آموزش باغبانی

خاک مناسب برای کشت توت فرنگی

خاک مناسب کشت توت فرنگی

توت فرنگی یک محصول خوشمزه است که شما به راحتی می‌توانید در باغ خود پرورش دهید. به منظور رشد بهتر محصول و بزرگ و طعم دار بودن توت فرنگی ها، باید قبل از کاشت، خاک را آماده بهره برداری کنید. توت فرنگی به خاک نرم، غنی و بارور شده نیازمند است؛ پس قبل از کاشت باید خاک را با مواد آلی غنی کنید تا زمین آماده کاشت شود. بوته توت فرنگی برای رشد بهتر نیاز به نور خورشید و گرما دارد، بنابراین مهم است که محل مناسب را برای گیاه خود را انتخاب کنیم.

شخم زدن و اصلاح خاک

در قسمت اول به شخم زدن و اصلاح خاک می پردازیم.

1- مکان گرم و آفتابی را برای گیاه خود انتخاب کنید:

توت فرنگی هر روز حدود 8 تا 10 ساعت به نور خورشید نیاز دارند. منطقه‌ای را برای کشت انتخاب کنید که نور خورشید به طور کامل به آن بتابد. این گرما و نور کافی باعث رشد بهتر بوته توت فرنگی‌ها خواهد شد.

مکان گرم و آفتابی را برای گیاه خود انتخاب کنید

مکان گرم و آفتابی را برای گیاه خود انتخاب کنید

2- منطقه‌ای عاری از علف های هرز برای کشت پیدا کنید:

این گیاهان از پس رقابت بخوبی برنمی آیند. پس برای اینکه به آنها فرصت رشد داده شود، آنها را در منطقه‌ای بکارید که رشد علف‌های هرز، زیاد نباشد. در صورت لزوم، اگر اندکی علف هرز در محل کشت وجود داشته باشد، می‌توانید آنها را با دست بکنید و از بین ببرید، اما مکانی که رشد علف‌های هرز در آن بسیار زیاد است را، هرگز انتخاب نکنید.

در صورت تمایل توت فرنگی را می‌توانید در باغ‌هایی با بستر بلند پرورش دهید. تنها تفاوت کاشت در بسترهای بلند و سطح زمین، برای توت فرنگی در این است که فقط باید خاک را تا عمق بستر بکارید.

منطقه‌ای عاری از علف‌های هرز برای کشت پیدا کنید

منطقه‌ای عاری از علف‌های هرز برای کشت پیدا کنید

3- خاک را با بیل باغبانی و یا گاوآهن شخم بزنید:

توت فرنگی به خاک نرم و شل نیاز دارد، بنابراین باید زمین چند بار قبل از کاشت با بیل، گاو آهن و یا هر دستگاهی شخم زده شود، کل خاک باغ را به عمق 30 سانتی متر شخم بزنید و صاف کنید تا همه سنگلاخ ها از بین بروند ویک زمین صاف و نرم برای کشت، داشته باشید. اگر هنوز به نظر می‌رسد خاک کمی سخت است، نگران نباشید. شما می‌توانید با اضافه کردن کمپوست، خاک را نرم کرده و آن را اصلاح کنید.

خاک را با بیل باغبانی و یا گاوآهن شخم بزنید

خاک را با بیل باغبانی و یا گاوآهن شخم بزنید

4- به خاک اضافه کنید:

هنگام کار با مواد آلی. توت فرنگی عاشق مواد مغذی و خاک کمی اسیدی است. PH ایده آل توت فرنگی بین 5.5 و 6.5 است. شما می‌توانید مواد مغذی و برخی از اسیدیته ها را با استفاده از مواد آلی به خاک اضافه کنید. حدود 10 سانتیمتر ماده آلی را به خاک، اضافه کرده و با استفاده از بیل و چنگک آن را با خاک مخلوط کنید.

مواد آلی مناسب برای توت فرنگی شامل کود کشاورزی، کود گیاهی و کود پیت ماس یا خزه تورب داراست. برای آزمایش pH خاک خود، از کیت تست خاک استفاده کنید که می‌توانید از فروشگاه های ابزار آلات کشاورزی و باغ خریداری کنید.

به خاک اضافه کنید

به خاک اضافه کنید

5- خاک را زهکشی کنید:

زهکشی یا اصلاح خاک برای ایجاد رطوبت و تخلیه مناسب. توت فرنگی‌ها، نیاز به خاک مرطوب و زهکشی مناسب دارند. برای رسیدن به این هدف، 5.1 سانتی متر پرلیت یا ورمیکولیت را سطح خاک قرار دهید و آن را به وسیله بیل یا چنگک صاف کنید. پرلیت و ورمیکولیت هر دو باعث حفظ آب در خاک می‌شوند، بنابراین خاک را مرطوب نگه داشته و از تبخیر آب جلوگیری می‌کنند.

خاک را زهکشی کنید

خاک را زهکشی کنید

6- به خاک کود بزنید:

کود را به خاک برسانید. یک لایه نازک از کود را بر روی کل باغ پخش کنید. با استفاده از یک ماشین و ابزارآلات، کود را به تمام نقاط باغ برسانید. بهترین کود برای توت فرنگی، یک کود متعادل کننده، که حاوی مقادیر مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم، مانند 5-5-5 است. البته شما می‌توانید کودهایی را خریداری کنید که مخصوص توت فرنگی و سایر گیاهان میوه‌ای فرموله شده‌اند و در فروشگاه های کشاورزی ارائه می‌شوند.

به خاک کود بزنید

به خاک کود بزنید

آماده سازی خاک برای توت فرنگی گلدانی

در قسمت دوم این مقاله به چگونگی آماده سازی خاک برای توت فرنگی گلدانی می پردازیم.

1- گلدان مناسب را انتخاب کنید:

رشد توت فرنگی و کشت موفق آن بستگی به انتخاب مکان و گلدان مناسب دارد. مهم‌تر از همه، گلدان‌هایی را انتخاب کنید که دارای سوراخ زهکشی در پایین باشند. گلدان باید به قطر 20 تا 30 سانتی متر باشد. گلدان‌هایی که می‌توانید برای توت فرنگی استفاده کنید عبارتند:

  • ظروف سفالی لعاب دار
  • ظروف و گلدان‌های مخصوص توت فرنگی
  • گلدان‌های پلاستیکی رنگی (رنگ‌های سبک و روشن، زیرا ریشه گیاه را خنک نگه می‌دارند)
  • جعبه‌های چوبی

2- گلدان را به نیمه از خاک گلدان پر کنید:

خاک گلدان چند منظوره تا زمانی که PH بین 5.5 تا 6.5 باشد، برای کاشت توت فرنگی ایده آل است. شما می‌توانید PH را با استفاده از یک کیت آزمایش خاک آزمایش کنید. ظرف را بیش از نیمی پر نکنید، تا جا برای افزودن مواد دیگروجود داشته باشد.

3- اصلاح خاک با پرلیت و کمپوست:

بقیه قسمت‌های ظرف را با مقادیرمساوی پرلیت و کمپوست پر کنید و از دست یا یک بیل برای این کار استفاده کنید تا همه چیز را کاملاً مخلوط کنید. کمپوست، خاک را با مواد مغذی، غنی سازی می‌کند و پرلیت به خاک کمک می‌کند تا رطوبت را حفظ کند بدون اینکه آبی بماند. این یک روش ایده آل برای کاشت توت فرنگی است. شما می‌توانید به جای پرلیت از ورمیکولیت استفاده کنید. زیرا تقریباً همانند هم عمل می‌کنند. همچنین می‌توانید کود یا ماسه را سالانه به خاک بیفزایید.

کاشت توت فرنگی

در سومین قسمت به کاشت توت فرنگی ی پردازیم.

1- هدف قرار دادن در اوایل بهار:

توت فرنگی به طور معمول در فصل بهار کاشته به زودی در زمینی که به اندازه کافی گرم شده شروع به رشد می‌کنند. این کار تضمین می‌کند که گیاهان و ریشه ها به خوبی مستقر شده اند. در آب و هوای گرمسیری که زمستان‌های معتدلی دارند، شما می‌توانید توت فرنگی را در پاییز بکارید و آنها را در زمستان رشد دهید.

 هدف قرار دادن در اوایل بهار

هدف قرار دادن در اوایل بهار

2- حفره‌های کم عمق را در ردیف‌های دوگانه ایجاد کنید:

فضای حفره‌های 46 سانتیمتر را جداگانه ایجاد کنید به طوری که در ردیف‌هایی که 61 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. سوراخ‌ها باید به اندازه کافی عمیق باشند تا بتوانند نشا و ریشه را در آن قرار دهید.

حفره‌های کم عمق را در ردیف‌های دوگانه ایجاد کنید

حفره‌های کم عمق را در ردیف‌های دوگانه ایجاد کنید

3- ریشه‌ها را از بین ببرید:

درست قبل از کاشت، با استفاده از انگشتان خود ریشه های نشاء توت فرنگی را به آرامی از هم جدا کنید. هنگامی که گیاهان به وسیله بذر در گلدان ها رشد می‌کنند، ریشه‌ی آنها به هم فشرده می‌شوند. شما باید این ریشه‌ها را از هم جدا کرده و آنها را به خاک باغچه منتقل کنید و هر کدام را جداگانه بکارید.

ریشه‌ها را از بین ببرید

ریشه‌ها را از بین ببرید

4- گیاهان را در زمین قرار دهید و اطراف آنها را با خاک بپوشانید:

در هر یک از حفره‌ها یک نشأ گیاه توت فرنگی را قرار دهید. و اطراف گیاهان را با خاک به اندازه پوشش داده وفشرده کنید. تا ریشه ها در جای خود محکم شوند. تاج نشأ گیاه باید از سطح خاک بیرون باشد؛ در غیر این صورت، گیاه ممکن است پوسیده شده و از بین برود. تاج گیاه به نقطه اتصال ریشه و ساقه گفته می‌شود.

گیاهان را در زمین قرار دهید و اطراف آنها را با خاک بپوشانید

گیاهان را در زمین قرار دهید و اطراف آنها را با خاک بپوشانید

5- بلافاصله گیاهان را پس از کاشت آبیاری کنید:

توت فرنگی‌های که تازه کاشته شده‌اند را کاملاً آبیاری کنید تا خاک اطراف گیاه در جای خودش محکم‌تر شود. گیاهان را حدود 2.5 سانتی متر هر هفته آب دهید وهمیشه از مرطوب بودن خاک اطمینان حاصل کنید. در فصل های گرم و خشک، شما باید گیاهان خود را حدود 2.5 سانتی متر آبیاری کنید. اما در فصول بارندگی که روزانه یا هفته‌ای چند بار باران می‌بارد، لزومی ندارد که آبیاری را انجام دهید.

بلافاصله گیاهان را پس از کاشت آبیاری کنید

بلافاصله گیاهان را پس از کاشت آبیاری کنید

6- علف های هرز اطراف گیاه را به صورت دستی تمیز کنید:

به طور منظم علف‌های هرز را ازسطح باغ پاک کنید. آن‌ها را با دست بکشید، تا از ریشه در آیند. سعی کنید هر گونه علف هرزی را از زمین کشت حذف کنید. در چند ماه اول کاشت این کار از اهمیت بالایی بر خوردار است، زیرا توت فرنگی‌ها رقابت را دوست ندارند.

علف‌های هرز اطراف گیاه را به صورت دستی تمیز کنید

علف‌های هرز اطراف گیاه را به صورت دستی تمیز کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر بری ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *