گیاهان دارویی و ادویه ها

تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاهان دارویی

تقویت سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی

امروزه ورود ویروس کرونا به زندگی ما، موجب شده تا بیش از هر زمان دیگری به سلامتی و تقویت سیستم ایمنی خود اهمیت قائل باشیم. در طب سنتی برخی از گیاهان از ارزش بالایی برای افزایش ایمنی بدن برخوردارند و در درمان انواع بیماری ها به کار می روند، این گیاهان مفید، گیاهان دارویی نامیده می شوند.

تقویت سیستم دفاعی بدن با گیاهان دارویی:

تقویت سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی و مواد غذایی یکی از راه های محافظت از بدن در برابر انواع بیماریها بخصوص بیماری کرونا می باشد. در ادامه به چند مورد از داروهای گیاهی در دسترس خواهیم پرداخت که نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نموده بلکه در درمان بسیاری از بیماریها و مشکلات بدن بسیار موثرند. این گیاهان دارویی را می توانید به صورت ادویه در غذا ها و یا به صورت انواع دمنوش ها و جوشانده ها استفاده نمایید.

زنجبیل:

زنجبیل سرشار از ویتامین C، ویتامین E، منیزیم و زینک است، که برای تقویت سلولهای دفاعی بدن مورد نیاز است. زنجبیل سرشار از فیتونوترینت هایی به نام جینجرول است،که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروسی است که به طور چشمگیری توانایی سیستم ایمنی را در مقابل ویروس ها و باکتری ها افزایش داده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

در پژوهشی که در ژوئیه 2011 در نشریه Official Journal of the Balkan Union of Oncology منتشر شد، نشان داد که زنجبیل با فعال نمودن سیستم ایمنی از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. سلول های سرطانی را نابود نموده و از پخش شدن تومور های سرطانی جلوگیری می کند.

خاصیت ضد التهابی زنجبیل نقش زیادی در کاهش ابتلا به سرطان دارد. این گیاه نقش بزرگی در سلامت دستگاه گوارشی ایجاد می کند. زنجبیل حالت تهوع و استفراغ را تسکین می دهد، از این رو برای رفع مشکلات تهوع صبحگاهی در دوران بارداری، حالت تهوع بعد از جراحی و حالت تهوع ناشی از عوارض شیمی درمانی بسیار موثر است. موجب آرامش معده و ناراحتی های معده می شود. گاز و نفخ معده را از بین می برد.

این گیاه درمانی یکی از درمان های عالی برای سردردهای میگرنی، آرتریت ها و آسم می باشد. گیاه زنجبیل به قدری از خواص درمانی بالایی برخوردار است که در اکثر داروهای گیاهی و حتی شیمیای برای درمان مشکلات گوارشی، تب و سرماخوردگی مورد استفاده شرکت های داروسازی قرار میگیرد.

دمنوش زنجبیل:

یک یا دو گرم زنجبیل تازه یا خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید، بعد از پنج دقیقه آن را میل نمایید. روزی دو الی سه بار از این دمنوش استفاده کنید.

نکته: افراد گرم مزاج بهتر است از مصرف دائم و زیاد آن خودداری نمایند. زنجبیل در طب سنتی دارای گرمی درجه 3 است، از این رو مصرف آن در افراد گرم مزاج و یا مصرف بی رویه و یا زیاد آن موجب بی خوابی، خارش، ضایعات پوستی، عوارض عصبی مثل بی قراری، زود خشمی، عدم تعادل و تحریک پذیری می شود.

زنجبیل خشک شده

زنجبیل

زنجبیل

دارچین:

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمندی مثل فنول ها هستند که نه تنها از آسیب اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد محافظت می کند، بلکه دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد التهابی نیز می باشد. دارای ماده فعالی بنام سینامالدئید است که موجب کاهش تری گلیسرید ها و کلسترول بد شده و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

دارچین در طولانی مدت موجب تعادل قند خون شده و از افزایش ناگهانی قند خون بعد از صرف غذا جلوگیری می کند. این امر موجب بهبود حساسیت بدن به انسولین شده، و ریسک فاکتور های پیش دیابت را کاهش می دهد. با کاهش امر خون رسانی به سلولهای سرطانی موجب از بین رفتن تومور ها و سلولهای سرطانی می شود.

روغن دارچین با خاصیت ضد باکتری خود، توانایی از بین بردن باکتریهایی مثل لیستریا و سالمونلا را دارد. خواص ضد التهابی دارچین مانع ابتلا به انواع عفونت ها و بیماریهای التهابی می شود.

ادویه دارچین

دارچین

دارچین

زردچوبه:

زردچوبه حاوی ماده فعالی به نام کورکومین است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای است که پشتیبان فعالیت پروتئینی بنام CAMP است. این پروتئین نقش موثری در عملکرد صحیح و تقویت سیستم ایمنی بر عهده دارد. با خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی خود به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

کورکومین موجود در زرد چوبه دارای اثرات ضد سرطانی می باشد. تحقیقاتی که در دانشگاه Tufts انجام شده نشان می دهد که این گیاه دارویی فوق العاده، قادر به کنترل افزایش وزن می باشد. از بدن در برابر انواع بیماری ها مثل سرطان، آلزایمر، بیماری پارکینسون، دیابت، افسردگی، مشکلات پوستی و سکته مغزی محافظت می کند.

ادویه زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه

میخک:

میخک دارای مواد مفیدی مثل ویتامین B5، نیاسین (B3)، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2) ویتامین A، ویتامین C است که با افزایش خونرسانی در بدن و بهبود کم خونی موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود. از این گیاه دارویی در تهیه شربت های ضد سرفه استفاده می شود.

خرید میخک

میخک

میخک

پونه کوهی (ارگانو):

استفاده روزانه از پونه کوهی تاثیر فوق العاده ای در افزایش ایمنی بدن دارد. این گیاه دارویی حاوی ویتامین های C، E، A، K است. پونه کوهی دارای کارواکرول و تیمول است که با خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد قارچی خود به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با انواع باکتری ها کمک می کند.

پونه کوهی

پونه کوهی

هلیله سیاه:

هلیله سیاه میوه درختی در هند است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید این گیاه دارویی را پودر کرده و یک قاشق چایخوری از آن را با ماست ترکیب نموده و میل نمایید. یا می توانید این پودر را داخل کپسولهای ژلاتینی بریزید و روزانه یک تا دو عدد از کپسولها را میل نمایید.

هلیله سیاه

آویشن:

آویشن حاوی مقادیر بالایی روغن به نام تیمول و ماده ای بنام کارواکرول و انواع فلاونوئید ها است. این مواد خاصت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی گیاه آویشن را افزایش داده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. آویشن قادر است انواع عفونت ها، بخصوص عفونت های دستگاه تنفسی را از بین ببرد.

آویشن

آویشن

چای کوهی:

چای کوهی سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و موجب کاهش سرعت بیماری ها می شود. می توان از این گیاه دارویی به صورت جوشانده یادمنوش استفاه نمود. برای این منظور یک قاشق چای خوری از چای کوهی را با 2 فنجان آب بجوشانید، زمانی که یک فنجان از آن باقی ماند می توانید به صورت چای استفاده نمایید.

چای کوهی

چای کوهی

چای کوهی

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *