مطالب دیگر

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی

تقویت سیستم ایمنی بدن

با فرا رسیدن فصل سرما، بیماری رایج سرماخوردگی گریبان گیر اکثر افراد می شود. همه افراد در تلاش یافتن راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی هستند. چرا که سرماخوردگی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. تغذیه نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع این بیماری دارد.

مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن:

اگر به دنبال راه هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل سرماخوردگی هستید، این مواد غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مرکبات:

مرکبات سر شار از ویتامین C هستند. بدن توانایی تولید یا ذخیره ویتامین C را ندارد ، بنابر این به دریافت روزانه آن نیازمند است. ویتامین C موجب افزایش تولید گلوبول های سفید خون می شود. گلبول های سفید وظیفه مبارزه با عوامل بیماری زا در بدن را به عهده دارند. بهتر است از مرکباتی مثل، گریپ فروت، پرتقال، لیموترش، لیمو شیرین، نارنگی یا نارنگی یافا (کلمنتین) در برنامه روزانه خود جهت دریافت ویتامین C مورد نیاز بدن استفاده نمایید.

مرکبات

مرکبات

فلفل دلمه ای قرمز:

فلفل دلمه ای قرمز دارای مقدار بیشتری ویتامین C نسبت به مرکبات است. فلفل دلمه ای قرمز رنگ سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است که به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی کمک می کند.

فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز

کلم بروکلی:

کلم بروکلی سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین هایی مثل ویتامین C ،A و E است. کلم بروکلی سرشار از انواع آنتی اکسیدانها و فیبر می باشد. تاحد امکان کلم بروکلی را خام مصرف نمایید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی

سیر:

از آنجایی که سیر عطر و طعم بی نظیری به غذا ها می دهد، در اکثر غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه طعم دهی سیر به غذا، این ماده غذایی برای سلامتی بسیار مفید است. از گذشته تا به امروز از خواص ضد میکروبی سیر برای مقابله با عفونت ها استفاه می شده است. سیر حاوی ترکیبات گوگردی مثل آلیسین است که موجب تقویت سیستم اینی بدن می شود.

زنجبیل:

زنجبیل حاوی ترکیبی به نام gingerol، است که عامل طعم تند این ماده غذایی می باشد. زنجبیل دارای انواع آنتی اکسیدانها و مواد ضد التهابی است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. از این ماده برای کاهش گلو درد و سایر بیماریهای التهابی مورد استفاده قرار می گیرد.

زنجبیل خشک شده

زنجبیل

زنجبیل

ماست:

ماستهایی مثل ماست کفیر و ماست یونانی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. بهتر است در هنگام خرید ماست های کارخانه ای ماستهای غنی شده با ویتامین D را انتخاب نمایید. ویتامین D موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

ماست

ماست

اسفناج:

اسفناج سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و بتاکاروتن هایی است، که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. بهتر اسفناج را نیز همانند کلم بروکلی به صورت خام مصرف نمایید. پخت کم و سالم اسفناج موجب افزایش میزان ویتامین A شده و موجب آزاد سازی سایر مواد مغذی از اگزالیک اسید می شود.

اسفناج

اسفناج

زردچوبه:

زردچوبه ادویه ای است که دارای خاصیت ضد التهابی بالایی است، از همین رو برای تسکین علایم آرتروز، آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی) مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده غذایی به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی خود برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. کورکومین موجود در زردچوبه که موجب رنگ خاص این ادویه می شود، برای کاهش دردهای عضلانی و ترمیم آسیب عضلات مفید می باشد.

خرید زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه

چای سبز:

چای سبز و چای سیاه سرشار از انواع آنتی اکسیدانها مثل فلاونوئید هستند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانی قوی بنام گالوکتچین گالات (EGCG) است. EGCG موجب تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین چای سبز منبع غنی از سید آمینه L-theanin است که به تولید ترکیبات موثر ضد میکروبی در سلول های T کمک می کند.

بادام:

علاوه بر ویتامین C ویتامین E نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. ویتامین E ویتامینی محلول در چربی است، بنابراین برای جذب به چربی نیاز دارد. آجیل هایی مثل بادام نه تنها سرشار از ویتامین ها ی مختلف مثل ویتامین E هستند، بلکه دارای چربی هایی می باشند که به جذب ویتامین E کمک می کند. نصف فنجان بادام تقریبا 100 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین E را تامین می کند.

بادام

بادام

کیوی:

کیوی سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم و فولات است. ویتامین C موجود در کیوی به گلوبول های سفید خون در مقابله با انواع عفونت ها کمک می کند. از این رو کیوی میوه ای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی می باشد.

ماکیان:

مصرف گوشت ماکیان مثل گوش مرغ، بوقلمون و … از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری نموده و موجب بهبود علایم سرماخوردگی می شود. مرغ و بوقلمون سرشار از ویتامین B6 هستند. هر 85 گرم از گوشت مرغ یا بوقلمون 50 درصد از مقدارB6 روزانه بدن را تامین می کند.

ویتامین B6 در انواع واکنش های شیمیایی بدن نقش بسزایی داشته و در تولید گلبول های قرمز خون بسیار مفید است. سوپ حاوی جوشانده استخوانهای مرغ حاوی ژلاتین، کندروایتین و سایر مواد مغذی می باشد که برای تقویت سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

سوپ مرغ به رفع گرفتگی بینی، تسهیل سرفه کمک نموده و با اثرات ضد التهابی خود موجب کاهش علایم سرماخوردگی می شود. از همین رو استفاده از سوپ مرغ برای بیماری سرماخوردگی بسیار توصیه شده است.

ماکیان

ماکیان

غذاهای دریایی:

زینک یکی از مواد معدنی است که به اندازه سایر ریز مغذی ها در بدن مورد توجه قرار نمی گیرد. زینک مکملی است که بدن برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی به آن نیاز دارد. میگو و ماهی و سایر آبزیان، غذاهایی هستند که سرشار از زینک می باشند. استفاده از این مواد غذایی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی

تخمه آفتابگردان:

دانه های آفتابگردان سرشار از انواع آنتی اکسیدانهای قوی، فسفر، منیزیم، ویتامین E و ویتامین B6 می باشد. این مواد با تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن موجب پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی می شود.

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و ویتامین A است.

شلغم:

شلغم سرشار از ویتامین C است. شلغم خام یا پخته به همراه عسل دارای خاصیت آنتی بیوتیکی می باشد.

شلغم

شلغم

عناب:

عناب سرشار از ویتامین C، آهن و پتاسیم است. این مواد معدنی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. استفاده از دمنوش عناب به افراد مبتلا به سرماخوردگی توصیه می شود.

دمنوش های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن:

دمنوش های زیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل سرماخوردگی بسیار مناسب می باشند.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید از عطاری آنلاین می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *