گیاهان

داروهای گیاهی که برای کم خونی مفید است

چه داروهای گیاهی برای کم خونی مفید است

عدم دریافت آهن از طریق مواد غذایی منجر به کم خونی می شود. برای درمان کم خونی باید با دریافت مقادیر بیشتری آهن، کمبود بدن به این ماده حیاتی را جبران نمود. برای جبران کم خونی، علاوه بر داشتن رژیم غذایی غنی از آهن می توان مکمل های شیمیایی و داروهای طبیعی را مثل برخی از گیاهان دارویی جهت درمان کم خونی استفاده نمود. برای اینکه بدانید چه داروهای گیاهی برای کم خونی مفید است، حتما مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

دلیل ابتلا به کم خونی:

معمولا کم خونی در اثر عدم دریافت آهن از طریق مواد غذایی در بدن اتفاق می افتد. برای این منظور بهتر است روزانه غذاهایی مصرف شود که حاوی آهن مورد نیاز روزانه بدن باشد. برخی از این کم خونی ها جزیی می باشد، اما درجه نهایی کمبود آهن منجر به کم خونی می شود.

در برخی از مواقع هم کمبود آهن و کم خونی در اثر عدم جذب آهن در بدن اتفاق می افتد. در این حالت مقدار آهن مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی تامین می شود اما بدن قادر به جذب و استفاده از این آهن نمی باشد. در این صورت بهتر است که از موادی که جذب آهن را تسریع می کنند استفاده شود. برخی از مواد غذایی در کنار عنصر آهن حاوی این مواد تسریع کننده جذب آهن هستند. ویتامین سی یکی از این موادی است که تاثیر زیادی بر جذب آهن دارد.

 

دلیل ابتلا به کم خونی

دلیل ابتلا به کم خونی

 

علائم کم‌خونی:

افرادی که مبتلا به کم خونی هستند دارای علایم زیر می باشند:

  • احساس خستگی زیاد
  • رنگ پریدگی
  • مو ها و ناخن های شکننده
  • ضعف عمومی بدن
  • سردرد
  • کاهش تمرکز بر انجام کارها
  • کم اشتهایی
  • نفس نفس زدن

درمان کم خونی با گیاه گزنه:

گزنه یکی از گیاهان دارویی است که طبیعت در اختیار ما قرار داده است. این گیاه سرشار از آهن و ویتامین C است. ویتامین C، ویتامین آ، ویتامین های گروه ب موجود در گیاه گزنه جذب آهن آن را بسیار سریع تر می کنند. از همین رو گیاه دارویی گزنه گزینه مناسبی برای درمان سریع کم خونی می باشد. در فصل بهار هم که گیاه گزنه بعنوان یک گیاه خودرو در اکثر مناطق یافت می شود، می توانید گیاه تازه آن را بچینید و مورد مصرف قرار دهید.

استفاده مداوم به مدت چند هفته از برگ تازه گزنه کم خونی بدن را به طور کامل رفع می کند. یکی از روش های دیگر استفاده از گزنه برای رفع کم خونی استفاده از دمنوش آن می باشد. برای این منظور برگ های خشک یا تازه گزنه را داخل آب جوش بریزید و به مدت 10 الی 15 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. همچنین می توانید از پودر گزنه هم استفاده نمایید. پودر گزنه داخل کپسول هایی در عطاری ها و داروخانه به فروش می رسد.

خرید گزنه

درمان کم خونی با گیاه جعفری:

گیاه جعفری یکی از گیاهان دارویی و سبزی های خوردنی مناطق مدیترانه ای است. این سبزی در سبزی خوردن و همچنین در غذاها به عنوان چاشنی استفاده می شود. جعفری منبع غنی از آهن است. همچنین این گیاه دارویی علاوه بر آهن حاوی مقادیر بالای اسید فولیک و ویتامین سی است که موجب جذب بهتر آهن می شوند. جعفری حاوی مقادیر بالایی از انواع آنتی اکسیدان های قوی می باشد. اکثر پزشکان طب سنتی برای افرادی که دچار کم خونی هستند و قادر به استفاده از مکمل ها نیستند توصیه می کنند تا از عصاره جعفری بعنوان چای استفاده نمایند. گیاه جعفری یکی از موثرترین داروهای گیاهی برای درمان کم خونی به شمار می آید.

درمان کم خونی با یونجه:

گیاه یونجه دارای مقادیر بالای آهن است. این گیاه دارویی حاوی ویتامین کا، ای و سی و بتاکاوتن است که در جذب آهن نقش بسیار موثری دارند. یونجه یکی از گیاهان دارویی بسیار موثر برای درمان کم خونی می باشد. می توان این گیاه را به شکل های مختلف مثل دمکرده، پخته و تازه مورد استفاده قرار داد.

درمان کم خونی با یونجه

درمان کم خونی با یونجه

درمان کم خونی با قاصدک:

قاصدک یکی از گیاهان دارویی علفی است که در آشپزی و طب سنتی به کار می رود. این گیاه دارویی یکی از گیاهانی است که در طب سنتی برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه قاصدک منبع غنی از ویتامین های سی، آ، کلسیم و آهن است. مقدار آهن و مواد مغذی گیاه قاصدک به مراتب بیشتر از گیاه اسفناج می باشد. عمدتا کم خونی یا به جهت کمبود و فقر آهن و یا به جهت عدم جذب آهن در بدن می باشد. گیاه قاصدک قادر است هر دو نوع کم خونی را بهبود بخشد. این گیاه دارویی نه تنها حاوی مقادیر بالایی آهن است که می تواند آهن مورد نیاز بدن را تامین کند، همچنین حاوی موادی است که توانایی بدن را برای جذب آهن افزایش می دهد.

خرید قاصدک

درمان کم خونی با گیاه افسنتین:

افسنتین یکی از گیاهانی است که هم به صورت خودرو و هم به صورت کشت در مزارع رشد میکند. افسنتین یکی از داروهای گیاهی است که علاوه بر داشتن خواص بسیار زیاد درمانی، گیاهی موثر برای درمان کم خونی می باشد.

برای درمان کم خونی بهتر است 50 تا 60 گرم از برگ گیاه افسنتین را در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. سپس اجازه دهید تا جوشانده حاصل خنک شود. بعد از خنک شدن آن را صاف نموده و هر روز قبل از وعده ناهار و شام میل نمایید.

درمان کم خونی با گیاه افسنتین

درمان کم خونی با گیاه افسنتین

درمان کم خونی با گیاه شنبلیله:

برگ و تخم گیاه شنبلیله سرشار از آهن می باشد. برای درمان کم خونی بهتر می توانید برگهای گیاه شنبلیله را به غذا ها، خورشت و سوپتان بیافزایید. همچنین می توانید یک فنجان برنج را به همراه دو قاشق چایخوری تخم شنبلیله و کمی نمک بپزید. مصرف دو تا سه هفته از آن به مدت یکبار در روز کم خونی موجود در بدن را رفع می کند.

درمان کم خونی با آب تره

درمان کم خونی با آب تره

درمان کم خونی با آب تره:

آب تره یکی از گیاهان آبزی است که از گذشته توسط انسان ها مورد مصرف قرار می گرفته است. این گیاه آبزی مقدار آهن بیشتری نسبت به اسفناج دارد. همچنین دارای ویتامین سی بیشتری نسبت به پرتقال است. وجود ویتامین سی، ویتامین آ، ویتامین کا و اسید فولیک جذب آهن این گیاه دارویی را افزایش می دهد. از همین رو برای افرادی که به کمبود آهن و کم خونی مبتلا هستند استفاده از این گیاه بسیار توصیه شده است.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *