گیاهان دارویی و ادویه ها

چگونه یک باغ چای دارویی بکاریم

چگونه یک باغ چای دارویی بکاریم

باغچه چای یک سرگرمی لذت بخش است که می تواند بقیه گیاهان باغ را تکمیل کند. یک باغ چای لذت نوشیدن چای های گیاهی تازه را برای شما فراهم می کند، اصطلاحاتی که به اصطلاح به آن دم کرده های گیاهی یا جوشانده می گویند. می توانید یک چای گیاهی را به تنهایی بنوشید، یا می توانید 2 یا 3 طعم مختلف مکمل گیاهی را با هم مخلوط کنید. برای یک چای کافئین دار با طعم بیشتر، سعی کنید 1 یا 2 گیاه از باغ خود را با چای سیاه یا سبز مورد علاقه خود مخلوط کنید.

ایجاد باغ چای:

اولین بخش مربو به ساخت باغچه چای دارویی می باشد.

1- بخشی از باغ موجود را برای کشت چای انتخاب کنید:

اگر قبلاً یک باغ کوچک یا حتی یک گلدان بزرگ دارید که در آن گیاهانی را می کارید، بخشی از این باغ را به عنوان باغ چای کنار بگذارید. هر گونه علف های هرز را از باغ بیرون بیاورید و با استفاده از یک بیل یا بیلچه، چند سانتی متر بالای خاک را زیر و رو کنید. می توانید گیاه چای را در فضای نسبتاً کمی پرورش دهید. اگر تصمیم دارید فقط 1 یا 2 گیاه چای را در باغ خود پرورش دهید، به کمتر از 930 سانتی متر مربع فضا نیاز خواهید داشت.

بخشی از باغ موجود را برای کشت چای انتخاب کنید

بخشی از باغ موجود را برای کشت چای انتخاب کنید

2- اگر از قبل باغ ندارید جای مخصوص باغ چای بسازید:

اگر ترجیح می دهید حصار باغچه خود را بسازید، می توانید با فرو کردن 4 تخته به شکل مربع در زمین، یک محفظه اولیه درست کنید. بیشتر گیاهان در آفتاب کامل تا سایه جزئی بهتر رشد می کنند، بنابراین محفظه باغ خود را در محلی قرار دهید که بیشتر در معرض آفتاب قرار داشته و در تمام طول فصل رشد آفتاب دریافت کند.

به خاطر داشته باشید که بعضی از گیاهان – مانند گیاهان لیموترش و نعناع فلفلی – در یک باغچه سرپوشیده یا گلدان بهتر از یک باغ باز عمل می کنند. اگر وقت و تمایل داشته باشید ، می توانید گیاهان چای را در باغ گیاهان موجود بکارید و در کنار آن یک محفظه باغ بسازید. اگر این سبک از محفظه باغ مورد علاقه شما نیست، چندین روش دیگر برای ساخت یک محفظه باغ کوچک وجود دارد.

اگر از قبل باغ ندارید جای مخصوص باغ چای بسازید

اگر از قبل باغ ندارید جای مخصوص باغ چای بسازید

3- خاک باغ یا گلدان را آماده کنید:

خاک یا گلدان را همانطور که به طور معمول برای کاشت گیاهان یا گل ها انجام می دهید، آماده کنید. اکثر انواع گیاهان چای در خاک حاصلخیز با زهکشی خوب رشد می کنند. شما می توانید خاک بارور شده را از یک مرکز باغبانی خریداری کنید یا کود خود را برای غنی سازی خاک باغ خود اضافه کنید.

همزمان با رشد گیاهان چای، آنها را کوددهی کنید. با رشد گیاهان و بالغ شدن یا گلدهی، باید باغ را عاری از علف های هرز نگه دارید. اگر مشاهده کردید گیاهانی در حال رشد هستند که جزو گیاهان شما نیستند، آنها را بیرون آورده و علف های هرز را دور بریزید.

خاک باغ یا گلدان را آماده کنید

خاک باغ یا گلدان را آماده کنید

گیاهان خود را انتخاب کنید:

در بخش دوم گیاهان خود را جهت چای های گیاهی انتخاب کنید.

1- گیاهان مکمل چای را انتخاب کنید:

برای تهیه دمنوش های گیاهی به طور کلی چند گیاه و گل مناسب هستند. انتخاب شما به این بستگی دارد که چه عطر و طعم هایی را بیشتر دوست دارید و چه عواملی برای شما بهترین رشد را دارند. اگر فضای باغ شما محدود است، سعی کنید طعم های مکمل را در همان تکه باغچه بکارید. طعم دهنده های مکمل گیاهان دارویی عبارتند از:

  • انواع مختلف نعناع که با یکدیگر جفت می شوند.
  • مرهم زنبور و مرهم لیمو.
  • اسطوخودوس انگلیسی و لیمو ترش.
 گیاهان مکمل چای را انتخاب کنید

گیاهان مکمل چای را انتخاب کنید

2- برگ نعناع بکارید:

چای نعناع مورد علاقه همیشگی بسیاری از افراد است. نعناع فلفلی به راحتی قابل پرورش است و از نقاط نیمه سایه دار لذت می برد. نعناع را از آفتاب کامل دور نگه دارید، در غیر این صورت ممکن است پژمرده شود. این گیاه می تواند به سرعت از بخشی از باغ به قسمت دیگر گسترش یابد، اگر نمی خواهید از آن طرف باغ بیرون برود ، آن را در گلدان نگه دارید. چای نعناع از برگ گیاه نعناع تهیه می شود. طعم نعنای فلفلی نشاط آور و تمیز کننده است و می تواند به رفع ناراحتی معده کمک کند.

برگ نعناع بکارید

برگ نعناع بکارید

3- کاشت اسطوخودوس را در نظر بگیرید:

برگ های اسطوخودوس یک داروی جوشانده ی دلپذیر و نرم و معطر است که برای تهیه یک فنجان چای آرامبخش مناسب است. اسطوخودوس وقتی در معرض آفتاب کامل قرار گیرد به خوبی رشد می کند. اسطوخودوس خود را در خاکی با زهکشی خوب بکارید. این گیاه ترجیح می دهد بیش از حد آبیاری نشود، بنابراین فقط هنگامی که خاک اسطوخودوس کاملاً خشک است آبیاری کنید.

از غنچه ها و گل های اسطوخودوس برای چای استفاده می شود. مشابه چای نعناع، چای اسطوخودوس برای کاهش تنش در بدن و تسکین سردرد توصیه می شود.

کاشت اسطوخودوس را در نظر بگیرید

کاشت اسطوخودوس را در نظر بگیرید

4- گیاه لیموترش بکارید:

همانطور که از نام آن پیداست، لیموترش با برگ هایی که به آسانی رشد می کنند، طعم لیمو طراوت و ملایمی را ارائه می دهد. به آفتاب کامل احتیاج دارد و زمستان های سخت را تحمل نخواهد کرد، بنابراین اگر منطقه ای که در آن زندگی می کنید زمستان های سرد دارد آن را در گلدان و داخل خانه نگه دارید. از برگ ها برای چای استفاده می شود. گیاه به لیمو در ماه های گرم تابستان به سرعت رشد می کند ، بنابراین شما می توانید چندین بار محصول را جمع آوری کنید.

گیاه لیموترش بکارید

گیاه لیموترش بکارید

5- گل رز پرورش دهید:

دانه رز دانه ای است که گل رز از آنها رشد می کند. آنها بسیار سرشار از ویتامین C هستند و در نتیجه مزایای سلامتی این ویتامین را برای بدن فراهم می کنند. بوته گل رز هنگامی گل میدهد که، غلاف دانه آن تشکیل شود. گل رز باید قبل از برداشت به رنگ قرمز نارنجی عمیق شده باشد. آن را شستشو دهید تا خاک چسبیده از بین برود قبل از اینکه آن را در آب گرم قرار دهید.

گل رز پرورش دهید

گل رز پرورش دهید

6- گیاه ترنج بکارید:

ترنج یکی از گزینه های محبوب چای های گیاهی است زیرا طعم پرتقال را به همراه دارد. این گیاه گلهای زرق و برق دار قرمز روشن، بنفش یا صورتی تولید می کند و در آفتاب کامل یا نیمه سایه بهترین رشد را دارد. این گیاه در آفتاب کامل تا سایه جزئی رشد می کند و در صورت خشک ماندن بهتر است. ترنج همچنین دارای مزایای جزئی برای سلامتی است: به عموان هضم کننده و ادرار آور عمل می کند و می تواند سردرد خفیف را کاهش دهد. هم برگ و هم گل ترنج برای دم کردن مناسب است.

گیاه ترنج بکارید

گیاه ترنج بکارید

7- بابونه پرورش دهید:

بابونه یکی از رایج ترین گیاهانی است که در چای ها استفاده می شود. این یک گیاه جذاب با رایحه سیب است که به طور سنتی برای ایجاد آرامش و خواب استفاده می شود. بابونه آفتاب کامل را تا نیمه سایه تحمل می کند. گل های بابونه به راحتی از بذر رشد می کنند. گل ها قسمت ترجیحی برای تهیه چای است. بابونه از نظر بصری نیز جذاب است. یک چمنزار زیبا و ظریف با گل های کوچک مانند گل مروارید ایجاد می کند.

بابونه پرورش دهید

بابونه پرورش دهید

انتخاب گیاهان کمتر رایج برای چای:

در این بخش گیاهان کمتر رایج می پردازیم.

1- گیاه گشنیز:

که به گشنیز نیز معروف است، بیشتر در تهیه غذاها استفاده می شود تا در تهیه چای. با این حال، گشنیز برای چای گیاهی مناسب است و چایی درست می کند که طعم آن شبیه چای لیدی گری است. این چای دارای طعم تند و اسیدی با ته رنگ مرکبات قوی است. از برگ ها برای چای استفاده می شود. گشنیز در آفتاب کامل تا نیمه سایه رشد می کند و در گلدان محصور یا باغ کوچک محصور بهترین رشد را دارد. گشنیز حتی در گلدان کوچکی که روی طاقچه شما قرار گرفته رشد خوبی خواهد کرد.

گیاه گشنیز

گیاه گشنیز

2- آویشن بکارید:

آویشن چای خوبی برای تسکین مشکلات معده و گلودرد در نظر گرفته می شود. آفتاب کامل و نیمه سایه را تحمل می کند و برای نگه داری در ظروف یک گیاه ایده آل است. از برگ ها برای چای استفاده کنید، اما اگر گل هایی وجود دارد، می توانید آن ها را نیز به چای اضافه کنید. اگر می خواهید این گیاه را با چای دیگری در چای خود ترکیب کنید، سعی کنید آن را با نعنا ترکیب کنید.

عطر و طعم آویشن در چای تند است و ممکن است طعمی اکتسابی باشد. قبل از اینکه میزان زیادی را برای چای خود استفاده کنید ابتدا مقدار کمی از آن را امتحان کنید!

برخلاف سایر گیاهان، آویشن بهتر است از قلمه یا با تقسیم بوته های بالغ آویشن رشد یابد. همچنین خاک ضعیف را با آب کم ترجیح می دهد، بنابراین بهتر است در گلدان کوچک رشد کند.

آویشن بکارید

آویشن بکارید

3- بنفشه بپرورانید:

اگر بوی بنفشه را دوست دارید، احتمالاً چای بنفشه مورد علاقه جدید شما خواهد بود. بنفشه همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین های A و C است. بنفشه تسکین دهنده و فرح بخش محسوب می شود و مقوی خوبی برای بعد از زمستان است. برگ ها و گل های خشک شده برای کندن مناسب است. بنفشه مناطق سایه دار را ترجیح می دهد و در صورت تمایل به راحتی در گلدان کاشته می شود. از آنجا که اکثر گیاهان چای دیگر آفتاب کامل را ترجیح می دهند، بنابراین پرورش بنفشه را در یک ظرف جداگانه برنامه ریزی کنید.

بنفشه بپرورانید

بنفشه بپرورانید

4- رزماری بکارید:

رزماری اگرچه به طور معمول در غذاهای شور استفاده می شود، یک چای گیاهی عالی نیز درست می کند. اگر طعم رزماری به خودی خود در یک چای خیلی زیاد است، چند قطره عسل و کمی آب لیمو اضافه کنید. این گیاه آفتاب کامل را ترجیح می دهد اما سایه سبک را تحمل می کند و به خاک زهکشی شده خوبی نیاز دارد. عطر و طعم رزماری نیز با لیموترش به خوبی جفت می شود.

رزماری بکارید

رزماری بکارید

5- پرورش استویا:
گرچه استویا بیشتر به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی شناخته می شود، یک گیاه سالم و خوش طعم برای تهیه چای است. استویا هوای سردتر را به خوبی تحمل می کند و می توان آن را در باغ های خارج از منزل کاشت. برگ های استویا به طور طبیعی شیرین هستند و با خشک کردن یا کم آبی می توان شیرینی آنها را بیشتر کرد.

پرورش استویا

پرورش استویا

تهیه چای تازه گیاهی:

در آخرین بخش به نحوه دم کردن چای های تازه گیاهی می پردازیم.

1- برگ ها یا گل های گیاه را انتخاب کنید:

تعداد برگ ها، جوانه ها یا گل هایی که انتخاب می کنید به میزان قوی بودن چای گیاهی و میزان چای بستگی شما بستگی دارد. 2 یا 3 قاشق چای خوری برگ یک فنجان چای درست می کند، اما ممکن است لازم باشد 6-8 قاشق چایخوری برای یک قوری پر چای استفاده کنید.

برگ ها یا گل های گیاه را انتخاب کنید

برگ ها یا گل های گیاه را انتخاب کنید

2- برگ های چیده شده را با مالیدن به یکدیگرله کنید:

هر برگ را بین انگشت شست و اشاره خود نگه دارید و برگ را کمی له کرده و دور آن بچرخانید. این کار عطر و طعم چای را فراهم می کنند. برگ های له نشده، چای گیاهی بسیار ضعیف تری تولید می کنند، حتی در صورت مدت بیشتری دم کردن. “له کردن” برگهای چای گیاهی، روغن های اساسی آنها را آزاد می کند.

برگهای چیده شده را با مالیدن به یکدیگرله کنید

برگهای چیده شده را با مالیدن به یکدیگرله کنید

3- گیاهان خود را خشک کنید تا برگ ها حفظ شود:

در صورت تمایل می توانید گیاهان خود را خشک کنید. برگ های پایین گیاه را بریده. سپس، آنها را وارونه آویزان کنید تا خشک شوند. ممکن است چند روز تا یک هفته طول بکشد. هنگام تهیه چای از گیاهان خشک، مقدار مصرف گیاهان را به نصف تا سه چهارم مقدار گیاه تازه مصرفی کاهش دهید.

گیاهان خود را خشک کنید تا برگها حفظ شود

گیاهان خود را خشک کنید تا برگها حفظ شود

4- گیاهان را در قوری بریزید:

گیاهان را داخل یک قوری بریزید یا آنها را مستقیماً درون لیوان بریزید. برای هر 1 فنجان (240 میلی لیتر) چای، تقریباً 2 قاشق چای خوری برگ و یا گل تازه اضافه کنید.

گیاهان را در قوری بریزید

گیاهان را در قوری بریزید

5- بگذارید دم بکشد:

قبل از افزودن، غلاف گل را جدا کنید. گیاه را دم کنید.

بگذارید دم بکشد

بگذارید دم بکشد

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *