گیاهان دارویی و ادویه ها

روش های درمانی طب سنتی چینی

روش های درمانی طب سنتی چینی

طب سنتی چینی در طی هزاران سال تکامل یافته است. پزشکان طب سنتی چینی از روش های مختلف ذهنی و بدنی (مانند طب سوزنی و تای چی) و همچنین گیاهان دارویی، برای درمان مشکلات سلامتی افراد استفاده می کنند.

بررسی طب سنتی چینی از نظر علمی:

طب سنتی چینی شامل طب سوزنی، تای چی، استفاده از داروهای گیاهی و … است، که در ادامه این روش ها را از نظر علمی بررسی می کنیم:

طب سوزنی:

در طب سوزنی، با وارد کردن سوزن های نازک در پوست، نقاط خاصی را روی بدن تحت تاثیر قرار می دهند. مطالعات نشان می دهند که طب سوزنی، مسکن های طبیعی بدن را آزاد ساخته و بر مناطقی از مغز که در پردازش درد، درگیر هستند، تاثیر می گذارد. با این حال، نتایج برخی از آزمایش ها حکایت از این دارند که طب سوزنی واقعی و طب سوزنی ساختگی هر دو تاثیر یکسانی داشته و بر روی افراد، اثر روانی دارند. نتایج تعدادی از مطالعات هم نشان می دهند که طب سوزنی واقعی انواعی از دردهای مزمن مانند کمر درد، گردن درد، درد استئوآرتریت زانو، سندرم تونل کارپال را تسکین داده و در کاهش سردردهای تنشی و جلوگیری از سردردهای میگرنی کمک می کند.

تای چی:

تای چی، ترکیبی است از حالت های قرارگیری بدن در وضعیت های مشخص، حرکات آهسته، تمرکز ذهنی، تنفس و تمدد اعصاب. تحقیقات مختلف نشان می دهند که تمرین تای چی، تعادل و استواری را در افراد مسن و بیماران پارکینسون بهبود بخشیده، درد ناشی از استئوآرتریت زانو را کاهش داده و به افراد کمک می کند تا با فیبرومیالژیا و کمر درد مقابله کنند. همچنین این تمرین، کیفیت زندگی را ارتقاء داده و روحیه ی افراد مبتلا به نارسایی قلبی را بهبود می بخشد.

داروهای گیاهی:

تاثیر داروهای گیاهی در درمان بسیاری از مشکلات پزشکی، مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی، اختلالات روانی و بیماری های تنفسی (مانند برونشیت و سرماخوردگی معمولی) مورد بررسی قرار گرفته است، اما از آنجایی که بسیاری از مطالعات انجام یافته، از کیفیت پایینی برخوردار بوده‌اند، در رابطه با اثربخشی آنها نمی توان نتیجه گیری قطعی کرد.

برای مطالعه معرفی طب سنتی چین کلیک کنید.

طب سنتی چین

طب سنتی چین

بررسی خطرات روش های درمانی طب سنتی چینی از نظر علمی:

گزارش ها و مطالعات مختلف نشان می دهند که روش های مختلف طب سنتی چینی، می توانند خطراتی را نیز به همراه داشته باشند:

  • برخی از داروهای گیاهی به مواد حیوانی یا گیاهان شناسایی نشده، داروها (مانند وارفارین رقیق کننده خون و دیکلوفناک ضد التهابی غیر استروئیدی)، فلزات سنگین (مانند آرسنیک، سرب و کادمیوم)، آفت کش ها یا ترکیباتی به نام سولفیت ها، آلوده هستند که می توانند سبب آسم یا واکنش های آلرژیک شدید شوند. استفاده اشتباه از برخی از گیاهان هم می تواند باعث آسیب زدن به اعضای مختلف بدن بشود.
  • عوارض کمی از طب سوزنی گزارش شده است. به طور معمول، این عوارض به دلیل استفاده از سوزن های غیر استریل و اعمال درمان به روش نادرستی بوده اند. در صورتی که طب سوزنی به شیوه ی نادرستی انجام گیرد، می تواند عوارض جانبی بسیار جدی مانند عفونت، زخمی شدن اعضای بدن، کلاپس ریه ها و آسیب دیدگی سیستم عصبی مرکزی را به همراه داشته باشد.
  • تای چی و تکنیکی به نام چی کونگ، تمرین های بی خطری هستند. با این حال، تای چی ممکن است منجر به صدمات جدی دردناکی بشود. زنان باردار قبل از انجام تمرینات تای چی، چی کونگ و هر تمرین دیگری باید با پزشک خود مشورت کنند.

نکاتی که در استفاده از روش های درمانی طب سنتی چینی باید در نظر داشته باشید:

  • در صورتی که قصد دارید تا از طب سنتی چینی بهره ببرید، با پزشک خود مشورت کنید. طب سنتی چینی را به عنوان جایگزینی برای درمان های متداول استفاده نکنید.
  • اگر دچار بیماری خاصی هستید، قبل از استفاده از گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.
  • برای بهره مندی از طب سنتی چینی، از مراکز معتبر استفاده کنید.
  • استفاده از طب سنتی چینی برای زنان باردار یا شیرده و همچنین کودکان، باید با مشورت پزشک انجام گیرد.
  • در صورت استفاده از روش های طب مکمل و جایگزین، با پزشک خود در میان بگذارید. این کار کمک می کند تا مراقبت های هماهنگ و بی خطری از شما به عمل آید.
برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *