گیاهان دارویی و ادویه ها

ویروس کرونا و دمنوش

ویروس کرونا و دمنوش

بیماری کرونا یا اصطلاحاً کووید-19 که در اثر ویروس کرونای جدید شیوع پیدا کرده است، نزدیک به یک سال است که جهان را درگیر خود ساخته و زندگی نسل بشر را دچار دگرگونی کرده و شکل جدیدی از رفتارهای اجتماعی را بر بشر تحمیل ساخته است. این ویروس در بسیاری از افراد به عنوان یک بیماری خفیف و بدون نیاز به درمان ویژه بروز می کند.

اما در مقابل در افرادی که اصطلاحاً افراد پرخطر نامیده می شوند و در گروه افراد پرخطر با احتمال بروز علائم جدی جای می گیرند و عمدتا شامل افراد مسن و کسانی که دارای بیماری های زمینه ای از قبیل، بیماریهای قلبی-عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان می شود به شکل جدی بروز می کند و نیاز به درمان های کلینیکی و پزشکی را الزامی می کند و حتی طیف بیشتر افراد فوت شده از این بیماری را تشکیل می دهند.

مهمترین راه انتقال این ویروس از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی در فرد بیمار است که ممکن است در هنگام عطسه و سرفه به سایرین منتقل شده و آنها را درگیر سازد، بنابراین یکی از مهم ترین روش پیشگیری داشتن آداب تنفسی صحیح برای مثال سرفه و عطسه در آرنج است. ویروس کرونا در حال حاضر هیچ واکسن و داروی قطعی موثری نداشته و تمام اقدامات درمانی انجام شده درمان های پیش گیرنده و احتمالی محسوب می شوند.

دمنوش ایمنی بدن

علائم ویروس کرونا:

آنچه تا به حال از طریق سازمان بهداشت جهانی تحت عنوان فهرست علائم ویروس کرونا از نظر شدت بیماری اعلام شده شامل ورم، جوش یا رنگ پریدگی انگشتان دست و پا و عدم توانایی در حرکت و تکلم بیان شده است. تب، سرفه های خشک و خستگی از جمله شایع ترین علائم ویروس کرونا ذکر شده اند و علائمی مانند کوفتگی و درد، گلودرد، اسهال، ورم، سردرد، از دست دادن بویایی یا چشایی و جوش زدن پوست یا برور رنگ پریدگی در ناحیه انگشتان دست و پا جزء علائم کمتر شایع در این بیماری می باشند. تنفس سخت و یا کم آوردن در نفس کشیدن، درد یا فشار در ناحیه قفسه سینه و عدم توانایی در حرکت و تکلم جدی ترین علائم ابتلا به ویروس کرونا هستند که افراد در صورت داشتن این علائم بایستی تحت درمان های پزشکی و دارویی قرار بگیرند.

برای مطالعه مقاله معرفی انواع دمنوش می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دمنوش میوه گل رز

دمنوش میوه گل رز

دمنوش و کرونا:

حال با شرح مختصری از ویروس کرونا و ذکر علائم خفیف و شدید آن به سراغ مبحث اصلی خود یعنی دمنوش و تاثیرات آن در مقابله با کرونا می پردازیم.

با شیوع و همه گیری ویروس کرونا طبعا اکثر افراد دچار استرس ناشی از این ویروس و سبک جدید زندگی شده اند. اما آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است حفظ آرامش و نداشتن استرس برای مقابله با ضعف سیستم ایمنی در مواجه با ویروس است. تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان یکی از نقاط قوت بدن افراد برای مقابله با شدت بروز این ویروس به شمار می آید که می تواند میزان مقابله با ویروس را افزایش دهد و قطعا افراد با سیستم ایمنی قوی و با رعایت اصول بهداشتی کمتر در مقابل این ویروس آسیب پذیر خواهند بود.

خرید هل سفید

بسیاری از گیاهان با داشتن خواص مفید در کاستن از میزان استرس و فشارها می توانند بسیار موثر و مفید واقع شوند و استفاده از آنها به صورت دمنوش باعث کاهش این حالات و عوارض ناشی از آنها می شود. دمنوش ها علاوه بر داشتن خواص آرام بخشی و کم کردن میزان استرس منجر به تقویت سیستم ایمنی شده و از بروز بیماری های دستگاه تنفسی پیشگیری می کنند.

ابتلا به کووید-19 باعث ایجاد مشکلات تنفسی مختلفی برای بیماران می شود. حتی افرادی که به این ویروس مبتلا شده و آن را پشت سر گذاشته اند گاها در برخی از ساعات روز دچار سرفه های ناگهانی، تنگی نفس یا خس خس سینه می شوند.

طبق پژوهش های انجام شده برخی دمنوش ها و گیاهان دارویی نقش مهمی در تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن دارند. در حال حاضر نیز با توجه به اینکه شاهد همه گیری و شیوع بیشتر ویروس کرونا همزمان با رسیدن فصول سرد سال هستیم استفاده از انواع دمنوش های گیاهی می تواند در کنار رعایت توصیه های بهداشتی و بکارگیری پروتکل های اعلامی وزارت بهداشت یکی از عوامل موثر در تقویت سیستم دفاعی بدن و در نتیجه کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باشد.

دمنوش هل

دمنوش هل

انواع دمنوش:

یکی از مهم ترین کارها در این روزهای کرونایی دور ماندن از استرس و تلاش در جهت تقویت سیستم دفاعی بدن با اسفاده از دمنوش های گیاهی موثر در این زمینه است. برای همین منظور در ادامه مطلب قصد داریم به تعدادی از دمنوش های گیاهی موثر در کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن همراه با نحوه آماده سازی و مصرف آنها بپردازیم.

دمنوش مناسب برای رفع عفونت بدن:

افرادی که در بدن خود عفونت دارند می توانند دمنوشی با ترکیبی از گیاهان آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی و اسطوخدوس به روش زیر تهیه کنند:

یک قاشق غذاخوری از هر کدام از گیاهان ذکر شده را همراه با چهار لیوان آب در یک قوری ریخته و اجازه بدهند به خوبی دم بکشد. سپس همراه با یک قاشق مرباخوری نوش جان کنند. افراد مبتلا به عفونت بدن می توانند از این دمنوش روزانه سه لیوان میل کنند.

دمنوش میوه گل رز:

میوه گل رز منبع خوبی از ویتامین c محسوب می شود. حتی به عنوان بهترین منبع ویتامین c نیز شناخته می شود. با توجه به قرار گیری در شرایط روزهای کرونایی می توانید جهت تقویت سیستم ایمنی خود، در روز یک فنجان از دم کرده میوه گل رز را استفاده نمایید.

پودر هلیله سیاه

دمنوش هل:

هل گیاهی مفید برای تقویت کبد و معده است که باعث افزایش اشتها شده و در درمان تکرر ادرار ناشی از سردی سیستم ادراری بویژه در سالمندان موثر است. یک الی دو عدد هل سبز را در داخل یک قوری کوچک ریخته و دم کنید. روزانه سه چهار بار می توانید به تنهایی از این دمنوش استفاده کرده و یا آن را به همراه چایی میل کنید.

دمنوش به لیمو:

دمنوش یا چای گل و برگ گیاه به لیمو دارای خواص آرام بخشی برای اعصاب بوده، ضد اسپاسم، تب بر و ضد نفخ است. برای تهیه دمنوش به لیمو پنج گرم برگ و گل این گیاه را در یک لیوان آب در یک قوری ریخته و دم می کنند. این دمنوش را می توان سه بار در روز استفاده کرد.

هلیله سیاه:

میوه هلیله سیاه حاصل درختی است که در کشور هند می روید. هلیله سیاه در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر بوده، باعث تقویت معده و اعصاب می شود و از آن برای سیاه شدن موی سر و درمان آکنه و جوش صورت استفاده می کنند. یک قاشق چایخوری از پودر هلیله سیاه را در داخل کاسه کوچک ماست یا کپسول های ژلاتینی ریخته و روزانه یک الی دو عدد کپسول از آن را پیش از خواب میل کنید.

برای مطالعه مقاله دمنوش سرماخوردگی بزرگسالان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دمنوش عناب

دمنوش عناب

دمنوش مناسب برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا:

تهیه دمنوش با ترکیب آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی، اسطوخدوس، بارهنگ و عناب می تواند تاثیر زیادی در بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا، برطرف شدن عفونت سینوس ها (سینوزیت)، معده، سرفه و بیرون دادن خلط از ریه ها و دستگاه تنفسی داشته باشد.

طرز تهیه این دمنوش:

برای تهیه این دمنوش 30 گرم آویشن شیرازی را همراه با 10 گرم از هر کدام از گیاهان ذکر شده و 7 عدد میوه عناب در داخل یک قوری ریخته و پس از افزودن مقداری آب جوش، منتظر بمانید تا دمنوش به خوبی دم بکشد. در هنگام مصرف دمنوش مقداری عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید. این دمنوش را می توانید هر روز تهیه کرده و چهار پنج لیوان از آن بنوشید.

عناب خشک شده

دمنوش عناب:

عناب درختی کوچک است با میوه های براق و زیتونی شکل که در ابتدا سبز بوده که رنگ آن پس از رسیده شدن قرمز شده و میوه به حالت چروک در می آید. میوه عناب دارای خواص دارویی و تغذیه ای بسیار فراوانی است و تاثیر زیادی در رفع اضطراب و استرس دارد. میوه عناب دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان می باشد که باعث کاهش روند پیری پوست می شود. عناب همچنین لعاب زیادی دارد که استفاده از آن باعث نرم شدن گلو و سینه می شود. کاهش فشار خون از دیگر خواص درمانی میوه عناب است. همچنین این گیاه باعث برطرف کردن گرفتگی صدا و تقویت دستگاه گوارش می شود. عصاره میوه عناب منبعی غنی از ویتامین c و آنتی اکسیدان است که از رشد و حرکت رادیکال های آزاد ممانعت کرده و نهایتا مانع از رشد تومور و سلول های سرطانی شده و از بروز آنها پیشگیری می کند.

روش تهیه دمنوش عناب:

تعداد 10 الی 15 عناب را در مقداری آب جوش ریخته و اجازه میدهید برای مدت 10 دقیقه دم بکشد و سپس از صافی رد کرده و میل می کنید. میوه عناب شیرین بوده و دمنوش آن نیازی به شیرین کننده ندارد. اما در صورت تمایل می توانید از مقداری عسل یا نبات برای شیرین تر کردن آن استفاده نمایید. عناب سرشار از آهن است، بنابراین دمنوش آن برای رفع کم خونی موثر بوده و ملین بسیار خوبی هم محسوب می شود.

دمنوش گل گاو زبان

دمنوش گل گاو زبان

دمنوش تخم بالنگو و بارهنگ:

یکی دیگر از دمنوش های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از خیسانده تخم بالنگو و بارهنگ می باشد. خیسانده این گیاهان در مقداری آب و گلاب با کمی زعفران می تواند کمک شایانی به تقویت سیستم دفاعی بدن بکند.

طرز تهیه دمنوش بالنگو و بارهنگ:

روش تهیه این دمنوش به این صورت است که بایستی به سه چهارم لیوان آب، یک چهارم لیوان گلاب اضافه کرده و یک قاشق چای خوری تخم بالنگو با یک قاشق چای خوری بارهنگ به آن بیافزایید، سپس مواد را با همدیگر مخلوط کرده و مدت نیم ساعت اجازه بدهید تا بالنگو و بارهنگ لعاب دار شوند. بعد از آن زعفران ساییده شده به مقدار سر قاشق چای خوری به مخلوط قبلی افزوده و مجددا هم بزنید. سپس می توانید به دمنوش مقدار کمی عسل طبیعی اضافه کرده و آرام آرام نوش جان کنید. دمنوش تخم بالنگو و بارهنگ را بزرگسالان می توانند 2 الی 3 بار در روز تهیه کرده و مصرف نمایند.

دمنوش آویشن و شیرین بیان:

دمنوش آویشن و شیرین بیان یکی دیگر از دمنوش های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است که می توانید آن را همراه با عناب مصرف کنید.

روش تهیه دمنوش آویشن و شیرین بیان:

برای تهیه این دمنوش به مقدار یک قاشق غذاخوری برگ آویشن را همراه با یک قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان و پنج عدد عناب در قوری ریخته و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید به مدت یک ربع دم بکشد. سپس از صافی رد کرده و به صورت گرم بنوشید. افراد بزرگسال می توانند از این دمنوش دو بار در روز استفاده کنند. در افراد دارای فشار خون بالا مصرف شیرین بیان بیشتر از 3 الی 4 با در هفته توصیه نمی شود.

خرید تخم بالنگو

دمنوش گل گاوزبان:

دمنوش گل گاوزبان یکی از دمنوش های قدیمی و پر مصرف در میان مردم است. گل گاو زبان گیاهی با خواص متعدد از قیبل آرامش بخش بودن برای اعصاب، تقویت کننده کبد و کلیه، نشاط آور و موثر در پیشگیری از افسردگی است.

روش تهیه دمنوش گل گاوزبان:

گل گاوزبان، سنبل الطیب و به لیمو را با مقداری آب در قوری ریخته و صبر کنید تا دم بکشد. می توانید برای جلوگیری از سیاه شدن رنگ دمنوش چند عدد لیمو عمانی در حین دم کشیدن به قوری اضافه کنید.

برای مطالعه مقاله دمنوش به و سیب می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دمنوش زنجبیل، عسل و لیمو

دمنوش زنجبیل، عسل و لیمو

دمنوش زنجبیل و عسل و لیمو:

زنجبیل به دلیل دارا بودن خواص فوق العاده درمانی یک روش درمانی و دارویی موثر برای درمان بسیاری از بیماری ها به ویژه برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی محسوب می شود. عسل، زنجبیل و لیمو ترش هر سه دارای خواص مفید برای سلامتی بدن هستند. ترکیب شدن عسل با زنجبیل باعث انتقال بهتر مزایای زنجبیل به بدن می شود.

دمنوش تهیه شده از این سه ماده پرخاصیت باعث التیام علائم ناشی از سرماخوردگی شده و عسل با اثر تسکین دهندگی خود خارش گلو را آرام می کند. آبلیمو هم که منبعی سرشار از ویتامین c بوده و پر از فیتوکمیکال ها می باشد. این مواد در ترکیب با هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

خرید بارهنگ

طرز تهیه دمنوش زنجبیل، عسل و لیمو:

برای این منظور یک تکه زنجبیل را در 4 لیوان آب ریخته و روی حرارات گذاشته اجازه دهید بجوشد تا عصاره آن بدست آید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل و یک عدد لیموترش به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

دمنوش زنجبیل را می توانید به تنهایی یا همراه با چایی و یا در ترکیب با مواد ذکر شده استفاده نمایید. مصرف چای زنجبیل به تنهایی در روزهای آغازین سرماخوردگی می تواند مانع از تشدید علائم آن شده و باعث روند بهبودی این بیماری می شود. همچنین باعث تحریک سیستم دفاعی بدن شده و بدن شما را گرم می کند.

مصرف تازه گیاه زنجبیل می تواند در افراد مبتلا به آنفولانزا بسیار مفید بوده و بسیاری از علائم آنفولانزا مانند گلودرد را کاهش دهد. علاوه بر این مصرف مخلوط زنجبیل، عسل و فلفل سیاه می تواند در درمان آسم و بیماری های دستگاه تنفسی موثر باشد و از آنجایی که دستگاه تنفسی و ریه ها یکی از مهم ترین اعضای درگیر شده در افراد مبتلا به ویروس کرونا می باشند این مخلوط می تواند با خواص آرام بخشی و ضد التهابی خود باعث افزایش جریان اکسیژن رسانی به ریه ها شود.

دمنوش گل ختمی

دمنوش گل ختمی

دمنوش بابونه:

بابونه یکی از گیاهان دارویی موثر در درمان مشکلات عصبی و اضطراب است که می تواند در کاهش میزان استرس نیز مفید باشد. بابونه به عنوان گیاهی آرامش بخش شناخته می شود. بخار این گیاه به طور مستقیم به بخش بویایی در مغز رفته و به همین دلیل میزان استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

طرز تهیه دمنوش بابونه:

3 الی 4 قاشق غذاخوری بابونه را در دو لیوان آب جوش ریخته و اجازه بدهید برای مدت 5 دقیقه دم بکشد. سپس از صافی رد کرده و نوش جان کنید.

دمنوش گل ختمی:

گل ختمی گیاهی با طبع سرد است. به همین دلیل بهتر است دمنوش آن را به همراه نبات یا عسل استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش گل ختمی:

در حدود یک الی دو عدد گل ختمی را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و آن را با افزودن کمی نبات یا عسل میل کنید. همچنین به این مخلوط می توانید یک قاشق مربا خوری گل خشک پنیرک اضافه کرده اجازه بدهید دم بکشد و پس از رد کردن از صافی به صورت دمنوش نوش جان کنید. این دمنوش می تواند باعث افزایش توان سیستم دفاعی بدن در مقابله با عوامل بیماری زا به ویژه ویروس کرونا شود.

خرید گل ختمی بنفش

چای سبز:

چای سبز در ترکیبات خود حاوی پلی فنول می باشد که پلی فنول ماده ای موثر در کاهش استرس شناخته می شود. چای سبز همچنین گیاهی سرشار از کافئین است و مصرف آن به صورت دمنوش می تواند اثرات مفید زیادی در افزایش میزان هوشیاری و آرامش داشته باشد.

طرز تهیه دمنوش چای سبز:

برای تهیه دمنوش چای سبز نصف قاشق غذاخوری پودر چای سبز را به یک فنجان آب جوش افزوده، آن را می جوشانند تا پودر ته نشین شود. سپس محلول را از صافی رده و میل می کنند.

برای خرید نوشیدنی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *