گیاهان دارویی و ادویه ها

تاریخچه پرورش گیاهان دارویی در ایران

تاریخچه پرورش گیاهان دارویی در ایران

تاریخچه گیاهان دارویی و استفاده از آنها در ایران با تاریخ زندگی انسان هم زمان بوده است. انسان در طول تاریخ برای درمان بیماری ها چاره ای جز استفاده از گیاهان دارویی نداشته است و مصرف گیاهان دارویی همواره از روش های موثر درمان از گذشته تا به حال بوده است.

تاریخچه کلمه دارو:

نام دارو از واژه «دار» به معنی درخت گرفته شده است. در زبان پهلوی به «داروگ» تغییر شکل یافته و به زبان انگلیسی و فرانسه راه یافته است. واژه « drug» ریشه ای فارسی داشته و از همین واژه منشا گرفته است.

گیاهان دارویی:

گیاهان دارویی بخش هایی از گیاهان هستند که یا به صورت تازه یا پس از خشکانیدن بدون هر گونه تغییری برای درمان استفاده می شوند. اکثر داروهای گیاهی در عطاری ها و یا داروخانه های گیاهی در دسترس بوده و به فروش می رسند.

خرید آلوئه ورا

تاریخچه گیاهان دارویی در ایران باستان:

تاریخچه گیاهان دارویی و طب در ایران مربوط به دوره آریایی هاست. تریتا نخستین پزشک ایرانی در دوره آریایی با گیاهان و خواص آن ها آشنایی فراوان داشته و از عصاره گیاهان برای معالجه بیماران خود استفاده می کرده است. اولین کتابی که در مورد گیاهان دارویی در آن سخن گفته شده، اوستا بوده که بارها از گیاه درمانی «اورورو بیشه زو» در این کتاب ستایش شده است. تمدن ایرانیان از پیشگامان طب سنتی و داروسازی گیاهی بوده است.

طبیبان ایرانی با صدها گیاه دارویی آشنایی داشتند و آن‌ها را مقدس می‌شمردند، به گونه ای که پیامبر تمدن آریایی به حفظ و بقای گیاهان تاکید فراوانی کرده است. در این تمدن دو گیاه «مورد و انار» مقدس شمرده شده و در میان مردم از ارزش بالایی برخوردار بوده اند. در دایره المعارف زرتشتی ها «بوندهشن» 30 نوع گیاه دارویی مقدس وجود داشته که روزهای هر ماه با نام یکی از گیاهان دارویی نام گذاری شده است. مثل: زعفران و نسترن، گل همیشه بهار «اثرگون » و …

در نخستین نسخه ها و کتیبه های به دست آمده در تمدن ایران باستان از گیاهان دارویی مانند سیر، کرچک، درخت میر، زعفران به عنوان گیاهان دارویی با خواص و کاربردهای فراوان یاد شده است.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه انواع گیاهان دارویی و معطر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

تاریخچه گیاهان دارویی در ایران بعد از اسلام:

بقراط پدر علم طب و شاگردش جالینوس روش های درمانی براساس طب مزاجی را جایگزین روش های خرافی در طب یونانی کردند. بعد جنگ بین ایرانیان و یونانیان آثار طبی بقراط و سایر دانشمندان یونانی در دسترس ایرانیان قرار گرفت و اولین مدرسه در ایران بنام جندی شاپور تاسیس گردید. بعد از ورود اسلام به ایران، مدرسه جندی شاپور به عنوان مرکز تعلیم علم طب در سراسر ممالک اسلامی شناخته شد.

دوران بعد از اسلام جزو طلایی ترین دوران طب در ایران بود. دانشمندان بزرگی مثل ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و ابوعلی سینا در این دوران زندگی می کردند و کمک های بزرگی به پیشرفت علم طب کردند. کتاب قانون بوعلی سینا یکی از معروف ترین آثار این دوران است. وی در این کتاب به مطالعه 811 داروی گیاهی و خواص درمانی آن ها پرداخته است.

خرید زیره سبز

گیاهان دارویی در ایران معاصر:

ایران جزو یکی از هفت کشور آسیایی با بیشترین تعداد و تنوع گیاهان دارویی است. بر طبق آمار بیش از 130 نوع داروی گیاهی در ایران وجود دارد. در سه دهه گذشته شاهد روند رو به رشد مصرف گیاهان دارویی و احیای طب سنتی هستیم. در چند سال اخیر تحولات علمی و تخصصی در زمینه طب سنتی انجام گرفته است. تشکیل ستاد گیاهان دارویی و طب ایرانی، تاسیس دانشکده طب سنتی و تاسیس درمانگاه ها و ایجاد مراکز تحقیقاتی و آموزش های تخصصی پزشکان و داروسازان در زمینه گیاهان دارویی باعث نظام مند تر شدن جایگاه طب سنتی و گیاهان دارویی در کشور شده است.

وسعت و تنوع آب و هوایی در ایران و تنوع درگونه های مختلف گیاهان دارویی سبب شده تا کشورمان از جایگاه خاصی از این جهت در دنیا برخوردار باشد. به گونه ای که صدها نوع گیاه دارویی و ادویه های مختلف مثل زعفران، کرچک، آلوورا یا صبر زرد، زیره، شیرین بیان، کنجد و شاهدانه و … در مناطق مختلف کشور یافت می شوند.

خرید شیرین بیان

در گذشته گیاهان دارویی از دامان طبیعت تهیه می شده اند. اما امروزه با تغییرات زیست محیطی از تعداد گونه های با ارزش داروهای گیاهی کاسته شده است، بنابراین در سال های اخیر درکشورمان شرایط رشد و کاشت گیاهان دارویی به شکل پیشرفته فراهم شده و تعداد زیادی از گیاهان دارویی مورد استفاده در ایران کاشته می شوند.

برای خرید انواع گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “تاریخچه پرورش گیاهان دارویی در ایران

  1. Avatar عبدالکریم گفت:

    تخم آنغوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *