گیاهان

نحوه شناسایی گیاه جوجه مرغی

نحوه شناسایی گیاه جوجه مرغی

گندمک یا علف نخودی یک علف هرز خوراکی است که مواد مغذی زیادی دارد. این گیاه در کنار جاده یا در محیط های شهری و مزرعه رشد می کند. اگر می خواهید آن را به ظرف سالاد خود یا به سوپ خود اضافه کنید تشخیص آن از بقیه علف های خودرو و هرز مهم است.

شناسایی ویژگی های ظاهری گیاه

در ادامه روش اول به ویژگی های ظاهری گیاه می پردازیم.

1-شناسایی برگ ها:

برگ های این گیاه (که به آن stellaria media نیز گفته می شود) بصورت بیضی کوچک با نوک تیز هستند. با بالغ شدن گیاه برگ ها بزرگتر می شوند و شروع به ناصاف شدن می کنند. ناصافی بیتشر در اطراف لبه بیضی شکل گرفته و کم کم شکل بیضی از بین می رود.

شناسایی برگها

شناسایی برگها

2-شناسایی از روی ساقه:

یکی از جزئیات مشخص ساقه این گیاه، جهت مو است. اگر موهای ساقه را بررسی کنید متوجه می شوید که موها در هر گره تغییر وضعیت می دهند. گره شبیه برآمدگی کوچکی است که برگ ها در آن محل از ساقه خارج می شوند.

شناسایی از روی ساقه

شناسایی از روی ساقه

3-هسته داخلی را آشکار کنید:

یکی دیگر از ویژگی های خاص گیاه هسته داخلی آن که در زیر ساقه قرار گرفته است. اگر ساقه گیاه را بکشید هسته داخلی آن معلوم می شود. هسته داخلی باید باشد زیرا گیاه چندین ساقه از یک ریشه ایجاد می کند و همین دلیل پراکنده شدن یک گیاه بالغ است.

هسته داخلی را آشکار کنید

هسته داخلی را آشکار کنید

4-به دنبال گیاه پراکنده باشید:

گیاه نخودک به صورت پراکنده رشد می کند. ساقه ضعیفی دارد و هر طرف ساقه دارای یک خط مو است. گیاهان جوان تر به اندازه گیاهان بالغ گسترده و پخش نمی شوند. به جای اینکه به دنبال یک گیاه بلند باشید، به دنبال یک گیاه پراکنده پهن باشید.

نکته: از آنجا که گیاه نخودک خیلی ساقه دارد بسیاری از گیاهان ضعیف تر گرفتار ساقه های بی شمار آن می شوند. برای همین خیلی از کشاورزان این گیاه را دوست ندارند و علف هرز می دانند.

به دنبال گیاه پراکنده باشید

به دنبال گیاه پراکنده باشید

5-به دنبال گل های سفید کوچک باشید:

گل ها بهار و تابستان ظاهر می شوند. هر گل پنج گلبرگ دارد و شکاف عمیق گلها باعث می شود که مانند 10 گلبرگ بنظر برسند.

به دنبال گلهای سفید کوچک باشید

به دنبال گلهای سفید کوچک باشید

یافتن گیاه نخودک در زیستگاه طبیعی

در ادامه روش دوم به یافتن گیاه نخودک در زیستگاه طبیعی می پردازیم.

1-آب و هوای مناسب گیاه را بشناسید:

گیاه نخودک در سراسر جهان یافت می شود و در هر ایالت آمریکا گزارش شده است. این گیاه یک ساله است به این معنی که در بهار شکوفا می شود و در زمستان می میرد. مقاومت بالایی در برابر هوای سرد دارد و اگر زمستان معتدل باشد عمرش نیز ادامه خواهد داشت.

نکته: از آنجا که این گیاه بسیار قوی است تقریباً در هر آب و هوایی یافت می شود.

آب و هوای مناسب گیاه را بشناسید

آب و هوای مناسب گیاه را بشناسید

2-به دنبال مناطق مخصوص گیاه باشید:

در جاهایی که رشد می کند به دنبال آن باشید. مکان هایی شامل کنار جاده، باغ ها، زمین های خالی و علفزارها. این گیاه از رایج ترین علف های هرز است که در چمنزارها یافت می شود.

به دنبال مناطق مخصوص گیاه باشید

به دنبال مناطق مخصوص گیاه باشید

3-مناطق مستعد سیلاب را شناسایی کنید:

نخودک مناطق کم ارتفاع را ترجیح می دهد که به راحتی آب آنجا جمع شود. بیشتر احتمال دارد که گیاه در منطقه پوشیده از درختان که مستعد سیل است پیدا شود. اطراف خانه یا محله خود را بگردید تا در مناطق با ارتفاع کم این گیاه را پیدا کنید.

مناطق مستعد سیلاب را شناسایی کنید

مناطق مستعد سیلاب را شناسایی کنید

4-چمنزار یا زمین های زراعی را بررسی کنید:

گیاه نخودک گونه ای مهاجم است که در مناطق آشفته شبیه پیچک رشد می کند. مناطقی که سابقه آشفتگی دارند یعنی مکان هایی است که در اکولوژی طبیعی آشفته شده اند: مناطق کشاورزی، چمنزارها، مسیرهای پیاده روی یا مناطق زراعی

چمنزار یا زمین های زراعی را بررسی کنید

چمنزار یا زمین های زراعی را بررسی کنید

5-در مناطق دیگر هم به دنبال نخودک باشید:

این گیاه مناطق غنی از مواد مغذی که آشفته باشند یا آب زیادی دریافت می کنند، رشد می کند. مناطقی دیگر که گیاه به طور معمول مشاهده می شود: دیوارها، مزارع جدید، کنار گیاهان فاضلابی و کودهای حیوانی است.

نکته: همچنین در امتداد رشته های ساحلی راش و دریاچه نیز گزارش شده است

در مناطق دیگر هم به دنبال نخودک باشید

در مناطق دیگر هم به دنبال نخودک باشید

6-برداشت نخودک:

کل گیاه قابل خوردن است و می تواند در سالاد استفاده شود و یا با سایر غذاها طبخ شود. قسمت بالای گیاه بهتر است چون پایین آن چوبی یا رشته ای است. همچنین مزایای دیگر این گیاه مانند کمک به بثورات پوستی است.

نکته: گیاه را خرد کرده و به مناطقی از پوست مانند بثورات یا زخم بمالید. اگر واکنش آلرژیک به آن داشتید ادامه ندهید و به درمان پزشکی روی آورید.

برداشت نخودک

برداشت نخودک

طبقه بندی انواع گیاه نخودک

در این بخش از مقاله به طبقه بندی انواع گیاه نخودک می پردازیم.

1-گیاه نخودک ستاره ای را بشناسید:

گیاه نخودک ستاره ای یا stellariapubera، گونه ای کمتر شناخته شده است که بیشتر در سواحل شرقی یافت می شود. این گل ها دو برابر جوانه نخودک معمولی هستند. بعلاوه گیاه ستاره ای به اندازه نوع معمولی پراکنده نمی شود. یکی از ویژگی های متمایز گیاه ستاره ای این است که موهای آن به قسمت گل گسترش می یابد.

نکته: ساقه گیاه ستاره ای قوی تر از گیاه معمولی است اما هنوز هم می توان هسته داخلی آن را معلوم کرد.

گیاه نخودک ستاره ای را بشناسید

گیاه نخودک ستاره ای را بشناسید

2-نخودک گوش موشی پیدا کنید:

گیاه گوش با موشی cerastiumvulgatum، نوع دیگری از گیاه نخودک است که برگ های سبز تیره اش آن را متمایز کرده است. گیاه گوش موشی یک علف هرز چند ساله است به این معنی که در زمستان خوابیده و در بهار شکوفا می شود. همچنین این علف هرز دارای موهای بیشتری است که به جای یک خط مو برگها را می پوشاند.

نکته: نام “گوش موش” از برگهای آن که شبیه گوش های کوچک موش است گرفته شده است.

نکته: گوش موش را نباید خام بخورید بلکه باید آن را بپزید مانند اسفناج

 نخودک گوش موشی پیدا کنید

نخودک گوش موشی پیدا کنید

3-گیاه نخودک زمینی را بشناسید:

گیاه نخودک زمینی یا cerastiumarvense یک گیاه بومی آمریکای شمالی است که بیشتر یک گل است تا یک علف هرز، برگ ها مانند گونه گوش موشی به رنگ سبز تیره اما باریک تر از سایر نخودک ها است. گوش موشی بیشتر به عنوان یک گونه مهاجم رشد می کند.

نکته: گل های گونه زمینی تقریباً مشابه با انواع دیگر نخودک است.

نکته: گونه زمینی نخودک به گیاهان دیگر هجوم نمی آورد و دور آنها نمی پیچد.

گیاه نخودک زمینی را بشناسید

گیاه نخودک زمینی را بشناسید

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *