آموزش باغبانی

آموزش کاشت درخت انار

نحوه کاشت درخت انار

در این دنیا کم تر چیزی خوشمزه تر از انار آبدار وجود دارد. قسمت های درخشان میوه مانند یاقوت های خوراکی برق می زند. اگر عاشق انار یا Punica granatum هستید، سعی کنید گیاه خود را پرورش دهید. در حالی که گیاه بیشتر شکل بوته ای دارد تا درخت، اما می توانید گلدان خود را آموزش دهید تا شکل درخت به خود بگیرد.

کاشت درخت انار:

در اولین بخش از این مطلب به کاشت درخت انار می پردازیم.

1- انواع انار مناسب را انتخاب کنید:

Punica granatum درخت کوچک برگریز است. این گیاه در فصل تابستان با گل های نارنجی رنگ تقریباً به 2.5 متر قد می رسد. رقم کوتوله “نانا” کوتاهتر می باشد و حدود 1 متر رشد می کند و بهترین نوع برای رشد در ظروف است. یا ممکن است درخت هایی با گل های پر زرق و برق که با اسم “زیبا” شناخته می شوند را دوست داشته باشید.

هنگام انتخاب نوع انار حتماً آب و هوای خود را در نظر بگیرید. اکثر انواع نمی توانند دمای زیر −9.4 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. روش های مختلفی برای پرورش انار وجود دارد: نهال انار، قلمه یا بذر درخت انار. رشد انار از دانه ها تضمین نمی کند که شما یک نوع خاص انار بدست آورید و باید سه یا چهار سال صبر کنید تا گیاه شما میوه ای تولید کند.

انواع انار مناسب را انتخاب کنید

انواع انار مناسب را انتخاب کنید

2- نهال انار را بدست آورید:

می توانید یک نهال انار را از گلخانه محل خود خریداری کنید. اگر می خواهید انار کاشت خودتان را بخورید، حتماً نوعی که میوه های خوراکی تولید می کند را بخرید. با این حال، اگر دوستی دارید که درخت انار دارد، می توانید یک قلمه از آن درخت نیز بگیرید. شاخه ای را که طول آن حداقل 25 سانتی متر است برش دهید. قسمت انتهایی شاخه را با هورمون ریشه زا بپوشانید تا به رشد آن کمک کند. قلمه را در فوریه یا مارس، زمانی که گیاه هنوز خاموش است، برداشت کنید.

نهال انار را بدست آورید

نهال انار را بدست آورید

3- نقطه ای را انتخاب کنید که آفتاب زیادی داشته باشد:

درختان انار عاشق آفتاب هستند و فقط در صورت آفتاب کافی به طور مطمئن میوه می دهند. اگر در حیاط خود نقطه ای ندارید که در طول روز دائماً آفتاب بگیرد، محلی را انتخاب کنید که کمترین سایه را داشته باشد.

نقطه ای را انتخاب کنید که آفتاب زیادی داشته باشد

نقطه ای را انتخاب کنید که آفتاب زیادی داشته باشد

4- خاکی را انتخاب کنید که به خوبی تخلیه شود:

درختان انار قادر به تحمل خاک غرقاب نیستند (معروف به “پا خیس”). در عوض، آنها بهترین رشد را در خاک با تخلیه خوب یا حتی خاک ماسه ای دارند. برخی از تولید کنندگان انار معتقدند که خاک کمی اسیدی برای انار بهتر است، اگرچه در خاک متوسط قلیایی نیز رشد بسیار خوبی دارند. در بیشتر قسمت ها، انارها با خاکی که در آن کاشته می شوند سازگار می شوند، به شرطی که خوب تخلیه شوند.

خاکی را انتخاب کنید که به خوبی تخلیه شود

خاکی را انتخاب کنید که به خوبی تخلیه شود

5- انار را از باد و رطوبت شدید در امان نگه دارید:

انار را در یک نقطه گرم و خشک بکارید که تا جای ممکن از وزش باد شدید در امان باشد. از کاشت آن در منطقه ای از باغ خود که مرطوب، تاریک یا غرقاب است، خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که انار در آب و هوای گرم و خشک رشد می کند.

انار را از باد و رطوبت شدید در امان نگه دارید

انار را از باد و رطوبت شدید در امان نگه دارید

6- درخت انار را بکارید:

گلدان خود را در اوایل بهار بعد از آخرین سرما بکارید. نهال را به آرامی از ظرف خارج کنید. 2.5 سانتی متر از پایین توده ریشه را بشویید تا خاک گلدان اضافی از بین برود. انجام این کار به گیاه کمک می کند تا سریعتر از گیاهانی که مستقیماً از ظرف گلخانه به زمین منتقل می شوند، خود را تثبیت کند. یک سوراخ به عمق و عرض 60 سانتی متر حفر کنید و نهال انار را درون سوراخ قرار دهید.

اگر با استفاده از قلمه گیاه می کارید، زمین را شل کرده و شاخه انار را به صورت عمودی بکارید تا انتهای برش آن در زمین 12.5 تا 15 سانتی متر زیر خاک باشد، در حالی که جوانه های خوابیده آن بیرون از خاک هستند. همچنین اطمینان حاصل کنید که ریشه گیاه را با هورمون ریشه زنی آغشته می کنید تا به رشد ریشه کمک کند.

درخت انار را بکارید

درخت انار را بکارید

مراقبت از انارتان:

در دومین بخش از این مطلب به چگونگی مراقبت از انار کاشته شده خود می پردازیم.

1- بلافاصله بعد از کاشت گیاه آن را آبیاری کنید:

انجام این کار به تثبیت خاک اطراف انار تازه کاشته شده کمک می کند. پس از آبیاری اولیه، گیاه را روزانه آبیاری کنید تا زمانی که شروع به رشد برگ های جدید کند. رشد برگ جدید نشانه این است که گیاه شما در خانه جدید خود مستقر می شود. به تدریج آبیاری گیاه خود را به هر هفت تا ده روز برسانید.

وقتی درخت گل یا میوه می دهد، هر هفته به گیاه آبیاری عمیق و خوبی بدهید. اگر باران می بارد، نیازی نیست که به آن مقدار زیادی آب دهید.

بلافاصله بعد از کاشت گیاه آن را آبیاری کنید

بلافاصله بعد از کاشت گیاه آن را آبیاری کنید

2- پس از اینکه درخت انار تثبیت شد کوددهی کنید:

کود سولفات آمونیوم به خوبی برای انار کار می کند. در طول سال اول رشد، حدود یک فنجان کود را سه بار بپاشید (بهمن، اردیبهشت و شهریور زمان ایده آل برای انجام این کار است).

پس از اینکه درخت انار تثبیت شد کوددهی کنید

پس از اینکه درخت انار تثبیت شد کوددهی کنید

3- علف های هرز را دور کنید:

اطراف درخت خود را عاری از علف های هرز نگه دارید. هیچگونه علف هرز و گیاه دیگری را نمی خواهید که با انار شما رقابت کنند. همچنین حذف علفهای هرز در اطراف درخت وقتی کم و مانند بوته است دشوار است. منطقه را بدون علفهای هرز نگه دارید یا مقداری مالچ ارگانیک در اطراف گیاه بریزید. مالچ در عین حال که رطوبت گیاه را حفظ می کند به مبارزه با علف های هرز و سایر علف ها کمک می کند.

علف های هرز را دور کنید

علف های هرز را دور کنید

هرس و مراقبت از انار:

در آخرین بخش از این مقاله به هرس و مراقبت از درخت انار خود می پردازیم.

1- در صورت تمایل گیاه را به شکل درخت آموزش دهید:

در حالی که انارها اگر آزموده نشوند بیشتر شبیه درختچه هستند تا درخت، شما می توانید گیاه را طوری مرتب کنید که مانند درخت شود. این کاری است که بسیاری از باغبان ها انجام می دهند.

با استفاده از قیچی باغبانی، مکنده ها (شاخه های کوچکتری که به گیاه کمک می کند شکل بوته ای خود را بدست آورد) را در پایه گیاه قطع کنید تا بیشتر شکل درخت به خود بگیرد. این کار را اندکی پس از استقرار گیاه انجام دهید.

اگر برای شما مهم نیست که گیاه شما درخت مانند است یا نه، بگذارید به طور طبیعی رشد کند.

در صورت تمایل گیاه را به شکل درخت آموزش دهید

در صورت تمایل گیاه را به شکل درخت آموزش دهید

2- قسمت های مرده یا آسیب دیده گیاه را بردارید:

برای نگهداری از درخت نیازی نیست که درخت انار خود را هرس کنید، اما بهتر است شاخه های مرده یا در حال مرگ را در بهار قطع کنید تا به رشد خوب درخت کمک کنید. شما می توانید گیاه را همانطور که لازم می بینید هرس کنید.

اگر در حال پرورش انار در ظرف هستید، باید مقدار بیشتری هرس و آموزش دهید تا گلدان را به اندازه و شکل مورد نظر خود حفظ کنید.

قسمتهای مرده یا آسیب دیده گیاه را بردارید

قسمتهای مرده یا آسیب دیده گیاه را بردارید

3- انار را سالم نگه دارید:

با اطمینان از عدم آبیاری بیش از حد گیاه از رشد کپک جلوگیری کنید. دو مشکل دیگر که برخی از انارها با آن روبرو هستند شته ها و پروانه انار است. با استفاده از اسپری خریداری شده از گلخانه یا فروشگاه باغبانی محلی خود می توانید شته ها را از بین ببرید. برای از بین بردن شته ها همچنین می توانید از یک روش مدیریت آفات یکپارچه استفاده کنید، که ممکن است شامل جذب کفشدوزک، پاشیدن آب روی درختان برای از بین بردن شته ها یا حتی خرید حشرات درنده برای خوردن شته ها باشد. پروانه انار بسیار رایج نیست و نباید مشکلی ایجاد کند. اگر چنین است، از اسپری پروانه استفاده کنید تا درختان خود را از شر لارو خلاص کنید.

انار را سالم نگه دارید

انار را سالم نگه دارید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *