آموزش باغبانی

کاشت بذر کاکتوس در گلدان

نحوه پرورش کاکتوس در ظرف

کاکتوس به دلیل خارهای تیز و توانایی رشد در مکان های خشک و گرم یکی از آسانترین گیاهان برای پرورش در ظروف است. آنها به نگهداری کمی احتیاج دارند و گیاهان آپارتمانی رنگارنگ و دل نشینی تولید می کنند. کاکتوس ها انواع و شکل های مختلفی دارند.برخی از آنها شکوفه های چشمگیری دارند. همه کاکتوس ها آبدار هستند (به این معنی که می توانند آب را ذخیره کنند) و همه آنها چند ساله هستند (به این معنی که سالها دوام می آورند). با این وجود، هنوز هم می توان در پرورش آن ها شکست را تجربه کرد، بنابراین دانستن چند روش مناسب برای پرورش کاکتوس در ظروف موفقیت را تضمین می کند.

مرحله اول: چگونه پرورش کاکتوس خود را شروع کنید

در اولین مرحله از این مقاله به چگونگی پرورش کاکتوس می پردازیم.

1- پرورش کاکتوس ها را از بذر شروع کنید:

گرچه این روش دشوار نیست، اما دیدن نتایج ممکن است زمانبر باشد. جوانه زدن بذر کاکتوس ممکن است یک سال و شروع به گلدهی چندین سال طول بکشد. اگر گلخانه گرم ندارید، بهتر است بذر کاکتوس را در اواخر بهار بکارید. شرکت های تولید بذر غالباً انواع مختلفی از بذر کاکتوس ها را ارائه می دهند.

برای شروع بذر از گلدان های کم عمق استریل شده تمیز استفاده کنید. از مخلوط خاک گلدان و ماسه استفاده کنید. بذرها را روی خاک قرار داده و روی آنها را فقط با ماسه کافی بپوشانید تا آن را محکم کند. به خاطر داشته باشید که بذر کاکتوس اگر خیلی عمیق کاشته شده باشد به خوبی جوانه نمی زند.

خاک را مرطوب کنید تا بذر خیس شود. وقتی خاک کاملا خشک شد، از کم رطوبت برای مرطوب نگه داشتن آن استفاده کنید. بیش از حد به آن آب ندهید. بذرها را با بسته بندی شیشه ای یا پلاستیکی بپوشانید و حتماً میعانات احتمالی را پاک کنید. وقتی نهال ظاهر شد ، پوشش را بردارید. نهال هایی را که با هم رشد کرده اند، با احتیاط جدا کنید. نهال ها را در نور قرار دهید، اما در معرض تابش مستقیم آفتاب نباشد. دما را در حدود 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) نگه دارید.

خرید کاکتوس

پرورش کاکتوس ها را از دانه شروع کنید

پرورش کاکتوس ها را از دانه شروع کنید

2- جدا کردن گیاهان بالغ کاکتوس:

کاکتوس ها را از قلمه ها یا شاخه های گرفته شده از گیاهان بالغ کاکتوس تکثیر کنید. اجازه دهید قلمه ها خشک شوند و لبه برش خورده آن ها به مدت دو هفته خوب شود. قلمه ترمیم شده را در خاک فرموله شده برای تشویق رشد ریشه قرار دهید. مطمئن شوید که قلمه به سمت بالا است. اگر به صورت وارونه قرار بگیرد رشد نمی کند. پس از یک هفته، کم کم آبیاری قلمه را شروع کنید.

کاکتوس ها را از قلمه ها یا شاخه های گرفته شده

کاکتوس ها را از قلمه ها یا شاخه های گرفته شده

3- گیاه کاکتوس خریداری کنید:

از گیاهانی که خار آن ها آسیب دیده یا آنهایی که کبود، دراز و باریک یا نامتقارن به نظر می رسند، اجتناب کنید. دستورالعمل های همراه گیاه را بخوانید یا در مورد بهترین روش برای مراقبت از نوع کاکتوسی که برای پرورش انتخاب کرده اید با یک متخصص صحبت کنید.

گیاه کاکتوس را از یک مرکز باغ محلی خریداری کنید

گیاه کاکتوس را از یک مرکز باغ محلی خریداری کنید

مرحله دوم: خاک گلدان مناسب کاکتوس

این مرحله نوبت انتخاب خاک گلدان مناسب است.

1- مخلوط خاک گلدان:

یک مخلوط خاک گلدان تشکیل دهید که شامل 60 درصد پوکه معدنی (یا پرلیت یا ورمیکولیت)، 20 درصد الیاف پوست نارگیل (یا کود گیاهی) و 20 درصد خاک سطحی است. موادی مانند کود قدیمی و پودر استخوان اضافه کنید.

یک مخلوط خاک گلدان تشکیل دهید

یک مخلوط خاک گلدان تشکیل دهید

2- با سایر مخلوط های خاک گلدان آزمایش کنید تا مورد مناسبتان را پیدا کنید:

به یاد داشته باشید که ریشه کاکتوس ها باید دارای خاک متخلخل خوب زهکشی شده باشند که به راحتی مرطوب شود. برخی از خاک های گلدان تجاری به طور خاص برای کاکتوس ها تولید شده اند.

با سایر مخلوط های خاک گلدان آزمایش کنید

با سایر مخلوط های خاک گلدان آزمایش کنید

مرحله سوم: گلدان مناسب را انتخاب و آماده کنید

این مرحله نیز نوبت انتخاب گلدانی مناسب برای کاشت کاکتوس می باشد.

1- کاشت در گلدان سفالی بدون لعاب:

کاکتوس خود را در صورت امکان در گلدان سفالی بدون لعاب بکارید زیرا باعث می شود آب به راحتی تبخیر شود. اگرچه گلدان های سفالی، پلاستیکی یا سرامیکی لعاب دار ممکن است برای شما مناسب باشند ،اگر مراقب باشید که زیاد از حد آب ندهید زیرا این امر باعث ایستادن آب در گلدان می شود.

گلدان های پهن به گلدان های باریک و بلند ترجیح داده می شوند زیرا می تواند باعث تقویت کاکتوس شما شود. گلدان های پهن باعث می شوند سیستم ریشه کم عمق و به طور طبیعی گسترش یابد در حالی که گلدان های عمیق این امکان را فراهم نمیکند.

کاکتوس خود را در صورت امکان در گلدان سفالی بدون لعاب بکارید

کاکتوس خود را در صورت امکان در گلدان سفالی بدون لعاب بکارید

2- در کف گلدان خود سنگ ریزه یا سنگ های آذرین قرار دهید:

قبل از افزودن خاک گلدان، در کف گلدان خود سنگ ریزه یا سنگ های آذرین قرار دهید. مطمئن شوید گلدان سوراخ های زهکشی خوبی دارد. از گلدان های خیلی بزرگ اجتناب کنید. گلدان های بزرگ آب را در خود نگه می دارند که می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

در کف گلدان خود سنگ ریزه یا سنگ های آذرین قرار دهید

در کف گلدان خود سنگ ریزه یا سنگ های آذرین قرار دهید

مرحله چهارم: کاکتوس خود را با دقت بکارید

حال نوبت کاشت کاکتوس خود با دقت می باشد.

1- از دستکش استفاده کنید:

برای کاشت کاکتوس های کوچک از یک انبرو برای کاکتوس های بزرگ تر از دستکش های ضخیم و روزنامه پیچ استفاده کنید.

از دستکش استفاده کنید

از دستکش استفاده کنید

2- گیاه را با دقت در خاک کافی قرار دهید:

تا بتواند بدون افتادن خودش را حمایت کند.

گیاه را با دقت در خاک کافی قرار دهید

گیاه را با دقت در خاک کافی قرار دهید

مرحله پنجم: بهترین شرایط برای رشد کاکتوس

در این مرحله به آماده کردن شرایط مناسب برای رشد کاکتوس می پردازیم.

1- محافظت کاکتوس از نور شدید:

برای کاکتوس خود چه در داخل و خارج از خانه نور بسیار شدید را حفظ کنید. اگر خانه شما تاریک باشد ، چراغ های رشد می توانند به کاکتوس خانگی کمک کنند. از قرار دادن گلدان کاکتوس در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا ممکن است بسوزد و ریشه ها بیش از حد گرم شوند. اگر کاکتوس شما در آفتاب کامل قرار گرفته است، از گلدان های سفید یا رنگ روشن برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد استفاده کنید. گیاهان جوان در نور جزئی خورشید بهترین عملکرد را خواهند داشت.

برای کاکتوس خود چه در داخل و خارج از خانه نور بسیار شدید را حفظ کنید

برای کاکتوس خود چه در داخل و خارج از خانه نور بسیار شدید را حفظ کنید

2- وقتی خاک خشک است آبیاری کنید:

شرایط طبیعی در کویر را با آبیاری خوب اما به ندرت به همان شیوه که طوفان های نادر در کویر انجام می دهند شبیه سازی کنید. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی کاکتوس شما می شود.

وقتی خاک خشک است آبیاری کنید

وقتی خاک خشک است آبیاری کنید

3- دمای ثابت را حفظ کنید:

اگر کاکتوس خیلی گرم یا سرد باشد، به خواب می رود. اگر دمای هوا خیلی سرد است کاکتوسی که در فضای باز کاشته اید را به داخل خانه بیاورید.

دمای ثابت را حفظ کنید

دمای ثابت را حفظ کنید

روش ششم: کنترل آفات و قارچ

در آخرین بخش به کنترل آفات و قارچ هایی که می توانند به کاکتوس شما آسیب برسانند، می پردازیم.

1- آلودگی حشرات پوسته را با مالیدن الکل و نیکوتین درمان کنید:

در صورت آلوده شدن ریشه، گیاه را خارج کرده، ریشه ها را قطع کرده و مجدداً در خاک ضدعفونی شده قرار دهید.

درمان کنید

درمان کنید

2- قطع کردن قسمت های نامناسب کاکتوس:

قبل از افزودن خاک گلدان و شروع مجدد، هر قسمت از کاکتوس را که تحت تأثیر پوسیدگی یا کپک قرار گرفته است قطع کنید. قسمتهای باقیمانده را با گوگرد یا قارچ کش درمان کنید.

قطع کنید

قطع کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر کاکتوس می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *