آموزش باغبانی

آموزش کاشت درخت گلابی

نحوه کاشت درخت گلابی

گلابی میوه ای خوش طعم و آبدار است که می توانید آن را در حیاط خانه خود پرورش دهید! برای شکوفایی موفقیت آمیز یک درخت میوه زمان و مراقبت لازم است، در عوض شما می توانید از غذایی که خودتان پرورش داده اید لذت ببرید. از یک بذر کوچک گلابی، می توانید یک درخت گلابی پر بار پرورش دهید که خودتان و خانوادتان از مراقبت از آن لذت ببرند!

طبقه بندی بذرهای گلابی:

در اولین بخش از این مطلب بذرهای گلابی را طبقه بندی می کنیم.

1- اوایل بهمن بذرها را جمع کنید:

بذر میوه گلابی در اواخر زمستان یا اوایل بهار بهتر جوانه می زنند. با جمع آوری بذرهایی که می خواهید در ماه بهمن بکارید، به خود زمان کافی برای طبقه بندی آنها می دهید. طبقه بندی به جوانه زنی کمک می کند و نهال بیشتری تولید می کند.

اوایل فوریه بذرها را جمع کنید

اوایل فوریه بذرها را جمع کنید

2- بذرها را از گلابی ها جدا کنید:

گلابی های فروشگاه خوب عمل می کنند. با استفاده از چاقوی خشک، یک گلابی را از وسط برش دهید. نصف ها را به چهار قسمت برش دهید تا بتوانید به راحتی به هسته های موجود در مرکز دسترسی پیدا کنید. بذرها را با قاشق یا انگشت خود بیرون بیاورید. باید حدود 8 دانه داخل آن پیدا کنید.

هر گلابی به دلیل گرده افشانی مشخصات خاصی دارد. اگر می خواهید در آینده درختان بیشتری بکارید که همان میوه را بدهند، می توانید نیمی از دانه ها را به مدت 2 سال در یک کیسه پلاستیکی در یخچال خود نگهداری کنید. شما می توانید تخم گلابی را مستقیما از درخت گلابی نیز به دست آورید. فقط مطمئن شوید که آنها را در تابستان که کاملا رسیده اند برای استفاده از بذر، برداشت کنید.

بذر درخت گلابی درگزی

دانه ها را از گلابی ها جدا کنید

دانه ها را از گلابی ها جدا کنید

3- بذرها را یک شب در یک کاسه آب خیس کنید:

از شر بذرهایی که روی آب شناور شدند خلاص شوید. اگر به پایین فرو روند، برای رشد خوب هستند. صبح دانه ها را بردارید. 10 قسمت آب را با یک قسمت سفید کننده مخلوط کنید. قبل از اینکه آن ها را بکارید، بذرها را به مدت 10 دقیقه در مخلوط سفید کننده خیس کنید.

بذرها را یک شب در یک کاسه آب خیس کنید

بذرها را یک شب در یک کاسه آب خیس کنید

4- یک کیسه پلاستیکی را با پیت ماس مرطوب پر کنید:

پیت ماس آب و رطوبت را حفظ می کند و می توانید آن را در هر فروشگاه باغی خریداری کنید. یک کیسه پلاستیکی قابل بازیافت را با خزه پر کرده و در آن آب بریزید. خزه باید مرطوب باشد، اما غرقاب نباشد. خاک گلدان مرطوب نیز در اینجا کار خواهد کرد، اما ممکن است نیاز باشد که بیشتر از خزه آبیاری شود.

یک کیسه پلاستیکی را با پیت ماس مرطوب پر کنید

یک کیسه پلاستیکی را با پیت ماس مرطوب پر کنید

5- دانه ها را به داخل خزه فشار دهید:

بذر را 5 تا 7.5 سانتی متر به داخل خزه فشار دهید. قبل از آب بندی کیسه حداقل 4 تا از بذرهای گلابی را در خزه ها دفن کنید. هرچه دانه بیشتری در خزه قرار دهید، احتمال جوانه زنی موفقیت آمیز بیشتر است.

دانه هارا به داخل خزه فشار دهید

دانه هارا به داخل خزه فشار دهید

6- کیسه را تا 3 ماه در کشوی یخچال نگه دارید:

کیسه را به مدت 60-90 روز در یخچال نگهداری کنید. این به دانه ها زمان می دهد تا خنک شوند و روند جوانه زنی را شروع کنند. پیت ماس باید رطوبت را در این دوره نگه دارد، اما ممکن است مجبور شوید هر 2 هفته یک بار آن را بررسی کنید. اگر پیت ماس خشک شده است، از یک بطری اسپری برای مرطوب کردن مجدد آن استفاده کنید.

کیسه را تا 3 ماه در کشوی یخچال نگه دارید

کیسه را تا 3 ماه در کشوی یخچال نگه دارید

7- کیسه ها را خارج کنید:

کیسه را در زمانی که دمای هوا بالای 4 درجه سانتیگراد است خارج کنید. بعد از گذشت 3 ماه می توانید دانه ها را از یخچال خارج کنید. اگر خطر یخ زدگی وجود ندارد یا دما به زیر 4 درجه سانتیگراد نمی رسد، می توانید بذرها را زودتر از یخچال خارج کنید.

کیسه هارا خارج کنید

کیسه هارا خارج کنید

8- دانه ها را به مدت 2 روز در یک کاسه آب گرم خیس کنید:

پوسته های خارجی دانه های گلابی سخت است و باید قبل از کاشت در خاک نرم شوند. قبل از برداشتن آنها را به مدت 2 روز کامل در آب نگه دارید. اگر هر یک از دانه ها در حین خیساندن آنها شناور شوند، رشد نمی کنند. هر بذری را که به سطح آب بیاید را دور بریزید.

دانه ها را به مدت 2 روز در یک کاسه آب گرم خیس کنید

دانه ها را به مدت 2 روز در یک کاسه آب گرم خیس کنید

پرورش نهال گلابی در گلدان:

در دومین بخش از این مطلب به پرورش نهال گلابی در گلدان می پردازیم.

1- بذرها را بکارید:

یک فنجان پلاستیکی را با خاک گلدان پر کنید و بذرها را به عمق 13 میلی متر در آن بکارید. هنگام کاشت، بذرها را با فاصله مساوی از یکدیگر نگه دارید. اگر 4 بذر می کارید، فنجان را ساعتی تصور کنید و بذرها را در موقعیت های 3، 6، 9 و 12 بکارید. در کنار هر دانه یک خلال دندان فرو کنید تا محل رشد هر دانه را مشخص کنید.

بذر هارا بکارید

بذر هارا بکارید

2- بذرها را آبیاری کرده و 2-3 هفته صبر کنید:

بذرها را آبیاری کنید تا خاک هنگام لمس مرطوب باشد. اطمینان حاصل کنید که فنجان را بیش از حد آبیاری نکنید در غیر این صورت دانه ها غرق آب می شوند. در عرض 2 یا 3 هفته، شما باید رشد نهال روی خاک را مشاهده کنید.

بذرها را آبیاری کرده و 2-3 هفته صبر کنید

بذرها را آبیاری کرده و 2-3 هفته صبر کنید

3- فنجان را در محلی با نور مناسب نگه دارید:

نهال ها باید در محیطی مانند طاقچه پنجره، در یک منطقه روشن و گرم نگهداری شوند تا بتوانند رشد کنند. به یاد داشته باشید که هرچه نور گیاه بیشتر شود، آب مورد نیاز گیاه نیز بیشتر خواهد شد. اگر می خواهید رطوبت نهال خود را بیشتر حفظ کنید، می توانید فنجان را با بسته بندی پلاستیکی بپوشانید. این کار به خاک کمک می کند تا رطوبت خود را برای مدت طولانی تری حفظ کند.

فنجان را در محلی با نور مناسب نگه دارید

فنجان را در محلی با نور مناسب نگه دارید

4- صبر کنید تا نهال ها 4 برگ واقعی داشته باشند:

اولین “برگ” هایی که روی نهال های خود خواهید دید لپه است و برگ واقعی نیست. برگهای واقعی با گذشت زمان رشد کرده و کاملا شبیه برگهای درخت گلابی بالغ خواهند بود. هنگامی که حداقل 4 برگ واقعی روی نهال شما رشد کرد، آنها آماده پیوند هستند.

صبر کنید تا نهال ها 4 برگ واقعی داشته باشند

صبر کنید تا نهال ها 4 برگ واقعی داشته باشند

5- نهال ها را به گلدان های جداگانه انتقال دهید:

با استفاده از خط کش یا ابزار انتقال، نهال ها را از فنجان بیرون بیاورید، مطمئن شوید که به ساختار ریشه آنها آسیب نمی رسانید. هنگامی که یک نهال را بیرون اوردید، آن را در یک سوراخ کمی بزرگتر از توده ریشه قرار دهید و روی آن را با خاک پر کنید.

در این مرحله، بسته به آب و هوا می توانید نهال را در داخل یا خارج از منزل نگهداری کنید. اگر نور شدید خورشید وجود دارد، بهتر است گیاهان خود را در داخل منزل نگه دارید تا رشد بیشتری پیدا کنند.

اگر نهال بیش از اندازه گلدان بزرگ شود، می توانید آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید تا همچنان بتوانید آن را به داخل یا خارج از خانه منتقل کنید.

نهال ها را به گلدان های جداگانه انتقال دهید

نهال ها را به گلدان های جداگانه انتقال دهید

نهال گلابی را به فضای باز انتقال دهید:

در سومین بخش از این مطلب نهال گلابی را باید به فضای باز انتقال دهیم.

1- نهال را در اردیبهشت یا خرداد بکارید:

نهال ها را باید در اوایل فصل رشد در زمین قرار داد تا ریشه آنها قبل از زمستان زمان لازم برای رشد داشته باشد. انتخاب یک روز در اواخر بهار یا اوایل تابستان به نهال شما زمان کافی می دهد.

نهال را در اردیبهشت یا خرداد بکارید

نهال را در اردیبهشت یا خرداد بکارید

2- منطقه ای با خاک خوب زهکشی شده و 6 ساعت نور خورشید در روز پیدا کنید:

خاک زهکشی شده و نور کامل خورشید بهترین شرایط رشد را به گلابی شما می بخشد. هنگام باران، محل را از نظر وجود آب ایستاده روی سطح بررسی کنید. اگر گودال آب وجود دارد، ممکن است لازم باشد مکان کاشت دیگری را انتخاب کنید.

برای آزمایش زهکشی خاک خود، چاله ای به عرض 0.3 متر و عمق 0.3 متر حفر کنید و آن را با آب پر کنید. عمق آب را هر ساعت اندازه گیری کنید. اگر هر ساعت 2.5 تا 7.5 سانتی متر تخلیه شود، خاک به خوبی تخلیه می شود.

ریشه ها با گذشت زمان گسترش می یابند، بنابراین هنگام انتخاب محل کاشت به خاطر داشته باشید، درخت را از ساختارهای مهم یا گیاهان دیگری که به مقدار زیاد آب نیاز دارند دور نگه دارید.

منطقه ای با خاک خوب زهکشی شده و 6 ساعت نور خورشید در روز پیدا کنید

منطقه ای با خاک خوب زهکشی شده و 6 ساعت نور خورشید در روز پیدا کنید

3- درختان را با فاصله بکارید:

درختان را به فاصله 6 تا 7.5 متر جدا از یکدیگر بکارید. توصیه می شود که 2 درخت گلابی بکارید تا گرده افشانی ایجاد شود. اگر آنها درختانی در اندازه کامل باشند، ارتفاع هر دو آنها می تواند تا 12 متر برسد و فضای کافی بین آنها احتیاج می باشد. درختان گلابی کوتوله باید با فاصله 3.5 تا 4.5 متر از یکدیگر کاشته شوند.

درختان را با فاصله بکارید

درختان را با فاصله بکارید

4- ریشه هایی که دور تنه میپیچند را با قیچی بردارید:

اگر نهال را در گلدان پرورش داده اید، احتمال اینکه برخی از ریشه ها دور تنه چرخیده باشند بسیار زیاد است. نهال را به پهلو گذاشته و از قیچی های هرس تیز برای بریدن ریشه های چوبی که در اطراف تنه پیچیده شده اند استفاده کنید. روش دیگر، اگر می توانید سعی کنید ریشه ها را با دست جدا کنید.

ریشه هایی که دور تنه میپیچند را با قیچی بردارید

ریشه هایی که دور تنه میپیچند را با قیچی بردارید

5- یک سوراخ ایجاد کنید:

یک سوراخ با عمق 7.6 سانتی متر و گسترده تر از پهنای ریشه حفر کنید. فضای اضافی برای رشد نهال به ایجاد سیستم ریشه کمک می کند. هنگامی که سوراخ را حفر کردید، می توانید آن را دوباره تا سطح پر کنید. هنگام کاشت نهال نیازی به افزودن کود نیست، اما اگر بخواهید می توانید کمی پیت ماس یا کمپوست با خاک مخلوط کنید.

یک سوراخ ایجاد کنید

یک سوراخ ایجاد کنید

6- ساقه نهال را به یک چوب ببندید:

بستن تنه نهال به چوب به رشد مستقیم درخت کمک می کند. برای بستن تنه از دو چوب و مواد انعطاف پذیر استفاده کنید.

ساقه نهال  را به یک چوب ببندید

ساقه نهال را به یک چوب ببندید

مراقبت از درخت گلابی:

چهارمین بخش از این مقاله به مراقبت از درخت گلابی می پردازیم.

1- یک محافظ در اطراف پایه درخت نصب کنید:

پستانداران کوچک دوست دارند پوست اطراف پایه درخت را بجوند، بنابراین پیچیدن محافظ دور آن باعث محافظت بیشتر می شود. محافظ درخت را می توان از هر فروشگاه خانگی و باغبانی خریداری کرد. پس از آنکه پوسته ها شروع به سفت و زخیم شدن کردند، می توانید محافظ را بردارید. محافظ درخت همچنین به محافظت از تنه در برابر نور خورشید کمک می کنند.

یک محافظ در اطراف پایه درخت نصب کنید

یک محافظ در اطراف پایه درخت نصب کنید

2- برای سال اول هفته ای یکبار گیاه را آبیاری کنید:

در ابتدا، ریشه های درخت شما آب کافی برای زنده ماندن درخت را تامین نمی کنند. صبح یا عصر که نور مستقیم خورشید وجود ندارد، از آب پاش برای آبیاری درخت خود استفاده کنید. هرچه درخت رشد کند، ریشه های آن قادر به تأمین مقدار کافی آب برای درخت خواهند بود.

خاک اطراف درخت خود را بررسی کنید. اگر هنوز احساس می کنید که مرطوب است، نباید درخت خود را آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد نیز می تواند باعث آسیب شود. در فصل های خشک، درخت خود را بیشتر آبیاری کنید.

برای سال اول هفته ای یکبار گیاه را آبیاری کنید

برای سال اول هفته ای یکبار گیاه را آبیاری کنید

3- درخت را سالی یک بار کود دهید:

در اوایل بهار از کود نیترات آمونیوم استفاده کنید. شما باید از 1⁄8 پوند (0.05 کیلوگرم) کود ضرب در سن درخت خود استفاده کنید. این مقدار ممکن است بسته به میزان حاصلخیزی خاک متفاوت باشد.

اگر برگ ها در طول تابستان سبز کمرنگ یا زرد هستند، سال بعد کود بیشتری استفاده کنید. اگر درخت در یک فصل بیش از 30/0 متر رشد کرد، در فصل آینده کود کمتری استفاده کنید.

درخت را سالی یک بار کود دهید

درخت را سالی یک بار کود دهید

4- اندام های اضافی را با قیچی تیز جدا کنید:

وقتی شاخه ها می شکنند یا برگ ها می میرند، وقت آن است که درخت خود را هرس کنید. هرس باید در اوایل بهار درست قبل از فصل رشد انجام شود. شاخه های بیمار یا درگیر با شاخه های دیگر را کوتاه کنید. تا جایی که می توانید به پایه شاخه نزدیک شوید. شاخه ها باید 0.30 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند تا میوه در همه شاخه ها رشد کند.

اندام های اضافی را با قیچی تیز جدا کنید

اندام های اضافی را با قیچی تیز جدا کنید

5- بعد از 3 سال میوه برداشت کنید:

حداقل 3 سال طول می کشد تا درخت شما میوه دهد، اما ممکن است تا 10 سال نیز طول بکشد. میوه ها را بکنید وقتی شروع به تغییر رنگ کرد در حالی که هنوز سفت است. هنگامی که آن را در داخل خانه ذخیره می کنید، رسیدن آن به پایان می رسد.

بعد از 3 سال میوه برداشت کنید

بعد از 3 سال میوه برداشت کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

4 دیدگاه درباره مقاله “آموزش کاشت درخت گلابی

  1. Avatar نادیا گفت:

    درود برشما؛ اولین باره که با پیج شما آشنا شدم 🙋🏻چقدر دقیق و منظم وباحوصله و مراحل کار بسیار زیبا وباتصویرنشون داده شده.خیلی عالیه پیج شما 👌👏👏 سپاس از شما 🙏 امیدوارم موفق و پایدار باشید 🙏💚

  2. Avatar حسین گفت:

    دمت گرم واقعا با حوصله و دقیق

  3. Avatar علي گفت:

    با سلام
    نهال گلابی بذری چند سالبعد شکوفه دهی دارد

    1. سلام نهال گلابی بذری بعد از سه الی چهار سال شکوفه میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *