گیاهان دارویی و ادویه ها

خواص به لیمو در طب سنتی

خواص به لیمو در طب سنتی

به لیمو (Aloysia citrodora) درختچه ای به ارتفاع 1.5 تا 2 متر است. دارای برگهای سرنیزه ای و ساده به طول 7 الی 10 سانتی متر با قاعده گره ای است، هر گره به صورت دسته های سه تایی است. دارای گلهای کوچک به رنگ ارغوانی رنگ پریده است. به لیمو دارای میوه هسته دار با 21 عدد بذر است.

ویزگی های گیاه به لیمو:

برگهای معطر به لیمو بخش دارویی آن هستند که بویی شبیه به لیمو دارند. برگهای این گیاه در اواخر تابستان جمع آوری می شوند. برگ ها بخش دارویی این گیاه هستند و بویی شبیه لیمو دارند. برگ ها را در اواخر تابستان جمع آوری می کنند. پودر برگ گیاه به لیمو به رنگ سبز مات و دارای بوی معطر، طعم تند و کمی تلخ است گیاه به لیمو دارای طبع گرم و خشک است.

معرفی خواص گیاه به لیمو

معرفی خواص گیاه به لیمو

تاریخچه گیاه به لیمو:

زادگاه گیاه به لیمو بومی آمریکای جنوبی می باشد. این گیاه در ایران، در باغهای شمال کشور کاشت می شود. گیاه به لیمو در کشورهای شیلی، پرو و آرژانتین به وفور یافت می شود. این گیاه به سبب عطر و طعم مطبوع و خواص دارویی اش توسط شرکتهای تولید کننده گیاهان دارویی به ایران وارد شد و در باغها کشت شد.

دریا سالار فرانسوی برای اولین بار گیاه به لیمو را به اروپا وارد کرد و گیاه شناس فرانسوی بنام فیلیبرت کامرسون این گیاه را aloysia triphylla نامید. بعدا هم در اسپانیا به افتخار ملکه لویزا همسر کارلوس چهارم به نام لوسیا-لیما نامگذاری شد. نام گیاه به لیمو در سال 1784 برای اولین بار وارد کتابهای گیاه شناسی به زبان اسپانیایی شد. در جلد اول کتاب گیاه شناسی به زبان اسپانیایی این اسامی آورده شده است.

خرید برگ به لیمو

خواص گیاه به لیمو:

در ادامه مقاله شما با خواص دارویی گیه به لیمو آشنا خواهیم کرد.

بهبود عملکرد مفاصل و ماهیچه ها:

بر اساس پژوهش انجام گرفته در سالهای اخیر محققان دریافتند که گیاه به لیمو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی به عنوان دارویی مکمل کاربرد دارد. پس از استفاده سه تا چهار هفته ای از این گیاه، شاهد کاهش درد در مفاصل و افزایش تحرک آنها شدند. همچنین در پژوهشی دیگر مصرف به لیمو به مدت 21 روز در افرادی که کار بدنی انجام می دهند، سبب کاهش آسیب های عضلانی شده است.

آرامبخش و خواب آور:

پژوهش های انجام گرفته روی این گیاه نشان می دهد، که گیاه به لیمو به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی سبب کاهش استرس اکسیداتیو و در نتیجه کاهش تخریب نورونی می شود. این گیاه دارای خاصیت آرامبخش است.

ضد تشنج:

به لیمو به دلیل داشتن انواع فلاونوئید ها و الکالوئیدها دارای خواص ضد تشنج است. چرا که فلاونوئید ها تشنج را به تاخیر می اندازند و مدت زمان آن را کاهش می دهند.

تنظیم فشار خون:

این گیاه دارای فلاونوئید هایی است که به کاهش فشار خون کمک می کنند.

به لیمو گیاه ضد تشنج

به لیمو گیاه ضد تشنج

بهبود عملکرد دستگاه گوارشی:

فلاونوئید ویتکسین موجود در گیاه به لیمو دارای خاصیت ضد اسپاسمی میباشد. به همین دلیل استفاده از چای یا دمنوش به لیمو سبب آرام کردن معده شده و از ایجاد نفخ و سو هاضمه جلوگیری می کند.

خاصیت آنتی باکتریال:

گیاه به لیمو دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و اثر آنتی باکتریال آن بر باکتری های گرم مثبت بیشتر از باکتریهای گرم منفی است.

لاغری و کاهش وزن:

مکمل های به لیمو حاوی مقادیر بالای فلاونوئید ها و آنتی اکسیدانها هستند به همین جهت منجر به افزایش چربی سوزی در بدن می شوند. اشتها را کاهش داده و از این رو سبب لاغری می شوند.

خرید پودر لیمو ترش

بدنسازی:

قبل از شروع تمرینات بدنسازی از مکمل، دمنوش و یا شربت به لیمو استفاده کنید. عصاره به لیمو به دلیل آنتی اکسیدانهای قوی خطر استرس اکسیداتیو را کاهش داده و از آسیبهای عضلانی در تمرینات شدید بدنسازی جلوگیری می کند.

خاصیت تب بر به لیمو:

در طب سنتی به لیمو به عنوان خوی آور یا عرق زا کاربرد دارد. این گیاه دارویی با افزایش تعرق بدن باعث کاهش درجه تب می شود. به لیمو برای رفع التهاب بدن هم کاربرد دارد.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن:

آنتی اکسیدانهای موجود در به لیمو سبب کاهش اثر رادیکالهای آزاد شده و با افزایش گلبولهای سفید خون موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

خاصیت ضد سرطانی به لیمو

خاصیت ضد سرطانی به لیمو

سم زدایی و پاکسازی سیستم تنفسی:

به لیمو تاثیر بسیاری در پاکسازی خلط از دستگاه گوارشی دارد.

برای جلوگیری از سرطان:

به لیمو دارای آنتی اکسیدانهای قوی است که با از بین بردن اثر رادیکالهای آزاد از ابتلا به سرطان جلوگیری می کنند. این گیاه دارویی فعال با کاهش رشد رگهای خونی جدید ازپیشرفت سرطان جلوگیری می کند.

درمان سینوزیت:

استفاده از گیاه به لیمو به همراه داروهای گیاهی مثل گل آقطی، گل پامچال، ریشه کوشاد و گیاه ترشک برای تسکین و درمان سینوس های ملتهب بسیار موثر است.

درمان سرماخوردگی:

به لیمو با خاصیت خلط آور خود گرفتگی های تنفسی را از بین می برد و در درمان سرما خوردگی و سرفه بسیار مناسب است.

تسکین سردرد و میگرن:

گیاه به لیمو برای سردرد های میگرنی بسیار توصیه شده است.

دمنوش گیاه به لیمو

دمنوش گیاه به لیمو

طرز تهیه دمنوش به لیمو:

جهت تهیه دمنوش به لیمو، مقدار 3 تا 10 گرم برگ به لیمو را در نیم لیتر آب جوشیده بریزید و به مدت 15 دقیقه اجازه دهید تا دم بشد . آن را صاف کرده و میل کنید. از عسل یا نبات جهت شیرین کردن آن استفاده کنید.

طرز تهیه شربت به لیمو:

50 گرم برگ به لیمو، 6 لیوان آب و 300 گرم به رنده شده را بجوشانید. در نهایت مقداری گلاب و سکنجبین اضافه کرده و بعد از خنک شدن نوش جان کنید.

کاربرد غذایی به لیمو:

می توان برگ به لیمو تازه را تفت داده و در انواع سالاد ها مورد استفاده قرار داد. از برگ خشک به لیمو جهت طعم دارکردن غذاها مثل ماهی، مرغ و گوشت استفاده می شود.

نکاتی در مورد استفاده از به لیمو:

  • دمنوش به لیمو برخلاف چای بعد از غذا در جذب آهن اختلال به وجود نمی آورد.
  • افراد با طبع گرم و صفراوی مزاج در مصرف این گیاه احتیاط کنند.
  • تماس عصاره برگهای تازه با پوست ممکن است سبب خارش و التهاب پوستی شود.
  • در دوران بارداری، شیر دهی و بیماران کلیوی با احتیاط استفاده شود.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

4 دیدگاه درباره مقاله “خواص به لیمو در طب سنتی

  1. Avatar کاظمی گفت:

    مقاله بسیار مفید بود

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      خیلی ممنون

  2. Avatar کاظمی گفت:

    مقاله بسیار مفید بود و کاربردی

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *