آموزش باغبانی

نحوه کاشت درخت کاج

نحوه کاشت درخت کاج

صرف نظر از این که منظره دید آنها را دوست داشته باشید یا یک سد مفید در برابر باد در طول سال برای ساختمان های خود بخواهید، کاشت درختان کاج کار ساده ای است. اولین کاری که باید انجام شود تحقیق در مورد مناسب ترین نوع کاج برای منطقه شما و تأثیر آب و هوای روی بهترین زمان کاشت آنها است. وقتی دانستید چه نوعی و چه موقع باید بکارید و کدام گروه از نهال ها را ترجیح می دهید، بقیه کار به سادگی حفر یک سوراخ کوچک، کاشت نهال و مراقبت های اضافی هنگام رشد است.

انتخاب چه چیزی و چه زمانی برای کاشت:

انتخاب نوع کاجی که میخواهیم بکاریم و اینکه در چه زمانی می خواهیم اینکار را انجام دهیم.

1- نوع کاج را برای کاشت انتخاب کنید:

از بین نژادهایی که بومی منطقه شما هستند انتخاب کنید. با انتخاب درختی که به خوبی با آب و هوا و خاک شما سازگار باشد، از رشد موفقیت آمیز آن اطمینان حاصل کنید. با یک گلخانه یا فروشگاه باغبانی محلی تماس بگیرید، که می تواند بهترین مورد ها را برای شما شناسایی کند و یا مواد مرجع را ارائه دهد. یا به سادگی در شهر خود رانندگی کنید و ببینید چه کاج هایی بهترین رشد را دارند.

نوع کاج را برای کاشت انتخاب کنید

نوع کاج را برای کاشت انتخاب کنید

2- یک روش کاشت را انتخاب کنید:

بین کاشت ریشه نهال، نهال های محفظه دار، نهال های در گلدان رشد کرده یا نهال های پوشیده با کیسه تصمیم بگیرید. هر یک از این روش ها موثر است، اما عواملی مانند قیمت، نیروی کار و بهترین زمان سال برای کاشت می تواند بین آنها متفاوت باشد.

  • نهال ریشه برهنه: ریشه این نوع کاملاً در معرض دید قرار دارد که باعث آسیب پذیری بیشتر آنها در برابر عناصر می شود.
  • نهال های محفظه دار: این ریشه ها با خاک در یک ظرف قابل تجزیه کاشته می شوند، که می توان مستقیماً در زمین کاشت.
  • نهال های گلدانی: در این روش ریشه ها نیز توسط خاک پوشانده می شوند، اما ریشه ها و خاک هر دو باید قبل از کاشت از گلدان خارج شوند.
  • نهال پوشیده با کیسه: همانطور که از نامش پیداست، ریشه و خاک این گیاهان پیوندی در یک کیسه پارچه ای پیچیده شده است، که می توانند به همان صورت موجود کاشته شوند.
یک روش کاشت را انتخاب کنید

یک روش کاشت را انتخاب کنید

3- در مورد زمان کاشت تصمیم بگیرید:

بهترین زمان برای درخت شما ممکن است بسته به منطقه شما متفاوت باشد، اما به طور کلی، برنامه ریزی آن را در پاییز یا اوایل بهار انجام دهید (که معمولاً “فصل خفته” نامیده می شود). از کاشت در زمستان و تابستان خودداری کنید، زیرا دمای نامعتدل به احتمال زیاد مانع رشد سالم می شود. همچنین به خاطر داشته باشید:

نهال های ریشه برهنه به دلیل آسیب پذیری کمترین زمان را برای کاشت دارند. اگر تصمیم دارید با این روش پیش بروید، دقیقاً بفهمید فصل خفته در منطقه شما چه زمانی است تا درخت خود را خیلی زود یا خیلی دیر نکارید.

درختان کاج نسبت به گل در برابر سرما مقاومت بیشتری دارند. اگر گیاهان خود را در بهار می کارید، این کار را به محض آب شدن یخ های زمین انجام دهید تا گیاهان بتوانند از بارش های بهاری حداکثر استفاده را بکنند. با این وجود، در اواخر بهار در صورت لزوم می توانید از روش های نهال های محفظه دار، نهال های گلدانی و نهال پوشیده با کیسه استفاده کنید.

کاشت آنها در پاییز باعث استرس کمتری در سیستم ریشه می شود. با این حال، نهال پوشیده با کیسه از نظر کاشت زمستانی بهترین کیفیت را دارند زیرا آنها مقاوم تر از بقیه هستند.

در مورد زمان کاشت تصمیم بگیرید

در مورد زمان کاشت تصمیم بگیرید

4- قبل از خرید صبر کنید تا آماده کاشت شوید:

با برنامه ریزی برای کاشت نهال یا درخت خود بلافاصله پس از خرید، رشد سالم آن را تقویت کنید. در صورت لزوم، آنها را با خیال راحت ذخیره کنید تا زمین آماده شود، هوا بهتر شود و یا هر تأخیر دیگری برطرف شود. برای ذخیره آنها:

  • بسته بندی آنها را باز نکنید. هر گونه پارگی، سوراخ یا مهر و موم باز شده را با استفاده از نوار اصلاح کنید. بسته های باز شده باعث از بین رفتن رطوبت می شوند که ممکن است باعث خشک شدن ریشه ها شود.
  • آنها را در معرض آفتاب، در یک منطقه خنک و با تهویه مناسب، در حالت ایده آل بین 1.7 تا 3.3 درجه سانتیگراد قرار دهید، بنابراین تا زمانی که آماده کاشت نشدید، در حالت خاموش باقی می مانند.
  • اگر بیش از یک نهال خریداری کرده اید و آنها داخل جعبه هستند، بیش از سه جعبه را روی هم نگه ندارید. فضایی بین هر جعبه باقی بگذارید تا هوا بتواند بین آنها گردش کند.
قبل از خرید صبر کنید تا آماده کاشت شوید

قبل از خرید صبر کنید تا آماده کاشت شوید

قرار دادن درخت در زمین:

حال که درخت کاج خود را کاشتید باید آنرا به زمین انتقال بدهید تا برای رشد بیشتر آماده شود.

1- علف های هرز را پاک کنید:

یک هفته قبل از آماده شدن برای کاشت، روی زمین علف کش بپاشید تا ریشه علف ها و علف های هرز را از بین ببرد تا نهال یا درخت شما مجبور به رقابت برای آب نشود. هنگامی که ریشه ها از بین رفت، آنها را کاملا بردارید. سپس با استفاده از بیل خاک را نرم کنید.

علف های هرز را پاک کنید

علف های هرز را پاک کنید

2- تست زهکشی:

نهال های شما باید آب زیادی داشته باشند، اما نباید آنها را غرق کنید. برای بررسی زهکشی، زمین را تقریباً یک فوت (30 سانتی متر) سوراخ کنید. آن را با آب پر کنید و سپس 12 ساعت بعد آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمام آب تخلیه شده است. اگر همه آب تخلیه شد، می توانید پیش روید. در غیر این صورت، یا زهکش های زمینی را نصب کنید یا منطقه دیگری را برای کاشت انتخاب کنید یا نوعی کاج را بکارید که در شرایط بسیار مرطوب زمین به خوبی قابل استفاده است.

تست زهکشی

تست زهکشی

3- سوراخ خود را حفر کنید:

یک سوراخ کمی بزرگتر از ساختار ریشه یا ظرف نهال ایجاد کنید، به علاوه کمی عمیق تر (هرچه ساختار / ظرف ریشه بزرگتر باشد، سوراخ عمیق تر است). شما باید فضای اضافی موجود در پایین را با خاک سطحی پر کنید، بنابراین همانطور که سوراخ خود را حفاری می کنید، خاک را در دسترس نگه دارید. بسته به میزان برداشتن، خاک را به فنجان ها، سطل ها یا تشت های مختلف تقسیم کنید تا بتوانید میزان آن را اندازه گیری کنید.

سوراخ خود را حفر کنید

سوراخ خود را حفر کنید

4- پایین آن را با خاک سطحی بپوشانید:

خاک سطحی بیشترین مواد مغذی را دارد، بنابراین این اولین تماس ریشه ها با خاک بومی است. هنگامی که سوراخ خود را حفر کردید، فضای اضافی موجود در پایین را با خاک سطحی پر کنید تا عمق سوراخ با ساختار ریشه یا ظرف برابر شود. اگر در یک منطقه بسیار مرطوب زندگی می کنید، یا اگر به هر دلیلی این نقطه خاص آب زیادی دریافت می کند، کمی خاک بیشتری اضافه کنید تا قسمت بالای ساختار ریشه / ظرف را کمی بالاتر از سطح زمین ببرید.

پایین آن را با خاک سطحی بپوشانید

پایین آن را با خاک سطحی بپوشانید

5- نهال های خود را بررسی کنید:

قبل از اینکه آنها را در زمین قرار دهید، سلامتی آنها را دوباره بررسی کنید. با حذف هر گونه نهال یا درختی که به نظر می رسد در حال از بین رفتن است، از رشد سالم اطمینان حاصل کنید. به خاطر داشته باشید که نهال ها بسیار شکننده هستند، بنابراین هنگام دست زدن به آنها بسیار ملایم باشید. به دنبال موارد زیر باشید:

  • قارچ و کپک
  • پوست از دست رفته یا پوستی که به راحتی از بین می رود
  • ساقه ها و ریشه های شکسته
  • ریشه های خشک شده
نهال های خود را بررسی کنید

نهال های خود را بررسی کنید

6- ریشه ها را جدا کنید:

اطمینان حاصل کنید که آنها به خوبی از زیر درخت پراکنده شده اند تا بیشترین سطح زمین را بپوشانند. به این ترتیب درخت دسترسی بیشتری به عناصر غذایی و آب در خاک خواهد داشت. بسته به اینکه از کدام روش استفاده می کنید، موارد زیر را انجام دهید:

  • نهال های ریشه برهنه: اگر ریشه های اصلی آنها به صورت دسته ای باشد، به آرامی ریشه اصلی را از یکدیگر جدا کنید.
  • نهال های گلدانی: پس از بیرون آوردن ساختار ریشه و خاک از گلدان، لبه های خاک را بررسی کنید. اگر به نظر می رسد ریشه ها پس از رسیدن به دیواره های گلدان دوباره به داخل خاک خم شده اند، آنها را به آرامی صاف کنید. در صورت لزوم، سوراخی را باز کنید تا در آنها جای بگیرد.
  • نهال های محفظه دار و نهال های کیسه ای: در صورت تمایل می توان هر دو را به همان صورت که هست کاشت. با این حال، از بین بردن ظرف / گلدان شما را قادر می سازد ریشه های پیچ دار را همانطور که برای نهال های گلدانی اصلاح می کنید اصلاح کنید. همچنین باعث رشد سریعتر بعد از کاشت می شود.
ریشه ها را جدا کنید

ریشه ها را جدا کنید

7- نهال یا درخت خود را بکارید:

ساختار یا ظرف ریشه را در سوراخ خود قرار دهید. ابتدا با استفاده از خاک سطحی سوراخ را پر کنید. هنگام کاشتن، سطح زمین را صاف و یکنواخت با زمین اطراف یا کمی گنبدی بالاتر از سطح درست کنید، به آرامی با یک ابزار کوچک خاک را نرم کنید.

  • هنگام کاشت نهال ریشه برهنه، هنگام قرار دادن ریشه در زمین، حتماً خاک بین هر ریشه را فشرده کنید.
  • از پا یا اشیا متنوع دیگر برای فشرده کردن خاک استفاده نکنید. از چیزی استفاده کنید که فقط 2.5 تا 5 سانتی متر قطر دارد. این به شما امکان کنترل بیشتری می دهد بنابراین می توانید از آسیب رساندن به ریشه های زیر آن جلوگیری کنید. به آرامی ضربه بزنید، زیرا فشردن زیاد خاک باعث می شود اکسیژن به ریشه ها نرسد.
  • هرچه خاک سنگین تر یا مرطوب باشد، به فشرده شدن کمتری نیاز دارد.
  • هنگام کاشت نهال های کیسه ای، ممکن است لازم باشد که آنها را به چیز دیگری ببندید تا اگر به نظر می رسد کج هستند یا در معرض خطرافتادن قرار دارند، از افتادن آنها جلوگیری کنید.
نهال یا درخت خود را بکارید

نهال یا درخت خود را بکارید

مراقبت از درخت کاج خود:

حال که مراحل کاشت تمام شد باید از درخت کاج کاشته شده خود مراقبت کنید.

1- کود گیاهی اضافه کنید:

پایه ساقه را با کود گیاهی بپوشانید و مالچ را از تنه درخت دور نگه دارید. علف های هرز را حذف کنید تا آب را در زمین حفظ کنبد. برای حفظ پوشش ثابت، در صورت لزوم دوباره مالچ اضافه کنید. اگر از تراشه های چوب استفاده می کنید، از درخت گردوی سیاه که دارای عناصری است که می توانند رشد درخت کاج شما را مهار کنند، خودداری کنید. در صورت گرم و خشک بودن هوا در اطراف تنه یک چاله آب ایجاد کنید. به نگه داشتن آب نزدیک درخت کمک می کند.

کود گیاهی اضافه کنید

کود گیاهی اضافه کنید

2- ضد آفتاب بسازید:

از نهال خود در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید. اگر ناحیه سایه کافی نداشته باشد، یک ورق تخته سه لا تقریباً x3 2 60 90 90 (سانتی متر) بین نهال و آفتاب، هنگام بعد از ظهر وقتی که نور معمولاً در شدیدترین حالت قرار دارد، درست کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن با آب، ابتدا چوب را رنگ کنید. مواد دیگر، مانند پارچه پنیری یا برخی پلاستیک ها، ممکن است میزان تابش نور خورشید را کاهش دهد، اما اگر از همه چیزهایی که دارید استفاده کنید. اما از آنجا که نور را کاملاً مسدود نخواهند کرد، در صورت امکان چوب را انتخاب کنید.

ضد آفتاب بسازید

ضد آفتاب بسازید

3- در صورت نیاز آب دهید:

خاک زیر کود گیاهی خود را از نظر خشکی آزمایش کنید. اگر خاک آنقدر خشک است که در دست خرد شود، آب اضافه کنید. اگر خاک قبلاً رطوبت دریافت کرده باشد، درخت باید مانند گذشته خوب باشد. از آبیاری بیش از حد، که می تواند ریشه ها را غرق کند، خودداری کنید.

نیاز دقیق به آب بسته به نوع درخت کاج، میزان آفتاب مستقیمی که دریافت می کند، زمان سال و آب و هوا و سایر عوامل متفاوت خواهد بود. برای مشاوره دقیق تر در مورد نیاز به آب در منطقه خود با یک گلخانه محلی تماس بگیرید.

در صورت نیاز آب دهید

در صورت نیاز آب دهید

4- محافظت از حیوانات:

اگر در منطقه خود حیات وحش زیادی دارید، خطر خوردن یا زیر پا گذاشتن نهال های خود را در نظر بگیرید. موانع فیزیکی را نسبت به مواد شیمیایی دفع کننده ترجیح دهید. از توری سیمی برای حصارکشی در منطقه استفاده کنید و یا یک لوله پلاستیکی را روی نهال در معرض قرار دهید. روش دیگر، برای زدن دو هدف با یک سنگ، به راحتی تخته سه لای مانع آفتاب را از چهار طرف نصب کنید.

محافظت از حیوانات

محافظت از حیوانات

5- هرس را به صورت فصلی انجام دهید:

با رشد درخت شاخه های مرده و یا پایین را در پاییز یا زمستان از بین ببرید. با خلاص شدن از شر شاخه هایی که به نظر می رسد مرده یا در حال مرگ هستند، گردش هوا را بهبود بخشید. با دور انداختن هر شاخه ای که زمین را لمس کند، جایی که ممکن است گیاهان مرده جمع شده و پوسیده شوند، خطر بیماری را کاهش دهید. درختان کاج هر ساله تقریباً 20 تا 40 سانتی متر رشد می کنند.

هرس را به صورت فصلی انجام دهید

هرس را به صورت فصلی انجام دهید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “نحوه کاشت درخت کاج

  1. Avatar black rose گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *