آموزش باغبانی

آموزش پرورش قارچ ترافل

نحوه پرورش ترافل

ترافل به عنوان یک غذای خوشمزه و فوق العاده عطردار محسوب می شود. پرورش آنها دشوارتر از قارچ های خوراکی دیگر است و به همین دلیل پرورش ترافل می تواند یک کار سودآور کشاورزی باشد. برداشت ترافل چندین سال طول می کشد بنابراین امروز برای پرورش ترافل خود اقدام کنید.

بخش اول: کاشت ترافل در مزرعه

در این بخش به چگونگی کاشت ترافل در مزرعه می پردازیم.

1- اگر محصول سودآور می خواهید ترافل سیاه یا سفید انتخاب کنید:

نوع اصلی ترافل، سیاه و سفید است. ترافل سیاه ممکن است سودآورتر باشد اما هر دو نوع ارزشمند است. هر کدام که می خواهید انتخاب کنید.

  • ترافل های سیاه و سفید فقط در مناطقی رشد می کنند که دارای چهار فصل مشخص هستند بنابراین ممکن است در جنوب ایالات متحده یا کشورهایی که زمستان خیلی سرد نمی شود رشد خوبی نداشته باشند. اما برخی از ترافل ها حتی در مناطقی که آب و هوای سختی دارند رشد می کنند.
  • برای پرورش ترافل باید نهال تلقیح شده بخرید. درختان جوانی هستند که هاگ و اسپور ترافل به آنها تزریق شده است. با شرکتی که اینگونه درختان را می فروشد مشورت کنید.
  • خیلی مراقب باشید تا نهال های تلقیحی را از یک پرورش دهنده مجاز خریداری کنید تا از کیفیت بالای آنها مطمئن باشید.
ترافل سیاه یا سفید انتخاب کنید

ترافل سیاه یا سفید انتخاب کنید

2- اگر منطقه شما چهار فصل مشخص ندارد ترافل شرابی انتخاب کنید:

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که چهار فصل مشخص نداریک نوع ترافل که در آب و هوای معتدل به نام ترافل بورگوندی یا شرابی انتخاب کنید. با شرکت های فروش نهال تلقیحی مشورت کنید تا بفهمید کدام نوع ترافل برای آب و هوای شما مناسب است.

ترافل شرابی انتخاب کنید

ترافل شرابی انتخاب کنید

3- یک منطقه بزرگ و باز برای پرورش ترافل خود انتخاب کنید:

برای کاشت درختان خود به یک منطقه بزرگ و باز احتیاج دارید. چون ترافل ها خیلی گران هستند خطر دزدی نهال ها و میوه ها بالاست بنابراین درختان خود را در یک مکان امن بکارید و ملک خود را مرزبندی کنید. از کاشت نهال ترافل در کنار جاده یا مزرعه هایی که نمی توانید آنجا را کامل ببینید و کنترل کنید اجتناب کنید.

برای پرورش ترافل خود انتخاب کنید

برای پرورش ترافل خود انتخاب کنید

4- درختانی را همراه ترافل بکارید که از رشد آن پشتیبانی کند:

شرکت های فروش نهال ترافل درختان حامی ترافل نیز دارند و می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. انواع مختلفی این درختان شامل:

  • بلوط
  • فندق ( البته چون ترافل مواد مغذی خاک را بیشتر جذب می کنید بعید است محصول فندق آن از کیفیت بالایی برخوردار باشد.)
  • راش
  • غان
  • ممرز
  • کاج
  • سپیدار
درختانی را همراه ترافل بکارید که از رشد آن پشتیبانی کند

درختانی را همراه ترافل بکارید که از رشد آن پشتیبانی کند

5- دور تا دور منطقه کاشت خود حصار محکمی بکشید تا از ورود افراد متجاوز جلوگیری کند:

حیوانات و انسانها به دلیل طعم و عطر فوق العاده ترافل ها به آن جذب می شوند. و بخاطر گرانی ترافل ممکن است بعضی ها اقدام به سرقت آن کنند. بنابراین یک حصار بلند در اطراف منطقه کاشت گیاه ترافل خود قرار دهید. حتی اگر لازم باشد نرده برقی یا سیم خاردار نصب کنید.

دورتادور منطقه کاشت خود حصار محکمی بکشید

دورتادور منطقه کاشت خود حصار محکمی بکشید

بخش دوم: کاشت درخت ها

در این بخش به چگونگی کاشت درخت می پردازیم.

1- سطح PH خاک بین 7.5 تا 8.3 باشد:

pH بالا برای پرورش ترافل ایده آل است. سطح pH خاک باید برای رشد ترافل بین 7.5 تا 8.3 باشد. اگر خاک برای تولید مناسب نداشته باشد شاید لازم باشد منطقه کاشت خود را تغییر دهید.

pH بالا برای پرورش ترافل ایده آل است

pH بالا برای پرورش ترافل ایده آل است

2- برای آبیاری درختان خود یک سیستم کارآمد درست کنید:

درختان شما برای رشد به آب زیادی احتیاج دارند. یک سیستم آبیاری در نظر بگیرید که درختان هر هفته 2.5 سانتی متر آب دریافت کنند. اگر منطقه کاشت و تعداد درخت ها کم باشد با یک شلنگ هم آبیاری می شوند در غیر اینصورت باید برای منطقه وسیع و تعداد زیاد درختان به فکر تعیبیه سیستم آبیاری باشید.

برای آبیاری درختان خود یک سیستم کارآمد درست کنید

برای آبیاری درختان خود یک سیستم کارآمد درست کنید

3- بین 10 تا 1000 درخت بکارید:

برای اطمینان از گسترش و رشد اسپورو هاگ های قارچ باید منطقه کاشت را پر از درخت کنید. اگر فقط ترافل می کارید حداقل ده نهال درخت تلقیح شده در فاصله چند فوت از یکدیگر بکارید. برای محصول ترافل بیشتر بین 100 تا 1000 درخت را در زمینی با سطح pH مناسب بکارید. از کاشت درخت تلقیح شده در نزدیکی درختان همراهی که میزبان انواع دیگری از قارچ ها هستند مثل صنوبر، بلوط، برگ سوزنی ها یا درختان آجیل خودداری کنید.

درخت بکارید

درخت بکارید

4- در سال های اول کاشت اجازه ندهید علف هرز رشد کند:

علف های هرز و گیاهان دیگر مواد مغذی ارزشمندی را از درخت ترافل دور می کنند بنابراین حذف آنها خیلی مهم است. در هنگام تشخیص آنها را حذف کنید. در دو سال اول عمر درخت برداشت ترافل توصیه نمی شود. با کج بیل علف های هرز یا هر گیاه دیگری که نزدیک پایه درخت و ریشه آن می روید از خاک خارج کنید. از کُشنده های شیمیایی علف هرز یا سایر مواد شیمیایی سمی برای درختان یا مناطق اطراف آن استفاده نکنید چون به داخل زمین نفوذ کرده و ترافل های شما را مسموم می کند.

سالهای اول کاشت اجازه ندهید علف هرز رشد کند

سالهای اول کاشت اجازه ندهید علف هرز رشد کند

بخش سوم: برداشت ترافل

در آخرین بخش این مطلب به برداشت ترافل ها می پردازیم.

1- صبر کنید تا درختان حداقل پنج ساله شوند:

برای برداشت اولین محصول ترافل خود حدود پنج سال صبر کنید. برخی از ترافل ها ممکن است سه سال پس از کاشت برای برداشت آماده شوند بعضی درخت ها هم حتی ده سال پس از کاشت آماده برداشت نیستند اما برداشت معمولا پنج سال پس از کاشت ممکن می شود. قبل از اینکه ترافل شما محصول دهد از حفر و کندن و گودال درست کردن در پای درختان خود پرهیز کنید. ممکن است به درختان در حال رشد آسیب برسانید و در نتیجه سود خود را از دست دهید.

صبر کنید تا درختان حداقل پنج ساله شوند

صبر کنید تا درختان حداقل پنج ساله شوند

2- برای برداشت محصول روی زمستان برنامه ریزی کنید:

ترافل ها در اوایل زمستان آماده برداشت می شوند. صبر کنید تا دما پایین بیاید و هوا سرد شود سپس امتحان کنید که آیا ترافل ها آماده برداشت است یا نه، قبل از شروع یخ زدگی زمین در اوایل زمستان، برداشت را شروع کنید. اگر بیش از حد صبر کنید ممکن است برداشت ترافل دشوار شود.

برای برداشت محصول روی زمستان برنامه ریزی کنید

برای برداشت محصول روی زمستان برنامه ریزی کنید

3- چمن مُرده پایین درخت به عنوان علامت رشد درخت ترافل است:

چمن سوخته، درست در اطراف پایه درخت ترافل به معنای رشد آن است. چون قارچ باعث از بین رفتن گیاهان دیگر در اطراف درخت می شود. چمن مُرده اطراف درخت را “brulee” به معنای کبودی می نامند.

چمن مُرده پایین درخت به عنوان علامت رشد درخت ترافل است

چمن مُرده پایین درخت به عنوان علامت رشد درخت ترافل است

4- یک سگ را برای یافتن ترافل تربیت کنید:

یک سگ کاملا آموزش دیده می تواند برداشت ترافل را برای شما بسیار آسان کند. می توانید سگ را آموزش دهید تا ترافل ها را پیدا کند، زمین را بکند و آنها را برای شما بیاورد. از روش تربیتی پاداش مثبت استفاده کنید. به عنوان مثال هر بار که سگ شما یک ترافل پیدا کرد حتماً تعریف و تمجیدهای زیادی از کارش انجام دهید. برای پیدا کردن ترافل هم می توانید از یک خوک ماده استفاده کنید اما باید وقتی خوک یک ترافل را پیدا کرد خیلی مراقب و نزدیکش باشید زیرا خوک آن را می خورد.

یک سگ را برای یافتن ترافل تربیت کنید

یک سگ را برای یافتن ترافل تربیت کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای حرید کیت پرورش قارچ صدفی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “آموزش پرورش قارچ ترافل

  1. Avatar سید محمد باقر هاشمی گفت:

    سلام
    در صورت امکان بنده را راهنمایی کنید که
    نهال تلقیح شده ترافل را از کجا میشه تهیه کرد
    ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه اطلاعی نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *