گیاهان

معرفی کاکتوس آستروفیتوم (کاکتوس ستاره ای)

کاکتوس سبز ستاره ای

آستروفیتوم (Astrophytum)، تیره ای شامل شش گونه کاکتوس آمریکای شمالی است که در مکزیک و برخی مناطق ایالات متحده یافت می شود. نگهداری سه گونه از شش گونه ی این تیره، در خانه ها بسیار رایج است و به دلیل ساختار دنده ای شکل و ستاره مانند آن، که وقتی از بالا به گیاه نگاه می شود، همانند یک ستاره است، به آن کاکتوس ستاره ای (star cactus) می گویند.

سرتاسر بدنه ی این کاکتوس با خارهایی تیز و به رنگ سیاه یا طلایی که از آن بیرون زده، پوشیده شده است. تعداد زیادی از این خار ها به صورت دسته ای سفید روی بدن گیاه رشد می‌کنند، تا از بافت گیاه در برابر نور خورشید محافظت کنند.

کاکتوس‌های Astrophytum به دلیل شکل‌های جذاب و غیرمعمول‌شان (بعضی اوقات با نام “سنگهای زنده” (living rocks) شناخته می شوند) و همچنین گلهای زرد دوست داشتنی شان که از راس آنها می روید، بسیار مشهور هستند.

کیت کاشت کاکتوس

به طور کلی گونه های Astrophytum مانند اکثر کاکتوس ها، رشد بسیار کندی دارند. اگرچه نمونه های بالغ آن ممکن است کمی سریع تر رشد کنند، اما در حالت عادی، رشد آنها ممکن است سالها طول بکشد. پرورش این گیاهان همچنین بسیار دشوار است و برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید با کاکتوس اکینوپسیس/ اچینوپسیس (Echinopsis) پیوند بخورد. اگرچه پرورش این کاکتوس ها کار آسانی نیست، اما اگر به درستی انجام شود، از زیباترین کاکتوسهای آمریکای شمالی خواهد بود.

کاکتوس ستاره ای بسیار زیبا

کاکتوس ستاره ای بسیار زیبا

مشخصات کاکتوس آستروفیتوم:

نام گیاه شناسی: Astrophytum spp.

نام های مشترک: کاکتوس ستاره ای (گونه های مختلف با نام های معمول دیگری نیز شناخته می شوند)

نوع گیاه: کاکتوس

اندازه: 5 سانتی متر تا 2 متر (اندازه متناسب با گونه ها متفاوت است)

مقدار نور مورد نیاز: آفتاب کامل

نوع خاک: دانه درشت، ماسه ای، مخلوط خاک گلدان کاکتوس

مقدار PH خاک : 0.7 تا 0.8 (خنثی تا کمی قلیایی)

زمان شکوفه دهی: بر اساس گونه ها متفاوت است.

رنگ گل: زرد

منطقه مقاومت: منطقه ۹ تا ۱۱ (USDA)

منطقه بومی: مکزیک، مناطقی از جنوب غربی ایالات متحده

صنوبر / کارا رایلی

بذر کاکتوس آستروفیتوم چروک

نحوه کاشت کاکتوس های Astrophytum:

نیازهای کاکتوس Astrophytum همانند کاکتوس‌های دیگر است: خاک درشت، متخلخل و نور خورشید بسیار. این کاکتوس ها می توانند علاوه بر رشد در فضای آزاد و داخل یک باغ با آب و هوای مناسب، در محیط داخلی خانه و یا داخل بالکن یا پاسیو نیز به خوبی رشد کرده و زیبایی چشم نوازی به فضای شما ببخشند.

آستروفیتوم ها، گیاهانی پرانرژی با رشد سریع نیستند و برای رسیدن به پتانسیل کامل خود، به صبر و حوصله زیادی نیاز دارند. باید آنها را مرتباً در فصل رشد آبیاری و تغذیه کرد و هرساله گلدان ‌شان را عوض نمود، تا فضای رشد کافی در اختیارشان قرار گیرد. آنها به یک زمستان با آب و هوای معتدل و خشک نیاز دارند. اطمینان حاصل کنید که آنها را بیش از حد آبیاری نمی کنید ، زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود. اگر به خوبی از آنها نگهداری کنید، با گلهای شگفت انگیز خود، شما را حیرت زده خواهند کرد.

یک نوع کمیاب کاکتوس

یک نوع کمیاب کاکتوس

مراقب آفات معمول کاکتوس ها، مانند شته ها و شپشک باشید. این آفات اغلب توسط یک آفت کش خوب سازگار با محیط زیست، قابل کنترل هستند و یا به راحتی با یک، پارچه از بین می روند.

نور:

به کاکتوس های Astrophytum مقدار زیادی نور آفتاب بدهید. اگر کاکتوس های شما در فضای باز رشد می کنند، به حداقل ۶ ساعت آفتاب کامل در طول روز نیاز دارند. حال اگر گیاه شما در داخل گلدان و فضای داخلی خانه می باشد، کنار یک پنجره با تابش نور غیر مستقیم و شدید نیز به خوبی رشد خواهد کرد.

خاک:

مانند اکثر کاکتوس ها، این گونه ها نیز به خاک کاملاً ماسه ای زهکشی شده و مناسب نیاز دارند و در خاک های غنی که رطوبت را در خود حفظ می کنند، از بین خواهند رفت.

مجموعه بذر کاکتوس

آبیاری:

بسیاری از کاکتوس‌ها، از جمله گونه Astrophytum، علی رغم شهرت آنها به عنوان گیاهان بیابانی، در خاک هایی که بعد از کامل خشک شدن‌شان، کمی خیس شوند، بهترین عملکرد را دارند. یک گیاه که در گلدان کاشته شده، باید هر ماه یکبار در فصل رشد، آبیاری مناسبی داشته باشد؛ اما اطمینان حاصل کنید که ریشه های گیاه، غرق در آب نشود. در طول فصل زمستان، تعداد دفعات آبیاری می تواند کمتر شود.

کاکتوس ستاره ای شکل

کاکتوس ستاره ای شکل

مقدار دما و رطوبت مورد نیاز:

این کاکتوس ها دوست دارند در فصل تابستان، از دمای بالای 20 درجه سانتی گراد بهره‌مند شوند. سپس در فصل زمستان، دمایی کمی خنک تر و معتدل تر را ترجیح می دهند. رطوبت زیاد برای این نوع گیاهان توصیه نمی شود.

کود دهی:

در طی فصل رشد، کاکتوس های خود را با یک کود متعادل و رقیق شده مانند ۲۰-۲۰-۲۰ که در آب مخلوط شده باشد، کود دهی کنید.

تکثیر کاکتوس های Astrophytum:

کاکتوس های Astrophytum توسط بذر تکثیر می شوند که می توان این بذرها را از گل های خشک شده ی این کاکتوس ها، جمع آوری کرد. این دانه ها نسبتاً ضعیف و آسیب پذیر هستند. هنگام کاشت آنها در داخل گلدان و یا جعبه با خاک مخصوص کاکتوس ها، بسیار مراقب باشید و به نرمی با آنها برخورد کنید. بعد از کاشت، روی دانه ها را به خوبی با خاک بپوشانید.

کود مختص کاکتوس

ماندگاری این بذرها نسبتاً کوتاه است و باید پس از برداشت، سریعاً کاشته شود تا شانس کافی و مناسبی برای ریشه زایی داشته باشند. روی سطح گلدان و یا جعبه خود را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید تا محیط بستر را گرم و مرطوب نگه دارد. خیساندن بذرها در آب قبل از کاشت نیز، به ریشه زایی بهتر آنها کمک خواهد کرد.

پس از ظهور جوانه ها، پوشش پلاستیکی روی گلدان را برداشته و گیاه را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. پس از گذشت چند هفته، می توان جوانه ها را به داخل گلدان های دائمی خود که با مخلوط خاک مخصوص کاکتوس پر شده است، منتقل کرد.

کاکتوس سبز ستاره شکل

کاکتوس سبز ستاره شکل

کاشت داخل گلدان، و عوض کردن گلدان های کاکتوس:

عوض کردن مداوم گلدان های این کاکتوس، به رشد بهتر آنها کمک زیادی خواهد کرد. گلدان آستروفیتوم ها را باید در ابتدای فصل رشد عوض کرد، تا به خوبی رشد کرده و به یک کاکتوس با نمونه ای چشمگیر، تبدیل شوند. برای عوض کردن گلدان، ابتدا یک دستکش محکم به دست کرده و سپس، گیاه را به یک باره بلند کنید، و آن را داخل یک گلدان بزرگتر که با خاک مخصوص کاکتوس پُر شده، منتقل کنید. کاکتوس های تازه کاشته شده را بیش از حد آب ندهید و بیش از حد تغذیه نکنید، زیرا در روند رشد آنها، خلل ایجاد خواهید کرد.

معرفی کاکتوس ستاره

معرفی کاکتوس ستاره

انواع کاکتوس‌های Astrophytum:

کاکتوس آستروفیتوم میروستیگما (Astrophytum myriostigma):

(که معمولاً با نام های کاکتوس کلاهک اسقفی، کلاه اسقف یا کاکتوس میترس اسقف شناخته می شود) دارای ساختاری ستاره ای شکل و ظاهری گنبدی مانند، همانند لباس سر اسقف است. این نوع کاکتوس، سه تا هفت دنده دارد و ممکن است با پیر شدن گیاه، به شکل استوانه ای درآید.

ارتفاع آستروفیتوم هایی که در باغ و در فضای خارج خانه رشد می کنند، می تواند به بیش از 1 متر و قطر 20 سانتی متر برسد؛ هرچند که اگر در محیط داخل خانه رشد کنند، ارتفاع آنها کمتر از 30 سانتی متر خواهد بود. گل های ین کاکتوس به رنگ زرد کرمی با پایه نارنجی یا قرمز است. نژاد کاکتوس “سوپرکاباتو” (Super Kabuto)، بسیار ارزشمند است.

بذر کاکتوس نئوپورتریا ویلوسا

کاکتوس آستروفیتوم کاپریکورن (Astrophytum capricorne):

(که معمولاً با نام کاکتوس شاخ بز شناخته می شود)، حدود 25 سانتی متر ارتفاع و 10 سانتی متر عرض دارد. دارای رنگی خاکستری و سبز، با دنده های برجسته و گل هایی زرد رنگ است.

کاکتوس آستروفیتوم اورناتوم (Astrophytum capricorne):

(که معمولاً با نام کاکتوس کلاه اسقف یا کاکتوس هود راهب شناخته می شود)، با ارتفاع 2 متر و عرض 30 سانتی متر، بلندترین عضو این نوع کاکتوس است که در تمام طول تابستان، شکوفه هایی زردرنگ دارد. این گونه، سریعترین رشد را در بین کاکتوس ها دارد.

کاکتوس با برگ بلند

کاکتوس با برگ بلند

کاکتوس آسترو فیتوم آستریاس (astrophytum asterias):

(معروف به کاکتوس دلار ماسه، کاکتوس جوجه تیغی دریایی، کاکتوس ستاره ای یا ستاره پیوته)، کاکتوس کوتاه و کلفتی است که با قطر 15 سانتی متر، ارتفاع آن تنها به حدود 6 سانتی متر می رسد. این گونه نادر، به سختی رشد می کند و اغلب در مصارف مسکونی دیده نمی شود.

آستروفیتوم سر مدوسا (Astrophytum caput-medusae):

این کاکتوس، گونه ای نادر و در معرض خطر انقراض است که ساختار ستاره ای مانند دیگر اعضای تیره ی خود را ندارد. در عوض، دارای ساقه هایی باریک و استوانه ای شکل است که ارتفاع آن گاهی به 18 سانتی متر می رسد. این کاکتوس دارای گلهایی زرد است و به ندرت به عنوان یک گیاه مسکونی، پرورش می یابد.

کاکتوس Astrophytum coahuilense:

یکی دیگر از گونه های نادر است که اغلب در کشتزارها، کشت نمی شود. از نظر ظاهری کاملاً شبیه به کاکتوس آستروفیتوم میروستیگما ( myriostigma) است؛ دارای پنج دنده و اندازه‌ای کاملا مشابه است، اما بدنه آن، رنگ خاکستری ملایم تری دارد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *