گیاهان دارویی و ادویه ها

بررسی داروهای گیاهی در جلوگیری از ویروس کرونا

ویروس کرونا

موسسه ماتریا مدیسای شانگهای و موسسه ویروس شناسی ووهان با انتشار مقاله ای ادعا کرده اند که می توان از مایع شوانگوان گلیان (Shuanghuanglian) برای جلوگیری از ویروس کرونای جدید استفاده کرد. توانایی طب سنتی چینی در جلوگیری از ویروس کرونا که تاکنون هزاران نفر را در کشورهای مختلف کشته است، با تردیدهای زیادی روبه رو شده است.

داروی شوانگوان گلیان، ترکیبی از از گیاهان پیچ امین الدوله، گل اسکول کپ (skullcap) چینی و یاس زرد (forsythia) است. این دارو، ضد ویروس و ضد باکتری بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. بنابراین، برای تسکین علایمی مانند تب، سرفه و گلودرد استفاده می شود.

گزارش رسانه های دولتی چین از تاثیر مایع شوانگوان گلیان، سبب شده است تا مردم هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین برای خرید این دارو اقدام کنند. با این حال، عامه مردم و پزشکان در اثربخش بودن این دارو دچار شک و تردید هستند.

در پاسخ به تردیدهایی که در رابطه با داروی شوانگوان گلیان وجود دارد، موسسه متریا مدیسا شانگهای، بیانیه ای صادر کرده و در آن اعلام کرد: “نتایج آزمایشگاهی به روش برون تنی، اثربخشی داروی شوانگوان گلیان را تایید کرده است، اما برای تایید قطعی این دارو، باید مطالعات بالینی بیشتری انجام گیرد.”

برای مطالعه روش های درمانی طب سنتی چینی کلیک کنید.

ویروس کرونا

ویروس کرونا

تاثیر داروهای گیاهی در جلوگیری از ویروس کرونا:

با این حال، برخی از فعالان حوزه ی دارویی چین معتقدند که نتایج این آزمایش که به صورت برون تنی انجام شده است و در آن ویروس های استخراج شده در داخل مایع شوانگوان گلیان قرار گرفته و میزان بقای آن ها بررسی شده است، نمی تواند نتایج معتبری باشد، چرا که در این نوع آزمایش، دلایل زیادی برای زنده نماندن ویروس وجود دارد و برای مثال ممکن است دوری از میزبان، منجر به مرگ طبیعی ویروس شده باشد، در نتیجه نمی توان به صورت قطعی گفت که این داروی گیاهی سبب از بین رفتن ویروس شده است. افزون بر این، طب سنتی چینی بسیار پیچیده است و شوانگوان گلیان از مواد زیادی تشکیل یافته است و نمی توان تشخیص داد که کدام یک از مواد تشکیل دهنده ی آن سبب از بین رفتن ویروس می شود.

این افراد معتقدند که نتایج آزمایش های برون تنی نباید به عنوان راهنمایی برای تحقیقات بالینی در نظر گرفته شود و تنها راه برای تایید اثربخشی دارو، عملکرد بالینی آن است.

هنوز شواهد کافی وجود ندارد که اثبات کند داروهای گیاهی می توانند ویروس ها را از بین ببرند، اما این اولین بار نیست که ادعا شده است طب سنتی چینی می تواند ویروس های کشنده را از بین ببرد.

در سال 2003، موسسه متریا مدیسا شانگهای، تاثیرات ضد سارس مایع شوانگوان گلیان را تایید کرد و در دهه های بعدی هم، تحقیقات متعددی را انجام داد و تاثیر طب سنتی چینی را بر ویروس آنفولانزا (H7N9, H1N1, H5N1)، سارس (SARS-CoV) و سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) را تایید کرده و تاثیرات ضد ویروسی بدیهی آن را گزارش داد.

نتایج یک مطالعه دیگر نشان میدهد که فلاونوئید استخراج شده از دانه های “لیچی” می تواند فعالیت پروتئیناز سارس (SARS-CoV3CL) را برای سنتز پروتئین ویروسی مهار کند که این امر یک درمان بالقوه برای سارس است.

از آنجایی که هنوز دارویی برای ویروس کرونا ساخته نشده است، مردم می توانند طب سنتی چین را به کار برند. مردم می توانند مایع شوانگوان گلیان را بنوشند، چرا که اگرچه تاثیر ضد ویروسی آن ثابت نشده است ولی هیچ ضرری هم ندارد.

با این حال، آمارها نشان می دهند که تعدادی از بیماران آلوده به ویروس کرونای جدید در مرکز ووهان که محل شیوع این بیماری بوده است، با استفاده از طب سنتی یا ترکیبی از طب سنتی و داروهای غربی درمان شده اند و برخی از آنها که در شرایط بحرانی قرار داشتند، با چنین درمانی بهبود یافته اند. این بیماران توسط پزشکان طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی چین تحت درمان قرار گرفته اند.

منبع : https://www.bioworld.com

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *