آموزش باغبانی

نحوه پرورش گل لوپن

نحوه پرورش گلهای لوپن

گلهای لوپن (که به آنها لوپینوس نیز گفته می شود) گل های زیبایی هستند که بصورت یک ساله یا چند ساله رشد می کنند. در این تیره بیش از 200 گونه گیاه وجود دارد. لوپن های چند ساله در اولین یا دومین سال رشد خود گل می دهند و هر سال از اواخر بهار تا تابستان شکوفا می شوند.

گل های لوپن به صورت خوشه ای با قد بین 20 تا 62 سانتی متر رشد می کنند و زنبورهای عسل، مرغ مگس خوار و پروانه ها را به باغ شما جذب می کنند. گل های یک ساله لوپن به روشی مشابه پرورش داده می شوند. اطمینان حاصل کنید که گونه ای را انتخاب می کنید که بومی منطقه و آب و هوای محلی شما باشد.

فراهم کردن بهترین شرایط برای لوپین

در این بخش به فراهم کردن بهترین شرایط برای کاشت گل لوپین یا همان گل لوپینوس می پردازیم.

1- زمان کاشت گل لوپین:

پس از عبور از خطر سرما، گیاه لوپن را بکارید. برای اطمینان از رشد گل های لوپن، باید منتظر بمانید تا بعد از آخرین یخبندان سال آنها را بکارید. برای یافتن میانگین تاریخ های یخبندان در منطقه خود، یک جستجوی اینترنتی انجام دهید.

پس از عبور از خطر سرما، گیاه لوپن را بکارید

پس از عبور از خطر سرما، گیاه لوپن را بکارید

2- مکانی را با آفتاب کامل تا سایه جزئی انتخاب کنید:

مکانی که برای کاشت گل لوپن انتخاب می کنید نباید در یک منطقه کاملاً سایه دار باشد، در غیر این صورت گیاه شما کاملا شکوفا نمی شود. آنها برای گلدهی و شکوفایی به نور خورشید نیاز دارند، بنابراین مکانی را انتخاب کنید که هر روز حدود 7 ساعت نور خورشید دریافت کند.

مکانی را با آفتاب کامل تا سایه جزئی انتخاب کنید

مکانی را با آفتاب کامل تا سایه جزئی انتخاب کنید

3- اطمینان حاصل کنید که خاک اسیدی دارید:

گل های لوپین خاک کمی اسیدی را به خاک قلیایی ترجیح می دهند. قبل از کاشت گل لوپن، pH خاک خود را آزمایش و تنظیم کنید. شما می توانید با افزودن گوگرد معمولی به آن که می توانید در فروشگاه باغ محلی خود پیدا کنید، اسیدیته خاک خود را، افزایش دهید.

اطمینان حاصل کنید که خاک اسیدی دارید

اطمینان حاصل کنید که خاک اسیدی دارید

4- یک مکان را که خاک با زهکشی خوب دارد انتخاب کنید:

این گلها برای اطمینان از غرقاب نشدن به یک خاک با زهکشی خوب، شاید با کمی شن و ماسه، نیاز دارند. از انتخاب محلی با خاک حاوی خاک رس که آب زیادی برای گلهای لوپن در خود نگه می دارد، خودداری کنید.

اطمینان حاصل کنید که خاک اسیدی دارید

اطمینان حاصل کنید که خاک اسیدی دارید

5- قبل از کاشت خاک را تا عمق 50 سانتی متر نرم کنید:

گل های لوپین ریشه های عمیقی دارند، بنابراین مهم است که قبل از کاشت گل ها، خاک فشرده را نرم کنید. برای نرم کردن خاک تا عمق 31 تا 51 سانتی متر از چنگال باغچه یا دستگاه شخم زنی استفاده کنید.

قبل از کاشت خاک را تا  عمق 50 سانتی متر نرم کنید

قبل از کاشت خاک را تا عمق 50 سانتی متر نرم کنید

کاشت گل های لوپن:

در ادامه قسمت دوم به کاشت گل های لوپن می پردازیم.

1- یک نوع سالانه یا چند ساله انتخاب کنید:

گل های لوپن هر دو نوع یک ساله و چند ساله دارند. اگر می خواهید سال به سال این گل در باغ شما شکوفا شود، حتماً دانه های چند ساله را انتخاب کنید.

یک نوع سالانه یا چند ساله انتخاب کنید

یک نوع سالانه یا چند ساله انتخاب کنید

2- تهیه بذر یا گل لوپن جوان:

بذر گل لوپن یا گیاهان جوان کاشته شده در گلدان را تهیه کنید. برای شما این امکان وجود دارد که بذرهای خود را از طبیعت یا گیاهان موجود یا دوستان خود تهیه کنید. اواخر تابستان آنها را جمع کنید. بذر ها باید سیاه رنگ باشند، اما غلاف ها هنوز نباید باز شده باشند. ساقه های حاوی غلاف دانه را از گیاه جدا کنید. چند هفته آنها را در یک کیسه کاغذی مهر و موم شده (دارای سوراخ هایی برای جریان هوا) یا یک جعبه قرار دهید تا شکاف غلاف ها باز شود.

روش دیگر، شما می توانید بذرها را بصورت آنلاین یا از فروشگاه اینترنتی بذر خریداری کنید. همچنین می توانید گلدان هایی که قبلاً کاشته شده اند خریداری کنید.

دانه ی گل لوپن یا گیاهان جوان کاشته شده در گلدان را تهیه کنید

دانه ی گل لوپن یا گیاهان جوان کاشته شده در گلدان را تهیه کنید

3- دانه های خود را تا 24 ساعت در آب خیس کنید:

برای سرعت بخشیدن به روند جوانه زنی، باید دانه های خود را قبل از کاشت تا 24 ساعت در آب خیس کنید. به راحتی دانه ها را در یک لایه در ظرف قرار داده و آن ها را با آب گرم کافی پر کنید تا بذرها پوشانده شوند. آب می تواند گرم باشد اما نباید داغ باشد.

دانه های خود را تا 24 ساعت در آب خیس کنید

دانه های خود را تا 24 ساعت در آب خیس کنید

4- بذر گل لوپن را مستقیماً در زمین بکارید:

در باغچه خود سوراخ های 0.32 سانتی متر حفر کنید و در هر کدام یک دانه گل لوپن قرار دهید. روی هر بذر را با 0.32 سانتی متر خاک باغچه بپوشانید و آن را به آرامی فشار دهید.

دانه های لوپن را مستقیماً در زمین بکارید

دانه های لوپن را مستقیماً در زمین بکارید

5- فاصله کاشت گل ها:

گل ها را با فاصله 30 تا 35 سانتی متر از یکدیگر قرار دهید. گل های لوپن به فضای کافی نیاز دارند تا بتوانند به طور کامل رشد کنند، بنابراین مهم است که آنها را خیلی نزدیک به یکدیگر نکارید. دانه ها فضایی به اندازه 31 تا 36 سانتی متر برای بهترین نتیجه نیاز دارند.

گلها را با فاصله 30 تا 35 سانتی متر از یکدیگر قرار دهید

گلها را با فاصله 30 تا 35 سانتی متر از یکدیگر قرار دهید

6- آبیاری لوپن های کاشته شده:

بلافاصله پس از کاشت یک بار آبیاری کنید، سپس خاک را مرطوب نگه دارید. پس از کاشت دانه های لوپن، باید بلافاصله آنها را کاملاً آبیاری کنید تا روند جوانه زنی پیشرفت کند. سپس، هر روز یک بار و به مدت 10 روز منطقه را کمی آبیاری کنید تا از ریشه زدن گیاهان در خاک اطمینان حاصل کنید. خاک را بیش از حد آبیاری نکنید.

پس از کاشت یک بار آبیاری کنید

پس از کاشت یک بار آبیاری کنید

مراقبت از لوپن:

در آخرین قسمت از این مطلب می پردازیم به چگونگی مراقبت از این گل های لوپن کاشته شده:

1- شکوفه های مرده را جدا کنید:

هنگامی که شکوفه ای از بین رفت، باید نوک آن را جدا کنید تا دوره گلدهی لوپن شما طولانی شود. به محض مشاهده سر گل های مرده، آنها را بردارید یا آنها را جدا کنید.

شکوفه های مرده را جدا کنید

شکوفه های مرده را جدا کنید

2- خاک را مرطوب نگه دارید ، اما غوطه ور نه:

اگر میزان بارندگی در منطقه شما ثابت باشد، شاید نیازی به آب دادن به لوپن خود نداشته باشید. با این حال، اگر در آب و هوای خشک تری زندگی می کنید، هفته ای یکی دو بار خاک را آبیاری کنید تا مرطوب شود اما غرقاب نباشد، تا اطمینان حاصل شود که گل های شما شکوفا می شوند. اگر خاک خشکی باشد یا برگها پژمرده باشند، می دانید که زمان آبیاری گل های شما فرا رسیده است.

خاک را مرطوب نگه دارید ، اما غوطه ور نه

خاک را مرطوب نگه دارید، اما غوطه ور نه

3- گل های خود را هر ماه یک بار کود دهید:

برای کمک به شکوفایی لوپن، باید گاهی اوقات آن را کوددهی کنید. هر ماه یکبار کود مناسب برای کاربرد عمومی را به ریشه گیاهان برسانید.

گلهای خود را هر ماه یک بار کود دهید

گلهای خود را هر ماه یک بار کود دهید

4- کوددهی به گل لوپن:

گل های خود را کود دهید تا در برابر دمای شدید محافظت شود. برای محافظت از گیاهان در برابر درجه حرارت شدید، خواه یخ زدگی یا گرمازدگی باشد، اطراف ریشه گل ها را کود دهید. مراقب باشید که کود تاج گیاه را لمس نکند زیرا باعث پوسیدگی می شود،. پوست درخت یا خرده چوب، کود خوبی برای گل های لوپن ایجاد می کند.

گلهای خود را کود دهید تا در برابر دمای شدید محافظت شود

گلهای خود را کود دهید تا در برابر دمای شدید محافظت شود

5- در صورت وجود کپک پودری آن را درمان کنید:

گل های لوپن معمولاً تحت تأثیر بیماری ها قرار نمی گیرند، اگرچه در برخی مناطق آب و هوایی ممکن است قارچی به نام کپک پودری روی شاخ و برگ ایجاد شود. برای از بین بردن کپک پودری، یک قارچ کش مانند روغن چریش روی گیاهان خود اسپری کنید.

در صورت وجود کپک پودری آن را درمان کنید

در صورت وجود کپک پودری آن را درمان کنید

6- کنترل آفاتی مانند شته ها:

لوپن ها اغلب از مشکلات آفت رنج نمی برند، اما ممکن است توسط شته ها آلوده شوند. اگر شته ها شروع به خوردن گیاهان کنند، با وارد کردن کفشدوزک به باغ از شر آنها خلاص شوید. بسته های 1000 تایی کفشدوزک را می توانید با کمتر از 10 دلار در فروشگاه باغ محلی خود پیدا کنید. کفشدوزک ها را از درون بسته روی گیاهان آسیب دیده و خاک اطراف آن به آرامی تکان دهید.

روش دیگر، شما می توانید با پاشیدن خاک دیاتومه با درجه غذایی روی خاک اطراف هر گیاه، شته ها را از بین ببرید. اگر آلودگی شدید نیست، می توانید هر چند روز یک بار گیاهان خود را با شلنگ اسپری کنید. با این کار شته ها شسته می شوند.

کنترل آفاتی مانند شته ها

کنترل آفاتی مانند شته ها

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *