سایه عمیق فضای مناسبی را برای نگهداری خاک گلدان و ریشه گیاهان فراهم می کند و در عین حال جلوه ای سه بعدی به تصویر زنده شما می بخشد.
یک سایه بان برش دهید تا متن تصویر شما متناسب باشد

یک سایه بان برش دهید تا متن تصویر شما متناسب باشد

3- یک ورق پارچه سخت افزاری را داخل جعبه سایه قرار دهید:

با استفاده از همان اندازه گیری هایی که قبلاً انجام داده اید، پارچه سخت افزاری را طوری مرتب کنید که بدون خم شدن و مقاومت در داخل جعبه سایه قرار بگیرد. لبه های پارچه سخت افزاری را به دیواره داخلی جعبه سایه متصل کنید. شبکه مانند دهانه های پارچه سخت افزاری به اندازه کافی باریک خواهد بود تا خاک فشرده را در جای خود نگه دارد، اما به اندازه کافی گسترده است تا بتواند بذرها و قلمه های گیاه را از طریق آن وارد کند.

یک ورق پارچه سخت افزاری را داخل جعبه سایه قرار دهید

یک ورق پارچه سخت افزاری را داخل جعبه سایه قرار دهید

4- تخته سه لا را محکم به قاب وصل کنید:

بار دیگر، هنگام برش تخته سه لا به اندازه، از ابعاد قاب عکس برای مرجع استفاده کنید. گوشه های پشت تخته سه لا را با گوشه های جعبه سایه تراز کرده و میخ بزنید. سپس، سایه بان، صفحه و پشت آن را درون قاب قرار دهید و از چند میخ دیگر استفاده کنید تا مطمئن شوید همه آنها به هم چسبیده اند. قاب عکس زنده شما اکنون کامل شده است. قبل از قرار دادن گلدان سایه بان، باید قسمت جلویی شیشه و پشت آن را از قاب جدا کنید.

 تخته سه لا را محکم به قاب وصل کنید

تخته سه لا را محکم به قاب وصل کنید

5- قاب خود را نقاشی کنید:

در این مرحله می توانید با سفارشی سازی قاب خود با طرح رنگی خاص، ویژگی خاصی به آن اضافه کنید. ابتدا براش را روی ماده اولیه بزنید، سپس روی 2-3 لایه رنگ اکریلیک یا لاتکس لایه لایه کنید تا یک سایه یکنواخت روی قاب ایجاد شود. برای ضد آب بودن قاب، کار آن را با یک لاک شفاف تمام کنید و آن را برای استفاده در فضای باز مناسب کنید. رنگ های ضد آب ترجیح داده می شوند، زیرا از قاب در برابر آسیب های ناشی از رواناب خاک و آب محافظت می کنند.قاب خود را با رنگ شستشو دهید تا ظاهری قدیمی و رنگ و رو رفته ای داشته باشد.

قاب خود را نقاشی کنید

قاب خود را نقاشی کنید

کاشت ساکولنت ها

دومین مرحله از این مطلب به کاشت ساکولنت ها می پردازد.

1- قاب تصویر زنده را با خاک گلدان پر کنید:

گوشه ای را از کیسه خاک بردارید و یک سوراخ باریک ایجاد کنید. با شروع از لبه ها، دور قاب را برگردانید و داخل خاک بریزید تا جایی که فقط قسمت زیرین پارچه سخت افزار را لمس کند. در حالی که می خواهید سطح را از سطح خاک خارج کنید و به توزیع یکنواخت آن کمک کنید، گاه به گاه به آن لرزش دهید.شما همچنین می توانید مقدار کمی کود به خاک گلدان اضافه کنید تا سلامتی گیاهان جدید افزایش یابد. به دنبال کودهای غنی باشید و قبل از پر کردن قاب، کمی آب باران را در خاک تازه مخلوط کنید. با مخلوط کردن دو قسمت خاک مرطوب از حیاط یا باغ خود با یک قسمت ماسه و سنگریزه های کوچک، خاک خود را مخصوص گیاهان آبدار تشکیل دهید.

قاب تصویر زنده را با خاک گلدان پر کنید

قاب تصویر زنده را با خاک گلدان پر کنید

2- سوراخ های کوچکی در خاک ایجاد کنید:

از یک چوب خردکن، پیچ گوشتی یا رولپلاک چوبی باریک برای ورود به خاک با عمق حدود 2.5 – 4 سانتیمتر استفاده کنید. این یک سری سوراخ کوچک ایجاد می کند که کاشت بذر و قلمه ها را بسیار آسان تر می کند. برای هر گیاهی که می خواهید رشد کند یک سوراخ حفر کنیداطمینان حاصل کنید که سوراخ ها نسبتاً باریک هستند و خاک اطراف دهانه ترک خورده و شل نشده است.مراقب باشید سوراخ ها آنقدر عمیق نباشند که به پشت تخته سه لا برسید. تأیید کنید که حفره هایی که حفر می کنید به اندازه ای گسترده هستند که بتوانند پیازهای ریشه گونه های بزرگتر آبدار را در خود جای دهند.

سوراخ های کوچکی در خاک ایجاد کنید

سوراخ های کوچکی در خاک ایجاد کنید

3- قلمه های گیاه را در سوراخ ها فشار دهید:

قلمه ها را از طریق صفحه سیم پارچه سخت افزاری از سمت ریشه به پایین وارد کنید. آنها باید کاملاً در حفره هایی که شما تازه باز کرده اید قرار بگیرند. بعد از اینکه همه قلمه ها در جای خود قرار گرفتند، خاک را در اطراف قسمت قابل مشاهده گیاهان بکشید تا محکم شوند. در این مرحله، باید فکر کنید که می خواهید تصویر زنده شما چگونه به پایان برسد. این به شما ایده می دهد که چه نوع الگوی کاشت بهتر کار خواهد کرد. قلمه های برگ را در یک زاویه نسبت به خاک بکارید و انتهای آن را در زیر سطح قرار دهید.

قلمه های گیاه را در سوراخ ها فشار دهید

قلمه های گیاه را در سوراخ ها فشار دهید

4- به گیاهان زمان دهید تا ریشه بزنند:

تصویر زنده خود را بلافاصله آویزان نخواهید کرد. بذرها و قلمه های جوان برای شروع رشد به دو تا چهار هفته تابش آفتاب و آبیاری روزانه نیاز دارند. هنگامی که ریشه ها گسترش یافته و در خاک کشش یافتند، گیاهان به اندازه کافی مقاوم هستند که بدون اینکه سست شوند، بایستند. برای هفته اول یا همین حدود، هدف خود را قرار دهید که هر روز یکبار به گیاهان خود آب دهید. کافی است قسمت بالای خاک را در اطراف هر یک از گیاهان خیس کنید. با توسعه، به آب و نگهداری عمومی کمتری نیاز خواهند داشت.

به گیاهان زمان دهید تا ریشه بزنند

به گیاهان زمان دهید تا ریشه بزنند

5- از تصویر زنده خود مراقبت کنید:

هنگامی که ریشه ها خود را در خاک محکم کردند، شما می توانید قاب را بدون ترس از جدا شدن گیاهان نصب کنید. قلاب یا آویز سیم را به قسمت بالایی تخته سه لا متصل کنید و آن را در قسمت روشن اتاق نشیمن، آشپزخانه، پاسیو یا باغ خود نمایش دهید. هر زمان که نیاز به آبیاری گیاهان یا افزودن کود جدید به خاک دارید، قاب را پایین بیاورید. می توانید با استفاده از بطری اسپری گیاهان را آبیاری کنید. یک یا دو بار در روز مه غلیظی به آنها بدهید و حتما خاک و همچنین شاخ و برگ را اشباع کنید. قبل از تغییر دادن تصویر زنده، از تخلیه مناسب خاک اطمینان حاصل کنید.

از تصویر زنده خود مراقبت کنید

از تصویر زنده خود مراقبت کنید

ایجاد طرح های زیبا

سومین مرحله به ایجاد طرح های زیبا در نهایت می پردازد.

1- قلمه های خود را به صورت الگوی جذاب بکارید:

در حالی که برای گیاهان خود سوراخ هایی حفر می کنید، برای ایجاد طرح ها و پیکربندی های جالب، پیش قدمتی خلاقانه ای را انجام دهید. می توانید گونه های مختلف را در ردیف های متناوب ترتیب دهید، یا گیاهان با رنگ درخشان را در رفت و برگشت ها و چرخش های خیره کننده بدوزید. به یاد داشته باشید، تصویر زنده شما به همان اندازه که باغبانی است یک کار هنری است. از ساکولنت های عمودی کوچک برای تولید طرح های متقارن مانند چرخش یا الگوی شورون زیگزاگ استفاده کنید. گالری تصاویر زنده را جمع کنید و از هر یک برای کشف سبک متفاوت کاشت و چیدمان استفاده کنید.

قلمه های خود را به صورت الگوی جذاب بکارید

قلمه های خود را به صورت الگوی جذاب بکارید

2- از رنگ های متضاد استفاده کنید:

گیاهان دلپذیر گلدار هزاران رنگ منحصر به فرد و غیرمعمول دارند. به عنوان مثال عنبیه و بگونیا ژاپنی معمولاً یک رنگ بنفش ظریف است، در حالی که ارکیده های آنکیدیوم با رسیدن به بلوغ قرمز آتشین می شود. طیف گسترده ای را در آن بگنجانید. از گیاهانی که در پالت شما در دسترس شما هستند و ترتیب کاملاً خیره کننده ای را پرورش می دهند. ساکولنت ها مانند لامپرانتوس، کلیویا و گل حنا همه گلهای بزرگی با رنگ غنی و پررنگ تولید می کنند اگر از شکل ظاهری یک گونه خاص مطمئن نیستید، عکسها را به صورت آنلاین جستجو کنید یا با راهنمای اطلاعات کاشت و نگهداری همراه گیاهان تازه خریداری شده مشورت کنید.

 از رنگ های متضاد استفاده کنید

از رنگ های متضاد استفاده کنید

3- گیاهان را در اندازه های مختلف مخلوط و مطابقت دهید:

به دنبال ترکیباتی از گیاهان با اشکال و ساختار باشید که یکدیگر را کامل کند. در یک تصویر متنوع زنده، شکوفه های آئونیوم از دریایی از شبدر سبز خزنده منشعب می شوند در حالی که سنبله های آلوئه عنکبوت مانند برج از یک حلقه در مرکز بیرون می زند. احتمالات تقریباً بی حد و حصر است – گوش دادن به حساسیت های زیبایی شناختی به شما کمک می کند تا یک نمایشگر منحصر به فرد را جمع کنید. دریابید که چقدر می توانید انتظار داشته باشید گیاهان انتخابی شما قبل از دوختن آنها رشد کنند. شما نمی خواهید یک سرخس بزرگ یا آلوئه بر تصویر زنده شما مسلط شود.گیاهان خود را به طور منظم هرس کنید تا از ریختن آنها روی لبه های قاب جلوگیری کند.

گیاهان را در اندازه های مختلف مخلوط و مطابقت دهید

گیاهان را در اندازه های مختلف مخلوط و مطابقت دهید

4- با فضای منفی بازی کنید:

شما نیازی به کاشت روی هر اینچ مربع از قاب خود ندارید. از خاک خود می توان با شکستن تکه های متراکم رنگ و افزودن عمق و بافت بصری از آن، برای بهبود جلوه یک تصویر زنده استفاده کرد. ببینید چطور ممکن است نگاهی اجمالی از خاک ماسه ای و سیم های براق داشته باشید تا طراحی های شما هدفمندتر و پیچیده تر شود.تصویر زنده خود را با سنگ های رنگی، روبان، آویز و سایر سبک های تزئینی تزئین کنید.

با فضای منفی بازی کنید

با فضای منفی بازی کنید

برای ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *